Min första odlingslokal.

#1 - 16 april 2009 23:05
Hej gott folk!

Tänkte starta upp denna tråd nu i och med att jag ska börja fixa till min lilla lokal.

Lite kort om lokalen: Ett föredetta soprum 4 trappor ner från mig.
c:a 10Kvm ,3.10m till tak, med el,golvbrunn och kallvatten.

Akvarie"ställning" 1: Denna ställning kommer vara c:a 93-94cm bred och hålla 4st akvarier ovanpå varandra så att säga.
Till att börja med får jag ta vad jag har att ställa på dom hyllorna, men sen kommer det vara 4st 100L akvarier där.

Akvarie"ställning" 2: Här kommer det att bli 9 till 12 akvarier i lite varierande storlek, med huvudsakligen c:a 150L. Ställning 2 kommer bli snarlik Ställning 1, fast med några ytterligare säkerhetsåtgärder.

Lite om hur ställningarna kommer att se ut: Jag kommer använda mig av ett speciellt 'trekants-järn' som används när man monterar ute-delar till luft/värmepumpar som fästs i betong/tegel osv.

Ställning 1 kommer att ha 50cm djupa hyllplan med 2st 'trekants-järn' per hyllplan.
(bild på hur dom ser ut nedanför denna text)
[ATTACH]19011[/ATTACH]

Ja tog min kära bror som har alla möjliga examen i maskinteknik,design,matematik m.m och räknade ut hur mycket ett väggfäste orkar bära. 2.06Kn (i 50cm längden) om man tänker sig att järnet absolut inte kan rubbas från väggen. G=9.81 här uppe i Europa ungefär, och varje 100L akvarium räknade vi på att det skulle väga c:a 110kg.

Uträkningen vart då ungefär 2060/9.81=210kg. 2st Väggfästen skulle då alltså orka med c:a 420kg. - Vilket jag tror är mer än tillräckligt.(även om siffran inte är 100% korrekt)

3 sådana hyllplan kommer då att monteras med c:a 48cm mellanrum.

Detta ger mig 18cm att få ner håv och annat i akvariet.

Några andra allmänna saker som hör till ställningsbyggandet:

Varje väggfäste kommer att ha ett "ben" , den första hyllan som kommer vara c:a 48cm från marken kommer längst ut på väggfästet ett stadigt ben i metall som säkrar upp deta hela ännu mer, hyllplan 2 kommer ha ett järn från varje väggfäste ner till det undre hyllplanet osv osv.

Lite övriga praktiska saker i lokalen:
En s.k PAX-fläkt kommer monteras på det befintliga ventilations-donet.
Luftavfuktare kommer att köpas om behöv finns.

Fiskarna: Detta antar jag att det kommer variera beroende på mitt intresse och ekonomi, då detta är en Hobby inte en affärsrörelse.

Men det blir en hel del mindre ciklider främst från Apistogramma släktet.

Någon/några former av Corydoras.

Malar, till en början blir det främst Ancistrus sp. "Albino" / "Gold"
(men har även planer på Peckoltia Vittata som någon annan sort)
Tetror & Barber skall även göras försök att odla på.
Skall även göra ett försök att odla på Dvärgbotian Sidhimunki.

Här nedan lägger jag in några bilder på hur det ser ut just nu i lokalen.
Den första bilden till vänster här under ser ni en vägg yta med c:a 95cm bredd, där kommer ställning 1 vara.
[ATTACH]19012[/ATTACH][ATTACH]19013[/ATTACH]
[ATTACH]19014[/ATTACH][ATTACH]19015[/ATTACH]
[ATTACH]19016[/ATTACH][ATTACH]19017[/ATTACH]

Fråga gärna, bolla lite med mig, kom gärna med idéer & tips.

P.S vi får se hur fort detta projekt kommer blir "färdigt" så ni får ha tålamod när mina små korvören tar slut.

Hälsningar Markus
#2 - 16 april 2009 23:41
Kul projekt, håller på å övertala mina föräldrar och sambon om att vi ska inreda ett "akvarierum" i ett av uthusen här på gården. (Kanske det vi bor i nu, när vår "lägenhet" är färdig..

Japp. bor hemma hos päronen, men i ett annat hus på gården.. :d

Tyckte du skrev för ett par timmar sen att det var gonatt!? ;);)

Vet inte hur mycket du orkar/har råd att fixa med, men MalawiJanne på ciklid.se har precis gjort en väldigt intressant tråd om sin odlingslokal, kanske kan va något att titta på?

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60637 är adressen till tråden om du inte har sett den redan..
#3 - 17 april 2009 00:04
Ja men ja kunde fan inte sova när jag väl laggt mig, har lite kontakter i Usa som jag pratar med ¨på nätterna med!

Men jag är tillbaka nu, så räkna med att jag e online ett par timmar till.

Tack för länken kanske kan hitta nått tips, annars har vi c:a 3-4 etablerade odlare i min akvarieförening!

Men jag har tänkt att testa mig fram lite med min lokal!

Och glöm att krukor och liknande kommer finnas i mina akvarium ;))

P.s hoppas du lyckas övertala dom, glöm inte bort att lägga plastmatta på golvet och 10cm upp på väggen, kan lätt bli blött i odlingslokaler :))
Bilagor:
#4 - 17 april 2009 00:23
Haha.. Ok..

Inget fel på krukor... :p;)

Ja, det hoppas jag med.. Farsan är väl ganska med på det redan, lite värre med morsan å sambon.. Har ju redan investerat i en liten grund till det idag iafl, kolla tråden "Har ni gjort några klipp" eller vad jag döpte den till i Offtopic.. ;)

Sen har jag ytterligare en trevlig deal på g.. Får se hur det utvecklar sig.. :D
#5 - 17 april 2009 00:36
Intressant intressant.
#6 - 17 april 2009 01:30
Du ska väl inte tjollra med SA :p Finns redan tillräckligt med SA på zoopet [:-5] Fixa kulfiskar som du ville ha, men inte orkade pga saltet :d
#7 - 17 april 2009 01:31
Håller med föregående. Dags att bryta trenden mannen ;)
#8 - 17 april 2009 04:47
I agree! :D;):D Skulle väl vara kul med lite kulfisk! :D
#9 - 17 april 2009 07:46
Den här tråden kommer jag garanterat följa! Har själv funderat på ett liknande projekt.

Lycka till!
#10 - 17 april 2009 08:02
Tack för visat intresse alla.

Angående fisken jag tänkt försöka odla så måste man även kunna sälja dom till någon så jag slipper spola ner fisk liksom.

Därför kommer hälften av karen gå med fisk som man kan lägga ut på blocket osv så man kan byta mot andra fiskar när man känner sig !färdig" med en art.

MEN , detta med vilka fiskar det blir är ännu oklart, har bara småpratat lite med min lokala fiskaffär angående arter som kan vara värt att odla, och som han tror är möjliga att byta mot annat, med förutsättningen att de håller god kvalité.

Mot kvällen ska jag börja borra lite om jag hittar nån som kan komma och ge en extra hand i bygget.

Måste även nu under dagen komma på lite mer exakt på vilka mått jag ska fästa väggfästena på och hur mycket plats jag ska ha mellan varje hyllplan.

Hade ju tänkt ut allting igår tyckte jag med denna första ställning, men idag slog det mig att jag måste räkna lite mer på hur långt isär väggfästena ska vara och på vilken höjd det översta hyllplanet ska ha.

Medans jag funderar ska jag iallfal åka och köpa MDF skivor och frigolit.

Återkommer med tankar och funderingar och uppdateringar så fort jag kommer på nått :)

Mvh

Markus
#11 - 17 april 2009 08:23
Intressant tråd Markus, ska bli kul att följa och se utvecklingen =).
Jag är själv sugen på att göra iordning ett rum jag har i källaren till ett akvarie/terarierum men har en del annat kvar att göra på "att göra listan" innan jag kan börja..

Mvh//Martin
#12 - 17 april 2009 08:31
Mycket spännande, skall följa detta. Vore det inte kul att försöka odla några av det lite kostsammare L-malarna?
#13 - 17 april 2009 09:20
Har hittat hit:)

Ska bli intressant att följa, har nog inte så mycket att tillföra tyvärr.

Jag har varken tid eller några ambitioner på att starta egen odling, är rädd för att det skulle bli för mycket arbete och för lite hobby av det.

Är lite lat av naturen;)
#14 - 17 april 2009 11:06
Intressant tråd Markus, ska bli kul att följa och se utvecklingen =).

Jag är själv sugen på att göra iordning ett rum jag har i källaren till ett akvarie/terarierum men har en del annat kvar att göra på "att göra listan" innan jag kan börja..

Mvh//Martin

Ja det är väl nästan allas dröm att ha en liten lokal att pyssla i med sina akvarium! Kom gärna med tips idéer och annat, beräta gärna om dina planer också!

Tack för visat intresse!

JonasN skrev:
Mycket spännande, skall följa detta. Vore det inte kul att försöka odla några av det lite kostsammare L-malarna?

Kommer försöka odla en av mina favorit malar Peckoltia Vittata, dom går väl på en c:a 3-400kr st. Sen kan det bli Blue ghost också om jag får tag i en fin grupp!

c90368 skrev:
Har hittat hit:)

Ska bli intressant att följa, har nog inte så mycket att tillföra tyvärr.

Jag har varken tid eller några ambitioner på att starta egen odling, är rädd för att det skulle bli för mycket arbete och för lite hobby av det.

Är lite lat av naturen;)

Det tror jag nog visst du har Maths! Saker att tillföra!

Några frågor återstår men som får vänta ett tag, värme till akvarierna, eventuellt automatiskt vattenbyte nån gång i framtiden. Tips och råd angående de Apistogramma jag ska odla, samt mycket annat!

Samt allmänt stöd som säkert kommer behövas :)

Hoppas att Du, Ansjo och MaxB tittar in lite då och då och löser lite problem åt mig :)))
#15 - 17 april 2009 11:15
Owaow vad kul att se att du har fått igång med projektet :) ska bli riktigt kul att följa tråden!

Kommer förbi när allt är klart och köper fiskar av dig :) Blir det dvärg kulfiskar?
#16 - 17 april 2009 12:00
Markus1984 skrev:
Ja det är väl nästan allas dröm att ha en liten lokal att pyssla i med sina akvarium! Kom gärna med tips idéer och annat, beräta gärna om dina planer också!

Tack för visa intresse!

Kommer försöka odla en av mina favorit malar Peckoltia Vittata, dom går väl på en c:a 3-400kr st. Sen kan det bli Blue ghost också om jag får tag i en fin grupp!

Det tror jag nog visst du har Maths! Saker att tillföra!

Några frågor återstår men som får vänta ett tag, värme till akvarierna, eventuellt automatiskt vattenbyte nån gång i framtiden. Tips och råd angående de Apistogramma jag ska odla, samt mycket annat!

Samt allmänt stöd som säkert kommer behövas :)

Hoppas att Du, Ansjo och MaxB tittar in lite då och då och löser lite problem åt mig :)))

Jodå, jag har "hittat" hit också. Skall följa projektet med glädje - man är ju själv sugen på att ha någon liten lokal att - till att börja med - ha grejerna i - men det vore också kul att försöka dra upp lite intressanta yngel.
Mest skulle jag dock helt enkelt bara vilja ha burkarna samlade på ett plejs liksom, där det var enkelt att byta vatten och dona - jaja, vem vet vad som händer framgent!

Vet inte vad jag skulle kunna bidra med, men har jag något vettigt att komma med längre fram så gör jag gärna det!:)
#17 - 17 april 2009 13:35
Nubi skrev:
Owaow vad kul att se att du har fått igång med projektet :) ska bli riktigt kul att följa tråden!

Kommer förbi när allt är klart och köper fiskar av dig :) Blir det dvärg kulfiskar?

Jag funderar på en liten speciellvariant av kulfisk som jag såg på Lustgårdens Zoo igår, sen om jag lyckas odla på dom är en annan sak.
Men visst får du komma och titta och köpa nån firre eller växt när allt kommit igång. :)

MaxB skrev:
Jodå, jag har "hittat" hit också. Skall följa projektet med glädje - man är ju själv sugen på att ha någon liten lokal att - till att börja med - ha grejerna i - men det vore också kul att försöka dra upp lite intressanta yngel.

Mest skulle jag dock helt enkelt bara vilja ha burkarna samlade på ett plejs liksom, där det var enkelt att byta vatten och dona - jaja, vem vet vad som händer framgent!

Vet inte vad jag skulle kunna bidra med, men har jag något vettigt att komma med längre fram så gör jag gärna det!:)

Visst är det så, ska bli jätte skönt att ha det mesta samlat på en plats med 0.5-2 meter till vatten och avlopp!

Vad du och andra skulle kunna bidra med är ju just det som ni redan gör i alla andra trådar!

En liten speciell grej som jag ska försöka med nere i min lokal är just att bryta trenden mot standard odlingskar!

Jag tänker ha växter och grus/sand i alla akvarier. Men jag varnar för att det eventuellt blir några fuskgrottor i form av rör m.m, samt att jag inte kommer bry mig så mycket om att man ser en termometer eller doppvärmare.

180L+720L plus en kub som jag snart ska köpa kommer ju vara dom "fina" karen uppe i lägenheten.
#18 - 17 april 2009 13:48
Kort uppdatering om mina inköp hittils.

Innan jag börjar med listan på prylar jag köpt tänkte jag bara berätta att jag tänker föra en liten kalkyl på alla utgifter, och så småning om kanske jag kan föra en ännu mindre kalkyl på inkomster! :)

Väggkonsoller,skruv,plugg m.m fick jag gratis av jobbet.

12meter tryckimpregnerade 45x70mm reglar 180kr(köpte det istället för MDF)
3st 50x600x1200mm frigolit bitar c:a 60kr (det var rea)
Hittils alltså 240kr i utgifter.

Ska ta mig en kopp kaffe nu framför zoopet och vila upp mig innan arbetspasset i lokalen börjar!

/markus
#19 - 17 april 2009 13:49
Och jag bidrar med att berömma! :d;):d Glömde att säga att jag ska följa denna tråd med glädje!:d
#20 - 17 april 2009 13:52
Jaha, nu ska även jag följa ditt tråkiga projekt;)!
Lite avis är jag allt, en lokal står väldigt högt på min önskelista så....

Att odla fisk kan tyckas vara ganska glassigt och man tror att man bara håvar instålarna, men så är inte fallet. Som du har funderat nu är det rätta, vad vill jag med lokalen? Tjäna pengar, bara låta det gå runt, utmaningar, svåra fiskar osv...
Ska du få ut lite pengar på det så är det ungfödare som gäller, och särskilt om du har bra avelsmaterial att utgå från.
Väljer du däremot ciklider så är det lite svårare att rent tjäna pengar på dem då svinnet, uppdragandet och kostnaden för dessa ofta är högre, om man jämför med lite lättare fiskar som mer sköter sig själva.
En annan sak som jag tänkte på när jag läser dina inlägg, är att jag skulle satsa på ett par lite större kar somdu kan dra upp fisken till lite bättre storlek i. Ett par 375 liters eller liknande är bättre än 4st 100 litare ovanpå varandra.
Skulle du nu köra på 4 kar så tänk att det brukar vara ganska trångt mellan karen och jag skulle för enkelhetens skull ändå funderat på att dra ut utrymmet mellan karen lite mer så man får mer plats att röra sig på.
Att du ska ha sand och växter i karen är inte fel, då ser det lite roligare ut i karen, att du sedan väljer rör eller annat lekmaterial som inte hör hemma där spelar ingen roll, bara du får resultatet:)!
#21 - 17 april 2009 14:03
ansjo skrev:
Jaha, nu ska även jag följa ditt tråkiga projekt;)!

Lite avis är jag allt, en lokal står väldigt högt på min önskelista så....

Att odla fisk kan tyckas vara ganska glassigt och man tror att man bara håvar instålarna, men så är inte fallet. Som du har funderat nu är det rätta, vad vill jag med lokalen? Tjäna pengar, bara låta det gå runt, utmaningar, svåra fiskar osv...

Ska du få ut lite pengar på det så är det ungfödare som gäller, och särskilt om du har bra avelsmaterial att utgå från.

Väljer du däremot ciklider så är det lite svårare att rent tjäna pengar på dem då svinnet, uppdragandet och kostnaden för dessa ofta är högre, om man jämför med lite lättare fiskar som mer sköter sig själva.

En annan sak som jag tänkte på när jag läser dina inlägg, är att jag skulle satsa på ett par lite större kar somdu kan dra upp fisken till lite bättre storlek i. Ett par 375 liters eller liknande är bättre än 4st 100 litare ovanpå varandra.

Skulle du nu köra på 4 kar så tänk att det brukar vara ganska trångt mellan karen och jag skulle för enkelhetens skull ändå funderat på att dra ut utrymmet mellan karen lite mer så man får mer plats att röra sig på.

Att du ska ha sand och växter i karen är inte fel, då ser det lite roligare ut i karen, att du sedan väljer rör eller annat lekmaterial som inte hör hemma där spelar ingen roll, bara du får resultatet:)!

Tack för en bra input Ansjo!

Som jag nämnt är det enbart ställning 1 som ska byggas i helgen!
Utrymmer där den ska stå ser du på bild 1 till vänster i samlingen där uppe.
Det är endast c:a 95cm brett där så därför blir det 4st mindre akvarier ovanpå varandra där. Jag får börja i liten skala.:)

Sen förhoppningsvis nästa helg ska jag börja bygga den andra ställningen, men den kommer ta lite längre tid att få "igång" med kar och allt.

Varför ska jag ha denna lokal!? - Jo för att jag tycker det är riktigt kul med akvaristik, fiskbetéenden och att föda upp och se de små liven från ägg till vuxen.

Pengar:Jag räknar överhuvudtaget inte på att gå plus alls! Men de fiskar som jag lyckas odla kommer jag ju behöva sälja, och på så sätt kanske jag i slutändan har råd att köpa nått nytt akvarium, byta till mig en pump på nån fiskaffär osv.

Blir ett 310L akvarie och c:a 6 akvarier till på den andra väggen. som ska vara lite större. Samt en kub i högra hörnet där ni ser att det går ner som en pelare från taket?

Har även tänkt att ha några mindre kuber på c:a 30L där jag eventuellt kommer försöka odla lite räkor! Men nu ska vi inte förhasta oss och förstöra alla "överaskningar" jag kan tänkas hitta på åt mig själv och för er som läser tråden ;)

Nu ska jag sätta på kaffepannan!

BRB
Bilagor:
#22 - 17 april 2009 19:56
Bilder på det som jag hann med idag.

Ja nu är det lite bråte nere i lokalen, så ni får tänka er hur det skulle kunna se ut när det är klart ;)

Hann sätta upp 3 "hyllor" idag, återstår bara lite skönhetsjusteringar bland annat.

På första hyllplanet ser ni att det är 2"4 reglar som stöd-ben dessa kommer bytas ut mot rör med en U-klyka istället.

Bilder:
[ATTACH]19020[/ATTACH][ATTACH]19021[/ATTACH]
[ATTACH]19022[/ATTACH]

Nu är det strax tack och godnatt för min del!

Återkommer imorgon med uppdatering och lite bilder.

/Markus
Guest
#23 - 17 april 2009 20:03
Hoppas du tog kraftiga skruvar ;)
#24 - 17 april 2009 20:10
Givetvis. hade med mig min 100kg's kompis och vi stod båda två på den nedersta hyllan utan att den rubbades.(jag väger 65kg) så 165kg utan problem.

+ att det hela ska stadgas upp lite mer under helgen och nästa vecka.
Guest
#25 - 17 april 2009 20:12
Ska bli kewl me lite fler bilder.
#26 - 17 april 2009 20:18
Narii skrev:

Håller med! :D Verkar bli riktigt bra! :D
Bilagor:
#27 - 17 april 2009 20:21
owaow vad kul att byggandet går framåt :)
Vilken tid var du i eskilstuna igår?? jag var där strax innan sju och gick därifrån vid åtta :) Såg ingen med trasiga jeans och en gitarr hängande vid knäna ;-)
Jag såg kulfiskarna! De såg annorlunda ut jämfört med de jag såg i Bromma. De jag såg i Bromma var mer åt ljusa håller och inte röda ögon.

Vad är Jurgen för fisk??
#28 - 17 april 2009 20:32
På tal om att starta eget :P

Låter mycket intressant och spännande, kommer bli kul o följa.
Hoppas bara att du inte mister intresset när det hela drar igång!
#29 - 17 april 2009 20:46
Nubi skrev:
owaow vad kul att byggandet går framåt :)

Vilken tid var du i eskilstuna igår?? jag var där strax innan sju och gick därifrån vid åtta :) Såg ingen med trasiga jeans och en gitarr hängande vid knäna ;-)

Jag såg kulfiskarna! De såg annorlunda ut jämfört med de jag såg i Bromma. De jag såg i Bromma var mer åt ljusa håller och inte röda ögon.

Vad är Jurgen för fisk??

Vi var där ungefär 7 och åkte hem kl 9.

Hade på mig svart keps, svart jacka med luva och lite halvtrasiga jeans ;P

Kröp mest runt på golvet och kikade på lite firrar..

:D

Jyrgen är en Channa Micropeltes(dom blir svarta när dom blir gamla och
stora)

Japp riktigt skönt att komma igång med lokalen!!!

Vart inte lika snyggt som jag hade tänkt mig, men funktionsdugligt, ska finslipa lite sen när jag vet att "mitt koncept" på ställningar fungerar.
#30 - 17 april 2009 20:47
Aleks skrev:
På tal om att starta eget :P

Låter mycket intressant och spännande, kommer bli kul o följa.

Hoppas bara att du inte mister intresset när det hela drar igång!

Hej Aleks,

jag kommer nog med största säkerhet inte tröttna, risken är väl att jag vill utöka med en större lokal när pengarna finns, men än så länge får jag nöja mig med denna lilla lokal.

Mvh

Markus
#31 - 17 april 2009 20:48
Börjar nog bli trött, men läste flera ggr om: Jörgen...
#32 - 17 april 2009 20:56
Narii skrev:

Tackar Narii! Ska försöka uppdatera så fort det händer nåt både för er och för min egen del. (kul att kika tillbaka på det sen när det är färdigt)

osis skrev:
Håller med! :D Verkar bli riktigt bra! :D

Bilder bilder! Va kul att du tycker det verkar bli bra! Jag hoppas verkligen det blir det!

Mvh

M
#33 - 17 april 2009 21:41
Glömde visst skriva i mina tidigare inlägg; Lycka till! Hoppas verkligen att du får allt att funka så som du vill ha det.

Föresten, såg du i Mats tråd vad min nästa deal handlade om?;)

Hint: http://www.ciklid.org/forum/attachment.php?attachmentid=19705&stc=1&d=1237322575

:d:d:d
#34 - 18 april 2009 09:29
HenkeP skrev:
Glömde visst skriva i mina tidigare inlägg; Lycka till! Hoppas verkligen att du får allt att funka så som du vill ha det.

Föresten, såg du i Mats tråd vad min nästa deal handlade om?;)

Hint: http://www.ciklid.org/forum/attachment.php?attachmentid=19705&stc=1&d=1237322575

:d:d:d

Kul för dig får jag väl säga då!

Diskus kommer nog aldrig ner i nått av mina kar :)

Vissa har fina färger och kan ibland se lite majestätiska ut, men annars en relativt tråkigt fisk - det är min uppfattning hittils.
#35 - 18 april 2009 14:09
Kom hem med 2 st akvarium 100L rektangulärt och ungefär 100L Kub.

Kuben blir troligtvis hem åt ett väldigt fint par A.Veijita som jag också köpte idag hos Assar på Zoo Hoo!

På tisdag kommer 3st 100L akvarium med ställning också.
#36 - 19 april 2009 10:04
Hej!

Nu ska jag ner och skruva i lokalen, samt rengöra 2st akvarier som är redo för uppstart så fort jag fått upp sista hyllan! :)

Tar kort sen när jag donat färdig!
#37 - 19 april 2009 16:11
Nu är jag precis hemkommen med 4st akvarier á 150L, ett 30-tal pumpar samt en kompressor som ska driva filterna.

Har inte hunnit skruva så mycket men ska snart ner och greja lite, ska ta med mig KAMERAN ner denna gång!
#38 - 19 april 2009 18:38
Lite bilder från idag.

Måste faktiskt erkänna att jag redan är sugen på att skaffa en till eller en större lokal ;)

Har som sagt hämtat 4st 150L akvarium +2 kassar fyllda med powerheads,luftpumpar,cirkulationspumpar,innefilter,påhängsfilter som jag ska se vilka som funkar och sedan kasta resten!

Här kommer lite bilder från idag.
[ATTACH]19109[/ATTACH][ATTACH]19108[/ATTACH]
[ATTACH]19110[/ATTACH][ATTACH]19111[/ATTACH]
[ATTACH]19112[/ATTACH][ATTACH]19114[/ATTACH]

Jag e så trött på trassliga vattenslangar så jag köpte mig en sån här också![ATTACH]19113[/ATTACH]

Mvh M
#39 - 19 april 2009 18:46
Det tar sig rejält nu!:d Blir bra!:d
Guest
#40 - 19 april 2009 19:11
Du borde kanske silicona om karen :p
#41 - 19 april 2009 19:36
Kul med egen lokal (har det också och fler kanske det blir med tiden).

Har skummat igenom tråden fast inte läst nåt om vattenbytena ännu, hur har du planerat genomföra detta? 10 kar går visserligen enkelt att byta "manuellt" fast blir det fler blir det mer arbete :)
#42 - 19 april 2009 20:52
Narii skrev:
Du borde kanske silicona om karen :p

Prov-fyller alla upp till kanten över en natt(ritar streck där vattennivån är)

om vattnet inte sjunkit nått så kör jag på bara...annars silikonar jag om.

Nu står 2st akvarier rena och fyllda med vatten och grus + filterpumpar.

Städade i ordning allting också men fler kort får vänta tills imorrn.

då jag även har c:a 30-40st Eheim,Hydor,Stellar och andra godingar att reparera/testa så dom funkar.

Har även fått 1 dl med artemia med superkvalité (2000kr/kg) och lite äggkläcknings-apparater jag ska försöka få snurr på.

P.S Ursäkta för knepigt inlägg med bilder där, råkade posta i fel tråd först, så då kopierade jag grejjerna hit bara.
Bilagor:
#43 - 19 april 2009 20:56
osis skrev:
Det tar sig rejält nu!:d Blir bra!:d

Vänta bara ;) Har fått en kompanjon med på det hela så nu ska det rulla på ytterligare. Och som jag skrev tidigare blir det nog en uppgradering av lokal efter sommaren när jag kännt på hur det är lite mer.

JagBaraMal skrev:
Kul med egen lokal (har det också och fler kanske det blir med tiden).

Har skummat igenom tråden fast inte läst nåt om vattenbytena ännu, hur har du planerat genomföra detta? 10 kar går visserligen enkelt att byta "manuellt" fast blir det fler blir det mer arbete :)

Riktigt trevligt med egen lokal ja!

I denna lokal blir det manuella vattenbyten, förutom i 1 kar som vi ska experimentera med litegrann.

Men jag har möjlighet att köpa färdigborrade akvarium i alla möjliga storlekar till nästa "projekt" ;)
#44 - 20 april 2009 08:58
Ställning nr 2 har nu fått lite andra mått och kommer att byggas av 2"4 reglar, jag vågar inte använda mig av samma metod med så pass stora och många kar som ska upp på den väggen.

Ska iväg och kika lite på affärerna här i stan nu, bygget får vänta tills lite senare då jag behöver mer än 2 händer till det.
#45 - 20 april 2009 19:22
Jahapp, har varit och inhandlat en bil-last med 2"4 och 2"3 reglar, och varit nere och borrat lite, men nu vart det för sent för det.

Vär även och köpte 3st Jäger doppvärmare idag....dyrt...men jag fick ganska bra rabatt ;)

2 akvarier är uppstartade 1 med bottenfilter och 1 med eheim aquaball+ ett sketet Fluval 1+ eller nåt.

Det med bottenfilter och luftpump klarnade på 1 timme, och det andra har fortfarande inte klarnat....(hällde i vatten igår)

Ska ner och ta några bilder imorrn, måste erkänna att det tar på krafterna att strta upp ett sånt här projekt själv =)
#46 - 20 april 2009 19:31
Vill ha bilder nu!:p Nu har elden tagit sig och växer sig större!:d
#47 - 20 april 2009 19:34
osis skrev:
Vill ha bilder nu!:p Nu har elden tagit sig och växer sig större!:d

Jag orkar f-n inte gå ner för trappen en gång till ikväll....sorry hehe.

Men jag tar några bilder imorrn + en liten film.
#48 - 20 april 2009 19:34
Ser oxå fram emot bilderna.. :p
#49 - 20 april 2009 19:43
HenkeP skrev:
Ser oxå fram emot bilderna.. :p

Det är inte så mycket att se nu faktiskt, har bara fått upp 1 regel till den stora ställningen.
Fyllt upp 2st akvarier 73L och 100L i den 95% färdigbyggda lilla ställningen(mest för att jag itne kunde hålla mig, går ingen fisk där i än)

Gjort av med 837kr idag på det lilla rummet =)

Var runt till några fiskaffärer och pratade lite allmänt om odling m.m

Min bror var och ritade om den stora ställningen som ska hålla 4 eller 6 akvarier, efter att konstruerat om den på papper så får jag även plats med 320L igen.

Så slutligen blir det 12 akvarier + 3st räkburkar ovanför dörren på en hylla(men räkhyllan bygger jag sist)

Det blir trångt där inne, men det kommer gå in 2st kontorsstolar iallfall :)
#50 - 20 april 2009 21:12
Jag blir trött bara av att läsa;)

Vilken energi, men tänk på att det finns inget målsnöre att hinna fram till!
#51 - 20 april 2009 21:16
c90368 skrev:
Jag blir trött bara av att läsa;)

Vilken energi, men tänk på att det finns inget målsnöre att hinna fram till!

Hej Maths! Kul att du tittar in!

Jo jag har svårt att sitta still om jag säger så. (samt att jag är ledig denna vecka)

Trots ledigheten är det rätt svårt att hålla på med detta själv då man behöver minst 3 händer ;P

Men jag tycker det är skit kul! =)
#52 - 21 april 2009 13:00
Hej! Vad duktig du är!! jag skulle oxå vara ivrig i att få igång allt på en gång :) men som sagt ibland behövs det mer än två händer *hihi*
En sak saknas....BILDER! ;-)
#53 - 21 april 2009 13:04
Är det bara jag som undrar....vart får man tag på alla akvarium och pumpar? finns det någon form av second hand för akvarienördar ;-) i så fall berätta!!
Jätte smart med vattenslang!
#54 - 21 april 2009 13:37
Hej Nubi,

angående akvarier och pumpar får man hålla utkik efter annonser där folk säljer akvarieställningar m.m

Ibland är det riktigt billigt, blocker är svårt då många tror att de kan få 1000kr för ett 60L akvarium för att det följer ju faktiskt med grus och 1 växt.

Vattenslang har jag kört med hela tiden , fast inte denna på "rulle", riktigt skönt att slippa palta med en bångstyrig slang efter varje vattebyte.

Jag ska ta några bilder idag, har faktiskt inte ens hunnit varit nere pga att jag suttit i telefon och letat prylar på internet + vart iväg och slängt lite grejer.

Men jag lovar att ta några kort på hur det ser ut innan dagens slut. :)

Nu måst jag dricka kaffe och skriva ett föredrag som jag håller på att förbereda..
#55 - 21 april 2009 17:47
Hej!

En liten lägesrapport..

Idag har varit en sån där dag där man mått skit och sett ut som ett vrak större delen av dygnet.

Har nyss varit och hämtat 3 akvarier på en ställning och stoppat in i lokalen, glömde dock att köpa vinkeljärn så jag kan inte start upp nånting nu.

Så just nu ser det ut som ett gammalt akvarieförråd i lokalen...riktigt depprimerande.
För att kunna bygga klart den sista ställningen måste jag flytta ut allting, och bygga ställningen går inte på en dag, så det blir en jädra massa konkades.

Men jag tänkte iallfall gå ner koppa in ett Molly par i ett av de karen som är igång samt knäppa några kort. Som jag så fint lovade tidigare idag.

Men det får bli om en timme eller så, måste pusta en stund ...!

Mvh

Markus
#56 - 21 april 2009 18:42
5 minuter kvar... Pustat klart?:D;):D
#57 - 21 april 2009 19:18
osis skrev:
5 minuter kvar... Pustat klart?:D;):D

Jepp, håller på att ladda in bilderna så dom bör vara uppe strax =)
#58 - 21 april 2009 19:31
Bilder på lokalen - Totalt kaos!

Yes! var nyligen nere och koppade in 1 par Molly och 1 Par guppy, samt ett molly yngel. (de är det enda guppy jag har kvar från min "stam" och dom har aldrig gått tillsammans förut)

Till bilderna...
[ATTACH]19128[/ATTACH][ATTACH]19129[/ATTACH]

Akvarieställning 1, den enda som är färdig.

[ATTACH]19130[/ATTACH]
Här är början av hyllplan 1 på Ställning nr 2. Kommer vara en till Hyllplan 60cm ovanför .

[ATTACH]19131[/ATTACH][ATTACH]19132[/ATTACH]
Bilder på de ganska smutsiga kar jag hämtade idag, 110L's och ställningen syns lite bakom där.
[ATTACH]19133[/ATTACH]
Reglar till Ställning 2.

[ATTACH]19134[/ATTACH]
Vy över oredan!
[ATTACH]19135[/ATTACH][ATTACH]19136[/ATTACH]
Bild på första invånarna...

Det var det! Fråga gärna om ni undrar över nått då jag kan tänka mig att ni inte kan 'se' 14st kar framför er när ni tittar på bilderna. :)

Måste bara tillägga att det var 4 dagar sen jag började där nere. Så ni får ha lite överseende med kaoset. :)
Guest
#59 - 21 april 2009 19:36
Hehe går väldigt fort här asså ;)
#60 - 21 april 2009 20:02
Looking good asså! :d;):d Får nog ta och köpa något när du får upp alllt! :d
#61 - 21 april 2009 21:07
Narii skrev:

Tjena Narii! Ja jag har svårt att hålla fingrarna i styr när det finns något roligt att skapa :)

osis skrev:
Looking good asså! :d;):d Får nog ta och köpa något när du får upp alllt! :d

Tackar Osis! Visst får du det, med zoopet rabatt då? ;)
Men du bor väl rätt långt från Västerås?

/Markus
#62 - 21 april 2009 21:47
Narii skrev:

Sjukt fort måste jag säga.
Tyckte det va igår som jag läste tråden när det bara va markus som hade skrivit. Och nu ser det nästan ut som det skulle vara klart i slutet av veckan. :p:d

Lyckat till Markus!!! :)
#63 - 21 april 2009 22:22
Sleep skrev:
Sjukt fort måste jag säga.

Tyckte det va igår som jag läste tråden när det bara va markus som hade skrivit. Och nu ser det nästan ut som det skulle vara klart i slutet av veckan. :p:d

Lyckat till Markus!!! :)

Tack sleep!

Får hoppas att allt går enligt planerna! Om det gör det ska allt vara igång nästa vecka. Förutom det största karet som väntar på att invånarna ska flytta till en damm när det blivit lite varmare.

Jag tyckte att det hade tagit jätte lång tid idag när inget ville gå som Jag ville...men såg sen att jag bara hållt på i 4 dagar och nästan fick panik för det istället...:)

Nå väl slutet gott allting gott.

Auf wiedersehen! eller vad det heter :D
Guest
#64 - 21 april 2009 22:53
Jisses vad du legat i! ;)
Att bara rengöra karen och utrustningen tar ju en halv evighet.
Kul project att följa, såg att du skulle ha lite räkor med, har du planerat nån speciell sort än?
#65 - 22 april 2009 05:24
Markus1984 skrev:
Tackar Osis! Visst får du det, med zoopet rabatt då? ;)

Men du bor väl rätt långt från Västerås?

Njaa, bara 30 mil! :d Men det klarar man väl!:D;) Zoopet-rabatt ska såklart vara med i priset!;)
#66 - 22 april 2009 05:40
Anettejt skrev:
Jisses vad du legat i! ;)

Att bara rengöra karen och utrustningen tar ju en halv evighet.

Kul project att följa, såg att du skulle ha lite räkor med, har du planerat nån speciell sort än?

Hej, ja rengöring av hälften av karen återstår, men det går ju på en dag =)

Sen får vi hoppas att alla är täta också?!?! [:-9]

Räkor som jag VILL ha blir förhoppningsvis:

Caridina sp. "Kardinal"
Caridinaa cf. Breviata
Black Crystal/Red Crystal
Neocaridina sp. "Mandarine"
Caridina sp. "Tiger"
#67 - 22 april 2009 05:42
osis skrev:
Njaa, bara 30 mil! :d Men det klarar man väl!:D;) Zoopet-rabatt ska såklart vara med i priset!;)

Låter som en deal. :)
#68 - 22 april 2009 05:52
Du glömmer väl inte kameran så du kan ta före och efter-bilder på karen och på allt annat med för den delen? :)
#69 - 22 april 2009 06:25
Nej jag ska försöka dokumentera så mycket som möjligt. Skriver även en artikel om detta - att skaffa en egen "odlingslokal".
#70 - 22 april 2009 15:33
nu har jag oxå plöjt igenom inläggen...
hittar inget om "lokalhyran" el och vatten ...
iövrigt så tycker jag att mellanrummen mellan akvarium skall man inte snåla med...18cm (det jag kommer ihåg att du skrivit) är nog tok för lite för att kunna svänga runt ordentligt....
#71 - 22 april 2009 15:45
nu har jag oxå plöjt igenom inläggen...

hittar inget om "lokalhyran" el och vatten ...

iövrigt så tycker jag att mellanrummen mellan akvarium skall man inte snåla med...18cm (det jag kommer ihåg att du skrivit) är nog tok för lite för att kunna svänga runt ordentligt....

Hej MagicFingers,

75kr i månaden får jag betala för "lokalen" och vatten och el ingår. ;)
Men det finns ju inte hur mycket kräm som helst, så man får tänka sig för vad man stoppar in för prylar i uttagen.

Mellanrummen vart något mer än 18cm, och räcker alldeles lagom till de små karen på mellan 80-100L - det gäller att utnyttja ytan!

på den stora ställningen kommer det dock bli lite mer mellanrum. c:a 25cm.

Idag har jag inte hunnit greja nånting i lokalen, flängt runt på affärer och förberett lite saker inför mötet med akvarieföreningen ikväll.

/Markus
#72 - 24 april 2009 17:34
Kort uppdat.

Hej,

igår han vi med litegrann i lokalen och det var tänkt att vi skulle fortsätta NU, men min polare ballade ur i sista sekund pga att han måste jobba ikväll.

Surt, då jag just nu är i en fas då man behöver 3 eller helst 4 händer.

Slänger upp några bilder från igår.(beskrivningen står under varje bild)

[ATTACH]19159[/ATTACH]
3st 120L akvarier som ska stå i en liten ställning.

[ATTACH]19160[/ATTACH][ATTACH]19161[/ATTACH]
Här är det jag som donar med diverse.

[ATTACH]19162[/ATTACH] [ATTACH]19163[/ATTACH]
2 akvarier som är igång. Byggbild.

[ATTACH]19164[/ATTACH][ATTACH]19165[/ATTACH]
Byggbild. Ritning över hyllplan.

[ATTACH]19166[/ATTACH]

Hyllplanet på god väg att bli färdig, fattas "kortlingar" samt 1 ben.

Trist att det inte vart mer gjort idag, och antagligen blir det inge mer betongborrande förrens på Måndag. Vi får se om det dyker upp nån annan som kan låna en hand....you never know.

Peace & Love

Markus
#73 - 24 april 2009 18:24
Den nya ställningen för de större karen ser bra mycket bättre ut än den första du byggde enligt mig. Själv hade jag nog byggt om den första så den var utformad i samma stuk, dels för hållbarheten och en gidigen helhetskänsla.

Annars, roligt projekt och hoppas det kommer produceras högkvalitativt svenskodlade fiskar där :-)

Gillar att du tänker ha lite inredning i karen även om den är enkel. Det uppskattar nog fiskarna med, många har ju helt kala kar med endast botten substrat.
#74 - 24 april 2009 18:34
ljung skrev:
Den nya ställningen för de större karen ser bra mycket bättre ut än den första du byggde enligt mig. Själv hade jag nog byggt om den första så den var utformad i samma stuk, dels för hållbarheten och en gidigen helhetskänsla.

Annars, roligt projekt och hoppas det kommer produceras högkvalitativt svenskodlade fiskar där :-)

Gillar att du tänker ha lite inredning i karen även om den är enkel. Det uppskattar nog fiskarna med, många har ju helt kala kar med endast botten substrat.

Hej
visst kommer det produceras fisk med fin kvalité :) Det är ju en hobby så det är ingen mening att fuska eller slarva.

Angående ställning nr 1 så förblir den så, riktigt skönt att den inte tar lika mkt plats som den större.

Ja, det blir lite trevligare med inredning, jag kommer ju inte odla för att få kvantitet heller. Ska sitta där nere och mysa och försöka odla allt från vanliga sällskapsfirrar till lite svårare malar och ciklider.

Mvh

Markus
#75 - 26 april 2009 19:38
Hej!
Det går framåt :)
Var det en Molly, vit molly du hade i ditt kar? var det albino? Om du tycker om Lyc Mollysarna har jag ynglar på G =)
#76 - 26 april 2009 20:17
Hur går det? Slitit som ett djur hela helgen eller?
#77 - 27 april 2009 10:32
Nubi skrev:
Hej!

Det går framåt :)

Var det en Molly, vit molly du hade i ditt kar? var det albino? Om du tycker om Lyc Mollysarna har jag ynglar på G =)

Har 2st mollys i ett kar där nere nu.Dessa är "Segelfensmolly", svart pappa och vit mamma, samt ett vitt yngel. Sen satt jag ihop 2st endler/guppy blandning som är det enda två jag har kvar från min förra "stam". Dessa är "Segelfensmolly"

Har väl tänkt att ha ett akvarium med endlers eller något sen, men just nu går dessa 5 små fiskar där enbart för att starta upp den 'biologiska processen' i karet.

HenkeP skrev:
Hur går det? Slitit som ett djur hela helgen eller?

Nej tyvärr inte! Knappt varit nere, min kompis som skulle hjälpa till med dessa två hyllor, drog iväg till sthlm och jobbade, men idag ska vi köra igång och förhoppningsvis bli klara med 'grov-görat'.

Tar väl inte lång tid sen innan det är vatten i akvarierna, men det ska ner inredning grus/sand - fixas med lite belysning..men det är ju "småplock" då bara.

Återkommer med uppdatering senare !

Mvh

Markus
#78 - 27 april 2009 20:22
Jahapp då var 'grovjobbet' klart. de 2 hyllplanen är färdiga, och 2 akvarier är provfyllda. So far so good.

Återkommer med nogrannare uppdat. imorrn, samt bilder.

/Markus
#79 - 28 april 2009 11:25
Du kan få lite endlers från mig :D
Har en hel dröööös *hihi*

Markus1984 skrev:
Har 2st mollys i ett kar där nere nu.Dessa är "Segelfensmolly", svart pappa och vit mamma, samt ett vitt yngel. Sen satt jag ihop 2st endler/guppy blandning som är det enda två jag har kvar från min förra "stam". Dessa är "Segelfensmolly"

Har väl tänkt att ha ett akvarium med endlers eller något sen, men just nu går dessa 5 små fiskar där enbart för att starta upp den 'biologiska processen' i karet.

Markus
#80 - 28 april 2009 15:12
Nubi skrev:
Du kan få lite endlers från mig :D

Har en hel dröööös *hihi*

Skicka en påse då :)

Här kommer några bilder från gårdagens fixande i "hobbyrummet"..

[ATTACH]19264[/ATTACH] [ATTACH]19265[/ATTACH]
de 2 hyllplanen som är färdigsnickrade, återstår nån skruv här och där att dra i samt lite estetiskt fix.

[ATTACH]19266[/ATTACH][ATTACH]19267[/ATTACH]
Här har jag precis fyllt akvarierna upp till kanten på hyllplan 1, vart en hel del kondens pga att jag endast har kallvatten i mitt lilla krypin.
Men inget läckage!!

Så då börjar det roliga snart...:)

Mvh

Markus
#81 - 28 april 2009 19:28
Påsen kommer med posten ;-)
så farligt långt har man inte till Västerås :)...fler som vill ha enlders :D
Guest
#82 - 28 april 2009 20:20
Asså jag tycker det mest ser ut som om du slappar.;)
Fast inte kan det vara bekvämt att ligga där uppe nån längre tid...:d
#83 - 28 april 2009 20:22
Anettejt skrev:
Asså jag tycker det mest ser ut som om du slappar.;)

Fast inte kan det vara bekvämt att ligga där uppe nån längre tid...:d

Ja jag vet, jag har slappat lite förlåt ;P

Nej, han kom ner ganska snabbt =)

Var nere och kikade läget nyss, inget läckage. :)
Guest
#84 - 28 april 2009 20:39
Nice att det verkar tätt. Se nu till att fylla alla med och lägg upp bilder...:d
(sällar mig till 'gnäll över fler bilder' skaran. :p)
#85 - 28 april 2009 20:57
Anettejt skrev:
Nice att det verkar tätt. Se nu till att fylla alla med och lägg upp bilder...:d

(sällar mig till 'gnäll över fler bilder' skaran. :p)

Yes, tänkte försöka mig på detta imorgon efter att jag har gjort det sista staget som ska "hålla översta hyllan på plats"

I dom 2 andra 200L burkarna är det fullt med gamla pumpar m.m som jag även måste sortera ut vad som funkar/kan lagas osv.

Sen måste jag rengöra karen och skaffa 3 till Jäger doppisar.

de 3 100L akvarierna som skulle stå på motsatt sida av de andra karen(bilder på förra sidan) kommer jag troligtvis försöka sälja för samma slant jag köpte dom för.

Det blir för trångt.

Istället satsar jag på att komma över lite mindre 40-50L kuber för att sätta upp en hylla och ha några olika sorters räkor gå där i.

P.S ni som tror att jag har mycket stålar har helt fel! Det mesta som är nere i mitt "hobbyrum" är saker som har skänkts till mig eller som jag haft sen innan. De grejor jag har betalat för har varit begagnat och billigt.
Förutom de nya Jäger doppvärmarna.
- " Ingenting är omöjligt!"

/Markus
#86 - 29 april 2009 05:50
Ser bra ut Markus. Hoppas på uppdatering med fler bilder när jag kommer hem från jobbet ikväll då.. :p (Är och provjobbar på ett ställe, får se om jag får stanna.. Men det verkar inte omöjligt, har redan fått fler dagar än vad som var sagt från början.):D

Så jobba på nu du också. ;)
#87 - 29 april 2009 10:47
HenkeP skrev:
Ser bra ut Markus. Hoppas på uppdatering med fler bilder när jag kommer hem från jobbet ikväll då.. :p (Är och provjobbar på ett ställe, får se om jag får stanna.. Men det verkar inte omöjligt, har redan fått fler dagar än vad som var sagt från början.):D

Så jobba på nu du också. ;)

Ska kika om jag får låna min kompis systemkamera 1 timme, så jag kan ta lite bättre bilder.

Men idag står mycket på schemat, men jag tog ett gäng bilder på lite annat igår iallfall :)
#88 - 29 april 2009 17:40
psst!! bilder på dvärgkulfiskarna du köpt idag vill jag se :)
#89 - 29 april 2009 20:13
Ha inte för bråttom med att skaffa värmare!

Jag tror att det räcker med värmare i ett eller två av de största karen. Resten tar belysningen hand om.

I mitt akvarierum har jag bara värmare i 540 karet och det räcker för hela rummet samt att de andra karen ligger på 25 - 26 grader.
#90 - 29 april 2009 21:55
Nubi skrev:
psst!! bilder på dvärgkulfiskarna du köpt idag vill jag se :)

Tog nån bild igår ska lägga upp i min andra tråd sen och jag pallar :P

c90368 skrev:
Ha inte för bråttom med att skaffa värmare!

Jag tror att det räcker med värmare i ett eller två av de största karen. Resten tar belysningen hand om.

I mitt akvarierum har jag bara värmare i 540 karet och det räcker för hela rummet samt att de andra karen ligger på 25 - 26 grader.

Okej vi får se hur det blir. har 2st 50w och 1st 75w nu där nere (sprillans Jäger)

Stoppa in 2x36w lysramp som täcker mina 2st 200L akvarier som är igång. Nu när jag var nere ikväll var det 19c i det 200L med 75w värmare inställd på 30c.(stoppa i den i samband med belysningen kl 14.00 idag)

Ska vänta tills imorn och se.
#91 - 30 april 2009 09:31
Jippy!! R ville hänga med till västerås :) på lördag :) ska bli kul att se de små kulisarna :)
#92 - 30 april 2009 11:15
Nubi skrev:
Jippy!! R ville hänga med till västerås :) på lördag :) ska bli kul att se de små kulisarna :)

Låter bra. Jag och sambon är hemma jag skickade ett PM till dig.
#93 - 2 maj 2009 23:49
Hej

blir sugen på att draupp några akvarium i källaren när jag har läst tråden.

Men har en fråga som kanske är dum men hur verkar det med att bara ha tillgång till kallvatten. tänkte om det inte blir för kallt vid vattenbyte.
#94 - 3 maj 2009 10:03
ORKO skrev:
Hej

blir sugen på att draupp några akvarium i källaren när jag har läst tråden.

Men har en fråga som kanske är dum men hur verkar det med att bara ha tillgång till kallvatten. tänkte om det inte blir för kallt vid vattenbyte.

Bra fråga! Äntligen lite att tugga på!

I alla mina 7 akvarier här uppe gör jag kallvattens-byten. Har funkat hur bra som helst..

Men där nere i lokalen är det vääääldigt kallt vatten så därför kommer jag göra VB oftare men inte lika mycket. Om man måste göra nått 50%'s VB nångång så kan man ju alltid fylla upp i hinkar osv och värma med doppvärmare.

Men 20%:iga vattenbyten ser jag inte som några problem.

Kort uppdatering:

Var igår iväg och handlade håvar och en hel del rötter som jag nu har dränkt nere i lokalen.
Har även koppat in c:a 30-40 Endlers i ett kar, samt "skejpat" lite mer i akvarierna.

Hoppas på att koppa in trio Ancistrus sp. ikväll eller imorgon.

Har även ett gäng plexiglas-skivor som jag ska skölja av och använda som täckglas på de flesta akvarierna.

Hinner jag ner och grejja idag så tar jag med kameran, annars väntar jag tills imorrn när min kompis kommer med sin systemkamera.

Mvh

Markus
#95 - 6 maj 2009 06:48
*Väntar på bilderna* ;)
#96 - 6 maj 2009 09:20
HenkeP skrev:
*Väntar på bilderna* ;)

hehe hej!

Ja jag har varit lite dålig med bilderna, hade helst velat att mina kompis kom med sin systemkamera och tognågra.

Men jag kan göra ett försök nu i eftermiddag, när jag äntligen vaknade på rätt sida av dygnet.. Det är endå dags för vattenbyte idag!
#97 - 6 maj 2009 12:30
har precis läst igenom tråden som inte är så låmg enså länge, men jag hoppas att den blir det! Verkar riktigt intresant med en egen lokal:d tänk bara på att hålla ungarna från föräldrarna när ungarna blir större så att du inte får inavel.
Bilagor:
#98 - 6 maj 2009 12:30
Yaay! längtar! :D
#99 - 6 maj 2009 19:58
In i minsta detalj är det planerat...jag ahr massor av fiskar och malar på uppväxt för att inte låta dom "inavlas" för mycket.

bilde rha jag inte med idag...men en del pilsner efter mötet på jobbet,.
#100 - 6 maj 2009 20:15
Markus1984 skrev:
men en del pilsner efter mötet på jobbet,.

Jaa, märker det! ;) Men du får ta och hinna imorgon istället då! :d
#101 - 6 maj 2009 20:19
osis skrev:
Jaa, märker det! ;) Men du får ta och hinna imorgon istället då! :d

haha yeah!

Ska försöka hinna med imorgon innan Akvarieföreningsmötet. ohhh vilket långt ord... www.vaaf.se

Ska även baka lite kakor m.m till detta möte. Så vi får se om det blir nån fototagning :;)))))

/M
#102 - 7 maj 2009 13:28
baka kakor :O duktig du är :) Hur går det därnere i lokalen?
Har köpt frigolitskivor till de båda nya akvarium.
ska idag till Lustgården och köpa hem två fjärilshonor. Hoppas att de kan se skillnad på de idag :)
Man kanske ska tipsa de om att ha lite bättre ljus i lokalen ;-)

Ne nu är det kaffe....tror jag aldrig druckit så mkt kaffe som jag har gjort denna vecka med morsan....
#103 - 7 maj 2009 20:20
Jajjemen, jag är ju kock i grund och botten..

Har frigolit till de akvarier som ska ställas upp...var nere och pillade lite idag, men tog inte med mig kameran tyvärr. hafft fullt upp med att baka och greja idag, samt att jag hade ett litet 'föredrag' om Palettciklider idag på Akvarieföreningsmötet.

Imorrn kommer min polare hem så då blir nog klart med de andra akvariumena också.

/M
#104 - 10 maj 2009 08:07
Tja Markus fan va du jobbar :)
Skulle behöva lite av din energi just nu,mina nya burkar står fortfarande på golvet"suck".
Ska du sälja iväg burkarna du hämtade från mig?
Behöver du nån hjälp med nått sen så är det bara o höra av sig..

Mange
#105 - 10 maj 2009 16:53
santa skrev:
Tja Markus fan va du jobbar :)

Skulle behöva lite av din energi just nu,mina nya burkar står fortfarande på golvet"suck".

Ska du sälja iväg burkarna du hämtade från mig?

Behöver du nån hjälp med nått sen så är det bara o höra av sig..

Mange

Tjena Mange, det är bara börja med 1 sak i taget så får du upp dina sista burkar också :)

Måste nog sälja iväg åtminstone 2 av dina gamla burkar som ursprungligen kom från Tommy. Får ej plats med dom...jag har ju inget "dö-utrymme" nånstans heller där jag kan förvara dom till senare.

Men men vi får se hur det blir.

/Markus
#106 - 10 maj 2009 16:56
p.s vart sent igår så nu kommer man väl vara zombie ett par dagar ;p
#107 - 11 maj 2009 11:47
Då är vi två, igår jobbad ejag från 8.30-20.30 på jobbet. Man blir helt slut i skallen och idag kl 07.00 var jag tvungen att gå upp för kl 8 skulle jag till skolan och plugga matte. Känner mig som en zombi blääää
Ser fram emot fredagen!!

bilder på lokalen skulle pigga upp en kanske ;)

Markus1984 skrev:
p.s vart sent igår så nu kommer man väl vara zombie ett par dagar ;p
#108 - 11 maj 2009 14:58
Ja då var vi två ;D

Ja jag har varit riktigt dålig ¨på att lägga upp bilder på lokalen.. men det kommer det kommer.
#109 - 11 maj 2009 16:20
Öka öka ;)
#110 - 11 maj 2009 17:22
Alrajt jag går ner nu och fotar lite :)
#111 - 11 maj 2009 18:05
Börjar med lite bilder.

Här kommer några bilder i väntan på att filmen ska redigeras klart.

Fråga på om det är nåt ni undrar över :)
(håll musen över bilden eller öppna den i större format så ser ni namnet på bilden)

[ATTACH]19578[/ATTACH][ATTACH]19579[/ATTACH]
[ATTACH]19580[/ATTACH][ATTACH]19581[/ATTACH]
[ATTACH]19582[/ATTACH][ATTACH]19583[/ATTACH]
[ATTACH]19584[/ATTACH][ATTACH]19585[/ATTACH]
[ATTACH]19586[/ATTACH][ATTACH]19587[/ATTACH]
[ATTACH]19588[/ATTACH][ATTACH]19589[/ATTACH]

Sååå filmen kommer när jag fått upp den på youtube, filmade med "högsta kvalité"-inställningen.

Mvh

Markus
#112 - 11 maj 2009 18:36
Filmen.

Här kommer filmen jag tog, färgerna stämmer lite bättre håll till godo och kommentera gärna

(glöm inte att trycka på HQ så blir kvalitén lite roligare)

Mvh

Markus
#113 - 11 maj 2009 18:43
Härligt o se det var rätt många kar igångkörda där!

Kabeldragningen ser lite halvfarlig ut, kanske investera i lite IP67 klassade grejjer speciellt de som ligger på golvet annars vill man ju inte vara därinne om ett större kar ger med sig och tömms på 2sekunder.
#114 - 11 maj 2009 18:50
ljung skrev:
Kabeldragningen ser lite halvfarlig ut.

Ja vi ska hänga upp allt lite bättre sen, men på golvet ligger det inga el-prylar :)
#115 - 11 maj 2009 19:04
Ser rätt bra ut, har du bestämt syftet med odlingen än?
Tjäna cash?
Hade du tänkt dig någon speciell inriktning?

Slutligen, vilken stadsdel bor du på? :)
#116 - 11 maj 2009 19:16
Silvertejp skrev:
Ser rätt bra ut, har du bestämt syftet med odlingen än?

Tjäna cash?

Hade du tänkt dig någon speciell inriktning?

Slutligen, vilken stadsdel bor du på? :)

Jag odlar inte för att tjäna pengar eller liknande, det är en hobby och ett experiment kan man säga. Det är väldigt intressant att föda upp/hålla fisk tycker jag.

stadsdel kan du få i PM :)
#117 - 11 maj 2009 19:21
Nu vill man ju komma hem och titta på det hos dig! :D Ser redigt bra ut! :D
Bilagor:
#118 - 11 maj 2009 19:30
osis skrev:
Nu vill man ju komma hem och titta på det hos dig! :D Ser redigt bra ut! :D

Tack Osis, inget av karen är färdiginredda samt att det ska städas upp och byggas lite mer i lokalen. Men jag är rätt nöjd hittils.
/M
Guest
#119 - 11 maj 2009 19:49
Markus1984 skrev:
Men jag är rätt nöjd hittils.

/M

Skryt, skryt, skryt! ;)

Fasiken vad du har fått det trevligt på så kort tid, alla karen ser riktigt fräscha ut med! :)
#120 - 11 maj 2009 19:59
Anettejt skrev:
Skryt, skryt, skryt! ;)

Fasiken vad du har fått det trevligt på så kort tid, alla karen ser riktigt fräscha ut med! :)

Tack Anette! :)
#121 - 11 maj 2009 20:13
Bra jobbat Markus ser ut ganska bra ut.
#122 - 11 maj 2009 20:21
jarecki68 skrev:
Bra jobbat Markus ser ut ganska bra ut.

Tackar :) Det är ju tänkt att vara "odlingskar" dom brukar vara helt tomma med en kruka i mitten så jag är nöjd än så länge...men man blir ju aldrig 100% nöjd som sagt. Får se när vi hinner finslipa lite på "aquascapen" i karen...
#123 - 12 maj 2009 05:53
Japp, det ser bra ut Markus. Ös på med bilder här i tråden bara.. ;)
#124 - 12 maj 2009 11:30
Kanonfint!!!
favo karet är (för tillfället) i lokalen den första till höger :)
#125 - 12 maj 2009 20:02
HenkeP skrev:
Japp, det ser bra ut Markus. Ös på med bilder här i tråden bara.. ;)

Tackar Henke! Känns som jag fått en bra start nu iallfall, men det är mycket som ska fixas och ändras.

Blir lite DIY grejer som jag också tänkt dokumentera.

En liten bit av att jag startade denna tråd är ju för att jag vill visa alla andra unga/gamla akvarister att det går att ordna en lokal med enkla medel utan att det ska behöva kosta skjortan.

Hittils har jag laggt ut c:a 2000kr.

Nubi skrev:
Kanonfint!!!

favo karet är (för tillfället) i lokalen den första till höger :)

Ja det är mitt med just nu, trots att den blåa bakgrunden blivit spräcklig efter 15 års användande :)
#126 - 13 maj 2009 05:57
Gillar det karet oxå, men samtidigt gillar jag på något sätt det lilla karga, växtlösa med "vassa" stenar i en hög. Några små afrikaner och en vågmaskin där i hade nog sett grymt ut. Borde ge en känslan av att fiskarna lever precis under ytan alldeles intill "stranden" där vattenytan gungar fram och tillbaks, upp och ner, och fiskarna följer vattnets rörelser.. Iafl kan jag se det framför mig.:p;)
#127 - 13 maj 2009 09:48
Vilken fantasi du har HenkeP! :)
Jag såg stenar bubblor och sand ;-)
#128 - 13 maj 2009 12:12
HenkeP skrev:
Gillar det karet oxå, men samtidigt gillar jag på något sätt det lilla karga, växtlösa med "vassa" stenar i en hög. Några små afrikaner och en vågmaskin där i hade nog sett grymt ut. Borde ge en känslan av att fiskarna lever precis under ytan alldeles intill "stranden" där vattenytan gungar fram och tillbaks, upp och ner, och fiskarna följer vattnets rörelser.. Iafl kan jag se det framför mig.:p;)

Det karga kommer bli mitt favvo kar när jag är färdig med det, det är bara tänkt att vara ett trevligt kar att titta på och pyssla med. Inte planerat att försöka odla nåt i den.

Det är ju dock en helt "svensk" biotop än så länge, alla stenar och grus/sand kommer från samma grusgrop här i västerås.(men det blir inga aborrar där i ;) )

Nubi skrev:

Jag såg stenar bubblor och sand ;-)

Pffff kvinnor ^^
#129 - 13 maj 2009 18:18
*skratt*
Dags att lägga upp lite bilder :D hur mår dina randiga firrar och deras ynglar :)
#130 - 13 maj 2009 20:39
Nubi skrev:

Bara tidigt på morgonen, när jag egentligen brukar sova.. Så på dagtid är det sämre med den varan.:p
#131 - 13 maj 2009 20:49
Nubi skrev:
*skratt*

Dags att lägga upp lite bilder :D hur mår dina randiga firrar och deras ynglar :)

Dom mår utmärkt :) Tror det är en 25st nu som har växt till sig lite senaste veckan.

HenkeP skrev:
Bara tidigt på morgonen, när jag egentligen brukar sova.. Så på dagtid är det sämre med den varan.:p

Antingen det eller mitt i natten när man inte kan sova :)
#132 - 13 maj 2009 21:07
jag äääääääääälskar att sova :) men jag gillar oxå att vara uppe på natten om det är roliga människor som kan hålla en vaken, som nu t.ex. :D
Guest
#133 - 13 maj 2009 21:18
Trevligt Trevligt.
#134 - 13 maj 2009 21:29
Narii skrev:
Trevligt Trevligt.

Vadåå? ;D
Guest
#135 - 13 maj 2009 23:16
Nubi skrev:
jag äääääääääälskar att sova :) men jag gillar oxå att vara uppe på natten om det är roliga människor som kan hålla en vaken, som nu t.ex. :D

Men hallå! 23 är inte natt! :d

(sorry för att OT:a i din tråd, Markus...)
#136 - 13 maj 2009 23:25
Anettejt skrev:
Men hallå! 23 är inte natt! :d

(sorry för att OT:a i din tråd, Markus...)

NP :D 23 är inte natt nej!
#137 - 14 maj 2009 06:48
Hahaha :) Natt för mig är allt efter 19.00!
får jag sova lägger jag mig runt 19 och vaknar (om man är ledig) 12, 13.00 :D
Nu var det 100 år sen sist jag fick gå och lägga mig så tidigt för doggen.
#138 - 14 maj 2009 14:35
Nubi skrev:
Hahaha :) Natt för mig är allt efter 19.00!

får jag sova lägger jag mig runt 19 och vaknar (om man är ledig) 12, 13.00 :D

Nu var det 100 år sen sist jag fick gå och lägga mig så tidigt för doggen.

Hehe för mig går det där i perioder pga min sömnproblem, men oftast sitter man och ugglar hela nätterna för man inte kan ligga still i sängen när det finns annat man kan göra ;p
Bilagor:
Guest
#139 - 14 maj 2009 15:01
#140 - 14 maj 2009 15:15
:) Imorse var det INTE kul att vakna!
Nu ska jag till Etuna, ska förbi fiskaffärn och fråga om de kan tänka sig ta tillbaka 3 av 5 fjärilar.
kanske kommer man hem med något annat kul......och en tvättmaskin *skratt*
#141 - 14 maj 2009 21:24
Narii skrev:
Trevligt me lokalen :D

Ahaa ja det är trevligt :)

Nubi skrev:
:) Imorse var det INTE kul att vakna!

Nu ska jag till Etuna, ska förbi fiskaffärn och fråga om de kan tänka sig ta tillbaka 3 av 5 fjärilar.

kanske kommer man hem med något annat kul......och en tvättmaskin *skratt*

Ett gäng pirayor kanske.....?
#142 - 19 maj 2009 07:22
Hur går det för dig Markus? Något nytt att delge oss som sitter och väntar på uppdateringar? :p
Bilagor:
#143 - 19 maj 2009 10:55
Kul att höra att de randiga firrarna börjar bli större :) ge de en massa mat blandat med seroider *fniss* Belgian blue firrar blir det kanske då ;)

Såg idag att jag inte har två st honor, Black Molly lyc, det är två hanar! som nu jagar den stackars honan och är bråkiga. Mina fjärilar börjar kaxa till sig ännu mer nu :(
Får snart ta och göra något åt saken.
#144 - 19 maj 2009 20:21
HenkeP skrev:
Hur går det för dig Markus? Något nytt att delge oss som sitter och väntar på uppdateringar? :p

Tjenare henke! Jag ska knäppa lite fler bilder nu i veckan när min polare med systemkameran (som även är med på det hela med lokalen) är hemma.

har pysslat mycket med bilen nu på sista tiden också.

För att stilla din nyfikenhet så kan jag berätta att 310L karet är påväg ner i lokalen, det ska delas upp och det kommer odlas 3 arter där i, b.la ett till par av ancistrus. Samt någon barb/tetra som vi inte kommit överens om vilka det blir än.

Håller även på att bygga ett "torvfilter" för försöket att odla kardinaltetra, samt att 2 mindre akvarier håller på att rustas upp för att kunna hålla yngel i sen när dom förhoppningsvis börjar dyka upp :)

Sorgmantlarna har blivit kraftigt romstinna och verkar stormtrivas i akvariet med mkt rötter och stenar, där det vanliga bruna ancistrus-paret går i också.

Nu är jag trött, återkommer med mer om nån dag.

Nubi skrev:
Kul att höra att de randiga firrarna börjar bli större :) ge de en massa mat blandat med seroider *fniss* Belgian blue firrar blir det kanske då ;)

Såg idag att jag inte har två st honor, Black Molly lyc, det är två hanar! som nu jagar den stackars honan och är bråkiga. Mina fjärilar börjar kaxa till sig ännu mer nu :(

Får snart ta och göra något åt saken.

Flytta över ena hanen till ett annat akvarium.

Angående mina "randisar" så får dom rejält med mat bl.a Wolfgangs special räkmix,artemia,daphnier, räkpellets, och ett granulat foder som är väldigt bra.

Så snart finns det ett par till salu ;)

mvh

Markus
#145 - 20 maj 2009 11:18
Jipp!! :D Jo fisken vart flyttad :) till sina söner i 225l.
Om någon vecka flyttas malarna till 225l tillsammans med fjärilarna (två av fem)
#146 - 26 maj 2009 22:25
Här är det dålig fart.. ;) Händer det något nytt, eller är det bara bilen som gäller nu?
#147 - 26 maj 2009 22:27
HenkeP skrev:
Här är det dålig fart.. ;) Händer det något nytt, eller är det bara bilen som gäller nu?

Njae man petar ju lite i akvarierna då och då.

Idag fick jag 3st nya dvärgkulfiskar, så nu har jag 6st i ett kar nere i lokalen :)

Har jobbat och pysslat med bilen mestadels sista tiden, men jag ska komma med en lite längre uppdatering samt lite bilder innan jag drar till Sweden Rock Festival nästa vecka!

Mvh

M
#148 - 26 maj 2009 22:28
Låter bra det.. :d
#149 - 26 maj 2009 22:33
HenkeP skrev:
Låter bra det.. :d

Dags för dig att bli guldis så vi får läsa om dina akvarium i nån projekt-tråd!

Nu ska jag försöka sova igen....upp tidigt och knega...

Gnite.
#150 - 30 maj 2009 20:49
Hello! jätte kul att se de små söta dvärgkulfiskarna! Hoppas att lillpricken trivs i sitt nya hem *leR* lokalen vart riktigt bra och hoppas du får yngel snart :)

Hare!
#151 - 5 juni 2009 05:51
Markus1984 skrev:
Dags för dig att bli guldis så vi får läsa om dina akvarium i nån projekt-tråd!

Nu ska jag försöka sova igen....upp tidigt och knega...

Gnite.

Det kanske är det.. Men väntar fortfarande in lönen.. :)
Sen är det väl inte så mycket att läsa om, allt är ju redan "färdigt" och bara flyter på.. [:o]:p

Såg iofs igårkväll att paletterna i 40-literskaret hade fått yngel som fick vara ute och prova på livet utanför grottan för första gången.!

Så det var ju lite kul att det lyckades, eftersom tanken med att sätta dom i det lilla karet var just att få dom att leka, istället för att ha fullt upp med att bara jaga undan alla andra, och inte hinna med något lekande.

Sen är det ju alltid kul med bilder i trådarna, och eftersom jag inte har nån kamera så.. :p:d

Men nån gång så ska jag kanske lyckas knåpa ihop något kul..

Hur går det för dig föresten?
Bilagor:
#152 - 6 juni 2009 19:15
Misstänker att du är på festival och diggar loss till en massa bra live band :)
#153 - 8 juni 2009 08:54
Nubi skrev:
Misstänker att du är på festival och diggar loss till en massa bra live band :)

Yes! jäääääääkligt bra var det, men nu behöver man en veckas semester efter semestern ;)
#154 - 8 juni 2009 12:43
hur går det nu med lokalen?
#155 - 8 juni 2009 19:55
vart det lek på tetrorna??
#156 - 16 juni 2009 10:18
Hej på er alla :)

Har varit lite off nu ett tag pga semester och sommartider.

Allting rullar på nere i lokalen, misstänker att ancistrus sp. paret har laggt rom.

Sorgmanteltetrorna visar tydligt lekbeteénde men har inte sett några yngel än.

I dvärgkulfisk-burken är alla vid liv och verkar trivas.

I helgen ska jag lyfta på täcket till kardinaltetrorna och se om vi fått några yngel eller bevis på rom åtminstone.

De 2 guppy/endlers burkarna behöver jag väl knappast nämna att dom förökar sig och verkar må bra, inga krökta ryggar eller konstiga fenor än så länge.

kommer med bilduppdatering m.m lite senare i veckan.
#157 - 16 juni 2009 19:23
Markus1984 skrev:
I helgen ska jag lyfta på täcket till [COLOR=white]kardinal[/COLOR]tetrorna och se om vi fått några yngel eller bevis på rom åtminstone.

Spännande!!! Vad gjorde du för förberedelser? Jag är dock väldigt tveksam till täcka akvariet så det blir så mörkt. Jag tror fiskarna struntar i hur ljus det är, men äggen bör ha det mörkt. Frågan är bara hur mörkt det behöver vara. Väntar med spänning på resultat och bilder! /Niklas
#158 - 17 juni 2009 09:11
Niklas-P skrev:
Spännande!!! Vad gjorde du för förberedelser? Jag är dock väldigt tveksam till täcka akvariet så det blir så mörkt. Jag tror fiskarna struntar i hur ljus det är, men äggen bör ha det mörkt. Frågan är bara hur mörkt det behöver vara. Väntar med spänning på resultat och bilder! /Niklas

Efter att ha hört 5-6 olika och väldigt hemliga rykten, gjorde vi detta försöket. Vi får se om det blir nåt, hursom blir det ännu ett till försök efter detta med lite större kadinaltetror som vi inte orkade fiska upp vid första försöket.

Förberedelserna var en hel del gömställen och krukor med torv i. Inte mycket mer :)

Återkommer med info när jag har lite mer på pappret :)

Tack för visat intresse

Mvh

Markus
#159 - 23 juni 2009 13:56
Hur gick det? Nyfiken... /Niklas
#160 - 24 juni 2009 20:09
Hallååå vad är det som hindrar dig från att uppdatera för oss nyfikna människor :D
#161 - 26 juni 2009 18:39
Niklas-P skrev:
Hur gick det? Nyfiken... /Niklas

Inga yngel men alla har överlevt, ska tömma burken och se om vi hittar några romkorn eller yngel som gömt sig...

Nubi skrev:
Hallååå vad är det som hindrar dig från att uppdatera för oss nyfikna människor :D

Sorry, tappat sugen att fota med min sketna kamera..

Jobbat rätt mkt, samt att jag har haft massor att stå i med bubblan...

På söndag ska jag och Erik strukturera om lite därnere, kan komma med lite mer konkret info till er nyfikna efter det :)

Mvh

Markus
#162 - 30 juni 2009 19:15
Hur gick det nere i lokalen?? vart det bilder??
#163 - 4 juli 2009 08:58
Nubi skrev:
Hur gick det nere i lokalen?? vart det bilder??

Det vart lite ordnat, men tyvärr inga bilder.

Efter att en stor förebild i akvarieföreningen gick bort har jag tänkt odla på en speciell fisk som har en framodlad färg.(c.multiseptemfasciatus) som denna person laggt ner många år på att få fram. Så vi gjorde iordning ett akvarium för dom fiskarna. Åkte även till ZooHoo för någon dag sedan och köpte upp alla av den sorten han hade.

Här näst ska vi limma om ett 310L akvarium som ska ner i källaren, detta blir på måndag/tisdag förhoppningsvis.
#164 - 10 juli 2009 09:25
Här planerar vi på lite förändringar angående inriktining på fisk. 310L akvariet blir som tänkt från början ett växtakvarium för att försöka odla fram lite spännande växter. I dom andra burkarna ska vi koncentrera oss på Dvärgciklider samt malar, inredningen kommer planeras om lite i burkarna och vi tillsätter Dvärgciklider efter plånboken.. =)

Dyr hobby!
#165 - 21 augusti 2009 18:10
Hej!
Har läst hela tråden och tycker det verkar riktigt kul att ha en egen odlingslokal.

är bara lite nyfiken över vad som har hänt sen senast.

gärna några bilder ;)
#166 - 25 augusti 2009 17:09
Hehe ja nu är till och med jag otålig. Vill också se vad som har hänt. Något spännande hoppas jag. :D
#167 - 25 augusti 2009 18:25
Så nu har man också läst allt :P
Trevlig tråd och lycka till med avelsdjuren ;)
#168 - 25 augusti 2009 18:54
Ser verkligen roligt ut. Det är kul med projekt :D Lycka till
#169 - 26 augusti 2009 20:14
Tror Hagge har fullt upp med bilprojektet just nu, men jag är lika nyfikna som er!!
Kom igen nu! Dags att skärpa till dig
#170 - 8 december 2009 19:01
Kommer det några bilder snart har väntat lääääääääännnnggggggggeeeeeeeee:D det är ju så spännande att se hur där ser ut, vill se både hur lokalen ser ut och lite odling och kar:p
#171 - 8 december 2009 19:32
Jag är nyfiken.
Uppdatera...

Annons