min guppy hona

#1 - 4 juni 2004 15:03
jag köpte en guppy hona för 1 vecka sen som var jätte fet. jag stoppa in den i en yngelbur men ynglena kom ut av någon anledning så jag köpte en bättre yngelbur med mindre hål. men asså honan är fortfarande fet och den har fått prickar igen där bak vad ska jag göra ?

mvh Lövet
#2 - 4 juni 2004 15:26
Lära dig att sätta ut pungt, stor bokstav och hela meningar.
Det till och börja med.

Till ditt problem.
Jag tycker inte att det är särskilt smart att köpa "feta" honor redan i affären. Vad menar du med <h6>"jag stoppa in den i en yngelbur men ynglena kom ut av någon anledning"</h6>
Menar du "men yngelerna kom INTE ut av någon anledning"?
I så fall låta henne vara i det vanliga akvariet, så kommer nog ynglen snart. Det är ingen idé att hålla på att samla på ynglen eftersom de kommer i princip hela tiden.

mvh
#3 - 4 juni 2004 15:44
Ursprungligen skickat av Lövet

men ynglena kom ut av någon anledning

Jag tror att han menade att honan fick yngel, men ynglen smet.
#4 - 4 juni 2004 16:08
Jaså ska man lära sig det på denna sida eller hehe

Ynglerna som hon födde smet från min yngelbur och det kanske var 10 yngle. jag vet att hon kommer föda mer yngel men jag vet inte när och då undrar jag om jag ska ha hon kvar i yngelburen eller inte.

ee inte bäst på svenska sry
#5 - 4 juni 2004 16:23
Jag skulle vänta lite det tar minst 4 veckor innan hon föder från det att hon födde första gången...
och om veckorna där imellan mår hon bara bra av att vara i lite större akvarium och kunna rörra sig ordentligt och inte bli sönderstressad...
#6 - 4 juni 2004 16:29
Ursprungligen skickat av black_molly

Jag tycker inte att det är särskilt smart att köpa "feta" honor redan i affären.

Varför??

#7 - 4 juni 2004 16:36
Psst! Detta är enbart en liten parentes... Black Molly, du kanske inte ska klaga på andras svenska när du själv inte kan stava till punkt.

Nu till ämnet! Försök se på din guppy om hennes genitalöppning har blivit vit och lite utbuktande. Dessutom brukar honan bli så gott som fyrkantig innan det är dags. Ifall honan är för länge i buren (flera dagar) kan hon bli mycket stressad.
#8 - 4 juni 2004 22:10
"Psst! Detta är enbart en liten parentes... Black Molly, du kanske inte ska klaga på andras svenska när du själv inte kan stava till punkt." Tack för påpekandet! [8D]
Jag menade inget illa på Lövet eftersom jag ville leka lite kritiker.. *Hihi* Det kan vara kul att vara lite otrevlig ibland. [:-34]
#9 - 4 juni 2004 22:11
Tack att du lärde mig hur man stavar punkt. Tänk vad konstigt om man skrev pungt hela livet.. *asg*
#10 - 7 juni 2004 14:05
Skapat - 2004/06/05 : 00:10:02
--------------------------------------------------------------------------------

"Psst! Detta är enbart en liten parentes... Black Molly, du kanske inte ska klaga på andras svenska när du själv inte kan stava till punkt." Tack för påpekandet!
Jag menade inget illa på Lövet eftersom jag ville leka lite kritiker.. *Hihi* Det kan vara kul att vara lite otrevlig ibland.

Jo, ibland är det ju lite kul att gnälla =) Bara man inte gör det för ofta... =)
#11 - 10 juni 2004 15:08
jag har en blackmolly hona som efter att surat och haft sig idag släppte ett litet gäng yngel. De är vita, grå och svarta (lyckliga jag...) Men hon är fortfarande fyrkantig å stor som om hon tryckt i sig en halv förpackning tuggummi... En del av ynglena var dödfödda, en del inte färdigutvecklade... Jag antar att det är sådant som händer, men ska jag låta honan gå kvar i kassen tills hon slutar att vara fyrkantig eller? (hon tog hela 5 veckor på sig att få yngel!!) Hon har kanske inte släppt alla ynglena? ska jag låta henne gå kvar en dag + natt till? Hon visar inget intresse för sina yngel, så jag oroar mig inte för dem. Dessutom är de väldigt stora, hon skulle nog inte kunna svälja dem om hon inte fick hjälp av ynglet som skulle få simma rakt in i gapet i sådana fall...
#12 - 11 juni 2004 07:43
Jag låter mina guppyhonor vara kvar i sitt akvarium även när dom är gravida. Och det har funkat bra hittills, ingen av ynglen har dött.
Nog har jag ganska "snälla" fiskar; silver- och black molly's, malar och några småfiskar. (Och sen guppy förstås)
#13 - 13 juni 2004 17:20
citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen skickat av black_molly

Jag tycker inte att det är särskilt smart att köpa "feta" honor redan i affären.

Jag tror att personen ifråga menar att honan kan bli mer stressad å så å lättare dö, eller så om man köper den gravid. =D

Annons