Min diskus simmar snett!!!!

#1 - 3 mars 2010 10:15
Det har hänt något med min diskus öga!!! Den har liksom hamnat lite snett som om den var svullen på ovansidan och den simmar därav snett också? Kan det vara en annan fisk som har varit på och bråkat (tex de nya diskusarna) eller kan det vara något annat? är det något man kan göra åt det eller är det bara att avvakta och se?

[ATTACH]28284[/ATTACH] [ATTACH]28283[/ATTACH]

Nu när jag har observerat en liten stund så simmar den faktiskt rakt ibland och då ser ögonen ok ut. Så att den simmar snett kanske beror på något helt annat än ögat. simmar den snett kompenserar den vel med ögonen......den blå (gamla dikusen) buffar på den föriktigt (urgulligt) den verkar förstå att den inte mår bra :( är det bara att vänta och se?!! Matade dom precis och den hade god aptit!

Dom andra fiskarna i akvariet ser ut att må bra!

Vill gärna ha snabba svar
Karin
#2 - 3 mars 2010 12:08
Pratade precis med någon på akvarielagret och de frågade om den var svullen på magen och då kanske den är lite mer rund om magen än de andra, trodde att det kunde vara förstoppning och rekomenderade att medicinera med Waterlife octozin.....har ringt runt till de närmaste zoo affärena och självklart har de inte denna medicin!!!! Arrrrg!!!
#3 - 3 mars 2010 12:25
Finns ju andra alternativ till den medicinen. Ett preparat som tar invärtes parasiter. Esha Hexamita eller esha 2000. Andra preparat att tillämpa på invärtes parasiter: Super Killer eller Tapeworm Fluke Care (avmaskning). Så fråga efter alternativ medicin som tar invärtes parasiter.
//Camilla
#4 - 3 mars 2010 12:41
ok, tack för snabbt svar! Fick precis besked från Simbi i Sickla att de har medicinen inne så jag får skicka min mor att köpa efter jobbet. Nu är det irreterande att man inte har ett karantänkar..... det blir nästa inköp.
#5 - 3 mars 2010 13:56
den som är sjuk börjar få som en ljus hinna på skinnet på den sidan som oftast flyter uppåt. Fan, det går fort det här....medicinen kommer först vid 6 tiden i kväll, jag hoppas att det hjälper och att det inte hinner sprida sig till alla andra fiskar i akvariet, om det nu är parasit!!
#6 - 3 mars 2010 14:13
Alltså, är det slemlagret som släpper?
#7 - 3 mars 2010 14:22
Diskussjukan är rätt vanlig när man nytillsätter (brukar ta 1-2veckor innan symptomen börjar) diskus med de man har. Diskusen brukar då mörkna, bli lite enstöring och slemhuden faller av (liknar vit/gråaktigt slajm). Detta behandlas med Supercin. Medicinen kan vara svår åtkomlig på akvarieaffärer, men går att beställa på BL Discus. http://www.bldiscus.com/sotvatten/mediciner/supercin/

När det kommer till diskus så är dessa preparat under "mediciner" bra vid behandling av diskus. MEN enligt mig är dessa medel åxå starka preparat och bör doseras noggrant.
#8 - 3 mars 2010 14:27
Ser inget som släpper, bara att den är lite "mjölkig". Pratade igen på dom på akvarielagret och de sade att det var liten chans att den sjuka fisken kommer att klara sig med tanke på att den simmar så tokigt. Sjukdomen har då spridit sig till hjärnan, men att jag skulle köra på Octozin för att förhindra att de andra skall bli sjuka.
#9 - 3 mars 2010 14:29
den har inte heller blivit mörkare eller håller sig undan, utan är framåt när man närmar sig akvariet och äter gladeligen. men simmar helt snett :( Den blå partnern simmar och buffar föriktigt på den, snyft.
#10 - 3 mars 2010 15:15
Det är ju dumt att döma ut fisken redan. Skulle vilja påstå att så länge den äter finns det en chans att den kryar på sig. Testa medicinera och höj temp till 31-32 grader (om du inte redan har det). En diskus kan simma lite snett och titta mot buken när det är magproblem. När det slår sig på hjärna brukar de vinkla ögonen onormalt mycket och vara totalt oförmögen att hålla balansen. Så kör en rensning på parasiter så håller vi tummarna.
//Camilla
#11 - 3 mars 2010 15:21
Det där med ögonen låter oroväckande bekant på den röde måste jag säga. Jag har redan höjt temperaturen som just nu ligger på ca 30 men går nu upp lite till tills i kväll. Medicinen kommer vid 18 tiden i kväll. Tiden har inte gått så här sakta på länge. Jobbigt att bara sitta och observera!! Passar på att städa lite medans jag väntar :(
#12 - 3 mars 2010 15:31
Ögonen kan åxå börja "ploppa" ut om vattenkvalitén är dålig.
#13 - 3 mars 2010 15:35
Gjorde nyligen vattentest och allt var som det skulle, så det beror nog inte på det. Ögonen ser normala ut när den simmar rakt men simmar den på snedden hamnar ögonen riktigt snett :S
#14 - 3 mars 2010 18:49
Nu har jag börjat medicinera med Octozin, hoppas att allt slutar bra :(
#15 - 4 mars 2010 06:41
Surt med diskus som blir sjuka men tyvärr inte helt ovanligt :(
Hoppas det ordnar upp sig.
#16 - 4 mars 2010 08:58
Kollade nu och den sjuka diskusen ligger på botten lutandes mot en sten!!! Finns ingen chans att den repar sig va? det är bara att ta bort den?
#17 - 4 mars 2010 09:27
Nu när lampan tändes började den simma omkring, men lika tokigt som igår om inte värre och den mjölkiga hyn på sidan ser värre ut. Skall jag skona den och ta bort den nu eller finns det en chans att den blir bra igen?
#18 - 4 mars 2010 09:30
Svårt o säga med så lite o gå på men det låter onekligenkört. Är det bara på en sida som huden grumlar o ingen annan fisk är drabbad?
#19 - 4 mars 2010 09:30
Enola skrev:
Kollade nu och den sjuka diskusen ligger på botten lutandes mot en sten!!! Finns ingen chans att den repar sig va? det är bara att ta bort den?

En sjuk diskus kan bli lite knepig vid medicinering, låt den vara några dagar och se hur det artar sig. Man kan åxå dämpa belysningen lite under medicinering för att minsta stressen på diskusen. Håller tummarna. :)
#20 - 4 mars 2010 09:34
Ok, ja, jag har bara den främre lysrampen tänd. Jag är bara rädd att den skall hinna smitta ner fler ifall det är en parasitsjukdom. Men eftersom medicinering är igång så kanske det inte är någon fara.
#21 - 4 mars 2010 09:38
Enola skrev:
Ok, ja, jag har bara den främre lysrampen tänd. Jag är bara rädd att den skall hinna smitta ner fler ifall det är en parasitsjukdom. Men eftersom medicinering är igång så kanske det inte är någon fara.

Väldigt många medciner bryts ner mycket snabbare med ljuset på så inget lyse gäller. Sedan när det gäller smitta så beror det på, för är octozin "fel" medicin så stoppar det ingen smitta.
#22 - 4 mars 2010 09:42
Nej, det är ju sant. Det är svårt att veta vilken medicin man skall använda. Men de på akvarielagret sade att denna var lite mer övergripande. ok då släcker jag ner akvariet.
#23 - 4 mars 2010 17:10
kaj.p skrev:
Svårt o säga med så lite o gå på men det låter onekligenkört. Är det bara på en sida som huden grumlar o ingen annan fisk är drabbad?

Ja, det stämmer, änn så länge. Den har legat vid botten i nedsläckt akvarium större delen av dan men när jag skulle mata fiskarna så kom den upp till ytan och åt med god aptit, trodde den var helt körd!. Skall vel inte ropa hej än, men den visar ju god vilja i alla fall.
#24 - 4 mars 2010 17:43
Jag hejjar på att din fisk blir frisk. :)
så kan du hålla tummarna på min salamander :)
Lycka till hoppas den klarar sig!
#25 - 4 mars 2010 19:07
Skall hålla tummarna för din salamander. Kan tyvär inte ge några tips.
#26 - 4 mars 2010 20:18
Hur länge skall jag hålla temperaturen uppe efter medicineringen och hur länge skall jag ha det mörklagt? Kuren är på 3 dagar sedan skall man låta vattnet vara i minst 3 dagar innan man gör 50% vattenbyte, helst på den 8:e dagen. Mindre viktigt om växterna klarar sig eller ej, men man vill ju inte att de går ner sig för mycket. Vet heller inte hur fort det går utan ljus.
#27 - 4 mars 2010 21:24
Har du fler bilder av den nu efter det att symtomen blivit värre? Skulle vilja se den grumliga huden.

För att döma av dom första bilderna så tycker jag inte att det ser så farligt ut. Kan finnas massor med anledningar till varför den var lite sne som bilden visar ex den helt enkelt kollar på något som är på ytan eller visar upp sig för dom andra diskusarna med olika typer av kroppsrörelser.

Hur ofta är den sne?

En sån där förstoppning som du talar om brukar fisken kunna lösa på egen hand. Har själv haft vid flera tillfället lite för hungriga diskus som fått det (särskilt av torrfoder som sväller i buken på dom) som simmat som om vore döende sen har dom efter ca 24 timmar blivit av med förstoppningen och simmar och äter som vanligt.
#28 - 5 mars 2010 09:40
Jag har försökt att ta bilder på diskusen hud men det visar sig inte alls på kameran. Jag är helt såker på att det inte bara är ett beteende som fisken visar upp. I går efter första medicineringen låg den på botten så gott som hela dagen. När det var dags för nästa dos på kvällen kom den upp och började simma runt (fortfarande snett, men inte lika illa). Nu ligger han still lite på sniskan i ena övre hörnet av akbariet. Håller akvariet släck för att minska stress, så jag ser inte riktigt hur huden ser ut just nu. Skall jag göra det helt mörkt under dagen med hjälp av filtar på akvariet eller räcker det att bara ha släckt?
#29 - 5 mars 2010 11:44
Tycker du skall fortsätta ha dunkelt i akvariet ett tag så medicinen verkligen får bita. Gör sedan vattenbyte enligt rekommendation. Se hur fisken beter sig, hur ser den ut på hud. Kanske får du köra en till kur. Håll tempen hög. Men sedan är det så att matar man med endast torrfoder som Koiboy nämnt så kan diskus få problem med magen. Framförallt pellets som man inte blötlagt innan matning. De sväller helt enkelt i magen. Om du inte gör det så börja variera kosten med tex. frusen artemia, oxhjärta, musselmix, räkmix m.m.
//Camilla
#30 - 5 mars 2010 13:20
jag kör bara fryst foder till mina diskusar. Ok, då har jag det nedsläckt tills vattenbytet.
#31 - 5 mars 2010 21:58
har den alltid simmat snett (sen du köpte den)? gjorde den det i butiken?

Jag vet att jag har haft diskus som utan förvarning eller förklaring börjat simma snett och sedan börjat fara runt okontrollerat i akvariet (simmat in i glasrutor och inredning och gjort detta i så hög fart den bara kunnat).
Har ingen bra förklaring till varför den har gjort detta, men det har ibland hjälpt med att täcka för baksida och kortsidorna på akvariet. Vilket kan tyda på att det är en yttrefaktor som stressar fisken. Går att till lägga att efter sådana urladdningar så har fisken blivit slö och legat mycket på sidan på botten.
Tyvärr så har nästan alla fall slutat med döden för eller senare. Ibland får jag en känsla av att fisken har fått ett slag eller liknande mot huvudet som gör den helt enkelt hjärnskadad på något sätt.

Jo, tänkte på en sak. Hur står akvariet? står det så att det slår skuggor mot det när man går förbi?
Ibland så kan fiskarna påverkas av detta. En del fiskar bryr sig inte medan andra kan blir hel flippade.
#32 - 6 mars 2010 08:39
Den har varit väldigt kugn och fin och har haft den sen november. Men förra helgen skaffa de jag 2 till och det kan ha gjort den lite stressad. Har inte en känsla av att det är stress utifrån, visst man går förbi akvariet ganska ofta men det är bara jag i lägenheten och som sagt. Den har varit kolugn innan de nya kom. Vi får se hur det går sista medicineringen är gjord och den mår mycket bättre, men använder inte fenorna så bra......jag vågar inte riktigt hoppas på att det kommer gå bra. Skall ha akvariet mörklagt ett par dagar till för att hålla dom lugnare.
#33 - 6 mars 2010 15:38
Här kommer en bild på diskusen. Bättre sent än aldring. Som jag sagt tidigare så är den uppe och simmar runt nu i alla fall men den håller fenerna slickat längst med kroppen, förutom sidofenorna som den håller sig rak med. Äter med hufsad aptit.

De små bukfenorna är riktigt smalla och det ser ut sam han börjar bli ljusare bak vid fenan.....

[ATTACH]28384[/ATTACH]

Detta kanske gör någon mer klok.

jag avvaktar ett par dagar till så får vi se
#34 - 6 mars 2010 16:42
Tycker det låter som att den är på bättrings vägen, kan det vara en slämhinna?
Vad har du medicinderat med?
#35 - 6 mars 2010 16:48
jag har medicinerat med Octozin. Pratade flera gånger med dom på akvarielagret och det var vad de rekomenderade, men de sade att det självklart är svårt att säga över telefon. Någan har tidigare i tråden nämnt diskussjukan, vad innebär den? Nu är jag jättelarvig och spanar spännt på alla fiskar i karet, speciellt diskusarna. Och tycker att två andra börjar simma lite konstigt också, men det syns inget på kroppen på dom. Den ena ville inte äta idag :S
#36 - 6 mars 2010 17:08
Ibland kan fiskar vid medicinering tappa litet av aptiten, precis som man själv kan göra av vissa mediciner. Att fisken är upp och simmar är väll lite positivt. Vad det gäller diskus så är det lätt hänt att de blir "förkylda". Ibland läker de av sig självt med hjälp av 32 grader och upp saltning. Ibland är det värre och man får tillsätta medicin.
Här kan du läsa lite om diagnoser. http://www.bldiscus.com/sotvatten/mediciner/diagnoser/
Tycker att pidgeonen ser liten ut i förhållande till sin eg. ålder. Vet du hur gamla de är?
//Camilla
#37 - 6 mars 2010 17:17
Vet faktiskt inte åldern. Men de är inte så gamla. Tycker att de har vuxit på sig bra sedan jag skaffade dom i November. Ser extra klen ut nu när den simmar med infällda fenor. Skall jag tillsätta salt också i samband med medicinering?? det har jag inte gjort?
#38 - 6 mars 2010 18:12
C.Ciklid skrev:
Ibland kan fiskar vid medicinering tappa litet av aptiten, precis som man själv kan göra av vissa mediciner. Att fisken är upp och simmar är väll lite positivt. Vad det gäller diskus så är det lätt hänt att de blir "förkylda". Ibland läker de av sig självt med hjälp av 32 grader och upp saltning. Ibland är det värre och man får tillsätta medicin.

Här kan du läsa lite om diagnoser. http://www.bldiscus.com/sotvatten/mediciner/diagnoser/

Tycker att pidgeonen ser liten ut i förhållande till sin eg. ålder. Vet du hur gamla de är?

//Camilla

Läste din länk och det lutar ju lite åt Slemhuds upplösning

Citat:
C7 : Fiskarna mörkfärgar och slemhuden tjocknar och blir grumlig. Faller sen av i större eller mindre bitar. Detta belastar vattenkvaliteten. Orsakerna till slemhudsupplösning kan vara flera. Dels den tidigare nämnda vita prick (Ichthyophthirius) dels den s.k discussjukan. Vita prick angrepp är relativt ovanliga och förekommer normalt endast om temperaturen en längre tid varit 28 grader eller lägre. Förs ofta in med andra fiskar och är därför vanligast i sällskapsakvarium. Huden flagar av vid starka angrepp.
:slut citat

Fast huden har inte börjat falla av!! Står också att det är väldigt smittsamt!! Är det till andra diskus eller alla fiskar?? Jag har haft temperaturen på runt 28-29 hela tiden plus att 3 dagar innan skaffade jag ju de två nya. Vill bara veta om jag skall flytta diskusarna till ett eget kar så att inte alla fiskar i burken blir dåliga. Kollade efter rekomenderad medicin och hittade inte ens det på akvarielagrets lagerlista!! EEEEEK!!
#39 - 7 mars 2010 11:47
Nu fick jag ta bort den röda diskusen. Den låg och flöt nästan livlöst vid ytan o jag klarar inte av att se den lida mer. Den stora blå diskusen ver hängig igår och ville inte äta men idag är den framåt och åt som vanligt. Jag hoppas att det inte har spridit sig till de andra diskusarna. Skall jag hålla värmen uppe ett tag ändå nu? Vad kan man göra för att minimera risken att fler blir sjuka?
#40 - 7 mars 2010 14:50
Vad tråkigt att du fick plocka bort den:( Men det är ju som det är. Hoppas det går bättre med dem andra.
#41 - 7 mars 2010 15:02
Jo, that's life. Extra tråkigt när det är så stora vackra fiskar som blir så personliga. Plus att de var så fina ihop och verkade vara ett par :(
#42 - 8 mars 2010 11:52
Tråkigt med diskusen. :( Det ÄR ovanligt med vita prick på diskus, men håller man den under 29 grader så är det lätt hänt att de får skiten eftersom diskus är lite mer känsliga på sjukdomar. Går du efter värmarens inställda temperatur eller termometer? Jag testade hålla mina diskus en kort period runt 28-29 grader, men det började ploppa upp konstigheter så jag höjde tempen till 30-31 grader och det tycker jag är lämplig temp till diskus. Vad det bekommer storleken så kan du se om fisken är normal växt i förhållande till ögat. Storleken på fiskens öga skall du få plats 3,5-4,5ggr mellan ögat och start på ryggfenan. Under 2,5 öga är fisken betydligt äldre än vad den ser ut att vara storleksmässigt. Något man kan tänka på vid diskus köp. Du har endast 18 månader på dig att driva upp en diskus till normal storlek.
Medicinen som BL Discus säljer är inte vanlig i handeln, men dessa går att beställa hem. Eller försök hitta en medicin i handeln som tar symptomen.

Annons