Miljöombyte =katastrof!?

#1 - 25 januari 2008 14:19
Upptäckte igår att min 90 litare läckte lite smått när jag gjorde rent.
Hade redan gjort klart ett likastort yngelakvarium som stod med vatten i och allt.
Tömde vattnet tills det var 10 cm kvar och fyllde upp med fiskarnas vatten, dessutom kramade ur pumpens filter i vattnet.
Hade inget vattenberedningsmedel hemma.
I dag hittade jag alla 10 neontror + 2 slags malar döda. [xx(][V]
Hade en nitrittopp som hette duga, dessutom hade ph:t höjts nästan en hel grad.
Låg blästersand och en egengjord frigolitbakrund gjord på golvspackel.
Var det de som höjde värdena?:confused:
#2 - 25 januari 2008 14:31
Spacklet har säkerligen höjt ditt pH och detta har jag saxat ur en annan tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=110959 här på Zoopet:

Nh3 - Amoniak
Avföring, matrester och ruttnande växtdelar bidrar med förhöjt värde. Ska helst ligga på 0 ppm. Kan ge skador vid 0,1 ppm. Om man har ett ph under 7 så är det ammonium som bildas. Om man har ett ph på 7 eller över så bildas amoniak. Amoniaken bryts ner och ombildas till nitrit och sedan till nitrat.

Nh4 - Ammonium
Avföring, matrester och ruttnande växtdelar bidrar med förhöjt värde. Ammoniumet bryts ner och ombildas till nitrit och sedan till nitrat Ska helst ligga på 0 ppm. Om man har ett ph under 7 så är det ammonium som bildas. Om man har ett ph på 7 eller över så bildas amoniak.

No2 - Nitrit
Avföring, matrester och ruttnande växtdelar bidrar med förhöjt värde.
0,0 - 0,2 mg/l = Tillfredställlande
0,2 - 1,0 mg/l = Vantrivsel, ömtåliga fiskar dör
1,1 - = Alla fiskar dör eller får permanenta skador på immunförsvaret

Sedan om det är detta som hänt kan ju diskuteras...
#3 - 25 januari 2008 15:28
Jag hittade inte just ph höjningen av golvspacklet i tråden , men misstänkte detta också.
Men det svarar inte för nitrithöjningen. Vet att nytt vatten kan ge nitrithöjning, men här var det "begagnat" nästan alltihop. Vad kan det bero på då?
Det var perfekta värden innan miljöombytet. Var noga med att inte mata för mkt och plockade bort döda växter m.m. Nitriten låg på noll!
#4 - 25 januari 2008 16:14
Gissningsvis var det en del som inte hunnit brytas ner fullständigt i filtret du kramade ur.
#5 - 25 januari 2008 16:28
Den "gegga" som satt i filtret du kramade ur i vattnet är ju inte tänkt att komma i vattnet, utan bör sugas in direkt i ett nytt filter... Den består ju inte bara av nyttobakterier utan också av ren smuts och saker som håller på att brytas ned.

Jag har mycket brun "gegga" i min bottensand, om jag virvlar upp lite sådant så att det råkar bli ganska mycket i vattnet så trivs inte mina fiskar alls, börjar "kippa" och vattenkvaliteten blir dålig, trots bra filter och noll i nitrit i övrigt.

Så precis som Fanbyalperna skriver så tror jag också att fiskdöden främst berodde på nitrit som bildades när all halvrutten smuts kom i vattnet.

Att pH stiger en grad ska inte skapa sådan fiskdöd, så vitt jag vet.
#6 - 25 januari 2008 18:02
min "gegga" var nyligen rengjord dessutom. Det gör ju knappast saken bättre heller.
Att ph höjdes 1 grad tror jag att de kan chockas av. Men i kobination med nitrithöjningen (som var riktig hög), tror jag att de avlidna fiskarna var ett ett faktum.
Jag har 3 överlevande praktbotier och 2 malar, "plecostomus". Har följt dem i dag och de verkar krya alla 5. Frågan är om det är ett vattenberedningsmedel som skall i nu!
Bytte 50% vatten i morse och la i nitritvek. De har inte fått ngn mat. skall byta lite vatten varje dag tills jag får bort nitriten. Hur skall jag göra med nitritvecken, skall den medicineras varje dag också?
#7 - 25 januari 2008 18:13
Jag måste bara säga att jag är "tyvärr" pedant när det gäller gegga. Det finns i pumpfiltret endast för det nyttiga bakteriernas skull, sen är det inte mkt som virvlar runt i gruset. Inga synliga partiklar fanns i vattnet. Sen är det självklart mat å döda växter som inte är synliga för ögat existerar. Men varför var då nitriten på noll i vattnet innan det flyttades över?
Ja det har väl inte brytits ner som det har skrivits i tråden, det kan jag också gå med på.
Sånt här händer andra, inte mig ....är det inte så man brukar läsa=(
jätte tacksam för alla tips=)
#8 - 25 januari 2008 18:18
Nä, nu satt jag och funderade igen!
Alltså ...rötna matrester i filter ger nyttiga bakterier medan rötna matrester simmande i vattnet ger förödande konsekvenser! ....eller är jag helt ute och cyklar?

Ursäkta att jag e så tjötig=)
#9 - 25 januari 2008 18:43
Vad hade du för pH före och efter? Spackel gör att pH stiger om du inte gör ett tätt skikt med lack eller liknande.
Sedan spelar det inte så stor roll om det är kranvatten eller akvarievatten du fyller med eftersom det inte är där de flesta bakterier finns, utan i sanden och i pumpen.
#10 - 25 januari 2008 18:49
ph var på ca 7,2 sen steg det till över 8 på dropptesten. Det blev mer grönt på testen än mitt malawikar som innehåller både kalksten och korallgrus.
Nej jag hade inget lack på!
Rackarns, var så noga på att allt skulle vara giftfritt och så åker jag dit på en sån här grej...
#11 - 25 januari 2008 19:07
Och läser du mitt förra inlägg där om amoniak så kan det vara en orsak hur det blev som det blev....
Att det bara skulle vara skiten från filtret tror jag är mindre risk då det tar lite längre tid än vad det gjorde för dig denna gången. Men det är min hypotes;).
#12 - 25 januari 2008 19:37
Jo det verkar ju passa in bra. ....mkt information, blev lite snurrig där ett tag=)
Så tänker jag rätt nu då?
Dagliga vattenbyte med nitritvec och ingen mat! skall jag skaffa ett vattenberedningsmedel eller bara köra med nirtitvecen, eller båda?
#13 - 25 januari 2008 19:44
Ett bra val hade väl varit att haft i hela den gamla pumpen å låtit den gå, istället för att krama ur filtret och försöka få den "nya" pumpen att överta dessa bakterier.
#14 - 25 januari 2008 23:09
Jepp!
#15 - 26 januari 2008 01:45
Är det inte så att det som bildades var en ammoniak spik?

Om ett vatten med ett givet ammonium tillika ammoniak värde råkar ut för en PH ökning från 7 till 8 så bör väl bildandet av ammoniak skjuta i taket, eller är det endast om det samtidigt är en hög temperatur inblandad?
#16 - 26 januari 2008 07:18
Jo, ammoniak först som följs av förhöjda nitritvärden (om jag inte minns fel).
#17 - 26 januari 2008 15:57
Hur lång tid tar det innan nitriten kommer sjunka då?
Var lika högt i morse med. Bytte bara 30% vatten för vill bygga upp de goda bakterierna igen, får för mig om jag byter flera stora hinner de aldrig bildas.
Har jag rätt?
Har aldrig råkat ut för ett sånt här nitritkaos innan.
#18 - 26 januari 2008 16:10
Vattnet kan du byta ganska ofta i stora omgångar om det skulle behövas, då det inte finns så mycket av bakterierna i vattnet utan de sitter i pumpen och i sanden.
#19 - 26 januari 2008 16:25
okej.
vågar jag mata ngt nu då? Det finns ju inga alger eller ngnting i akvariet. Det är ju helt
sopat från mat i och med att det inte varit i fiskar idet på ett tag. Alger har det ju heller inte hunnits att bildas.
#20 - 26 januari 2008 16:44
va de nya akvariet ordenlitgt rent?
samt varför krama du ut filtermatrialet? bara flytta pumpen ju.
samt varför spara du inte mer vatten?
#21 - 26 januari 2008 17:07
Men time out hehe..
För det första så gjorde jag rent mitt gamla akvarium och tar då ut 25% vatten.
DÅ ...upptäckte jag att det läckte, alltså har jag bara 75% vatten nivå kvar att använda.
Mitt rerservakvarium har jag precis gjort en bakrund till med filter som är inbyggd i bakrunden ...alltså passade bara just den pumpen in där.
Hade jag vetat att det hade en stor betydelse med just filtret hade jag inte kramat ur den, utan låtit den hänga fritt i akvariumet bara för att få igång bakterierna där med.
Tyvärr trodde jag att det räckte att jag kramade ur filtret för att bakterierna fortfarande skulle vara aktiva.
Å mitt nya begagnade akvarium var helt rent då jag gjort många ursköljningar av detta på grund av den tillsatta bakrunden...=)
#22 - 26 januari 2008 17:30
Hur du än vänder dig så har du ändan där bak;).
#23 - 26 januari 2008 17:47
så sant så sant=)=)
#24 - 30 januari 2008 17:32
Gör jag fel eller varför blir det så här?
Nitriten har höjts ytterligare, fastän jag bekämpar den varje dag.
Idag tog jag vattnet ifrån mitt nitritfria malawikar och gjorde ett delvattenbyte i "kaoskaret" Dessutom tog malawikarets filter och satte i det sjuka karet, bara för att få massa "rena" bakterier. Har dessutom tillsatt nitritvec, men har alltså som jag skrev fått högre nitritvärde under eftermiddagen.
Det borde väl blivit bättre redan eller? Jag blir inte klok på det här.
Funderar även om mina praktbotier + malar skall få sällskapa i malawikaret istället. Vill inte förlora de med.
Jätte tacksam för tips!!

Annons