Min Black Ghost äter inte :(

#1 - 22 augusti 2007 22:02
Vad ska jag göra? Min BG äter inget... jag har testat med räkor, vilket han åt i början när jag hade honom (har bara haft honom några veckor) jag har testat flingfoder, granulat, fodertabletter, grönfodertabletter, grönfoderpellets, torkade mygglarver. Men inget passar längre :( Jag försökte nu att mata honom när han var precis vid ytan (med flingor) men nej.

Jag har även noterat att han står ofta vid insuget till innerfiltret uppe vid ytan - precis som om han letade mat. Men när jag släppte ner där tittade han på mig som om jag inte vore klok [:o]

Vad ska jag göra? :(
#2 - 22 augusti 2007 23:04
Attans skrev:
Vad ska jag göra? Min BG äter inget... jag har testat med räkor, vilket han åt i början när jag hade honom (har bara haft honom några veckor) jag har testat flingfoder, granulat, fodertabletter, grönfodertabletter, grönfoderpellets, torkade mygglarver. Men inget passar längre :( Jag försökte nu att mata honom när han var precis vid ytan (med flingor) men nej.

Jag har även noterat att han står ofta vid insuget till innerfiltret uppe vid ytan - precis som om han letade mat. Men när jag släppte ner där tittade han på mig som om jag inte vore klok [:o]

Vad ska jag göra? :(

Det är en väldigt svår fisk som helst skall hållas av experter. I artbeskrivningen står det att den tycker om levande foder. Läs mer om den här: [COLOR=blue]Black ghost[/COLOR]
#3 - 22 augusti 2007 23:09
Som sagt en svår fisk och inte omöjligt att den protesterar mot sin miljö? vad har den för miljö?
#4 - 23 augusti 2007 05:51
åheim skrev:
Som sagt en svår fisk och inte omöjligt att den protesterar mot sin miljö? vad har den för miljö?

Den är än så länge rätt liten (6-7 cm) så den bor i mitt 180-liters. (Jag kommer sälja den/flytta den när den vuxit till sig lite). I akvariet finns ganska mycket rötter, växter och gömställen. Den är inte alls skygg utan kommer fram då och då och speciellt på natten.

Igår försökte jag dessutom handmata den med en räka, då smakade den men ville hellre lukta på mina fingrar/krypa upp i min hand istället för att äta räkan [B)]

Det jag kan tänka mig på rak arm är att den bor för trångt, men eftersom den ju bara är 1/10 del av sin vuxna storlek än så länge så vet jag inte om det är så avgörande. Jag funderar även på att komplettera med ett pvc-rör (har läst att de tydligen gillar det) eller en lämplig grotta - allt för lilla flaggan ;)
#5 - 23 augusti 2007 05:53
Loelle skrev:
Det är en väldigt svår fisk som helst skall hållas av experter. I artbeskrivningen står det att den tycker om levande foder. Läs mer om den här: [COLOR=blue]Black ghost[/COLOR]

Jo, jag VET det. Jag har läst allt som finns att läsa på nätet och det står även (om man inte bara läser på EN sida, vilket är väldigt dumt - man ska alltid ha flera källor) att den även gärna äter till exempel räkor men att den även kan fås att ta flingfoder.
#6 - 23 augusti 2007 10:06
Attans jag såg att du gärna skaffar firrar som blir lite för stora för ditt kar (har du skalare kvar?) men som sagt det tar ett tag innan ghosten växer ur ditt kar så det är nog inte problemet just nu utan något annat... Vet du va jag skulle göra! ja skulle springa och köpa lite levande foder tex. mygglarver för det kanske kan trigga honom att komma igång att äta genom att väcka jakt instinkten!
#7 - 23 augusti 2007 16:12
åheim skrev:
Attans jag såg att du gärna skaffar firrar som blir lite för stora för ditt kar (har du skalare kvar?) men som sagt det tar ett tag innan ghosten växer ur ditt kar så det är nog inte problemet just nu utan något annat... Vet du va jag skulle göra! ja skulle springa och köpa lite levande foder tex. mygglarver för det kanske kan trigga honom att komma igång att äta genom att väcka jakt instinkten!

Jo, jag har ju gjort det tidigare (mot bättre vetande, då jag upprepade gånger frågade zoobutiken om scalarerna och praktbotiorna - det var innan jag insåg att man blir lurad fastän man frågar) och scalarerna är kvar, dock har jag bestämt att omplacera dem eftersom de (dessutom) börjat bråka. Praktbotierna kommer jag också omplacera när de vuxit till sig lite ytterligare.

BG:n köpte jag efter att ha tagit reda på att de inte är särskilt svåra att "bli av med" när de blir stora, eftersom jag tycker att det verkade vara en trevlig fisk.

Tyvärr har jag "nog" kommit fram till vad problemet var - när jag kom hem idag låg han död på botten. Det enda jag kan tänka mig än ngn form av sjukdom eller svaghet, för han har ätit med god aptit tills för ngn vecka sedan då han slutade helt, så svält tror jag knappast att det var. Jag har svårt att tänka mig att det skulle varit stress, eftersom han rört sig i akvariet när han inte legat gömd och inte verkat skygg för de andra fiskarna. Men vad tror du?

Annons