Min fisk dog, såldes som siamesisk algätare

#1 - 26 augusti 2010 11:13
Hittade denna lilla stackaren på botten i går kväll. Har ingen aning om vad som gjort att han (hon?) dött men den ser ut att ha något konstigt märke på magen? Tänkte bara så det inte är något smittsamt..

här är firren

Ingen annan fisk i karet verkar må dåligt eller beteer sig konstigt, inte heller denna, har kollat nitrit och ph och det är bra värden enligt djuraffären, matat sparsamt.

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]1/ Hur stort är akvariet?[/FONT][/SIZE] 110 Liter
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?[/FONT][/SIZE] Fluval 304 + min gamla pump som suttit med för bakteriernas skull sedan uppstarten (aquel )
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet? två veckor sedan[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?[/FONT][/SIZE] tre guppy (fem yngel), två Black molly, två siamesiska algätare (om det nu är det), 9 neontetror, 3 praktbotior. Har inte tillsatt några fler.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?[/FONT][/SIZE]tre guppy (fem yngel), två Black molly, två siamesiska algätare (om det nu är det), 9 neontetror, 3 praktbotior.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?[/FONT][/SIZE] Jag har fyra stora växter med grova stjälkar och stora blad, två stycken smal-bladiga växter samt en mossliknande boll som svävar fritt.. har ingen aning om vad dessa heter.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet[/FONT][/SIZE] Jag vet inte men har varit och testat vattnet i djuraffären och allt såg bra ut
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/FONT][/SIZE] har inte bytt något sedan akvariet startades, två veckor
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? [/FONT][/SIZE]har inte bytt något sedan akvariet startades, två veckor
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/SIZE][/FONT] Jag tog med stenar och växter från föregående akvarium samt tillsatte tre nya.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/SIZE][/FONT] flingmat och algtabletter, har matat sparsamt. ca en gång varannan dag den senaste veckan. Har sett till att all mat ätits upp.
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/FONT][/SIZE] har inte märkt något förrens den hittades död
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?[/FONT][/SIZE] se beskrivning ovan
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/FONT][/SIZE] Fiskarna har varit "piggare" och mer framme än innan sedan jag bytte akvarium, de verkar trivas bättre nu.
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/FONT][/SIZE] Se bild
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?[/FONT][/SIZE] Nej
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/FONT][/SIZE] Jag tog bort den så fort jag hittade, kan varit död max 8 timmar
#2 - 26 augusti 2010 12:25
Lite halvtaskig bild, det ser mer ut som en Ottocinclus än en siames;).
Troligen är det bara sådant som händer, att den dött och att börja oroa sig för om det är smittsamt är inget du behöver göra i nuläget. Märket på magen är heller inte så konstigt, eftersom troligen andra fiskar kan ha varit där och nafsat, då döda fiskar brukar ganska snabbt bli uppätna.
#3 - 26 augusti 2010 12:30
Om det var tre veckor sedan du startade burken, rekommenderar jag att du testar vattnet för nitrit (Tropic Marines tester är bra). Risken för att du fått en nitritspik är stor.

Köp också gärna en startkultur (t ex Nitrivec) och spruttla i. Ös gärna i en tsk salt per 100 liter. Om testerna visar för höga halter nitrit, byt hälften av vattnet och ersätt med motsvarande mängd Nitrivec och salt. Testa sedan igen nästa dag. Håll på så, tills du inte längre har någon nitrit.
#4 - 26 augusti 2010 12:38
jag tror du har rätt, kollade på den arten du skrev och det ser ju precis ut som mina :D men nu är ju denna stackaren ensam, kanske ska försöka få tag i ett par kompisar till honom innan han med strejkar... men tack försvaret, jag avvaktar och ser om någon mer ser hängig ut.
#5 - 26 augusti 2010 12:38
jag skrev ju att jag testat :) har ingen nitrit i men om jag får det får jag testa dina tips.
#6 - 26 augusti 2010 12:47
Du skrev att djuraffären har testat, de kan mycket väl ha använt teststickor vilket betyder att resultatet inte är att lita på. Skulle själv satsat på att köpa ett dropptest för nitrit.
#7 - 26 augusti 2010 13:20
Håller med föregående om att det ser ut att vara en Otocinclus. Det allra vanligaste är faktiskt att de svälter ihjäl. Det är inte mycket alger i ett nystartat kar och alla Ottosar äter inte algtabletter. Skaffa några till, de trivs bäst då, och stödmata med färska grönsaker som gurka och Broccoli, när du gjort klart för dig att du inte har någon nitrit i ditt kar med tillförlitligt test.
#8 - 26 augusti 2010 20:48
jaha okej, ah jag blir så trött på djuraffärerna. jag köpte algtabletter just till dem för det var vad de rekommenderade :( ska testa med broccoli då! Nja djuraffären här kollar inte med teststickor, de har någon sorts lösning de blandar och sen ska det inte bli någon viss färg :) har inte hundra koll men har sett när de står och blandar och "hmm;ar". Men kan försäkerhets skull åka dit i morgon igen och be dem kontrollera ännu en gång :)

Annons