Min första lek!!!

#1 - 30 oktober 2005 18:24
Ett av mina fjärilspar har "dansat runt" i flera dagar, och det märktes också tydligt var de bestämt sig för att lägga sin avkomma. Stod alldeles nyss och beundrade deras ihärdiga putsande, och funderade NÄR hon skulle lägga sina ägg...Då helt plötsligt sker det framför mina ögon. Jag känner mig smått frälst....Men nu drar det igång nya funderingar....försöka att komma ihåg allt jag läst om fjärilslek och yngel....
Visst, jag är ganska realistisk. Eftersom detta är den första lek jag haft i mitt akvarium, så räknar jag ju inte med att få ett stim vuxna fiskar från det här, men jag är oerhört tacksam för alla tips och råd jag kan få iaf.
Jag tänker INTE plocka bort några ägg eller yngel, så långt är allt klart. Men vad jag skulle vilja veta är hur jag bäst kan öka mina chanser att få NÅGRA yngel, om det nu blir några, att överleva.
Snacka om adrenalinkick! Och jag förstår ju mer och mer varför så många människor väljer att ha ciklider i sina akvarium....Vilket skådespel!
Mvh lyckorusig Jeanette
#2 - 30 oktober 2005 18:53
Grattis, grattis! För mig har vattenkemin varit avgörande om några yngel kläckts eller inte. Låt dem försöka först några gånger och tänk på att föräldrarna behöver mycket mat för att leka igen om det misslyckas. När jag väl fick rätt på vattenkemin så var de inte längre några problemfiskar för mig, tvärtom, väldigt bra föräldrar.
#3 - 30 oktober 2005 18:55
När väl ynglen kläckts så är det ganska lätt, mata med nykläckt artemia eller odla mikromask. Men som sagt, det är att få rommen att överleva såpass länge att den kläcks som jag tycker varit det svåra.
#4 - 30 oktober 2005 20:33
Tack för dina kloka råd dgglof!
Har suttit i flera timmar och bara njutit av skådespelet i akvariet. Paret har det verkligen inte lätt med att jaga bort alla nyfikna inkräktare, och mest nyfiken och påstridig är naturligtvis den andra fjärilshanen.
Den lekande hanen har "tappat" all sin blåa färg! Men även honan och den andra hanen är betydligt mindre blåa än vanligt. Någon som vet vad det beror på? Någon typ av signal borde det ju vara.
Ska köpa Artemiaägg imorgon, utifall det skulle råka bli någonting kvar av rommen så att den kläcks. Man KAN ju ha nybörjartur, även om det känns lite väl optimistiskt.
Har surat ner vattnet ännu mer, försiktigt. Ska mäta pH innan jag lägger mig ikväll.
Spännande att se vad som har hänt när man vaknar imorgon!
#5 - 31 oktober 2005 07:09
Mitt pH ligger på 6,5. Har låtit belysningen vara på i natt, och rommen är fortfarande kvar! Paret vaktar sin skatt precis lika ihärdigt som igår. Borde vara rejält trötta vid det här laget...
#6 - 31 oktober 2005 22:06
[QUOTE=jean1]...hanen har "tappat" all sin blåa färg! Men även honan och den andra hanen är betydligt mindre blåa än vanligt. Någon som vet vad det beror på? Någon typ av signal borde det ju vara...[/QUOTE]
Hanen blir blek och nästan rutig i färgen, honan får en snarlik teckning. Det är ju mest hanen som vaktar, men då honan går in och vaktar tappar hon också färg. De andra fjärilarna tappar färgen därför att de inte har någon att jaga bort. Tror det rutiga är en kamoflageteckning.

Det blå kommer inte tillbaka ordentligt förrän ynglen är frisimmande.

Vaktinstinkten ökar efterhand när ynglen kläckts. När de väl kläkts flyttar föräldrarna dem (mest hanen), oftast till en grop i sanden eller en grop i en rot eller så. De flyttas minst en gång per dag, ofta precis innan ljuset släcks. Ha det på timer! Jag har inte haft ljuset tänt, de har klarat jaga bort inkräktare ändå, ingen aning om hur.

De vaktar ynglen i knappt 30 dagar, vaktinstinkten försvinner ganska plötsligt, har du andra fiskar i akvariet då så var beredd på det. Föräldrarna lämnar dem ifred i ytterligare några dagar, vet inte hur länge, jag har flyttat bort dem då.

Lycka till!
#7 - 31 oktober 2005 23:03
Kom precis hem, och upptäckte att alla romkorn förutom ett enda var borta.....Var väl vad jag räknade med iofs, men LITE hopp hade jag ju ändå.
Men jag kunde ju inte låta det ensamma romkornet ligga där och ev ätas upp det också, utan sög upp det och la det i min yngelkasse. Mest som ett experiment. Det lustiga är att paret fortfarande verkar vakta över sitt "bo" nästan lika intesivt som tidigare.
Artemian "kokar" för fullt ute i köket. Verkar vara bra fart på det. Brunt "klegg" på kanten, är det själva artemian? (frågar en total novis)
Tack igen dgglof för dina kloka förklaringar.
#8 - 1 november 2005 01:35
Artemiaäggen är bruna och skall inte användas till matningen. De nyckläckta djuren är rödaktiga och rör sig. Skölj av dem med hjälp av en sil och häll sedan i till fiskarna.

Annons