Min Golden labidochromis hona har börjat tugga!

#1 - 5 juli 2009 18:16
trodde inte man skulle se nåt men ser en tydlig påse under hakan, hanen och honan lekte tidigare idag så det gick fort!! men läste på artbeskrivningen och där stod det inget om hur länge hon ruvar m m, nån som vet lite mer om dom?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89&SOK=1
#2 - 5 juli 2009 18:28
Har 6 golden och har haft yngel en gång med dom dog tyvärr:( fast har haft röd hongi yngel många gånger. aja nu till saken honan äter inte när hon har yngel i munnen. som du sa har hon en ''påse'' vid hakan. hon släpper ut ynglena inom 20-26 dagar. nått mer du undrar fråga på ska försöka följa

mvh joppan
#3 - 5 juli 2009 18:31
Har 6 golden och har haft yngel en gång med dom dog tyvärr:( fast har haft röd hongi yngel många gånger. aja nu till saken honan äter inte när hon har yngel i munnen. som du sa har hon en ''påse'' vid hakan. hon släpper ut ynglena inom 20-26 dagar. nått mer du undrar fråga på ska försöka följa

mvh joppan

varför dog dom? gömmer ynglen sig alltid när dom släpps ut?
#4 - 5 juli 2009 19:42
Jag har 4 just nu men dom ruvar ungefär 3 veckor
#5 - 5 juli 2009 19:43
det är inte alltid ynglen dör mina 4 yngel trodde jag var döda men efter 2veckor hittade jag 4st
Bilagor:
#6 - 7 juli 2009 13:00
går det att lägga honan i ett yngelkar sista dagarna? eller är det helt uteslutet?
Bilagor:
#7 - 9 juli 2009 20:20
ingen dum ide har gjort d 1 gång dem klarar sig bra honan har släppt ut ynglen dan efter
#8 - 10 juli 2009 10:45
Mina erfaranheter av just Golden är att de ruvar längre än många andra mbunas. Runt 30 dagar brukar mina gå, och då håller karet 24-25 grader.

/Jocke
#9 - 10 juli 2009 15:45
kan man sätta honan i en sån här? eller är det helt uteslutet?

http://www.akvarieshopen.com/yngelkassar-c-21_33.html
#10 - 10 juli 2009 18:38
Det hade jag definitivt inte gjort. För liten yta, samt svårt att skapa en trygg plats för honan.

/Jocke
#11 - 13 juli 2009 20:15
jag har provat honan blir stressad för liten yta och hon släpper inte ut dem om du har 1 akvarium ledigt kan du stoppa i henne där men en sak som hände mig med ynglen ha inte grovt grus dem klämde sig och dog allihop dem små stenarna ramla ned på dem :( hon släpper ut dem efter nån dag sen kan du fånga upp honan till det stora karet
#12 - 15 juli 2009 10:47
ok, tack för svaren! hur går det när hon har börjat o spotta ut dom då? tar hon in dom igen för att skydda dom? eller är hon färdig? är van vid palletciklider och dom skyddar jättefint sina yngel!

Edit!

läste detta
Flera arter har en uttänjd yngelvård där ungarna i flera veckor blixtsnabbt simmar in i moderns mun om hot närmar sig. Vissa arter släpper bara ut ynglen när de är frisimmande för att sedan överge dem.

vilket är det som golden är?
#13 - 15 juli 2009 14:04
när jag hade ynglen så släppte hon ut dem efter en dag och tog aldrig in dem igen men hon släpper bara ut dem när påsen under magen försvinner och det är då dem kan börja äta sen bryr hon sig inte om dem har yngel i 1 kar nu med 2 golden 1 hane 1 hona dem äter inte upp dem
#14 - 19 juli 2009 14:09
nu har honan spottat ut 4 st men dom har yngelsäcken kvar på sig! dom rör sig ändå ganska bra! jag fångade upp dom och la i ett yngelkar, kommer dom överleva?? vad kan jag göra nu? jag tror hon har kvar ägg i munnen!
Bilagor:

Annons