Min diskus har färgat ut.

#1 - 24 september 2006 12:15
Igår blev min diskus blå. Innan har den varit blek med tydliga svarta ränder. Bara blåaktig vid fenorna. Vad har hänt? Har den helt plötsligt kommit på att den också vill bestämma? Jag vill berätta att nu är det krig igen i akvariet och den blå ger sig inte. Varför gör den så här? Ju mer jag studerar mina fiskar destu mindre förstår jag:confused::confused:
Vet ni om det är två hanar? Jag tycker de är lika i fenor, osv. Men jag är ju ingen expert på diskus...

På översta bilden är den blå till vänster och min dominanta till höger. Den ser blåare ut för bilden är lite "fixad" Nedersta bilden är tagen idag och alla blåa streck är borta från diskusen till höger! Min dominanta är till vänster.
Jag vill också säga att dessa två äter inte så bra utan de bara bråkar! Det är så fjäll lossnar! De biter varandra i sidorn, munnarna, vattenbombar varandra. Finns det förklaring till detta beteende? Min diskus som hade dessa svarta streck har ätit upp sig senaste tiden, den var lite mager innan.
#2 - 24 september 2006 14:00
Det kan ibland vara jättesvårt att skilja könen åt. Men jag undrar jag om den till vänster på nedersta bilden är en hona. Tycker att pannan liknar en honas. Hos mig är det min pigeon hona som ställer till förtret i karet. Hon är en riktig bitch vill jag lova. Ingen av hanarna är så elak som hon.

//Camilla
#3 - 24 september 2006 14:07
Vänster längst ner är samma som höger längst upp. Kanske en hona?? Kanske den andra är en hane? De bråkar duktigt i allafall.....
#4 - 24 september 2006 15:35
Hanen kanske är lite pillsk på honan men honan tycker inte om att bli uppvaktad. ;) Det är svårt att se ordentligt på bilderna, men jag utgår från den understa bilden då jag tycker mig skilja att de är av olika kön. :)

//Camilla
#5 - 24 september 2006 19:07
Hm, kanske min dominante(a) är en hona. För den är svullen runt "lekröret"? Det är inte den andra som nu har blivit blå. Sedan har jag läst att de inte ska ha "plopparna" ute om det inte är lek på gång. Båda mina har plopparna ute, fast det är svårt att se på den som nu har blivit blå. De kanske har lek på gång? Kanske har det blivit så p.g.a. alla dagliga vattenbyten...
Den som du tror är en hona har spetsigare huvud än den andra. Annars tycker jag de är ganska lika...
#6 - 24 september 2006 19:10
Dålig bild på den som har färgat ut, en hane? Den blev lite ljus p.g.a. blixt.
#7 - 24 september 2006 19:17
Diskus till vänster, hona? Den randiga är samma som diskus ovan, hane? Jag tycker bara det är så konstigt att den blev poff blå och är det hela tiden!!! Innan var den som denna bild, kraftigt svarta ränder och nerdragna ryggfenor=rädd
#8 - 24 september 2006 20:38
solbacka skrev:
Dålig bild på den som har färgat ut, en hane? Den blev lite ljus p.g.a. blixt.

Den är väldigt lik mina två hanar av super red melon sorten i formstöpningen. Den höga pannan, fenor osv. Diskus är bra roliga. När man tror att de mår pest vänder de och blir bäst.. Så har det vart för mig när jag hade ett par snakeskin. Du kanske har ägg rätt som det är. :)

//Camilla
#9 - 24 september 2006 21:07
Då får jag väll byta namn på min diskus som jag brukar kalla för kung! Kanske är det en hona. Den får kallas för Elisabeth den förste p.g.a. sitt humör! Diskus är konstiga fiskar...
#10 - 25 september 2006 14:52
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Om den färgar ut så beror det ju på att den börjar känna sig trygg i sin omgivning. Någonting i omgivningen har förbättrat levnadsförhållandena. Det kan ju lika väl vara fodret, temperaturen, växtligheten som sällskapet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Lite nyfiken fundering bara; jag hade inte en susning om att könsskillnaden på diskus syntes på pannan. Jag hade fått för mig att det var först vid könsmognad och äggläggning man kunde se skillnad på äggläggningsröret. Har jag helt fel? Är det pannan som är skillnaden?[/COLOR][/FONT]
#11 - 26 september 2006 13:09
Nu har den fått tillbaks sina avarta ränder:) Jag tror att den testade att ta över akvariet och bli högsta hönset. Den fick i allafall duktigt med spö och nu vet den sin plats igen. Det är lite lugnare ni i akvariet men inte så lugnt som innan. Jag tror att de är samma kön, ser ingen skillnad på "plopparna". Den som färgade ut är inte riktigt ännu i samma hull som den turkosa (fast den är på gång att bli det) så det är nog därför de inte ser lika ut i pannan.

Annons