Min ena Praktbotia mår inte bra - tror jag.. BEHÖVER HJÄLP

#1 - 21 november 2008 20:04
Hej, ny här behöver hjälp med en diagnos på min praktbotia.

"Hon" är ny, köptes för tre dagar sen, från första början var hon i farten och åt. Nu ligger hon bara i grottan och flämtar, när man petar till så simmar hon iväg - men verkar inte kunna simma rakt. Hon simmar snett och när hon stannar vickar hon över på sidan och flämtar hela tiden kraftigt.

Jag har en till botia som verkar må bra trots misstanke om vita prick, medicin är inköpt och ska ges i afton. Han simmar och äter dag som kväll och är inte det minsta blyg - kommer fram och kollar läget när man sitter och tittar på dom. Han äter till och med sniglar när man tittar på!

Akvariumet är 45 liter stort och innehåller mycket levande växter. Jag byter ca 15 liter vatten varje vecka samt rengör filtret. Jag tillsätter alltid aqua safe. Filtret består av en slags svam/skumgummi liknande sak. Akvariumet är ett Aqua Teens om det säger någonting.

I övrig har jag två mollytjejer och en kille. Dom har fått ungar som nu är 8 stycken och snart ca en cm stora. Igår föddes ytterligare ett gäng och jag tror att dom är 5 stycken. Just det jag har 8 kardinaltetror oxå.

Är ny, men har försökt läsa mig till info samt rådfrågat AkvarieCenter i min stad.

Vad är det för fel på min fina botia? Vad ska jag göra?

Hoppas på hjälp!!!
#2 - 21 november 2008 20:23
Låter lite som simblåssjukan..
Jag hade nog ringt ner till stället du köpte botian på och bett om en ny.Dåliga fiskar kan man faktiskt få i redan i affären. Man vet inte hur gamla de är och hur de haft tidigare.Ring ner vettja och kräv en ny.Är det en seriös affär får du en ny. Good Luck
#3 - 21 november 2008 20:25
man brukar se tydligt på prakt botior om dom har vita prick..
#4 - 21 november 2008 20:27
Ansund skrev:

"Hon" är ny, köptes för tre dagar sen, från första början var hon i farten och åt.

Koppade du in fisken? Dvs. lät den ligga i påsen ett tag för att vänja den vid temperaturen, sedan tillsätta lite vatten från akvariet successivt.

Akvariumet är 45 liter stort

På tok för litet t.o.m. för små praktbotior, de behöver bra med yta att simma på.

och innehåller mycket levande växter. Jag byter ca 15 liter vatten varje vecka samt rengör filtret.
Varför rengör du filtret varje vecka? Filter ska endast rengöras om flödet minskats mycket. Det bajset som du ser i filtret innehåller massa goda bakterier som hjälper till att bryta ner nitrit, som är giftigt för fisken. Det ska inte rengöras varje vecka. När du väl rengör det p.g.a. försämrat flöde så rengör det då med akvarievatten, och inte så det blir sterilt rent :)

Filtret består av en slags svam/skumgummi liknande sak.

Är det väldigt finporig filtermatta? Isf fungerar 10 PPI blå filtermatta bättre. Mer rum för bakterier.

Varför praktbotian är dålig just nu vet jag inte, troligen beror det på dålig vattenkvalité.

Ps. var bor du?

MVH Johan
#5 - 21 november 2008 20:28
Hmmm, kan vara - men jag vill ju helst hjälpa henne att bli bra. Men nu har jag i alla fall gett medicin mot Vita prick. Vi får se hur hon har det i morgon..

Jag glömde säga att när jag byter vatten slamsuger jag botten oxå.

Hoppas på tips och råd i alla fall..

Tima skrev:
Låter lite som simblåssjukan..

Jag hade nog ringt ner till stället du köpte botian på och bett om en ny.Dåliga fiskar kan man faktiskt få i redan i affären. Man vet inte hur gamla de är och hur de haft tidigare.Ring ner vettja och kräv en ny.Är det en seriös affär får du en ny. Good Luck
#6 - 21 november 2008 20:31
Tänk på att praktbotior varken trivs, och dessutom väldigt lätt får sjukdomar, i så små akvariuM!

Ett lagom akvarium hade varit ett med en 0:a extra i liter antal, dvs. 450 liter.

Jag tycker du botar den, och sen ger den till någon affär/vän med större akvarium. :)
#7 - 21 november 2008 20:34
Johanski skrev:
Koppade du in fisken? Dvs. lät den ligga i påsen ett tag för att vänja den vid temperaturen, sedan tillsätta lite vatten från akvariet successivt.

Jo, det gjorde jag

På tok för litet t.o.m. för små praktbotior, de behöver bra med yta att simma på.

Oj... det var ju inte bra... Jag kanske måste lämna bort dom då... Vill ju att mina fiskar ska ha de bra...

Varför rengör du filtret varje vecka? Filter ska endast rengöras om flödet minskats mycket. Det bajset som du ser i filtret innehåller massa goda bakterier som hjälper till att bryta ner nitrit, som är giftigt för fisken. Det ska inte rengöras varje vecka. När du väl rengör det p.g.a. försämrat flöde så rengör det då med akvarievatten, och inte så det blir sterilt rent :)

Är det väldigt finporig filtermatta? Isf fungerar 10 PPI blå filtermatta bättre. Mer rum för bakterier. Fasen - det hade jag ingen aning om - jag ska åka till Akvariecenter imorgon och fixa det - och sluta rengöra. Trodde jag gjorde någonting bra!... vilken tur att jag frågade här.

Varför praktbotian är dålig just nu vet jag inte, troligen beror det på dålig vattenkvalité. Alla andra fiskar, plus min andra bota mår än så länge bra i alla fall...

Ps. var bor du? Luleå

MVH Johan
Tack för dina svar - jag borde ha ett större akvarium, men det går inte. Då är det väl bättre för fiskarna att jag har färre - vad anser du? /Anneli
#8 - 21 november 2008 20:36
Nja, det bästa för fiskarna är att du ger bort praktbotiorna och köper mindre fisk.

Praktbotian blir ju 30 cm och 22 år gamla. ;)

Dock i små akvarium kan dom stanna i växten. Men det är då dom börjar må dåligt, tarmarna fortsätter att växa, och tillslut växer deras innehåll i fatt dom och dom kvävs plågsamt till döds av sina egna tarmar.
#9 - 21 november 2008 20:38
Okej, verkar som att jag måste lämna tillbaka dom. Oj, oj så tråkigt - men jag vill inte att mina fiskar ska må dåligt.. Hon mår väl så dåligt på grund av storleken - även om den andra som bott där längre mår bra förutom den misstänkta vita prick..

Usch vad tråkigt..

JojjeN skrev:
Tänk på att praktbotior varken trivs, och dessutom väldigt lätt får sjukdomar, i så små akvariuM!

Ett lagom akvarium hade varit ett med en 0:a extra i liter antal, dvs. 450 liter.

Jag tycker du botar den, och sen ger den till någon affär/vän med större akvarium. :)
#10 - 21 november 2008 20:40
Ansund skrev:
Okej, verkar som att jag måste lämna tillbaka dom. Oj, oj så tråkigt - men jag vill inte att mina fiskar ska må dåligt.. Hon mår väl så dåligt på grund av storleken - även om den andra som bott där längre mår bra förutom den misstänkta vita prick..

Usch vad tråkigt..

Det är det luriga med fisk. Folk tycker dom ser ut att må bra, men sen helt plötsligt bryter all skit ut på en gång, och så skäller dom på oss att vi inte övertalade dom att lämna bort det.

Till 45 liter är det svårt att hitta fisk, annars om du fixat 60 liter iallafall kunde du haft dvärgbotia
#11 - 21 november 2008 20:41
Han kliar sig lite på ena sidan ibland, inte så ofta, där det är lite glittrande vitaktigt skimmer/prickaktigt..

patrick skrev:
man brukar se tydligt på prakt botior om dom har vita prick..
#12 - 21 november 2008 20:43
Då är det säkert vita prick du har, och det är väldigt vanligt med praktbotior. Kan vara riktigt knepigt att få bort, men in och handla medicin hos rolle, och behandla. Det kan behövas flera kurer innan det försvinner helt.
#13 - 21 november 2008 20:44
Så du tycker att jag inte kan ha kvar de övriga heller, mina tre molly och 8 kardinal? Jag har ju ett gäng ungar oxå, men dom ska ju bort när dom blivit lite större...

JojjeN skrev:
Det är det luriga med fisk. Folk tycker dom ser ut att må bra, men sen helt plötsligt bryter all skit ut på en gång, och så skäller dom på oss att vi inte övertalade dom att lämna bort det.

Till 45 liter är det svårt att hitta fisk, annars om du fixat 60 liter iallafall kunde du haft dvärgbotia
#14 - 21 november 2008 20:47
Ansund skrev:
Så du tycker att jag inte kan ha kvar de övriga heller, mina tre molly och 8 kardinal? Jag har ju ett gäng ungar oxå, men dom ska ju bort när dom blivit lite större...

Egentligen så helst inte.

Det kan såklart funka, men ett större akvarium hade varit bättre för dom att sträcka ut sdig. Kardinaltetror gillar ju att vara många och det får ju inte plats i 45 liter.

Det allra bästa är fisk som kardinalfisk (Inte kardinaltetra) och räkor, för att få dom att må riktigt bra där.
#15 - 21 november 2008 20:48
Jag har redan inhandlat medicin från Rolle och gett första kuren nyss! Nu får jag ju höra att botier mår skit i mitt yttepyttiga akvarium, så det är väl inte annat än att ge tillbaka dom till Rolle. Men han vet ju hur litet akvarium jag har och hur mån jag är om mina fiskar - jag ringer jämt dit och rådfrågar om allt! Om dom nu mår så dåligt, varför säljer man då till nån som har sånt litet akvarium? Rolle är ju fetseriös enligt mig!!!

Johanski skrev:
Då är det säkert vita prick du har, och det är väldigt vanligt med praktbotior. Kan vara riktigt knepigt att få bort, men in och handla medicin hos rolle, och behandla. Det kan behövas flera kurer innan det försvinner helt.
#16 - 21 november 2008 20:49
Ansund skrev:

http://www.malawimayhem.com/images/articles/treating_ich/art_ich_01.jpg

Så kan vita prick se ut.

Annars tycker jag jojjens förslag om räkor är riktigt bra! Det är roliga filurer, och när mina börjar föröka sig, om de nu inte dör bort (Jag är alltid paranoid), så kan du få räkor av mig, ifall det skulle intressera.
#17 - 21 november 2008 20:51
Ansund skrev:
Jag har redan inhandlat medicin från Rolle och gett första kuren nyss! Nu får jag ju höra att botier mår skit i mitt yttepyttiga akvarium, så det är väl inte annat än att ge tillbaka dom till Rolle. Men han vet ju hur litet akvarium jag har och hur mån jag är om mina fiskar - jag ringer jämt dit och rådfrågar om allt! Om dom nu mår så dåligt, varför säljer man då till nån som har sånt litet akvarium? Rolle är ju fetseriös enligt mig!!!

Rolle är seriös och duktig, men han måste ju också sälja för att få det att gå runt. Du kan få bra vattenkvalité i karet, och botiorna lär inte må dåligt direkt de hoppar i karet. Dock lär det väl vara så att din vattenkvalité inte är jättebra, och då visar det sig på fiskar som är lite känsligare snabbare, t.e.x. botior.

Läs igenom den här tråden, ifall du inte gjort det förut:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&page=10
#18 - 21 november 2008 20:52
Oj... men dom har ju fått barn och verkar så glada och tillfreds!... Ja... så fel det kan bli fast man har de bästa avsikterna...

JojjeN skrev:
Egentligen så helst inte.

Det kan såklart funka, men ett större akvarium hade varit bättre för dom att sträcka ut sdig. Kardinaltetror gillar ju att vara många och det får ju inte plats i 45 liter.

Det allra bästa är fisk som kardinalfisk (Inte kardinaltetra) och räkor, för att få dom att må riktigt bra där.
#19 - 21 november 2008 20:52
Njae, dom mår säkert bra nu, jag menar mest att på långsikt kan dom börja vantrivas.

Mollys får barn överallt, det är ju liksom deras instinkt på att överleva, så dom behöver inte må bra för att göra det. (Nu tvivlar jag ju inte på att dina gör det, bara det att dom kan må bättre)
#20 - 21 november 2008 20:55
Jo i och för sig.. Vad var det med länken - det stod liksom inget matnyttigt, vad var det jag skulle läsa om, verkar inte hitta.

Förresten, om du känner till Rolle, var bor du själv?

Johanski skrev:
Rolle är seriös och duktig, men han måste ju också sälja för att få det att gå runt. Du kan få bra vattenkvalité i karet, och botiorna lär inte må dåligt direkt de hoppar i karet. Dock lär det väl vara så att din vattenkvalité inte är jättebra, och då visar det sig på fiskar som är lite känsligare snabbare, t.e.x. botior.

Läs igenom den här tråden, ifall du inte gjort det förut:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&page=10
#21 - 21 november 2008 20:57
Ansund skrev:
Jo i och för sig.. Vad var det med länken - det stod liksom inget matnyttigt, vad var det jag skulle läsa om, verkar inte hitta.

Förresten, om du känner till Rolle, var bor du själv?

Ah, tror jag länkade till fel sida. På första sidan står det om uppstarten av ett akvarium, och där finns det väldigt matnyttig information.

Vad för medicin använder du mot vita-prick?

Och hur rengör du filtret varje vecka?

Bor själv i Luleå :)
#22 - 21 november 2008 20:57
Fan, jag verkar aldrig göra saker rätt... Jaha. Då vet jag.

Vad är det för skillnad på kardinalfisk och tetra?

JojjeN skrev:
Njae, dom mår säkert bra nu, jag menar mest att på långsikt kan dom börja vantrivas.

Mollys får barn överallt, det är ju liksom deras instinkt på att överleva, så dom behöver inte må bra för att göra det. (Nu tvivlar jag ju inte på att dina gör det, bara det att dom kan må bättre)
#24 - 21 november 2008 21:00
Jag kan ju försöka hitta länken själv..

Protozin heter medicinen

Jag inser nu att jag rengör filtret fel - under kranvatten och sen doppar jag den i blandningen med aqua safe. Men man ska ju inte rengöra varje vecka har jag ju fått reda på nu!..

Är det du som haft terrarium affären för länge sen, han hette Johan om jag kom ihåg rätt?

Johanski skrev:
Ah, tror jag länkade till fel sida. På första sidan står det om uppstarten av ett akvarium, och där finns det väldigt matnyttig information.

Vad för medicin använder du mot vita-prick?

Och hur rengör du filtret varje vecka?

Bor själv i Luleå :)
#25 - 21 november 2008 21:04
Hmm okej.. Om jag nu har kvar akvariumet överhuvudtaget så gör jag mig av med tetrorna och har kvar mollysarna så får man väl se om dom börjar må dåligt eller inte...

JojjeN skrev:
#26 - 21 november 2008 21:04
Ansund skrev:
Jag kan ju försöka hitta länken själv..

Protozin heter medicinen

Jag inser nu att jag rengör filtret fel - under kranvatten och sen doppar jag den i blandningen med aqua safe. Men man ska ju inte rengöra varje vecka har jag ju fått reda på nu!..

Är det du som haft terrarium affären för länge sen, han hette Johan om jag kom ihåg rätt?

Rengör inte filtret och mata extremt sparsamt nu ett tag, så ska nog bakteriekulturen i karet komma igång.

Nej, det är inte jag ;) Jag är bara en random akvaristiktok.

BEHÅLL AKVARIET! Vi behöver fler här uppe med akvarium. När du väl lyckas ta dig förbi allt tjorv i början så är det en fröjd att ha akvarium.
#27 - 21 november 2008 21:08
Japp, så där ser det ut fast bara på ett jätte litet område på ena sidan om magen.

Räkor??? Jag vet inte - hur ser dom ut, jag vill ju ha fiskar!.. Spelar ingen roll om det är bara tre stycken, men jag vill helst inte lämna bort min mollyfiskar!..........

Haru nån bild på dom?

Johanski skrev:
http://www.malawimayhem.com/images/articles/treating_ich/art_ich_01.jpg

Så kan vita prick se ut.

Annars tycker jag jojjens förslag om räkor är riktigt bra! Det är roliga filurer, och när mina börjar föröka sig, om de nu inte dör bort (Jag är alltid paranoid), så kan du få räkor av mig, ifall det skulle intressera.
#28 - 21 november 2008 21:11
:) Okej, men det är inte så bara att vara en sån tok!

Jag ska ge dom jättelite mat, har kanske gett förmycket - men dom slukar det jag ger på bara ett litet nafs...

Jag vill VERKLIGEN inte göra mig av med det... Vad har du själv för akvarium?

Johanski skrev:
Rengör inte filtret och mata extremt sparsamt nu ett tag, så ska nog bakteriekulturen i karet komma igång.

Nej, det är inte jag ;) Jag är bara en random akvaristiktok.

BEHÅLL AKVARIET! Vi behöver fler här uppe med akvarium. När du väl lyckas ta dig förbi allt tjorv i början så är det en fröjd att ha akvarium.
#29 - 21 november 2008 21:12
Ansund skrev:
Japp, så där ser det ut fast bara på ett jätte litet område på ena sidan om magen.

Räkor??? Jag vet inte - hur ser dom ut, jag vill ju ha fiskar!.. Spelar ingen roll om det är bara tre stycken, men jag vill helst inte lämna bort min mollyfiskar!..........

Haru nån bild på dom?

Behåll då mollysarna, det funkar, men se till att få balans i akvariet så de inte också börjar må dåligt. Mata sparsamt, och se till att bli kvitt sjukdomen.

Är det något annat du undrar över är det bara skicka PM eller fråga här.

Mina akvarium ser du i min signatur:

ett 540 liters med rovfirrar av olika slag, ett 125 liters med tanganyika-ciklider och en 10 litersburk med räkor i.
#30 - 21 november 2008 21:13
Ansund skrev:

Haru nån bild på dom?

Men jag håller fast vid att det är bättre att byta ut mollysarna mot Kardinalfisk eller annan mindre, för om mollyna väl börjar må dåligt så kommer dom må riktigt dåligt, och kanske inte ens gå att rädda livet på.

Men sluta inte med akvariuM! :)
#31 - 21 november 2008 21:15
Ansund skrev:
:) Okej, men det är inte så bara att vara en sån tok!

Jag ska ge dom jättelite mat, har kanske gett förmycket - men dom slukar det jag ger på bara ett litet nafs...

Jag vill VERKLIGEN inte göra mig av med det... Vad har du själv för akvarium?

Johan har det coolaste någonsin, ett 540 liters med massvis med kättätande brutala monster i. Och så har han ett tanganyika på 125 liter, och en nanokub på 10 liter med räkor.
#32 - 21 november 2008 21:19
Jaha - fattade inte det [:I] Jag vill väldans gärna ha nån fler än Rolle att trakasera. Vad är ett PM, är det någonting jag skickar direkt till dig då?

Just nu vill jag bara gråta känns det som... Jag får väl lämna bort dom andra hur jobbigt det än kommer att bli när jag botat mot vita prick..

Johanski skrev:
Behåll då mollysarna, det funkar, men se till att få balans i akvariet så de inte också börjar må dåligt. Mata sparsamt, och se till att bli kvitt sjukdomen.

Är det något annat du undrar över är det bara skicka PM eller fråga här.

Mina akvarium ser du i min signatur:

ett 540 liters med rovfirrar av olika slag, ett 125 liters med tanganyika-ciklider och en 10 litersburk med räkor i.
#33 - 21 november 2008 21:20
Coolt, jag tror jag snör ut pianot för att få plats med ett akvarium modell större istället!!

JojjeN skrev:
Johan har det coolaste någonsin, ett 540 liters med massvis med kättätande brutala monster i. Och så har han ett tanganyika på 125 liter, och en nanokub på 10 liter med räkor.
#34 - 21 november 2008 21:26
Ansund skrev:
Coolt, jag tror jag snör ut pianot för att få plats med ett akvarium modell större istället!!

Haha:D Vore inte illa det inte!
#35 - 22 november 2008 08:32
jag skulle bara tilllägga att praktbotia är en stimmfisk och vantrivs som fan om dom går själva..d.v.s minst 5st, jag har 15st i mitt 720 då förstår man varför dom ska ha så stort akvarie så som dom far runt:P

mvh patrick
#36 - 22 november 2008 15:19
patrick skrev:
jag skulle bara tilllägga att praktbotia är en stimmfisk och vantrivs som fan om dom går själva..d.v.s minst 5st, jag har 15st i mitt 720 då förstår man varför dom ska ha så stort akvarie så som dom far runt:P

mvh patrick

Jag har 2 st, för att jag fått dom av min syster(hon har bara ett 53L) och just nu i mitt senaste akvarium stimmar dom ibland med mina 4 silverhajar, lite roligt att se :) Men nästa gång man far in till storstan blir det kanske till att köpa fler.

Annons