Hej, ny här behöver hjälp med en diagnos på min praktbotia.
"Hon" är ny, köptes för tre dagar sen, från första början var hon i farten och åt. Nu ligger hon bara i grottan och flämtar, när man petar till så simmar hon iväg - men verkar inte kunna simma rakt. Hon simmar snett och när hon stannar vickar hon över på sidan och flämtar hela tiden kraftigt.
Jag har en till botia som verkar må bra trots misstanke om vita prick, medicin är inköpt och ska ges i afton. Han simmar och äter dag som kväll och är inte det minsta blyg - kommer fram och kollar läget när man sitter och tittar på dom. Han äter till och med sniglar när man tittar på!
Akvariumet är 45 liter stort och innehåller mycket levande växter. Jag byter ca 15 liter vatten varje vecka samt rengör filtret. Jag tillsätter alltid aqua safe. Filtret består av en slags svam/skumgummi liknande sak. Akvariumet är ett Aqua Teens om det säger någonting.
I övrig har jag två mollytjejer och en kille. Dom har fått ungar som nu är 8 stycken och snart ca en cm stora. Igår föddes ytterligare ett gäng och jag tror att dom är 5 stycken. Just det jag har 8 kardinaltetror oxå.
Är ny, men har försökt läsa mig till info samt rådfrågat AkvarieCenter i min stad.
Vad är det för fel på min fina botia? Vad ska jag göra?
Hoppas på hjälp!!!