Är de här med transporter av akvariefisk något att fundera över när man pratar djurskydd?
Jo helt klart är det så, men det är svårare att påverka än vår egen djurhållning.
Ett klart problem med frakten är faktiskt priset - dvs om man t.ex. som grossist importerar akvariefiskar så är fraktkostnaden väldigt hög i förhållande till priset för fisken. En fisk som för grossisten kostar 10 kronor in så utgör ca. 3 kronor själva fiskpriset, medan resterande 7 utgör frakt, packkostnader, tullkostnader, veterinärkostnader etc.. Detta uppmuntrar ju till ett system där man packar väldigt tätt med fisk.
Nu vill jag inte påstå att svinnet under transporten är speciellt hög utan den är oftast försumbar - det är ca. 10 år sedan som jag själv som grossist direktimporterade och om svinnet då någon gång låg över 5% så ansåg man det vara en katastrof. Oftast låg svinnet under transporten på ca. 1%.
De gånger det gick snett så berodde det ofta på omlastningarna under flygtransporten - fisklådorna kunde t.ex. stå ute på någon flygplats någonstans i Europa när det var 10 minusgrader.
Idag är problemen faktiskt större eftersom byråkratiskt krångel har tillkommit - nu så skall alla fiskar veterinärbesiktigas på den flygplats inom EU dit de först ankommer. Detta innebär att omlastningstiden ofta förlängs avsevärt och fiskarna försinkas ytterligare. Sedan är det ju också som så att veterinärbesiktningen i sig är ett stort stressmoment. En fisk i en svart låda håller sig lugn, tar man upp dom i ljuset så är det ett stort stressmoment och fiskarna utsöndrar stresshormoner. Sedan packas de ner i ett svart mörker igen.
Tänk dig själv - du ligger och sover och helt plöstligt sliter någon upp dig i strålande solsken och efter en minut slängs du in i mörker igen - ingen kul upplevelese, eller hur.
Eftersom de veterinärer som utför dessa kontroller till 95% inte vet ett jota om fisk så ter sig denna kontroll fullkomligt meningslös.