Min akvarieställning i trä

#1 - 7 mars 2010 20:28
[FONT=Comic Sans MS]Skrev för någon månadsen om mina planer på en ny akvarieställning i trä.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]"Tänkte att jag skulle bygga en akvarieställning till mina 5 akvarium 110, 110, 70, 30 och 30. Ställningen ska vara 195cm x 1m x 45cm. Jag tänkte bygga ställningen med 4,5cm x 7cm regel och ska sedan kläs med spånskiva. Jag tänkte sätta vinkelbeslag i hörnen på varje hyllplan för att stötta upp det. Problemet är att jag inte om ställningen håller för akvariumen. Någon som har erfararenhet av akvarieställning i trä?
Något man bör tänka på?"[/FONT]

[COLOR=red]Så här blev den.[/COLOR]
Jag byggde med 45xx70mm regel och 120mm spånskiva och den är förstärkt med superstarka järnvinklar. Den har även satts fast i vägen med ett rejält fäste. Lite grå lackfärg gjorde det mycket snyggare:). Vad tror ni om hållfastigheten? Än så länge håller det.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_36/30560000-30569999/640x480/30568080.jpg
#2 - 7 mars 2010 22:25
Det ser ju ut att hålla i alla fall =)
Verkar det stabilt eller?
#3 - 8 mars 2010 05:16
ser ju bra ut :)
#4 - 8 mars 2010 07:44
Ser stadigt ut. Du har ställningen bredvid fönstret. Om det är ett "soligt" fönster kan du få stora problem med alger i framtiden.
#5 - 8 mars 2010 07:48
Wow, snyggt! Ska visa sambon det där så får han bygga en sån till mig ;)
#6 - 8 mars 2010 07:59
Yollis skrev:
Wow, snyggt! Ska visa sambon det där så får han bygga en sån till mig ;)

Lycka till. Har visat en massa dylika byggen för frugan men det blir alltid nej.
#7 - 8 mars 2010 08:04
JLi skrev:
Lycka till. Har visat en massa dylika byggen för frugan men det blir alltid nej.

skillnaden är väl om det är frugan som ber om ett bygge ;)

ett tips för framtiden, om hon tror att det är hennes idé blir allt enklare...
som min signatur: happy wife - happy life (för maken) :D

/Cecilia
#8 - 8 mars 2010 08:11
Yollis skrev:
skillnaden är väl om det är frugan som ber om ett bygge ;)

ett tips för framtiden, om hon tror att det är hennes idé blir allt enklare...

som min signatur: happy wife - happy life (för maken) :D

/Cecilia

Ja, jag har förverkligat en massa byggen åt henne som hon varit belåten med, dock inte akvarierelaterade.
#9 - 8 mars 2010 14:32
Snyggt! Bra beslut att fästa den i väggen, risken finns ju alltid att någon snubblar till och stöter i ställningen.

Lite svårt att bedöma från bilden, men om det finns någon svag punkt så skulle det möjligen kunna vara ifall hyllplanen kan svikta så att akvariet inte får jämnt stöd under hela ytan. När man bygger med horisontella reglar brukar man ställa dem på högkant för maximal styvhet. Akvarieunderlägg kan hjälpa till att fördela trycket om inte hyllplanet är absolut rakt.

Ett annat tips är att man som alternativ till vinklar för att fästa hyllplanen också kan bygga stolparna med dubbla ihopskruvade och limmade reglar men göra uppehåll med den inre just där hyllplanet sitter. Hmm, blev lite svårt att förklara i ord.
#10 - 8 mars 2010 17:12
Ser ju riktigt bra ut! =)
#11 - 8 mars 2010 17:14
snyggt ser bra ut:)
Bilagor:
#12 - 8 mars 2010 21:24
Snyggt! Eftersom det inte har rasat så håller det ju :) Det som kan hända med trä på sikt är att det kryper (deformeras över tid). Kika lite nu och då på om hyllplanen buktar sig med tiden och kolla där vinklarna är skruvade i stolparna, ifall skruvarna s.a.s. skär nedåt i träet av belastningen.

Men det borde inte vara någon fara, använder en liknande lösning själv :)
#13 - 9 mars 2010 00:24
JLi skrev:
Ser stadigt ut. Du har ställningen bredvid fönstret. Om det är ett "soligt" fönster kan du få stora problem med alger i framtiden.

Det är väll snarast en myt, jag har ett växtakvarium stående i mitt fönster utan problem, alger beror på fluktuerande koldioxidhalter och näringsnivåer, obalanserade näringsnivåer osv.
#14 - 9 mars 2010 08:59
addo skrev:
Det är väll snarast en myt, jag har ett växtakvarium stående i mitt fönster utan problem, alger beror på fluktuerande koldioxidhalter och näringsnivåer, obalanserade näringsnivåer osv.

Myten har funkat hos mig åtminstone. Är dock inte så väl inne på näringsnivåer mm.

Annons