Min Ancistrus hona lägger sig på rygg??

#1 - 6 november 2011 11:00
Ett väldigt konstigt beteende... Hon sitter och suger på glaset dagen lång... Sen lägger hon sig på rygg som hon ska dö?? men petar man till henne så simmar hon snabbt och fortsätter suga på glaset. Hon är jätte mager och jag försöker ge henne foder, men hon vill inte ha något... Vad bör göras?
#2 - 6 november 2011 11:01
Inget...dom gör så ibland!:)
#3 - 6 november 2011 11:04
Har faktiskt inte varit med om att ancistrusar lägger sig på rygg, nej. Har hon extremt insjunken buk? Och vägrar äta? I sådana fall kan det vara läge att ta bort henne, om inte annat lär hon gå bort snart, enligt min erfarenhet.
#4 - 6 november 2011 11:55
Jo, Hennes buk är insjunken... Trodde jag skulle kunna få henne att äta upp sig lite.. Jag fick henne för 3 dagar sedan... Och hon hade redan då en insjunken buk... hon äter ju de alger som finns i akvariet... och suger sig fast... Men, kan de vara att hon är sjuk? Eller vad tror du att det är isf?
#5 - 6 november 2011 12:04
algtabletter, har du det?

Så att du vet vad hon får i sig menar jag. Undernäring kan faktiskt ske.

Synd att vi inte har en bild dock..
#6 - 6 november 2011 13:00
Algtabletter har jag, har gett henne de men hon verkar inte gilla de något vidare... Ja, jag tror absolut hon är undernärd, och meningen var att jag skulle kunna få henne att bli piggare...

Jag kan ta en bild och bifoga, dock hittade jag inte hur man gjorde det?
#7 - 6 november 2011 13:04
Min hona brukade göra så...oftast när hon var under pumpen. Hon mår ok och har haft två kullar små ancistrusar. Har dock aldrig sett henne göra så sen hon flyttade över till det stora karet.
#8 - 6 november 2011 13:09
Jag brukar ge mina ancistrusar skalade ärtor, skalad gurka mm och hon kanske behöver nåt extra gott för att gå igång aptiten?
testa med detta och se, annars är det kanske bäst att ta bort henne.
#9 - 6 november 2011 13:14
Okej, tack för alla svaren, jag ska testa med gurka och ärter då! Hoppas detta kommer funka!
#10 - 6 november 2011 13:25
Jag testade med skalad ärta nyss, oj vilken hit! Tack!
#11 - 6 november 2011 15:37
Ja, de måste ibland få "känn" på maten. Jag har två stycken som gillar helt olika. Ena älskar algtabletter medans andra älskar broccoli. Den ena äter "roten" på broccolin den andra äter "toppen". Men det tog ett tag innan dom fatta att det va mat. Men försök iaf mata på samma ställe så brukar dom kunna fatta lite snabbare :p
#12 - 7 november 2011 09:47
Tyvärr så dog hon idag, la sig ännu en gång på rygg... Men denna gången välte hon inte över.... Hon var ganska pigg igår, och senare mot kvällen var hon lite seg... Men när jag fick henne blev jag varnad för hennes magerhet och det var därför jag inte betalade något för henne. Jag vile testa och se om det gick att få henne att bli större...
#13 - 7 november 2011 10:00
Kricko skrev:
Tyvärr så dog hon idag, la sig ännu en gång på rygg... Men denna gången välte hon inte över.... Hon var ganska pigg igår, och senare mot kvällen var hon lite seg... Men när jag fick henne blev jag varnad för hennes magerhet och det var därför jag inte betalade något för henne. Jag vile testa och se om det gick att få henne att bli större...
Vad tråkigt :( men bra att du visste förutsättningarna innan
#14 - 7 november 2011 17:11
Ja tyvärr är de så :( Men jag fick tag på en ny hona idag. Och denna är fullt frisk och tjock och glad :)
#15 - 7 november 2011 17:37
Synd att hon inte klarade sig:(
#16 - 7 november 2011 17:40
Kricko skrev:

Tråkigt, tyvärr är det ju så det brukar sluta med dessa insjunkna bukar. Har själv en hona nere i våran akvarielokal som har väldigt insjunken buk, försöker få henne tjock igen och matar som en tok. Hon verkar äta i varje fall, så får se hur det går. En vecka har hon överlevt än så länge. Hittade verkligen ingen annan hona till min XXXXXL hane.
#17 - 7 november 2011 20:24
Vi får hoppas de går bra! Jag matade på ganska bra med, men hon var helt enkelt alldeles för slut för att ens äta så... Min klarade sig drygt 5 dagar... Hur stor är honan då?
#18 - 24 november 2011 21:31
Hur går det med Ancistrus honan? har hon blivit något tjockare?
#19 - 25 november 2011 07:10
Hon lever och äter som en gris, men knappt tjockare. Är tveksam :/
#20 - 25 november 2011 07:44
Nu verkar det ju som att honan inte mådde helt bra från start, men det med att somliga fiskar ligger på rygg - det kan de göra även om de mår bra. Har sett Ancistrus som "somnar" i sin grotta. Kan sitta i taket med ryggen nedåt och så sjunker de långsamt ned mot botten och blir liggandes på rygg. Händer det något runt eller i akvariet så piggnar de till blixtsnabbt. Precis som om de sover. Har även sett Praktbotia som lägger sig på sitt favoritställe och sedan långsamt "välter" på sidan. Samma grej där, händer det något så vaknar de.
#21 - 25 november 2011 10:30
Har haft en kamfiskhona som tog sej upp på strilröret och vilade.Halva kroppen var ovanför vattenytan
#22 - 26 november 2011 11:31
Aj då... konstigt att inget händer!

Annons