Nitra98 skrev:
drd skrev:Jaha och vilken av alla förbud mot sälja regler skulle min annons brutit mot då ??
Nu börjar det nästan bli lite löjligt med att ha nån annonsmarknad tycker jag.
Kjell Fohrman skrev:Vi kommer också att ändra så småningom så man max kan ha 2 annonser inne samtidigt.
Kjell Fohrman skrev:
Vi kommer också att ändra så småningom så man max kan ha 2 annonser inne samtidigt.
MagicFingers skrev:detta låter i mina öron inte klokt.
då kommer personligen mitt intresse för att vara goldmedlem här svalna betydligt.
visst, man får artbeskrivningar och några tävlingar, men om man inte kan nå ut till folk genom att sätta ut annonser..... mjeeeee........
låter som en mycket dålig idé.
Eftersom annonsmöjligheten var ett viktigt dragplåster för att få mer medlemmar till Zoopet bör väl Ni gå försiktigt fram i den här frågan. Det här förslaget måste väl ändå ses som en försämring för de betalande medlemmarna. Med andra ord ett avsteg från det avtal man kan sägas ha gjort genom att bli medlem i Zoopet
Erikthur
Om man samtidigt beslutar att man inte får sälja flera enheter i en annons och sedan begränsar antalet annonser till två stycken så är det banne mej en klar försämring som du påför alla medlemmar bara för att du fått problem med några klara övertramp från några få. Eller...
Kjell Fohrman
Varför skulle det innebära att man inte får sätta ut annonser. Man kan ju ha några stycken produkter i varje annons (max 5 st) och 2 annonser - så man kan alltså sälja 10 saker samtidigt.
netweaver skrev:Håller med Erikthur i detta fallet, är det inte bätter att sätta åt de som bedriver "kommersiell" annonsering än att låta alla lida för andras ofog?
Kollektiv bestraffning fungerar väldigt sällan i längden är min erfarenhet iallafall. Ni som styr forumet borde ha rätt bra koll på läget överlag så detta ska inte vara något problem tycker jag, men visst är det billigt att betala 225kr för att annonsera i ett helt år, kanske borde tänka om istället och köra lite med blockets stuk där man separerar privatpersoner och företag, eller försöka hitta andra möjligheter istället för att straffa oss akvarietokiga människor med orimliga regler, jag är iofs den typen som samlar och sällan säljer men skulle man få ett ryck och behöva rensa ut kan man inte detta då?
Kjell Fohrman skrev:Jo jag är nog rätt medveten om vilka det gäller men det handlar ju också om hur jag skall kunna bevisa detta.
Det är ju inte så att dessa i sina annonser skriver - "OBS kommerciell annons" eller något sådant - dessas annonser ser ju ungefär likadana ut som övrigas men det är bara det att de lägger in massvis av annonser och sedan ständigt återkommer med nya annonser.
Så man måste sätta kvantitativa regler som gäller lika för alla - visst som du skriver så kan då vid något tillfälle någon oskyldig drabbas.
Men trots allt - även med de föreslagna reglerna så kan man ju faktiskt sälja en hel del och dessutom så kommer det att finnas möjlighet att begära "dispens".
netweaver skrev:skulle jag t.ex. lägga ut ett antal annonser och fick en fråga av dig t.ex. där man ifrågasätter annonsen så svarar man ju eller?
Kjell Fohrman skrev:Hur skulle jag kunna ifrågassätta dig - du bryter ju inte mot nuvarande regler. Visst det står i reglerna att annonsen inte får vara företagsliknande men det är ju en minst sagt godtycklig regel och din fråga skulle ju då bli till mig - "när är då min annons företagsliknande - var går gränsen" och då står vi där igen. Det kommer att bli oändliga diskussioner om det inte finns exakta regler som gäller för alla.
Däremot så skall man kanske kunna fundera på hur de skulle kunna vara utformade - istället skulle man kanske kunna ha som krav att man max. får ha en annons i varje kategori. I varje annons skulle man då kunna saluföra max. 6 produkter (man kan få dispens för fler)
erikthur skrev:Man kan väl införa en "varningsknapp" även för annonerna...
Rimligen kommer det nya systemet innebära en återgång till att radera och sätt in nya annonser om man nu vill sälja fler än 10 items
kaj.p skrev:JAg hör ju till dem som sitter på två stolar. Men tycker det är lite storm i ett vattenglas. Kan inte se att de uppsatta reglerna skulle vålla några problem.
Och skall jag vara ärlig så har jag bara väntat på detta.
Och tycker snarare att det är bra att gränserna blir tydliga. Även om jag inte upplever att jag utnyttjat annonsforumet. TYcker också det kan va svårt med vissa forumtrådar då det kan upplevas som indirekt reklam om man svarar.
Marie J skrev:Har nu titta extra noga på annonserna... Stör mig lite på att det finns annonser som är över 1 år gamla! Finns det inte en maxlängd på hur länge en annons ligger inne? Alla radera nog inte sina annonser när dom fått sålt. En annonsbörs bör ju vara "färsk".
solbacka skrev:Det är lite svårt det här med annonser. Tex. de som har guppy eller liknande fisk får ju många yngel hela tiden och kanske vill sälja dessa... Som privatperson kan man ju ha en odling t.ex. diskus, skalare och skulle vilja sälja yngel här på zoopet hela tiden. Eller räkor....
solbacka skrev:Jag tycker gränsen ska gå om man har ett registrerat företag och de kan ju betala en liten peng för att annonsera här precis som på blocket.
solbacka skrev:Jg tycker nog också det är fel att begränsa antal annonser, kanske skulle annonser skickas till dig kjell för godkännande innan de lägs ut (som på blocket) med det är ju mycket extraarbete för dig....
Joacim skrev:Är det inte, rent samhällsekonomiskt, sämre att privatpersoner (utan registrerat företag och som inte heller betalar skatt från varorna de säljer) skulle tillåtas omsätta stora belopp här?
Annonsbörsen, som jag tolkar den, är till för de som kanske byter upp sig till ett större kar och vill bli av med det gamla alternativt byter inriktning och har fisk de inte vill ha kvar. Inte för de som odlar upp växter/fiskar till försäljning.
Kjell Fohrman skrev:Men sedan blir det alltid en gränsdragning som man kan diskutera i det oändliga.
T.ex. så diskuterades det i Microrasbora sp. galaxy-tråden var denna art fanns att köpa och vad priset var - detta var helt OK så länge det var "utomstående" som gjorde det men när så en affärsinnehavare själv skrev ett inlägg om att vi har denna art hos oss opch här kostar dom bara XX kronor så deletades det inlägget direkt av mig.
.
rödtoppen skrev:Om jag letar efter en viss växt eller fisk och ställer den frågan i forumet så hade i alla fall jag blivit glad om jag hade fått svar oavsett vem det kom ifrån
rödtoppen skrev:Om jag letar efter en viss växt eller fisk och ställer den frågan i forumet så hade i alla fall jag blivit glad om jag hade fått svar oavsett vem det kom ifrån
Jag anser också att det borde vara en tidsgräns på hur länge en annons ligger inne
Angående så kallade "komersiella" uppfödare så är det lite svårt med gränser. Har man ett företag tycker jag det är solklart att man skulle betala lite för sin annons. Är man hobbyodlare (alltså man har ett "vanligt jobb" också) så tycker jag nog att man borde få annonsera gratis - det är ju en bra service till oss andra medlemmar!
solbacka skrev:Sedan för hobbyodlare finns det väll en begränsning på hur mycket man får tjäna på sin hobby? Jag vet ej summan men sedan måste man välll ta upp det i deklarationen? Annars tjänar man ju pengar svart och det gör väll ingen;).
Själv så har jag bara utgifter inga inkomster :)
MagicFingers skrev:vet inte om denna summan är 5000:- eller om det é 50000.....
men som hobbyodlare så kan du inte göra avdrag för kostnader du har heller, såsom EL, Foder, Vatten....och momsen får du betala redan på allt dö köper så skattar det gör vi ju alla redan.
Birgitta W skrev:Jag kommer ALDRIG att kunna få mina endlers att bara föda fram 5 yngel...:(
amazonfarmen skrev:Har du verkligen läst tråden?:confused:
//Calle
amazonfarmen skrev:
Inför att man som företagare får förskottsbetala för ett visst antal annonser, som sedan räknas av ifrån ens "annonskonto", då behöver det inte bli så ohanterligt och samtidigt så lockar ni företagare att annonsera.:p
//Calle
Mamma Mia skrev:En variant till: lista uppfödare! Som en egen liten rimpa högst upp i menyn: uppfödare och sedan vad de har får "odling". Då kan jag t ex gå in och leta efter Guppy, eller ancictrus eller vad jag nu vill köpa privat...? Så har man på hamsterhemsidan :D
Kjell Fohrman skrev:Företagsannonser har ju inte varit tillåtna någon gång - problemet är dock att jag inte vet om det handlar om en företagsannons eller inte. De "snyltare" som annonserar skyltar ju inte direkt med detta om amn säger så;)
Mamma_och_Simon skrev:Det tyckte jag var en god idé! Då kan uppfödarna betala en liten slant för detta (istället för att bli goldmedlemmar endast för att kunna annonsera) och vi konsumenter får en bra service!
Mamma Mia skrev:En variant till: lista uppfödare! Som en egen liten rimpa högst upp i menyn: uppfödare och sedan vad de har får "odling". Då kan jag t ex gå in och leta efter Guppy, eller ancictrus eller vad jag nu vill köpa privat...? Så har man på hamsterhemsidan :D
Det faktum att det finns snyltarmänniskor kommer man nog inte ifrån hur många regler man än sätter upp
Kjell Fohrman skrev:Däremot så kan jag istället tänka mig att man till sin profil skulle kunna lista vilka fiskar man odlar på. Dessutom skulle man då också komma med på en lista i varje artbeskrivning på samma sätt som det nu står "Akvarium med fisken i" se denna artbeskrivning http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34 så skulle det också kunna vara en kolumn med "Dessa odlar denna art" och sedan räknas namnen upp.
Långås skrev:En jättebra ide. Vill till bara att man håller sin profil aktuell då.
Personligen så stör jag mig mer på folk som har länkar i sina signaturer till sidor de säljer saker som pmdd och dylikt. om en privat person som blivit riktigt duktig på sin hobby och får fram ett "överskott" så är det självklart att dessa personer skall få ha en löpande annons.
du får bedriva en hobby verksamhet i sverige som genrerar/omsätter max 60 000/året summor över detta så måste du momsregga dig samt bilda bolag (OBS !!vet inte om summan har ändrats senaste åren)
Glenn skrev:Kjell om man har en annons i köpes som jag nu har får man inte då heller ha en länk till någon sida för att visa hur det man vill köpa ser ut?
petnym skrev:Finns det verkligen någon som omsätter sexsiffriga belopp på Zoopets annonsbörs? Det har jag svårt att tro...
Jodå det får man självklart.[/quote]Kjell Fohrman skrev:[quote=Glenn]Kjell om man har en annons i köpes som jag nu har får man inte då heller ha en länk till någon sida för att visa hur det man vill köpa ser ut?