Min ena pansarmal är död!

#1 - 27 april 2006 08:36
Igår när jag kom hem ifrån skolan och kollade till fiskarna såg jag en av malarna som såg ut att gömma sig vid yngelboxen. När jag kom närmare såg jag att den låg på rygg - den var död. Har ingen aning om varför den dött, inte heller om det var den mer slöa eller den mer aktiva utav de som dött. Så idag ska jag till djuraffären och köpa 2 till albino metallpansarmalar. Är lika bra, för om den jag har ensam nu dör, och jag bara köper 1 ny, ja då är det ju samma visa igen.
Vet inte vad han kan ha dött utav, han var slö ända sedan jag köpte honom. Han kanske redan var dålig då? Eller kan han ha blivit dålig när han kom till mig?
#2 - 27 april 2006 10:02
Kollade nu till min ensamma pansarmal. Hittade honom först inte, men när jag tittade ordentligt såg jag att han låg på sidan ovanpå pumpen och flämtade efter andan.Det var snudd på att han låg upp-och-ner. Rätt som det var så simmade han runt på bottnen igen, men lite slöare än vanligt. Nu när jag kollade igen ligger han på pumpen. Varför gör han såhär? På hans beteende verkar det somom han inte har långt kvar. Upptäckte också att han har fått som en knöl där inälvorna är, så det buktar neråt. Innan var båda helt släta under magen.. :S Vad är detta??
#3 - 27 april 2006 10:04
har du kollat dina vattenvärden??
är karet nystartat?

kolla nitrit , de kan va nitritspik
har du salt i vattnet?? dom flesta corydoras är väldigt känsliga mot salt förutom dom mest avlade sorterna
#4 - 27 april 2006 10:13
[quote=andreassofus]har du kollat dina vattenvärden??
är karet nystartat?

kolla nitrit , de kan va nitritspik
har du salt i vattnet?? dom flesta corydoras är väldigt känsliga mot salt förutom dom mest avlade sorterna[/quote]

Har inge salt i vattnet alls. Vattenvärdena är bra. Karet är något sånär nystartat, ungefär månad sedan.
#5 - 27 april 2006 10:16
[quote=Zvinto88]Har inge salt i vattnet alls. Vattenvärdena är bra. Karet är något sånär nystartat, ungefär månad sedan.[/quote]

vad har du för fisk i karet annars???
ja tycker de låter som du har nitrit i vattnet.. har du något nitrit test hemma?? använder du nitrivec eller liknande??

du kan ju börja med o göra ett stort vattenbyte i all fall.-
och om du inte har nitrit test så borde du köpa de med en gång
#6 - 27 april 2006 10:20
[quote=andreassofus]vad har du för fisk i karet annars???
ja tycker de låter som du har nitrit i vattnet.. har du något nitrit test hemma?? använder du nitrivec eller liknande??

du kan ju börja med o göra ett stort vattenbyte i all fall.-
och om du inte har nitrit test så borde du köpa de med en gång[/quote]

Jag har Platy, B.Molly, Guppy, Neontetra och Simesisk Algätare.
Har inget nitrittest hemma, men ska till djuraffären och köpa nya växter, så kan köpa ett då.

Ett stort vattenbyte gjorde vi för 1,5v sedan pga att stenarna var täckta med alger, så jag och pappa hällde upp vattnet i hinkar och fiskarna i en utav de. Tog ut stenarna och skrubbade rent de, vattnet vart grön/svart. Även vattnet i hinkarna var gröngrumligt,så vi tänkte att vi tar risken att hälla i helt nytt vatten (vi har enormt bra vatten där jag bor). Och alla andra fiskar har mått jättebra sedan dess, men inte pansarmalarna..
#7 - 27 april 2006 10:22
[quote=Zvinto88]Jag har Platy, B.Molly, Guppy, Neontetra och Simesisk Algätare.
Har inget nitrittest hemma, men ska till djuraffären och köpa nya växter, så kan köpa ett då.

Ett stort vattenbyte gjorde vi för 1,5v sedan pga att stenarna var täckta med alger, så jag och pappa hällde upp vattnet i hinkar och fiskarna i en utav de. Tog ut stenarna och skrubbade rent de, vattnet vart grön/svart. Även vattnet i hinkarna var gröngrumligt,så vi tänkte att vi tar risken att hälla i helt nytt vatten (vi har enormt bra vatten där jag bor). Och alla andra fiskar har mått jättebra sedan dess, men inte pansarmalarna..[/quote]

hur stort e karet??? när du säger att du bytte typ allt vatten o så,, inte bytt på länge så är de nog helt säkert nitrit test.. det är för mycke fisk i ett nystartat kar, om de nu inte är ett kar som är megastort
#8 - 27 april 2006 10:25
Det är ett 112l akvarium, och en av anledningarna till att det är mkt fisk är att vi har ca 15 yngel.

Det där med byta vatten, får så olika bud om hur ofta och hur mkt man ska byta... blir helt snurrig. Och har inte velat byta för ofta eftersom vi har alger som vi inte blir av med och inte vet var de kommer ifrån (kanske beror på för lite växter??)
#9 - 27 april 2006 10:29
[quote=Zvinto88]Det är ett 112l akvarium, och en av anledningarna till att det är mkt fisk är att vi har ca 15 yngel.

Det där med byta vatten, får så olika bud om hur ofta och hur mkt man ska byta... blir helt snurrig. Och har inte velat byta för ofta eftersom vi har alger som vi inte blir av med och inte vet var de kommer ifrån (kanske beror på för lite växter??)[/quote]

du ska kanske inte byta så mycke i vanliga fall. men har du fått massa nitrit i vattnet så kan man göra ett stort vattenbyte för o få ner nitrithalten. nitrit e väldigt giftigt för fiskarna. gör man inget åt de så dör dom..
nitrit får man i nystartade kar utan några nyttobakterier som kan bryta ner nitriten som kommer från avföringen,, därför ska man inte ha för mycke fisk i början eftersom de blir mindre skit då..

du kanske matar för mycke oxå?
#10 - 27 april 2006 10:31
[quote=andreassofus]du ska kanske inte byta så mycke i vanliga fall. men har du fått massa nitrit i vattnet så kan man göra ett stort vattenbyte för o få ner nitrithalten. nitrit e väldigt giftigt för fiskarna. gör man inget åt de så dör dom..
nitrit får man i nystartade kar utan några nyttobakterier som kan bryta ner nitriten som kommer från avföringen,, därför ska man inte ha för mycke fisk i början eftersom de blir mindre skit då..

du kanske matar för mycke oxå?[/quote]

Nope, när det gäller mat får de så de äter upp det på 2min. :) Så för mkt mat är det inte. Men ska köpa ett nitrit-test. Har hört att mkt växter kan få ner nitrit-värdena, stämmer det eller är det bara som någon fått för sig?
#11 - 27 april 2006 10:39
gör de redan idag om du har möjliget.. pansarmalen lider ju... du kan ju ävergöra ett vattenbyte redan nu , de kánske hjälper..
och köp ett dropptest när du köper, o inte stickor för dom mäter inte rätt.

de med växterna har ja ingen aning om
#12 - 27 april 2006 10:42
[quote=andreassofus]gör de redan idag om du har möjliget.. pansarmalen lider ju... du kan ju ävergöra ett vattenbyte redan nu , de kánske hjälper..
och köp ett dropptest när du köper, o inte stickor för dom mäter inte rätt.

de med växterna har ja ingen aning om[/quote]

Jodå, jag ska ändå upp till djuraffären idag och köpa lite mer växter. Så då köper jag ett nitrit-test.
Och ja, pansarmalen lider. :( Konstigt nog syntes det inga symtom på den andra malen alls.. den höll inte på som denna gör nu. Blev helt chockad när jag hittade den död. :(
#13 - 27 april 2006 15:44
Har du bara två pansarmalar? Pansarmalar är stimfiskar och man ska ha minst 6 stycken av dom.
#14 - 27 april 2006 16:56
[quote=Mrhappy]Har du bara två pansarmalar? Pansarmalar är stimfiskar och man ska ha minst 6 stycken av dom.[/quote]

Ja, jag skulle köpa fler senare tänkte jag. Vart inga fler malar idag, tordes inte innan jag testat nitriten.. men nitritvärdena visade sig vara helt perfekta. Så får köpa fler malar senare.
#15 - 27 april 2006 19:07
malar vill ha ganska strömmt och syrerikt vatten, kanske syrebrist och han därför söker sig till ytan vid pumpen! svullen buk är oftast tecken på bakterier och man måste höja vattenkvaliten, genom att plantera mycket växter så får du ett bättre vatten då dem binder skadliga ämnen i sina blad... Tillsätt gärna aqutan vid vattenbytena
#16 - 28 april 2006 05:04
[quote=sunkan aspidoras]malar vill ha ganska strömmt och syrerikt vatten, kanske syrebrist och han därför söker sig till ytan vid pumpen! svullen buk är oftast tecken på bakterier och man måste höja vattenkvaliten, genom att plantera mycket växter så får du ett bättre vatten då dem binder skadliga ämnen i sina blad... Tillsätt gärna aqutan vid vattenbytena[/quote]

Jodå, strömt är vattnet så det räcker och blir över. Och han ligger inte enbart vid pumpen, utan även på bottnen och lite överallt. Ibland är han hur pigg som helst, och rätt som det är så ligger han bara still och ser ut att kippa efter andan. Växter har jag köpt fler, men bara några stycken då våran djuraffär hade så dåligt utbud. Så ska beställa växter snart. Tycker själv jag har för några växter...
#17 - 29 april 2006 13:20
Hm.. nu är den kvarvarande malen precis som vanligt igen. Lika pigg och omkringfarande som alltid. Även "bulan" under magen är borta och jag har inte sett den kippa efter andan någe mer heller. :D

Vad kan ha hänt? Kan den ha fått nå "förstoppning" eller något annat tillfälligt eftersom "bulan" är borta och han är lika pigg som vanligt, om inte mer. :)
#18 - 29 april 2006 17:27
Efter en sån storstädning skulle det kunna vara ammoniak... Samma lösning som med nitrit. Stort vattenbyte och tillsättning av bakteriekultur.

Det finns en del olika sorters alger, men följande åtgärder kan hjälpa hålla dem borta:

- Skaffa fler växter. Gärna lättskötta och snabbväxande.
- Om du inte har en timer som tänder och släcker belysningen på samma tider varje dag skaffa en. Fiskarna och växterna trivs med rutiner, medans alger triggas av förändring. Ha inte tänt längre än 12 timmar/dygnet.
- Byt lite vatten regelbundet och undvik att göra stora vattenbyten (annat än i nödfall).

Pansarmalar och black molly i samma akvarium är inte den bästa kombinationen eftersom pansarmalar är känsliga mot salt och b. molly mår bäst med lite salt i vatten. Salt är bra för deras immunförsvar och utan salt kan kan de faktiskt bli lätt mottagliga för sjukdomar.
#19 - 30 april 2006 12:12
[quote=batski]Efter en sån storstädning skulle det kunna vara ammoniak... Samma lösning som med nitrit. Stort vattenbyte och tillsättning av bakteriekultur.

Det finns en del olika sorters alger, men följande åtgärder kan hjälpa hålla dem borta:

- Skaffa fler växter. Gärna lättskötta och snabbväxande.
- Om du inte har en timer som tänder och släcker belysningen på samma tider varje dag skaffa en. Fiskarna och växterna trivs med rutiner, medans alger triggas av förändring. Ha inte tänt längre än 12 timmar/dygnet.
- Byt lite vatten regelbundet och undvik att göra stora vattenbyten (annat än i nödfall).

Pansarmalar och black molly i samma akvarium är inte den bästa kombinationen eftersom pansarmalar är känsliga mot salt och b. molly mår bäst med lite salt i vatten. Salt är bra för deras immunförsvar och utan salt kan kan de faktiskt bli lätt mottagliga för sjukdomar.[/quote]

Så, hur ska jag göra för att pansarmalen och b.mollysarna bägge ska trivas? Kanske jag ska göra mig av (hitta någon som vill ta den) med pansarmalen? Vill verkligen inte göra mig av med mollysarna, de är så enormt fina.

Hur kollar man ammoniakhalten?

Och ang det där med algerna, vi har timer till belysningen redan. :) Fler växter har jag tänkt skaffa snart, men då för att jag tycker det är snygg med mkt växter. :)
#20 - 30 april 2006 14:06
Min farmor var här nyss, fick hjälp av pappa att byta däck på bilen och vi blev att diskutera akvarium. Hon har ett akvarium, men bara en fisk kvar (en ensam neontetra som hon fått från min faster) tillsammans med några klogrodor. Hon funderar på att skaffa fler fiskar igen och jag sa att hon kan få massa yngel av oss plus min mal. Hon sa att det kunde hon gärna göra, ta lite yngel och min mal + kanske köpa fler malar. :) Så då var det "problemet" över. :) Sen sa hon att om jag ville så kunde jag få en klogroda eller två av henne sen. :)
#21 - 1 maj 2006 15:32
[QUOTE=Zvinto88]Hur kollar man ammoniakhalten?[/QUOTE]

Det finns ammonium/ammoniak-test.

[QUOTE=Zvinto88]Hon funderar på att skaffa fler fiskar igen och jag sa att hon kan få massa yngel av oss plus min mal. Hon sa att det kunde hon gärna göra, ta lite yngel och min mal + kanske köpa fler malar. :) Så då var det "problemet" över.[/QUOTE]

Bra att det löste sig så snabbt. Hon borde definitivt skaffa minst 4-5 till pansarmalar av samma art. De vill gärna leva i stim.

Annons