Min annons om räkor till salu

#1 - 29 december 2006 21:21
Varför är den borttagen ???????
#2 - 29 december 2006 22:02
Kanske av den här anledningen?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=97299
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 29 december 2006 22:27
Nitra98 skrev:

Jepp helt rätt - skulle ha mailat dig drd men internet slutade funka ikväll under några timmar
#4 - 30 december 2006 05:24
Jaha och vilken av alla förbud mot sälja regler skulle min annons brutit mot då ??
Nu börjar det nästan bli lite löjligt med att ha nån annonsmarknad tycker jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 30 december 2006 09:12
drd skrev:
Jaha och vilken av alla förbud mot sälja regler skulle min annons brutit mot då ??

Nu börjar det nästan bli lite löjligt med att ha nån annonsmarknad tycker jag.

Du hade inget konkret erbjudande.
Tyvärr är det ju så att några få har börjat använda Zoopets annonsmarknad för en slags kontinuerlig försäljningsverksamhet med en massa prylar och det är ju inte meningen. Meningen är ju att om man får något över (någon pryl eller för mycket fisk, växter etc.) så skall man kunna annonsera ut detta - inte ha någon slags pågående försäljning.
Därför måste nu annnonsen vara konkret (t.ex. genom att ange ett mindre antal som visar att det är ett konkret tillfälligt erbjudande) - det är för övrigt samma regler som blocket har.
Vi kommer också att ändra så småningom så man max kan ha 2 annonser inne samtidigt.
#6 - 30 december 2006 09:30
Vi kommer också att ändra så småningom så man max kan ha 2 annonser inne samtidigt.

detta låter i mina öron inte klokt.
då kommer personligen mitt intresse för att vara goldmedlem här svalna betydligt.

visst, man får artbeskrivningar och några tävlingar, men om man inte kan nå ut till folk genom att sätta ut annonser..... mjeeeee........

låter som en mycket dålig idé.
#7 - 30 december 2006 09:32

Eftersom annonsmöjligheten var ett viktigt dragplåster för att få mer medlemmar till Zoopet bör väl Ni gå försiktigt fram i den här frågan. Det här förslaget måste väl ändå ses som en försämring för de betalande medlemmarna. Med andra ord ett avsteg från det avtal man kan sägas ha gjort genom att bli medlem i Zoopet.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 30 december 2006 09:51
detta låter i mina öron inte klokt.

då kommer personligen mitt intresse för att vara goldmedlem här svalna betydligt.

visst, man får artbeskrivningar och några tävlingar, men om man inte kan nå ut till folk genom att sätta ut annonser..... mjeeeee........

låter som en mycket dålig idé.

Varför skulle det innebära att man inte får sätta ut annonser. Man kan ju ha några stycken produkter i varje annons (max 5 st) och 2 annonser - så man kan alltså sälja 10 saker samtidigt.
Det är ju också bara att plocka bort en inlagd annons om man vill ha in en ny.

Eftersom annonsmöjligheten var ett viktigt dragplåster för att få mer medlemmar till Zoopet bör väl Ni gå försiktigt fram i den här frågan. Det här förslaget måste väl ändå ses som en försämring för de betalande medlemmarna. Med andra ord ett avsteg från det avtal man kan sägas ha gjort genom att bli medlem i Zoopet

Tyvärr har det ju blivit som så att några få har börjat utnyttja Zoopets annonsmarknad till en ren kommersiell verksamhet - dvs de säljer kontinuerligt odlad fisk här i stor skala (tiotusentals kronor), det finns t.o.m. de som importerar fisk i rätt stor skala som sedan säljs vidare här, det finns de som i rätt stor skala importerar foder etc. i storförpackning som de sedan delar upp och säljer vidare.

När jag häromdan städade upp i annonsbörsen hittade jag mängder med annonser från vissa med ett sammanlagt värde på "varorna" på över 100.000 och då handlar det om rent kommersiell verksamhet. Det är dock omöjligt för mig att bevisa detta i varje enskilt fall och därför måste det till nya generella regler som är klarare.
Jag har också upptäckt att vissa enbart har blivit goldisar för att kunna kränga i annonsbörsen (de är inte alls aktiva i t.ex. forumet) och att betala bara 225 spänn och sedan under ett år kunna sälja för sexsiffriga belopp är inte meningen.

Jag har lite svårt att förstå hur en hobbyodlare eller den som vill kunna sälja ut enstaka prylar skulle kunna drabbas av de nya reglerna.

Det enda tillfälle där det skulle behöva bli ett problem skulle i så fall vara när t.ex. någon säljer ut ett akvarium, fiskar, växter etc. och då skulle behöva annonsera i flera olika kategorier - vid sådana tillfällen skulle man kunna göra undantag.
#9 - 30 december 2006 10:13
Om man samtidigt beslutar att man inte får sälja flera enheter i en annons och sedan begränsar antalet annonser till två stycken så är det banne mej en klar försämring som du påför alla medlemmar bara för att du fått problem med några klara övertramp från några få. Eller...
#10 - 30 december 2006 10:23

Erikthur

Om man samtidigt beslutar att man inte får sälja flera enheter i en annons och sedan begränsar antalet annonser till två stycken så är det banne mej en klar försämring som du påför alla medlemmar bara för att du fått problem med några klara övertramp från några få. Eller...

Kjell Fohrman

Varför skulle det innebära att man inte får sätta ut annonser. Man kan ju ha några stycken produkter i varje annons (max 5 st) och 2 annonser - så man kan alltså sälja 10 saker samtidigt.

Erikthur
Du borde läsa vad andra skriver innan du postar dina inlägg
#11 - 30 december 2006 10:24
Håller med Erikthur i detta fallet, är det inte bätter att sätta åt de som bedriver "kommersiell" annonsering än att låta alla lida för andras ofog?
Kollektiv bestraffning fungerar väldigt sällan i längden är min erfarenhet iallafall. Ni som styr forumet borde ha rätt bra koll på läget överlag så detta ska inte vara något problem tycker jag, men visst är det billigt att betala 225kr för att annonsera i ett helt år, kanske borde tänka om istället och köra lite med blockets stuk där man separerar privatpersoner och företag, eller försöka hitta andra möjligheter istället för att straffa oss akvarietokiga människor med orimliga regler, jag är iofs den typen som samlar och sällan säljer men skulle man få ett ryck och behöva rensa ut kan man inte detta då?

Det kan jämföras med mina återkommande algproblem där det är bättre att angripa orsaken istället för algerna.

Inget illa menat på nåt sätt med detta inlägg bara en tanke.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 30 december 2006 10:39
netweaver skrev:
Håller med Erikthur i detta fallet, är det inte bätter att sätta åt de som bedriver "kommersiell" annonsering än att låta alla lida för andras ofog?

Kollektiv bestraffning fungerar väldigt sällan i längden är min erfarenhet iallafall. Ni som styr forumet borde ha rätt bra koll på läget överlag så detta ska inte vara något problem tycker jag, men visst är det billigt att betala 225kr för att annonsera i ett helt år, kanske borde tänka om istället och köra lite med blockets stuk där man separerar privatpersoner och företag, eller försöka hitta andra möjligheter istället för att straffa oss akvarietokiga människor med orimliga regler, jag är iofs den typen som samlar och sällan säljer men skulle man få ett ryck och behöva rensa ut kan man inte detta då?

Jo jag är nog rätt medveten om vilka det gäller men det handlar ju också om hur jag skall kunna bevisa detta.
Det är ju inte så att dessa i sina annonser skriver - "OBS kommerciell annons" eller något sådant - dessas annonser ser ju ungefär likadana ut som övrigas men det är bara det att de lägger in massvis av annonser och sedan ständigt återkommer med nya annonser.
Så man måste sätta kvantitativa regler som gäller lika för alla - visst som du skriver så kan då vid något tillfälle någon oskyldig drabbas.
Men trots allt - även med de föreslagna reglerna så kan man ju faktiskt sälja en hel del och dessutom så kommer det att finnas möjlighet att begära "dispens".
#13 - 30 december 2006 11:09
JAg hör ju till dem som sitter på två stolar. Men tycker det är lite storm i ett vattenglas. Kan inte se att de uppsatta reglerna skulle vålla några problem.
Och skall jag vara ärlig så har jag bara väntat på detta.
Och tycker snarare att det är bra att gränserna blir tydliga. Även om jag inte upplever att jag utnyttjat annonsforumet. TYcker också det kan va svårt med vissa forumtrådar då det kan upplevas som indirekt reklam om man svarar.
#14 - 30 december 2006 11:12
Jo jag är nog rätt medveten om vilka det gäller men det handlar ju också om hur jag skall kunna bevisa detta.

Det är ju inte så att dessa i sina annonser skriver - "OBS kommerciell annons" eller något sådant - dessas annonser ser ju ungefär likadana ut som övrigas men det är bara det att de lägger in massvis av annonser och sedan ständigt återkommer med nya annonser.

Så man måste sätta kvantitativa regler som gäller lika för alla - visst som du skriver så kan då vid något tillfälle någon oskyldig drabbas.

Men trots allt - även med de föreslagna reglerna så kan man ju faktiskt sälja en hel del och dessutom så kommer det att finnas möjlighet att begära "dispens".

Ok det kan jag köpa men tycker änddå man ska trycka till de personer som utnyttjar systemet i den mån det går, skulle jag t.ex. lägga ut ett antal annonser och fick en fråga av dig t.ex. där man ifrågasätter annonsen så svarar man ju eller? Gör folk inte detta kan man snabbt konstatera att de inte är privatpersoner.

Ha en fortsatt trevlig fortsättning och Gott nytt år!
#15 - 30 december 2006 11:17
Guy P o a,
Jag menar fortfarande att det inom killi-kretsar är brukligt att lista vad man har i en annons annars blir det för plottrigt. Kjell backade till att det är OK om man sätter in 5 items i en annons och samtidigt får ha inne 2 annonser. Annars är man tydligen alltför kommersiell enligt Kjells nya sätt att se...
Rimligen kommer det nya systemet innebära en återgång till att radera och sätt in nya annonser om man nu vill sälja fler än 10 items. Vilket i sin tur kanske leder till att vi är tillbaka där det hela började - att många raderar och sätter in sin annons på nytt gång på gång.
Jag är intresserad av diskussionen eftersom annonsering ingick i mitt beslut att ånyo lösa medlemskap i Zoopet Gold. Jag tänkte mej att på ett år försöka sälja ihop till medlemsavgiften på samma sätt som jag finansierat mitt medlemskap i t ex AKA via autkioner på Aquabid.
#16 - 30 december 2006 11:19
Man kan väl införa en "varningsknapp" även för annonerna...
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 30 december 2006 11:24
netweaver skrev:
skulle jag t.ex. lägga ut ett antal annonser och fick en fråga av dig t.ex. där man ifrågasätter annonsen så svarar man ju eller?

Hur skulle jag kunna ifrågassätta dig - du bryter ju inte mot nuvarande regler. Visst det står i reglerna att annonsen inte får vara företagsliknande men det är ju en minst sagt godtycklig regel och din fråga skulle ju då bli till mig - "när är då min annons företagsliknande - var går gränsen" och då står vi där igen. Det kommer att bli oändliga diskussioner om det inte finns exakta regler som gäller för alla.

Däremot så skall man kanske kunna fundera på hur de skulle kunna vara utformade - istället skulle man kanske kunna ha som krav att man max. får ha en annons i varje kategori. I varje annons skulle man då kunna saluföra max. 6 produkter (man kan få dispens för fler)
#18 - 30 december 2006 11:30
Hur skulle jag kunna ifrågassätta dig - du bryter ju inte mot nuvarande regler. Visst det står i reglerna att annonsen inte får vara företagsliknande men det är ju en minst sagt godtycklig regel och din fråga skulle ju då bli till mig - "när är då min annons företagsliknande - var går gränsen" och då står vi där igen. Det kommer att bli oändliga diskussioner om det inte finns exakta regler som gäller för alla.

Däremot så skall man kanske kunna fundera på hur de skulle kunna vara utformade - istället skulle man kanske kunna ha som krav att man max. får ha en annons i varje kategori. I varje annons skulle man då kunna saluföra max. 6 produkter (man kan få dispens för fler)

Vad jag egentligen är interesserad av i denna diskution är att lyfta upp problemet och använda forumet's "kraft" för att hitta en lösning på problemet. Ju fler som tycker och tänker kan ju bara bidra till förbättringar, tycker också det blivit till en storm i ett vattenglas men något måste ju göras åt problemet, har full tillförlit åt dig Kjell och er andra som styr forumet att ni hittar en lösning på detta problem.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 30 december 2006 11:33
erikthur skrev:
Man kan väl införa en "varningsknapp" även för annonerna...

Jodå men problemet är ju inte de klara regelbrott som sker - utan de som har lärt sig reglerna och utnyttjar dom till max utan att gå över gränsen.
Om de inte bryter mot de nuvarande godtyckliga reglerna så kan jag ju inget göra trots att det handlar om försäljning för sexsiffriga belopp per år.

Rimligen kommer det nya systemet innebära en återgång till att radera och sätt in nya annonser om man nu vill sälja fler än 10 items

Som sagt det kommer också att finnas möjlighet till dispens. Antar att du nu vid ett tillfälle vill göra en sådan försäljning på 13 arter så mailar du mig. Jag kan då kolla om detta rör sig om ett enstaka försäljningstillfälle för dig eller om du ständigt annonserar om försäljning av en massa killis + att du dessutom ständigt annonser om försäljning av en massa foder av olika slag etc etc.
Om det nu rör sig om en enstaka händelse så beviljar jag dispens - annars inte.
#20 - 30 december 2006 11:37
Jag tycker att man ska få lov och ha flera annonser då det underlättar både för säljare och köpare. Att ha dispenser förstår jag inte vitsen med faktist. Om man har olika prylar att sälja så är det lättare om de hamnar under rätt katogori.

Sen finns det ju de som lägger in annonser kontinuerligt för att sälja av sitt överflöd av växter och fiskar, vilket jag tycker att man ska få göra. Vissa har en annons inne nästan alltid, och så blir det ju när man lyckats med sin hobby. Men är det någon som säljer för ett sexsiffrigt belopp så är det helt klart fel. Men visst är det några som tjänar pengar på sitt överskott vilket är trevligt. Dessa annonser gör ju att vi köpare kan få tag i trevliga växter, fiskar och prylar för en billig pening.

Tycker inte att man ska sätta antalregler eller annat som blir som en kollektiv bestraffning. Jag hoppas att det inte rörs om för mycket i annonsgrytan så vi tappar säljare. Är det något som man borde vara hårdare med så är de de personer som annonserar för andras räkning som inte är betalande medlemmar.
#21 - 30 december 2006 11:53
Har nu titta extra noga på annonserna... Stör mig lite på att det finns annonser som är över 1 år gamla! Finns det inte en maxlängd på hur länge en annons ligger inne? Alla radera nog inte sina annonser när dom fått sålt. En annonsbörs bör ju vara "färsk".
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 30 december 2006 11:58
Vill bara instämma att jag tycker att det är bra att en diskussion som denna uppstår och jag tror också att vi alla som deltar i denna diskussion är ense om att det är fel att Zoopets annonsbörs utnyttjas för kommerciell försäljning.
Så jag vill gärna ha in tips och ideer om vilka regler man skall ha för att man på ett bra sätt skall kunna sätta stopp på detta.

kaj.p skrev:
JAg hör ju till dem som sitter på två stolar. Men tycker det är lite storm i ett vattenglas. Kan inte se att de uppsatta reglerna skulle vålla några problem.

Och skall jag vara ärlig så har jag bara väntat på detta.

Och tycker snarare att det är bra att gränserna blir tydliga. Även om jag inte upplever att jag utnyttjat annonsforumet. TYcker också det kan va svårt med vissa forumtrådar då det kan upplevas som indirekt reklam om man svarar.

Du hör ju till dom som definitivt INTE har utnyttjat vare sig annonsbörsen eller forumet för försäljning - det finns däremot dom som omsätter betydligt mer än du som har gjort det.

Sedan vad gäller forumet är det lite svårt var man drar gränsen och där måste det till en godtycklig bedömning.
Två regler är dock klara
1/ Man får inte starta upp en marknadsföringsdiskussion själv.
2/ Man får inte sälja i forumet

Men sedan blir det alltid en gränsdragning som man kan diskutera i det oändliga.
T.ex. så diskuterades det i Microrasbora sp. galaxy-tråden var denna art fanns att köpa och vad priset var - detta var helt OK så länge det var "utomstående" som gjorde det men när så en affärsinnehavare själv skrev ett inlägg om att vi har denna art hos oss opch här kostar dom bara XX kronor så deletades det inlägget direkt av mig.
Om någon t.ex. frågar efter var diskus av bra kvalitet kan köpas på västkusten så är det inte OK att du skriver - "hos mig"
Om däremot någon kritiserar dig för att denne köpt diskus av dig och är missnöjd så är det självklart OK att du svarar denne.
Om någon frågar i forumet om någon vet vilka diskusar du har i lager så är det inte OK (om än precis på gränsen) att du svarar (däremot så kan du ju skicka ett pm;) ).
Om någon i forumet undrar vad du har för vattenvärden för dina diskus för att veta om de är lämpliga i hans vatten så är det OK att svara.

Detta var några exempel och det rör sig oftast om svåra gränsdragningar så det är inte lätt att alltid veta hur man skall göra.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 30 december 2006 12:04
Marie J skrev:
Har nu titta extra noga på annonserna... Stör mig lite på att det finns annonser som är över 1 år gamla! Finns det inte en maxlängd på hur länge en annons ligger inne? Alla radera nog inte sina annonser när dom fått sålt. En annonsbörs bör ju vara "färsk".

Håller helt med - det vete sjutton varför inte den automatiska borttagningen efter inställd tid fungerar - detta måste rättas till.
#24 - 30 december 2006 12:08
Det är lite svårt det här med annonser. Tex. de som har guppy eller liknande fisk får ju många yngel hela tiden och kanske vill sälja dessa... Som privatperson kan man ju ha en odling t.ex. diskus, skalare och skulle vilja sälja yngel här på zoopet hela tiden. Eller räkor...
Jag tycker gränsen ska gå om man har ett registrerat företag och de kan ju betala en liten peng för att annonsera här precis som på blocket.
Jg tycker nog också det är fel att begränsa antal annonser, kanske skulle annonser skickas till dig kjell för godkännande innan de lägs ut (som på blocket) med det är ju mycket extraarbete för dig.
#25 - 30 december 2006 12:17
Är det inte, rent samhällsekonomiskt, sämre att privatpersoner (utan registrerat företag och som inte heller betalar skatt från varorna de säljer) skulle tillåtas omsätta stora belopp här?

Annonsbörsen, som jag tolkar den, är till för de som kanske byter upp sig till ett större kar och vill bli av med det gamla alternativt byter inriktning och har fisk de inte vill ha kvar. Inte för de som odlar upp växter/fiskar till försäljning.

/J
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 30 december 2006 12:27
solbacka skrev:
Det är lite svårt det här med annonser. Tex. de som har guppy eller liknande fisk får ju många yngel hela tiden och kanske vill sälja dessa... Som privatperson kan man ju ha en odling t.ex. diskus, skalare och skulle vilja sälja yngel här på zoopet hela tiden. Eller räkor....

Jo men då kan man väl bara förnya annonsen en gång i månaden med vad man har att sälja bara - detta finns inget som hindrar detta med de föreslagna reglerna

solbacka skrev:
Jag tycker gränsen ska gå om man har ett registrerat företag och de kan ju betala en liten peng för att annonsera här precis som på blocket.

Vi har alltid haft regeln om att inte företag får annonsera - men problemet är väl snarare att det är inget som anges i annonsen om de är ett företag eller inte. De som "fuskinlägger" nu kommer säkert att fortsätta med det eftersom det då kommer att kosta mer för företag.
Visst skulle däremot ärliga företag också kunna lägga in annonser för en viss avgift - dock så finns det är så länge inte någon vettig betalningsmetod för att få detta att fungera. Att skicka ut fakturor etc. till dessa skulle också innebära en massa administrativt arbete.

solbacka skrev:
Jg tycker nog också det är fel att begränsa antal annonser, kanske skulle annonser skickas till dig kjell för godkännande innan de lägs ut (som på blocket) med det är ju mycket extraarbete för dig....

Ja tyvärr en massa extraarbete + en fördröjning i annonsinläggandet. Hur lång denna fördröjning blir kan ju också variera mycket
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 30 december 2006 12:33
Joacim skrev:
Är det inte, rent samhällsekonomiskt, sämre att privatpersoner (utan registrerat företag och som inte heller betalar skatt från varorna de säljer) skulle tillåtas omsätta stora belopp här?

Om de som sålt för stora belopp här har ett registerat företag det vet jag inte - men som du säger så det är ju egentligen ännu värre om det dessutom handlar om svartförsäljning för sexsiffriga belopp

Annonsbörsen, som jag tolkar den, är till för de som kanske byter upp sig till ett större kar och vill bli av med det gamla alternativt byter inriktning och har fisk de inte vill ha kvar. Inte för de som odlar upp växter/fiskar till försäljning.

I huvudsak är den till för dessa - men jag tycker nog även att det är helt OK för den som odlar i lite mindre skala med några akvarier hemma.
#28 - 30 december 2006 12:33
Men sedan blir det alltid en gränsdragning som man kan diskutera i det oändliga.

T.ex. så diskuterades det i Microrasbora sp. galaxy-tråden var denna art fanns att köpa och vad priset var - detta var helt OK så länge det var "utomstående" som gjorde det men när så en affärsinnehavare själv skrev ett inlägg om att vi har denna art hos oss opch här kostar dom bara XX kronor så deletades det inlägget direkt av mig.

.

Om jag letar efter en viss växt eller fisk och ställer den frågan i forumet så hade i alla fall jag blivit glad om jag hade fått svar oavsett vem det kom ifrån
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 30 december 2006 12:39
rödtoppen skrev:
Om jag letar efter en viss växt eller fisk och ställer den frågan i forumet så hade i alla fall jag blivit glad om jag hade fått svar oavsett vem det kom ifrån

Finns ju inget som hindrar att någon utomstående tipsar - en affärsinnehavare kan ju också alltid skicka ett pm till dig om denne har just den saken som du efterfrågar
#30 - 30 december 2006 14:08
rödtoppen skrev:

om du vill veta vart den finns att köpa i forumet är det en sak, men vill du köpa den genom forumet en annan.

det går utmärkt att sätta in köpes annonser i annonsbörsen.
#31 - 30 december 2006 17:31
Jaha...då vart man tebax i skåne med 5 nya fiskar efter en västkustrunda som innefattat både Åleds och diskus varberg och även hembesök hos Ansjo :)
Mycket trevlig snubbe med väldans fint 960 literskar som jag vill ha här hemma ;)
Ser oxå att min tråd spånade iväg rejält under dagen och det var ju liksom meningen.
Dock tycker jag som innan att annonsmarknaden börjar bli lite för fånig med dom regler som nu finns uppsatta.
Varför ska inte en odlare kunna sätta ut sina fiskar och ha löpande annonser ?
Han el. den har väl antagligen gått med i zoopet gold av olika anledningar och kanske en var att kunna ha annonser om sina fiskar och detta är en lysande sida för att nå köpare ju.
Visst kan man då tycka att man ska betala för annonsen men det gör man ju redan med sitt medlemsbetalande tycker jag.

Tycker det har blitt lite för mycke larv faktiskt som det är nu.

Ta min annons från första början där stod förvisso inte att jag sålde ett visst antal räkor då och jag antar att det var därför den blev deletad av dig Kjell.

Fullkomligt idiotiskt tycker jag då för vad 17 spelar det för roll om det står att jag ska kränga 50 eller 100 räkor eller inte nåt visst antal alls eftersom där simmar flera hundra räkor som är helt omöjliga att räkna.

Det var min åsikt om det hela det.....puh ble långt inlägg men what da fåkk !
#32 - 30 december 2006 18:09
Oj, detta var ett svårt ämne. Jag vet inte hur man ska lösa det....

Lite åsikter i ämnet kan jag dock bidra med:

Jag är väldigt tacksam för att det finns saker till salu här på Zoopet, det vore mycket tråkigt om det minskade. Jag läser de allra flesta annonserna för att se om det finns något av intresse. Jag har också annonserat under köpes när det var något jag ville ha och fick då tag på vad jag ville ha! Jag tog bort annonsen så fort den inte var aktuell längre. Jag anser också att det borde vara en tidsgräns på hur länge en annons ligger inne.

Angående så kallade "komersiella" uppfödare så är det lite svårt med gränser. Har man ett företag tycker jag det är solklart att man skulle betala lite för sin annons. Är man hobbyodlare (alltså man har ett "vanligt jobb" också) så tycker jag nog att man borde få annonsera gratis - det är ju en bra service till oss andra medlemmar!

Det är bara mina åsikter som sagt var och jag vet inte alls hur man skulle göra för att detta skulle följas, tyvärr.

Jag tycker det är jättebra också att Kjell & Co bjuder in oss andra på Zoopet att lösa detta genom en sådan här diskussion!
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 30 december 2006 18:30
Hoppas på ännu fler synpunkter på vad som kan göras

Dock bra några kommentarer till det senaste inlägget

Jag anser också att det borde vara en tidsgräns på hur länge en annons ligger inne

Om detta är vi alla ense. Varför detta inte fixats tidigare vet jag inte, men det kommer att rättas till.

Angående så kallade "komersiella" uppfödare så är det lite svårt med gränser. Har man ett företag tycker jag det är solklart att man skulle betala lite för sin annons. Är man hobbyodlare (alltså man har ett "vanligt jobb" också) så tycker jag nog att man borde få annonsera gratis - det är ju en bra service till oss andra medlemmar!

Företagsannonser har ju inte varit tillåtna någon gång - problemet är dock att jag inte vet om det handlar om en företagsannons eller inte. De "snyltare" som annonserar skyltar ju inte direkt med detta om amn säger så;)

Sedan om man har det som ett heltidsjobb eller inte är ju inte heller ett riktigt bra kriterie - många akvarieaffärsinnehavare har ju också affären vid sidan av.
#34 - 30 december 2006 18:51
Kan man nu om man har företag annonsera här för en liten peng? Det skulle faktiskt vara bra att odlare också fick lägga upp annonser. Sedan för hobbyodlare finns det väll en begränsning på hur mycket man får tjäna på sin hobby? Jag vet ej summan men sedan måste man välll ta upp det i deklarationen? Annars tjänar man ju pengar svart och det gör väll ingen;).
Själv så har jag bara utgifter inga inkomster :)
#35 - 30 december 2006 19:16
solbacka skrev:
Sedan för hobbyodlare finns det väll en begränsning på hur mycket man får tjäna på sin hobby? Jag vet ej summan men sedan måste man välll ta upp det i deklarationen? Annars tjänar man ju pengar svart och det gör väll ingen;).

Själv så har jag bara utgifter inga inkomster :)

vet inte om denna summan är 5000:- eller om det é 50000.....

men som hobbyodlare så kan du inte göra avdrag för kostnader du har heller, såsom EL, Foder, Vatten....och momsen får du betala redan på allt dö köper så skattar det gör vi ju alla redan.
#36 - 30 december 2006 22:17
vet inte om denna summan är 5000:- eller om det é 50000.....

men som hobbyodlare så kan du inte göra avdrag för kostnader du har heller, såsom EL, Foder, Vatten....och momsen får du betala redan på allt dö köper så skattar det gör vi ju alla redan.

Så du menar att du momsar för de växter du säljer?
/J
#37 - 30 december 2006 22:57
Jag kommer ALDRIG att kunna få mina endlers att bara föda fram 5 yngel...:(
#38 - 30 december 2006 23:15
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Nu har åtminstone jag raderat alla mina gamla annonser som inte är aktuella längre. Jag förstår inte varför de legat kvar så länge. När jag laddat upp annonserna så har jag valt att ha dem i 15 dagar... Jag trodde faktiskt att de raderades av sig självt därefter... Myskofikt alltså....[:o] Men nu har jag rensat![/COLOR][/FONT]
#39 - 30 december 2006 23:20
Birgitta W skrev:
Jag kommer ALDRIG att kunna få mina endlers att bara föda fram 5 yngel...:(

Har du verkligen läst tråden?:confused:

//Calle
#40 - 30 december 2006 23:29
Att gränsen skulle gå vid registrerat företag känns fel, för hur många storodlare som kör sin verksammhet helt svart finns det inte här?
Ja, jag kanske sticker ut hakan nu, men anser att de som säljer i sådan omfattning att det överstiger många tusenlappar (om det inte är dyra saker) borde klassas som företagare ut annonshänsyn.

Och som Kjell skrev angående att vissa köper storpack av foder och sedan säljer detta i andra förpackningar strider mot Svenska regler och borde egentligen då strida emot annonsreglerna liksom handel av olaglig fisk, eller har jag helt fel?

Inför att man som företagare får förskottsbetala för ett visst antal annonser, som sedan räknas av ifrån ens "annonskonto", då behöver det inte bli så ohanterligt och samtidigt så lockar ni företagare att annonsera.:p

//Calle
#41 - 31 december 2006 00:01
Har du verkligen läst tråden?:confused:

//Calle

Läste om tråden och jag har kanske missuppfattat reglerna...
Trodde det var 5 ex av en sort i varje annons. Men det kanske menas fem poster i varje annons?

Men jag hade tre annonser. En om ancistrusar, en om räkor och en om endlers.
Och dom togs bort... :confused:

Jag fattade att det var för att jag inte angav antalet. Spelar det någon roll? Och det är svårt att räkna dom när det kryllar av dom i karet och hela tiden kommer det nya... Vill inte ha så många yngel men dom bara kommer!
Jag ODLAR verkligen inte! [:o]

Hur ska jag utforma annonserna då?
#42 - 31 december 2006 08:27

Inför att man som företagare får förskottsbetala för ett visst antal annonser, som sedan räknas av ifrån ens "annonskonto", då behöver det inte bli så ohanterligt och samtidigt så lockar ni företagare att annonsera.:p

//Calle

Lysande förslag tycker jag :)
#43 - 31 december 2006 08:54
En variant till: lista uppfödare! Som en egen liten rimpa högst upp i menyn: uppfödare och sedan vad de har får "odling". Då kan jag t ex gå in och leta efter Guppy, eller ancictrus eller vad jag nu vill köpa privat...? Så har man på hamsterhemsidan :D
#44 - 31 december 2006 11:57
Mamma Mia skrev:
En variant till: lista uppfödare! Som en egen liten rimpa högst upp i menyn: uppfödare och sedan vad de har får "odling". Då kan jag t ex gå in och leta efter Guppy, eller ancictrus eller vad jag nu vill köpa privat...? Så har man på hamsterhemsidan :D

Det tyckte jag var en god idé! Då kan uppfödarna betala en liten slant för detta (istället för att bli goldmedlemmar endast för att kunna annonsera) och vi konsumenter får en bra service!
#45 - 31 december 2006 12:03
Företagsannonser har ju inte varit tillåtna någon gång - problemet är dock att jag inte vet om det handlar om en företagsannons eller inte. De "snyltare" som annonserar skyltar ju inte direkt med detta om amn säger så;)

Det faktum att det finns snyltarmänniskor kommer man nog inte ifrån hur många regler man än sätter upp, de kommer att kunna ta sig förbi och fuska i vilket fall. Väldigt krångliga regler kommer bara att leda till att den stora majoriteten som sköter sig lessnar och slutar annonsera, kanske slutar vara medlemmar eller andra tråkigheter.

Enda sättet att komma runt fusket är att erbjuda fuskarna något som är bättre för dem än att fuska.

Så, nu ska jag ställa mej i ett hörn och vara tyst. ;)
#46 - 31 december 2006 12:17
Det tyckte jag var en god idé! Då kan uppfödarna betala en liten slant för detta (istället för att bli goldmedlemmar endast för att kunna annonsera) och vi konsumenter får en bra service!

Låter som vi kommer med bra förslag, frågan är bara hur de som står bakom Zoopet vill lägga upp det.
För självklart så måste det vara hanterligt på ett bra sätt.

Kanske kan man göra en ren företags del (som del i annonsmakrnaden), där företag som har visat att de är riktiga företag (med registrerat företag inom akvaristik och uppfyller alla krav som ställs) och därmed "få" en kvalitesstämpel som är "granskad" av Zoopet?

När det gäller hobbyodlare av olika storlekar så kan det vara svårare att kontrollera att de är "bra odlare", en typ av betygsättning kan vara bra, MEN det kan lätt bli missvisande då vissa "fejkar" dessa för att upphöja/nedvärdera någon.

Det viktigaste tror jag är att alla parter blir nöjda och besöker Zoopet mer för att inhämta kunskap, köpa/sälja akvarierelaterade produkter.

Tror att det kan gynna alla parter om vi lyckas att hitta ett bra upplägg.

Gott Nytt År på er alla.

//Calle

Ps, Kanske "kan man" offentligt upplysa om de som inte sköter sig, men det kan uppfattas kränkande, men målet är självklart att alla SKA sköta sig. Ds
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 31 december 2006 12:24
Mamma Mia skrev:

Nej det blir det definitivt inte. Detta eftersom det varit mycket prat om att myndigheterna menar att dessa skall behöva gå utbildning, skall ha besiktigade lokaler etc. etc.
Så tänk vad käckt om någon som ogillar odlare (någon inskränkt akvariehandlare) eller ogillar Zoopet (alla inskränkta:p ) bara kopierar den listan och skickar in till myndigheterna så blir vi i ett slag av med alla odlare eftersom ingen kommer att ha råd att fortsätta.
Däremot så kan jag istället tänka mig att man till sin profil skulle kunna lista vilka fiskar man odlar på. Dessutom skulle man då också komma med på en lista i varje artbeskrivning på samma sätt som det nu står "Akvarium med fisken i" se denna artbeskrivning http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34 så skulle det också kunna vara en kolumn med "Dessa odlar denna art" och sedan räknas namnen upp.

Det faktum att det finns snyltarmänniskor kommer man nog inte ifrån hur många regler man än sätter upp

Nja - men i så fall skulle det ju inte behövas några regler alls i samhällhet;)
Jag har faktiskt haft en viss kommunikation med någon av dessa snyltare och fått till svar - jag följer de regler som finns. Det gör han/hon faktiskt de facto också så jag kan inte stänga av eller ens varna även om han/hon tjänar sexsiffriga belopp på Zoopet varje år
#48 - 31 december 2006 12:32
Däremot så kan jag istället tänka mig att man till sin profil skulle kunna lista vilka fiskar man odlar på. Dessutom skulle man då också komma med på en lista i varje artbeskrivning på samma sätt som det nu står "Akvarium med fisken i" se denna artbeskrivning http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34 så skulle det också kunna vara en kolumn med "Dessa odlar denna art" och sedan räknas namnen upp.

En jättebra ide. Vill till bara att man håller sin profil aktuell då.
#49 - 18 januari 2007 04:37
Långås skrev:
En jättebra ide. Vill till bara att man håller sin profil aktuell då.

Eller om det kanske går att lösa på så sätt att det raderas automatiskt 1 gång per år så får man fylla i det igen själv. Annars så kommer det sluta med att det finns exempelvis 200 personer som odlar guppy men då kommer säkert en 150 personer inte ha uppdaterat sin profil/ ha slutat med odlingen.

En liten tanke som slog till såhär på morgonkvisten, vad tror ni om det?
#50 - 25 januari 2007 00:16
Humm varit borta från forumet ett tag pga flytt o annat...

Personligen så stör jag mig mer på folk som har länkar i sina signaturer till sidor de säljer saker som pmdd och dylikt. om en privat person som blivit riktigt duktig på sin hobby och får fram ett "överskott" så är det självklart att dessa personer skall få ha en löpande annons.

Det hade varit smidigare om du hade angett vilka medlemar som ägnat sig åt komersiell handel för de som köpt av dessa personer ska kunna få fram ett kvitto vilket enligt lag du har rätt till då.

PS
När jag kollade upp hur mkt en hobby fick generera/omsätta fick jag detta tillsvar för ca 4-5 år sedan

du får bedriva en hobby verksamhet i sverige som genrerar/omsätter max 60 000/året summor över detta så måste du momsregga dig samt bilda bolag (OBS !!vet inte om summan har ändrats senaste åren)
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 25 januari 2007 08:07
Personligen så stör jag mig mer på folk som har länkar i sina signaturer till sidor de säljer saker som pmdd och dylikt. om en privat person som blivit riktigt duktig på sin hobby och får fram ett "överskott" så är det självklart att dessa personer skall få ha en löpande annons.

Det är inte heller tillåtet att ha länkar i sin signatur till rena försäljningssidor - utan får jag bara in tips om sådana så försöker jag åtgärda det.

du får bedriva en hobby verksamhet i sverige som genrerar/omsätter max 60 000/året summor över detta så måste du momsregga dig samt bilda bolag (OBS !!vet inte om summan har ändrats senaste åren)

Momsregistrering krävs vid en omsättning på 30.000 kr/år
#52 - 25 januari 2007 08:40
Kjell om man har en annons i köpes som jag nu har får man inte då heller ha en länk till någon sida för att visa hur det man vill köpa ser ut?
#53 - 25 januari 2007 09:01
Finns det verkligen någon som omsätter sexsiffriga belopp på Zoopets annonsbörs? Det har jag svårt att tro...
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 25 januari 2007 09:08
Glenn skrev:
Kjell om man har en annons i köpes som jag nu har får man inte då heller ha en länk till någon sida för att visa hur det man vill köpa ser ut?

Jodå det får man självklart.
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 25 januari 2007 09:10
petnym skrev:
Finns det verkligen någon som omsätter sexsiffriga belopp på Zoopets annonsbörs? Det har jag svårt att tro...

När jag gjorde den stora raderingen för några veckor sedan så var det vissa som hade inne så pass många annonser med så höga belopp att värdet översteg sexsiffrigt - sedan har jag självklart inte en susning om de fick sålt det de annonserade om.
#56 - 25 januari 2007 09:25
[quote=Glenn]Kjell om man har en annons i köpes som jag nu har får man inte då heller ha en länk till någon sida för att visa hur det man vill köpa ser ut?
Jodå det får man självklart.[/quote]

Va bra då ändrar jag min annons:D

Annons