Min blivande Avelshane på bild!

#1 - 8 maj 2005 14:56
Har lagt in en bild på min blivande avelshane Morchîr på min zoon, kolla in snyggingen! :D

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=172702&gid=353599
#2 - 8 maj 2005 15:43
Inte illa. Otroligt fin!
#3 - 15 maj 2005 16:45
Jättefina kampfiskar du har! Avelshanen var jättesnygg! Oj vad många yngel du hade i din kull, har du lyckats sälja alla eller?
#4 - 15 maj 2005 18:42
Tack så mycket! :)
Jo det blev många ca 30-40 honor och ca 40 hanar. Jag har lyckats sälja 12hanar och 13 honor ännu och har 20 hanar separerade och ca10 som är tillsammans och håller på att äta upp fenorna på varandra :D
#5 - 16 maj 2005 15:27
hehe ojoj det var inte få fiskar du fått, måste ta stor plats med alla hanar =D
Lycka till med försäljningen av dem iaf.
#6 - 16 maj 2005 16:16
JO det blev lite många, om jag tar en till kull någon gång så kommer jag nog att ta bort hälften av ynglen innan dom blir för stora. För så här många vuxna fiskar vill jag inte ha igen! :)
Jag har ju sålt 12 hanar och 13 honor, men nu ska jag bli leverantör till en djuraffär här i närheten. Det finns två affärer men den ena skulle jag aldrig sälja kamphanar till eftersom dom har sina hanar i små skålar med 1,2 L vatten i. Han jag säljer till nu har sina i riktiga akvarium med alla andra fiskar :)
#7 - 16 maj 2005 23:53
Vad snygga firrar du har!
#8 - 17 maj 2005 08:11
Tack så mycket!:)
[QUOTE=Marie J]Vad snygga firrar du har![/QUOTE]
#9 - 17 maj 2005 08:13
Hade förväntat mej en något mörkare firre med tanke på första delen av namnet... Hîr kan jag dock verkligen hålla med om. :)
#10 - 17 maj 2005 11:12
[QUOTE=dinajel]Hade förväntat mej en något mörkare firre med tanke på första delen av namnet... Hîr kan jag dock verkligen hålla med om. :)[/QUOTE]

Hehe. :) nej jag vet. Men jag tycker själva namnet är så läckert så jag använde ändå namnet. Det är ändå inte så jättemånga som förstår vad det betyder.
Har du något förslag på ett passande namn, i samma stil? Jagh ar haft en till som jag kallade Morchîr och han var blå så det passade bättre, men han är såld nu.
men kom gärna med förslag, jag kallar honom mest Morchîr nu eftersom jag inte har något bättre namn. Jag har ju en till som heter Maethor.
Kanske bara ska kalla honom Hîr :)
#11 - 17 maj 2005 12:42
[QUOTE=Maethor]Hehe. :) nej jag vet. Men jag tycker själva namnet är så läckert så jag använde ändå namnet. Det är ändå inte så jättemånga som förstår vad det betyder.
Har du något förslag på ett passande namn, i samma stil? Jagh ar haft en till som jag kallade Morchîr och han var blå så det passade bättre, men han är såld nu.
men kom gärna med förslag, jag kallar honom mest Morchîr nu eftersom jag inte har något bättre namn. Jag har ju en till som heter Maethor.
Kanske bara ska kalla honom Hîr :)[/QUOTE]
Glânhîr kanske vore nåt? Glân som i 'vit' alltså. Jag är osäker på om det ska vara nån nasal mutation där. Rätta mej gärna om du tycker att Glânchîr känns mer rätt.

Calan 'ljus' är ju ett substantiv, men om det går att använda som adjektiv också, så är ju Calanhîr (eller Calanchîr dåra) också ett alternativ. (Betoning på andra a:et förstås. CaLANchir. Det låter rätt likt palantîr. Fränt! :) )
#12 - 17 maj 2005 16:06
Jo det är jätte bra! Glânchîr, det låter jättebra. Gäller bara att lära sig att komma ihåg det :)
Tack för tipset. Jag har suttit och kollat igeon ett lexikon och försökt "komponera" namn men det har inte gått så bra. Dessutom så är jag värdelös på gramatik så det kan bli ganska lustigt :D
Jag har även haft fiskar som har hetat "Tithen Mîr" (liten skatt, dock kanske inte gramatiskt rätt men ändå) och "Thurin" (hemlighet). Det är ganska kul faktiskt att döpa fiskar på detta språket.
#13 - 18 maj 2005 12:11
[QUOTE=Maethor]Tack för tipset. Jag har suttit och kollat igeon ett lexikon och försökt "komponera" namn men det har inte gått så bra. Dessutom så är jag värdelös på gramatik så det kan bli ganska lustigt :D[/quote]
Haha. Tur att jag är så bra på grammatik dåra. ;) Kul att du gillade namnet. Känns ju helt okej att ha varit med om att döpa en vilt främmande fisk, haha.

Det är ganska kul faktiskt att döpa fiskar på detta språket.

Jag blir faktiskt lite sugen på att fortsätta knåpa på mitt egenpåhittade språk piata. Visst är det kul att hålla på och fjuppa med andra personers egna språk, men det är ännu roligare att hitta på egna. Då kan man ju hitta på orden helt själv, så att man kan döpa firrarna till precis det som man tycker. :)
#14 - 18 maj 2005 12:21
Hehe. Jo du kan vara stolt! :D Han kommer nog att bli väldigt fin framöver och då kan du ju skryta med att du namngav honom :)

Jo när man var liten så försökte man ju också hitta på egna spåk men det visade sig att jag hade alldeles för dålig fantasi, jag har nog problem med att lära mig engelska även om jag lyckades få VG i det när jag gick ut :)
#15 - 18 maj 2005 12:50
Hej!
bara undrar om du vet hur länge labyrintfiskar har rom i magen?
Och hur stor kamphonan behöver vara för att va könsmogen?
#16 - 18 maj 2005 13:54
Jag tror att dom har det mer eller mindre hela tiden. Man ser det på att dom är runda om magen.
Dom blir könsmogna när dom är ca 5-6mån och kanske 2,5-3cm stora, man ser det på den vita pricken (äggledarröret) under magen. Men man bör vänta med att avla på dom tills dom är lite större 3-4cm och har en rund härlig mage så att hon kan lämna mycket ägg.
#17 - 21 maj 2005 18:04
vad e det för språk?
#18 - 21 maj 2005 19:39
Alviska från "sagan om ringen" närmare bestämt Sindarin.
#19 - 22 maj 2005 15:00
en skulle ju bara kunna heta Mîr. Efter skatt
#20 - 23 maj 2005 08:18
Jo jag har funderat på det men jag var med och döpte min bästis undulat och han blev döpt till Mîr, så det blir ganskam omständigt med två varelser som heter det.
#21 - 23 maj 2005 18:44
aa det är klart, haha
#22 - 21 juni 2005 10:10
ja älskar sindarin!!! e inte så bra på gramatik men..
#23 - 21 juni 2005 11:02
Hehe, jo gramatiken är svår. Jag har döpt min nya guramihane till: ithil calad (moonlight) men jag vet inte om det är gramatiskt riktigt men jag tycker att det låter bra iallafall :)
#24 - 21 juni 2005 13:36
mmm..
#25 - 14 juli 2005 11:19
hej,

är alla fiskarna sålda som ska säljas?
Har kollat denhär tråden förut men min snabbarbetande hjärna kom inte på att fråga förens nu :o
Har tänkt skaffa fler honor och skulle ju va ballt med sånna ljusa som du hade där!! Vet ju inte var du bor heller, kanske är för långt, bor själv i sundsvall... Men jaja, har du nåra tillsalu lr?
#26 - 14 juli 2005 11:19
suck, idag arbetar hjärnan trögt!

det står ju att du bor i pite...
#27 - 14 juli 2005 11:42
Jo alla är sålda... dom sista hanarna åker i dag.
Hehe, jo det var lite långt till Sundsvall, men har du vägarna förbi om några månader så har jag säkert fått en ny kull men ljusa fiskar :)
#28 - 14 juli 2005 11:46
tjaa, inte varge dag man har vägarna förbi där uppe direkt, hehe

men ska hålla ögon och öron öppna om några månader då och se om jag har nån möjlighet:)

Annons