Tror att min piraya hade ätit upp den ganska fort:p
Vidare så är dom som jag sade typ 1,5cm långa, och de är vita och kryper på rutan.
1.5cm? Det tycker jag är stort, inte "mkt mkt små". Det kan vara nematoder, men betydligt troligare är att det är små akvatiska daggmaskar. De är bägge genomskinliga och trådsmala, men man kan rätt lätt skilja dem på hur de rör sig - nematoder kan inte ändra kroppsform (dra ihop sig eller sträcka ut sig) och rör sig uteslutande genom att ringla sig. Akvatiska daggmaskar har dessutom borst på kroppen, och det kan man ibland se, men det har aldrig synliga nematoder.
Både nematoder och akvatiska daggmaskar är extremt vanliga i akvarium.
Om det här är de "vuxna på rutan" du pratade om så är de säkert inte samma art, kanske inte ens samma djurgrupp, som de små små som simmade.
Att du har dem hos en piraya är rätt typiskt, småfisk äter den här typen av små maskar, så i akvarier med småfiskar håller de sig nere i gruset, och dessutom är rovfiskar grisiga när de äter så det blir mycket matrester (och mycket avföring) för diverse smådjur att äta. Tätare vattenbyten och slamsugningar kan kanske minska mattillgången för maskarna, och därigenom få ner dem i antal, men de gör ingen skada.