Min fisksoppa

#1 - 21 oktober 2007 11:57
Nu undrar hur ska jag egentligen mata min fisksoppa. Är alldeles ny, och fick med akvariet matburk till "alla akvariefiskar". Men det är kanske inte så bra för alla slags fiskar eller??

Hos mig finns det iaf en kampfisk-kille, svärdbärartjejer och platys, samt två minimalar. Vilken foder skulle ni rekomendera?
#2 - 21 oktober 2007 13:17
Funkar bra med ett generellt foder, plus algtabletter till malarna.
#3 - 21 oktober 2007 14:34
Vad är det för malar? Det finns otaliga olika arter så utan att veta vad det är för art går det inte att rekommendera nån lämplig mat.
#4 - 21 oktober 2007 17:01
Som sagt, ta reda på vad du har för mal (köttätande eller algätande?) och köp maltabletter utifrån detta.

Vad jag också ville tillägga är: Ett vanligt fel många gör i början är att mata alldeles för mycket. Gör inte det! Då kan du få problem med nitrit.. Mata väldigt sparsamt nu i början, varannan eller var tredje dag och bara så mycket som fiskarna äter upp direkt - inget får falla till botten!

(Förutom maltabletten förstås... Den kan du lägga i en liten bit av, typ en halv tablett, när ljuset i akvariet varit släckt ett tag på kvällen.)
#5 - 22 oktober 2007 10:10
Malarna är algätande, så ska springa förbi djuräffaren och köpa lite algtabletter.
#6 - 22 oktober 2007 10:21
Prova även en liten bit grönsak till malarna ibland, som även de övriga fiskarna gillar att knapra på. Populära grönsaker bland malarna brukar vara broccoli, squash, zuccini, gurka och gröna ärtor.
Du kan förvälla dessa om de inte vill sjunka, men har de inte ätit upp det inom ett dygn så får du plocka upp det igen.

Annons