Min fisk flyter upp mot ytan. Varför?!

#1 - 14 september 2010 19:43
Precis som det låter.
Det är en silvermolly hanne och om han inte simmar neråt så flyter han uppe vid ytan.
Han ser pigg ut för övrigt och var helt normal tidigare idag.
Men nu ikväll så simmar han neråt hela tiden i princip. så han står lodrät.
Letar lite mat, ser helt obekymrad ut förutom att han flyter mot ytan hela tiden...

Vad kan det vara ?
Det enda som är nytt är att vi fick yngel i måndags morse.
Annars har jag 2 saffrans molly, 2 black molly och en till silvermolly hona.
Har ett 80L mollyhotell.

Vad kan jag göra?! Tacksam för alla svar.
#2 - 14 september 2010 19:52
1/ Hur stort är akvariet? 80L
2/ Vilken filtrering använder du? Mollyhotell med tillhörande filter
3/ När startade du akvariet? 4 veckor sedan
4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? Startade med 3 fiskar, la i ytterligare 3 fiskar i helgen. Hannen som är sjuk var med från början.
5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 5 stycken andra mollyfiskar. ca 4-5cm långa
6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Har 4 olika växter. vet inte vad de heter. Några täta nybörjar växter. Några med större platta blad (som en nagel ungefär) en annan nybörjarväxt som är spretig, och 3 små "grästuvor"
7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Har inte testat
8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet har inte testat
9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 20-25% 1 gång i veckan, varannan vecka fram tills nu.
10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? Förra onsdagen. 25%
11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Ja, en stor och några mindre bitar hålsten. (vit typ kalksten) i Helgen.
12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? släppte i 3 nya i helgen. Höll dem inte i karantän.
13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. En gång om dagen, på morgonen. Flingfoder. Min sambo råkade dock mata dem igen nu på eftermiddagen kom jag på....
15/ Har du nyligen bytt foder? nej
16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? nej
18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Kanske att fisken som flyter andas lite hastigare. men han kanske är lite slut på?
19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Nej
20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
22/ Tar du direkt bort döda fiskar? ja, har inte haft någon dock
#3 - 15 september 2010 04:27
Låter iaf som svalt luft. Brukar ordna sig men är ju jobbigt såklart för fisken.
Bilagor:
#4 - 15 september 2010 12:27
Vet inte vad för flingor du ger men jag rekomenderar att ge övervägande sera flora och algtabletter, alltså en stor del vegetabilisk kost, jag har märk markanta tecken på välmående när de utfodras med detta! Det kan ju vara problem med tarmarna som gör att din molly flyter och då är det kanske en kostfråga till stor del!
#5 - 15 september 2010 20:23
Tetra PRO Colour... han flyter fortfarande =/ ser rätt deppad ut nu... Vad ska jag göra??
Han flyter så han ligger med ryggfenan mot vattenytan, inte upp och ner eller så.

Känns otroligt elakt att bara låta honom vara....!

Annons