Hej gott folk!
Tänkte starta upp denna tråd nu i och med att jag ska börja fixa till min lilla lokal.
Lite kort om lokalen: Ett föredetta soprum 4 trappor ner från mig.
c:a 10Kvm ,3.10m till tak, med el,golvbrunn och kallvatten.
Akvarie"ställning" 1: Denna ställning kommer vara c:a 93-94cm bred och hålla 4st akvarier ovanpå varandra så att säga.
Till att börja med får jag ta vad jag har att ställa på dom hyllorna, men sen kommer det vara 4st 100L akvarier där.
Akvarie"ställning" 2: Här kommer det att bli 9 till 12 akvarier i lite varierande storlek, med huvudsakligen c:a 150L. Ställning 2 kommer bli snarlik Ställning 1, fast med några ytterligare säkerhetsåtgärder.
Lite om hur ställningarna kommer att se ut: Jag kommer använda mig av ett speciellt 'trekants-järn' som används när man monterar ute-delar till luft/värmepumpar som fästs i betong/tegel osv.
Ställning 1 kommer att ha 50cm djupa hyllplan med 2st 'trekants-järn' per hyllplan.
(bild på hur dom ser ut nedanför denna text)
[ATTACH]19011[/ATTACH]
Ja tog min kära bror som har alla möjliga examen i maskinteknik,design,matematik m.m och räknade ut hur mycket ett väggfäste orkar bära. 2.06Kn (i 50cm längden) om man tänker sig att järnet absolut inte kan rubbas från väggen. G=9.81 här uppe i Europa ungefär, och varje 100L akvarium räknade vi på att det skulle väga c:a 110kg.
Uträkningen vart då ungefär 2060/9.81=210kg. 2st Väggfästen skulle då alltså orka med c:a 420kg. - Vilket jag tror är mer än tillräckligt.(även om siffran inte är 100% korrekt)
3 sådana hyllplan kommer då att monteras med c:a 48cm mellanrum.
Detta ger mig 18cm att få ner håv och annat i akvariet.
Några andra allmänna saker som hör till ställningsbyggandet:
Varje väggfäste kommer att ha ett "ben" , den första hyllan som kommer vara c:a 48cm från marken kommer längst ut på väggfästet ett stadigt ben i metall som säkrar upp deta hela ännu mer, hyllplan 2 kommer ha ett järn från varje väggfäste ner till det undre hyllplanet osv osv.
Lite övriga praktiska saker i lokalen:
En s.k PAX-fläkt kommer monteras på det befintliga ventilations-donet.
Luftavfuktare kommer att köpas om behöv finns.
Fiskarna: Detta antar jag att det kommer variera beroende på mitt intresse och ekonomi, då detta är en Hobby inte en affärsrörelse.
Men det blir en hel del mindre ciklider främst från Apistogramma släktet.
Någon/några former av Corydoras.
Malar, till en början blir det främst Ancistrus sp. "Albino" / "Gold"
(men har även planer på Peckoltia Vittata som någon annan sort)
Tetror & Barber skall även göras försök att odla på.
Skall även göra ett försök att odla på Dvärgbotian Sidhimunki.
Här nedan lägger jag in några bilder på hur det ser ut just nu i lokalen.
Den första bilden till vänster här under ser ni en vägg yta med c:a 95cm bredd, där kommer ställning 1 vara.
[ATTACH]19012[/ATTACH][ATTACH]19013[/ATTACH]
[ATTACH]19014[/ATTACH][ATTACH]19015[/ATTACH]
[ATTACH]19016[/ATTACH][ATTACH]19017[/ATTACH]
Fråga gärna, bolla lite med mig, kom gärna med idéer & tips.
P.S vi får se hur fort detta projekt kommer blir "färdigt" så ni får ha tålamod när mina små korvören tar slut.
Hälsningar Markus