min favorit flyter upp-och-ner

#1 - 17 december 2007 20:14
hej

min favorit slöjstjärt har under de senaste två dygnen börjat bli slö och jag har två gånger hittat honom flyta upp-och-ner i ena hörnet av akvariet. i förrgår dog en annan slöjstjärt och jag börjar bli orolig att det är något som är fel med mitt akvarium. ph värde och deras matning är densamma som vanligt men temperaturen har jag ingen koll på då jag inte har någon termometer längre. jag börjar misstänka att vattnet blivit för kallt för dem då jag inte har någon doppvärmare. de ska klara kylan men jag vet inte vad det annars kan vara.

är det någon där ute som vet vad som kan ha hänt? eller någon som varit med om något liknande?

jag har ett 75liters hörnakvarium med 9 små slöjstjärtar. de har alla mått prima ända tills nu, och det gör mig jättenervös att det kanske är något fel.

vet någon vad jag kan göra? det verkar som att han är på väg att dö, men det är min favoritfisk och det vill jag verkligen inte att han ska.
#2 - 17 december 2007 20:17
Har du gjort ett vattenbyte efter det att de blivit slöa?
#3 - 17 december 2007 20:19
jag bytte ca 30% av vattnet senast igår.
#4 - 17 december 2007 21:39
Är du säker på att du inte har någon nitrit i karet? Slöjstjärtar smutsar ner ordenligt och 9st blir mycket avföring. Kolla nitrit, nitrat och temperaturen. Slöjstjärtar kan klara olika temperaturer, men sjunker det eller höjs det för fort kan de må dåligt. Har du sett om de kippat efter andan eller gjort snabba gälrörelser?

Vet också att slöjstjärtar ofta kan ha fel eller få fel på sina simblåsor tyvärr
#5 - 18 december 2007 11:15
Det kan nog mycket väl vara nitrit som du säger. Har aldrig brytt mig om att kolla nitrit eller nitrat. Hur gör man detta? Och om det skulle vara det som är problemet, hur kan man åtgärda det?

De har inte kipat efter andan eller gjort snabba gälrörelser, de har varit precis som vanligt. Det är det som gör mig orolig. Alla andra fiskar i karet verkar må kalas, men det är just det att en redan dött och att en till är dålig nu.

Jo det vet jag, men just denna slöjstjärten har jag haft i snart ett år, samt att den är ganska välvuxen så jag antar att den är ganska gammal. Det är den största fisken jag har i karet.
#6 - 18 december 2007 12:26
m1kke skrev:
Det kan nog mycket väl vara nitrit som du säger. Har aldrig brytt mig om att kolla nitrit eller nitrat. Hur gör man detta? Och om det skulle vara det som är problemet, hur kan man åtgärda det?

De har inte kipat efter andan eller gjort snabba gälrörelser, de har varit precis som vanligt. Det är det som gör mig orolig. Alla andra fiskar i karet verkar må kalas, men det är just det att en redan dött och att en till är dålig nu.

Jo det vet jag, men just denna slöjstjärten har jag haft i snart ett år, samt att den är ganska välvuxen så jag antar att den är ganska gammal. Det är den största fisken jag har i karet.

Köp ett Nitrit/Nitrat-test i dropp form och prova. Kan rekommendera Tropic Marines tester, det för NO2/NO3 hittar du här: http://www.akvarieshop.se/tropic-marin-test-p-471.html?cPath=50_94

På kort sikt får man bukt med både nitrit och nitrat med täta vattenbyten, men nitrit skall inte bildas i ett fungerande akvarium...i filtret skall finnas bakterier som omvandlar det till mindre farligt nitrat. Sådana bakterier finns i både pulverform och flytande form att köpa (ex Tetra Bactozym,Sera Nitrivec). Man kan också ta gammal filtergegga från ett akvarium som är igång och gojsa ner i det nya filtret.

Nitrat i sin tur är inte alls lika giftigt och fungerar också som näring tillväxterna, men man bör ända byta vatten med jämna mellanrum för att få bort det (om man nu inte har så mycket växter att de tar upp det - och då behöver man MYCKET växter!).
#7 - 18 december 2007 12:51
Dra ner på matningen tills du tagit reda på om du har nitrit i vattnet eller inte (värdet ska ligga på noll). Mata litegrann varanann dag, bara så mycket som fiskarna äter upp direkt (inget får ramla ner på botten). Fortsätt med regelbundna delvattenbyten, 1 eller 2 gånger i veckan, 20-30%. Så skulle jag ha gjort, tills jag visste mera om vad felet var.
#8 - 18 december 2007 17:35
tack så hemskt mycket för alla svar! jag ska följa era råd! det konstiga är som sagt att det bara är en fisk som är dålig :(
det känns som att hans tid kanske är kommen. simblåsorna är som sagt dåliga på slöjstjärtar. det känns fruktansvärt tråkigt.

Annons