Min golden tuggar!

#1 - 10 november 2005 20:48
Såg precis att en av mina golden tuggar rom!
Har bara haft malawiciklider i någon månad så detta var ju en rolig överraskning! :)
Vet att det inte är så stor sannolikhet att det blir något nu eftersom det är första gången och så, men finns det något speciellt jag ska tänka på?
#2 - 10 november 2005 22:24
har du möjlighet att lyfta ut henne till ett annat kar så ökar det nog chanserna att hon spottar, helst ett kar där det inte är så mycke rörelse omkring. så att hon inte blir stressad
#3 - 10 november 2005 23:02
Grattis!!!!
#4 - 11 november 2005 12:53
Hm..
Ja, det skulle jag kanske kunna göra, men hon har gömt sig långt ner mellan ett stenröse och mitt akvarium är stort (375 liter). Så det kan nog bli lite svårt att få tag på henne... Vill ju inte skrämma henne så att allt pajar liksom.
Nåt bra tillvägagångsätt?

Tack för hjälpen! :)
#5 - 11 november 2005 13:47
Det lättaste är att plocka ur alla stenar och sedan fånga henne, men det är mycket arbete men det är nog det enklaste sättet. Då kan du ju passa på att rengöra akvariumet samtidigt
#6 - 11 november 2005 21:04
Oj det lät omständigt. Men det kanske är det som måste göras.
Finns det någon risk att hon blir jättestressad och typ spottar ut rommen eller nåt likn?
#7 - 12 november 2005 07:09
#8 - 12 november 2005 17:54
Tack så jättemkt för det förslaget/länken Stefan_63!
Men förstod inte riktigt, varför ska man vända den ut och in?

Hon är ju mest stilla, men kanske kan det gå. Vad gör jag om de andra firrarna simmar in då? Hm..
#9 - 14 november 2005 11:01
Om det är så att du precis har upptäckt att hon tuggar så vänta en vecka eller två med att ta upp henne. Det har vi gjort med våra som har tuggat och det har gått bra. Hade en som vi tog upp för tidigt och hon spottade ut äggen, men som tur vara så var det i "överflyttingsburken" så hon plockade upp dem igen. Har du många gömställen i ditt akvarie så kan du låta henna släppa där i och låta naturen ha sin gång.

Lite tips.

Lycka till.
#10 - 15 november 2005 12:02
Okej, jag upptäckte det för ungefär en vecka sedan. Hur länge tuggar de?

Annons