Min fluval fx6 skvalpar

#1 - 13 mars 2014 11:57
Hejsan!

Vad kan man göra åt pumpen om den skvalpar å bubblar? tar den luft nånstans ifrån?
Köpte den för 6 dagar sen. För den är tyst i ett par timmar men sen börjar den låta som ett trösverk.

Tacksam för svar Erik
#2 - 13 mars 2014 12:13
Det kan vara luft i filtret. Eller så är filtermaterialet igensatt då suger den sparka pumpen syret ur vattnet genom undertryck och skapar bubblor.

Om du har den tunna tunna mattan med jättefint filtermaterial så tycker jag du sak ta bort den för den sätter igen skitfort.

Filtret stannar även då och då och skjuter ut luft själv i några minuter.

Men kolla så det inte är igensatt så flödet är bra.
#3 - 13 mars 2014 12:15
Du menar den runda svart som sitter i botten?
#4 - 13 mars 2014 12:32
Är väl samma gamla hederliga problem som med FX5, det kan ta en evighet att få ur luften.
Bästa lösningen brukar vara att starta och stoppa filtret en jäkla massa gånger. Min ena FX5a lät i säkert ett par veckor eftersom jag inte orkade ta mig in under bänken och hålla på. Men den gav med sig när all luften kommit ut.
#5 - 13 mars 2014 12:44
Jag hade som sagt ett problem att jag la i en filtermatta som hände med. Det var en rund matta, typ 1-2 cm tjock, tror den var svart. Den var väldigt finporig och satte igen skitfort och då började det blåsa bubblor.

Sen är det som sagt att det kommer in luft ibland, det stannar då och då och skjuter ut luft av sig själv. Några ggr om dagen.

Se även till att hela insuget är under vatten, även den biten där man kan dra ut insugsröret så det blir längre. Så att det verkligen inte kan sugas in någon luft någonstans ovanför vattenytan.
#6 - 13 mars 2014 13:15
Ja då vet jag vilken matta du menar=)ska kolla över den sen=) kan man stoppa i en PPI 10 matta istället eller nåt liknande?
#7 - 13 mars 2014 13:23
En sak många inte tänker på som har filtermatta i filtret är att när man trycker ner dessa i filtret innan man fyller på med vatten så blir det massa luftbubblor i själva mattan som fastnar och inte kan komma ut.
Ett tips är att fylla behållaren med vatten, sen lägga ner alla lager, och lager för lager, trycka ur luften. Speciellt om det är nya filtermattor man lägger i.
#8 - 13 mars 2014 14:48
Mathias skrev en bra manual för hur man får tyst på ett FX5. Den finns i min tråd (länkad nedan) på sidan 6 :D
#9 - 13 mars 2014 16:19
De var ett bra förslag=D

Annons