min första akvarie

#1 - 11 april 2007 06:43
hej jag fick för ett tag sen ett ryck om att äntligen skaffa ett akvarium. Det är 150l och jag är inte helt insatt i olika arter och vad dom har för krav

jag har dock läst lite och hadde väl tillslut bestämt mig för att det i slutändan kommer se ut något så här:

6 albino pansarmalar
3 kampfiskar (1 hane,2 honor)
och ett stim med gupys (8-10 kanske)

tror ni det kommer fungera ihop och om så, är det något specielt jag br tänka på?

Tack på förhand
#2 - 11 april 2007 06:46
Finns risk att kamphannen kan se guppisarna som rivaler och hugga efter deras fenor.

Kan även bli inbördes fajt mellan kamphonnorna så rikligt planterat så de kan gömma sig om det behövs är bra.
#3 - 11 april 2007 06:48
Försök att få tag i vf-guppys, då de odlade många gånger blivit så framavlade att de dör lätt. Speciellt när de ska få yngel.
#4 - 11 april 2007 07:37
Och starta långsamt tex med bara kampfiskarna.

Någon algätar är även att rekomendera, kanske otociclusar.
#5 - 14 april 2007 08:54
guppy kan bli rivaler

Precis som metalmaid sa så kan kampfiskarna och guppysarna bråka. Neontetror funkar med båda. Om någon av arterna skulle dö tex guppysarna köp neontetror så funkar det bra. // mvh Johan
#6 - 15 april 2007 18:02
Tack för tipsen. invigningen blev lite upskjuten pga bänk trassel men snart är det på G i alla fall!

hmm får se hur det blir med gupysarna i så fall... hursomhelst så kommer jag vänta med dom tills jag har fått i alla andra så då har jag säkert hunnit ändra mig :)

Annons