miljoner trådar som flyter runt

#1 - 19 mars 2006 19:27
Hejsan!
I mitt yngelkar så upptäckte jag att det är små trådar som flyter omkring i vattnet, trodde först det bara var längst upp vid ytan, men insåg sen att det bara var för att de är mer upplysta närmare lysröret.
Jag tycker inte att vattnet är grumligt, så infusorier kan det väl inte vara?
Försökte ta bild med telefonen, men det blir ju utsmetet o dålig skärpa, i verkligheten är det som trådar
här är bilden iaf:
http://img479.imageshack.us/my.php?image=dsc00202a8dq.jpg

va kan det vara, nån som har nån aning?`
Kan tillägga att jag har problem med cyanoalger oxå tror ja, som en grön smetig gegga på i princip allting. Lyckas inte suga upp skiten utan att få med mig kilovis med blästersand heller :( nån som har nåt tips hur jag kan göra ren sanden från algskiten?

slänger på en bild på algerna på sanden,
http://img387.imageshack.us/my.php?image=dsc002052sb.jpg
Försökte göra rent med avklippt petflaska på hävertslang igår, därför det nu är lite fläckvis med alger.. Visst är det väl cyano det där?
kno3 är tydligen bra mot det, så har tillsatt pmdd idag...

tacksam för svar på mina frågor!
#2 - 19 mars 2006 19:31
Hur långa trådar >1 cm? är dom vita? Kan i så fall vara mask som är helt ofarligt, beror på övermatning i karet!
#4 - 19 mars 2006 19:36
Ibland ser infusorier ut som minimala små trådar faktiskt.
Och en infusorieblomning är inte ovanligt i yngelburkar.
Och även cyano svävar omkring ibland.
Svårt att säga vad det är utan veta storleken.
#5 - 19 mars 2006 19:39
Jag tycker det är för många för att vara nematoder.
Om det inte matats massori burken och utvecklats över en längre tid...
Men visst är det så att storleken har en betydelse även här...
:)
#6 - 19 mars 2006 19:46
trådarna är mellan 1 mm och 6 mm långa ungefär.
Mask kan det väl ändå inte vara? då borde väl trådarna röra på sig? Vilket de inte gör
#7 - 19 mars 2006 19:51
Är trådarna vid ytan och sedan sakta sjunker?
#8 - 19 mars 2006 20:02
[quote=laerni]Är trådarna vid ytan och sedan sakta sjunker?[/quote]

trådarna är precis överallt, jämnt fördelat. De varken sjunker eller flyter, de far omkring med strömmarna från pumpen
#9 - 19 mars 2006 20:12
1) Har du tillsatt nån kemikalie på sista tiden?
2) Vad är det för färg på trådarna? Om du stänger pumpen, flyter de upp till ytan eller sjunker de?
3) Är trådarna spikraka eller kan de vara böjda? Gnistrar & glänser de?
#10 - 19 mars 2006 20:18
ja startate en tråd för inte så längesen om just dom här små maskarna.. fast mina simmade som en orm iof. kan de kanske va döda sånna som du har?
just nu har ja glömt va dom hette med det kanske va rundmaskar..
först såg ja bara en. men nu när ja inte har några fiskar eller inredning eller växter i så har dom blivid fler. och även mängder små snäckor.. + att vattnet har blivit helt grönt.. är detta ett vanligt problem när akvariet står tomt förutom vatten? (har 4st yngel i oxå kom ja på
#11 - 19 mars 2006 21:38
[quote=Azur]1) Har du tillsatt nån kemikalie på sista tiden?
2) Vad är det för färg på trådarna? Om du stänger pumpen, flyter de upp till ytan eller sjunker de?
3) Är trådarna spikraka eller kan de vara böjda? Gnistrar & glänser de?[/quote]

1. Nej, bara pmdd , men inte innan jag upptäckt trådarna
2. Ljusa, nästan vita till färgen. Stängde av pumpen en stund o tittade sen: fortf fullt både vid botten, i mitten och i toppen.
3. De allra flesta är i princip spikraka, en del är lite svagt böjda. hm glänser, jo lite kanske, påminner lite om glasfiber på sätt o vis

Har nylonstrumpa över pumpen, men det är inte boven, har testat doppa ner en i ett glas med vatten och det blev inga trådar...
#12 - 20 mars 2006 15:53
Ja inte tycks det vara vare sej infusorier eller nematoder...
Men vad var det då.
Vad hade Azur för teori om orsaken egentligen?
#13 - 20 mars 2006 16:06
Det finns två huvudalternativ egentligen - nån cyanobakterie, eller en kemisk utfällning. Hade det varit en utfällning, dvs kristaller, borde 'trådarna' vara vita/glasklara, glittrande, spikraka.
Cyano borde ha nån form av färg, och har en tendens att flyta till ytan om man stoppar pumpen.
Infusorier kan som sagt vara synliga för blotta ögat, men då ser man också att de simmar för egen maskin.
Nematoder är smalt cigarr-formade, glittrar, men sprattlar också tydligt. Nematoder brukar också bara bli riktigt talrika vid väldigt låga pH (enligt min erfarenhet iaf).

Tills vidare gissar jag att det är en utfällning av nån kemikalie - kalciumfosfat kanske - eller fibrer från nånting som kommit i akvariet, snarare än nåt levande. Vattenbyte är väl det första jag skulle testa, samt kanske filtrering över finare filtermaterial (t.ex. filtervadd).
#14 - 20 mars 2006 21:44
ok tack för att ni tar er tid med mina problem :)
Vattenbyte säger du, jag byter ca 20 % varannan eller var tredje dag, Hur mycket vågar jag byta med tanke på alla enveckorsyngel?
Först trodde jag att det var något som kom från slangen jag använder, men isf borde jag ju haft likadant i mitt andra akvarium
#15 - 20 mars 2006 21:57
[QUOTE=androxe]Hejsan!
va kan det vara, nån som har nån aning?`
Kan tillägga att jag har problem med cyanoalger oxå tror ja, som en grön smetig gegga på i princip allting. Lyckas inte suga upp skiten utan att få med mig kilovis med blästersand heller :( nån som har nåt tips hur jag kan göra ren sanden från algskiten?

tacksam för svar på mina frågor![/QUOTE]
Har du problem med cyanoalger, så skulle jag gissa på att det som svävar runt är just sådanna. Har haft problem med dem själv. KNO3 fungerar, men det är inte enkelt att bli av.
#16 - 21 mars 2006 00:06
En tanke slår mig - har du ytterfilter?
Om du har det, prova att knacka/skaka på utblås-slangen, och se om det kommer en puff såna här trådar ur utblåset.
#17 - 21 mars 2006 21:52
[quote=Azur]En tanke slår mig - har du ytterfilter?
Om du har det, prova att knacka/skaka på utblås-slangen, och se om det kommer en puff såna här trådar ur utblåset.[/quote]

nix har en liten miniinnerpump på 3 watt

Annons