miljöförstöring

#1 - 1 november 2003 21:17
Jag har funderat på och undrar om det är någon som vet ifall eller hur mycket akvariehobbyn bidrar till miljöförstöring och förminskning av fiskbestånden? Jag såg ett naturprogram på tv där de visade hur dykare sågade loss koraller från korallrev och de sade att dessa kommer att säljas till "glada akvarieägare" i "väst". Jag tycker att inte att det är något fel att hämta fisk och växter från naturen så länge arternas chans till överlevnad inte minskar.

Någon som har en åsikt?
#2 - 2 november 2003 20:07
malmö har förstört för sthlm genom att tjola en akvarist.. =(
#3 - 2 november 2003 21:59
malmö har förstört för sthlm genom att tjola en akvarist.. =(

nån mer som inte fattar??

f.ö anser jag att så länge vår hobby inte påfrestar miljön( genom att köpa odlad fisk etc) så är den "ok".
att man tar bort bitar av koralreven tycker jag är lika förkastligt som att bottentråla sönder dem o spränga dem för att få fisk.
#4 - 2 november 2003 23:59
det har pratats om detta innan.
Genom att vi köper vildfångad fisk så är fisken värd mer levande än död för många i t.ex. afrika.
Altså har de en anledning att inte förvandla sjöarna till avloppshål mm.. =)
Så skulle vi bara odla och inte köpa fisk så skulle de tvingas fiska upp all fisk ur sjöarna & äta upp den istället för att få käk..hehe
neontetrasoppa ....
& tänk på en smaskig diskus som precis passar i pannan..hehe
Men när det gäller korallrev är det ju så hiskeligt långa tider innan de byggs upp, så det är förkastligt att de sågar i dem!!!
#5 - 3 november 2003 00:12
Ursprungligen skickat av JR

det har pratats om detta innan.

Genom att vi köper vildfångad fisk så är fisken värd mer levande än död för många i t.ex. afrika.

Altså har de en anledning att inte förvandla sjöarna till avloppshål mm.. =)

Nja, det där håller jag inte riktigt med om. Att djurarter skulle dö ut har väl aldrig hidrat någon form av tjyvjakt eller naturförstörelse. Den som jagar (eller fiskar) tänker nog inte så långsiktigt. Vi som akvarister har ett större ansvar än vad vi tror genom att själva försöka odla eller stödja lokal odling för att minska trycket på fiskarnas lokala miljö. Risken att de skulle stoppa en Disus i pannan är iaf inte överhängande. LOL

#6 - 3 november 2003 00:30
jo.. såklart kan man inte enbart köpa vildfångad fisk, men man bör ju inte heller sluta med det..det va så jag menade..
och vaför inte käka diskus?? =)
#7 - 3 november 2003 07:53
Lite fakta från nätet:

Kanske upp till 90% av vildfångangade saltvattens arter tas från korallreven. Korallrevens ekologiska balans hotas. Rovfisket till akvariemarknaden är en av de faktorer som spelar in. Det finns annan miljöförstöring som också som hotar denna mycket känsliga miljö.

När det gäller viltfångade sötvattensfiskar kan säkert fisket ställa till skada, men det finns t.ex. projekt som Piaba som arbetar för överlevnad av amazonas regnskogar och befolkningen där. Deras slogan är "Köp en fisk, rädda ett träd".

"Since the early 1950's, extraction of tropical fishes has occurred from the Rio Negro. This extraction provides 80% of the income for the residents of Barcelos (representing an area over a thousand square miles) accounting for the majority of the cardinal tetras and many other "wild-caught" Amazonian species key to the multi-billion dollar tropical fish industry world-wide". "It was not difficult to realize that the ornamental fish trade ties the livelihood of local fisherfolk and the fate of Amazon ecosystem with the tropical fish hobbyists worldwide. In order to preserve the diversity of the floodplain fishes and well being of the fisherfolk, Project Piaba was proposed to explore issues beyond the biological science".
http://home.fua.br/~piaba/ (det finns en länk för att få det på engelska).

En annan typ av miljöförstöring pga akvariehobbyn är utsläpp av akvariefiskar. I vårt kalla land är det väl mindre risk att en fisk överlever och etablerar sig, men en enda liten akvarie-kräfta kan lätt slå ut en hel insjö med svenska kräftor.

Här är en länk som visar några typiska akvariefiskar som etablerat sig i USA. http://nas.er.usgs.gov/fishes/dont_rel.html
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 3 november 2003 08:43
Det är ingen tvekan om att vildfångst av fisk för såväl- söt och saltvatten är ett miljövänligt sätt att utnyttja naturresureserna i fattiga länder.
Vad jag menar är att en fisk i ett akvarium är det sätt som ger mest tillbaka till fattiga människor i fattiga länder än vad fångst av en fisk till annat ändamål ger i utbyte till de fattiga människorna.
Detta är inte ett på något sätt kontroversiellt uttalande utan t.ex. så höll Bruce Bunting (Vice president, WWF, USA) ett föredrag med titeln - Buy a Fish, buy a Coral, save a Reef - http://macweb.inets.com/docs/library/2/11-27-0Buntingspeech.htm
Naturtillgångarna i fattiga länder är något som tillhör människorna i dessa länder och inte något som vi som bor i rika länder skall besluta för dom.

Självklart kan detta utnyttjande av naturen missbrukas och så sker också - problemet är att finna vägar för att ha kontroll över detta. Inom saltvatten har man kommit betydligt längre med detta genom Marine Aquarium Council som jobbar med certifiering av alla led - i framtiden så hoppas jag att det enbart kommer att bli tillåtet att handla av MAC-certifierade handlare.
Det är dock svårare att få till stånd något liknande inom sötvatten eftersom denna marknad dels är betydligt större, betydligt mer spridd geografiskt och svårare att ha kontroll över (ett hav är öppet, medan fångst av sötvattensfisk ofta sker i otillgängliga områden).
Hänvisar i övrigt till denna Zoopet-artikel http://www.zoopet.com/akvarium/akvarie_artikel_visa.asp?NR=154
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#9 - 3 november 2003 10:28
Jag kanske kan referera till ett inlägg jag skrev om just detta för ett tag sedan på reefcentral:

Re: Are we promoting or pillaging the natural reef?

quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Originally posted by flamehawkfish

This might be a bit philosophical and broad-based, but I believe that it's in the back for most reef aquarists' minds. By coveting our hobby and reef tanks, are we unintentionally destroying the very marine life which we seek to promote?

--------------------------------------------------------------------------------

And the answer is, as you probably already know 'both'.

Yes, harvesting of live rock, corals and fish do contribute to the destruction of coral reefs. Anyone who says otherwise is deluding himself.

However, with the possible exception of a very few species (notably the Banggai cardinal) hardly any of the animals we keep run any real risk of being extinguished by the trade, and the amount of live rock we use is totally insignificant compared to that used for construction.

Lets get more technical. According to this article in National Geographic: http://news.nationalgeographic.com/news/2001/04/0423_mandarinfish.html

the reef hobby circulates about 40 million fishes per year.

Now, 40 million doubtless sounds like a lot, but is it?

If we assume that the average fish in the hobby weighs 100 grams, which is probably erring on the side of caution, then that means that the total catch for the hobby is 4000 metric tonnes. Worldwide.

For comparison:

* the catch of fish for food just in lake victoria is 120 000 metric tonnes per year (http://www.ilec.or.jp/database/afr/afr-05.html).

* Local fishermen in south-east asia land on average 13 - 25 metric tonnes of coral reef fish per kilometer of coastline

(http://www.geocities.com/korallenriffe/Bali02.html)

* In 1999 Hong Kong alone imported 32000 metric tonnes of live coral reef fish - for human consumption, not reef aquaria (http://www.spc.org.nc/coastfish/News/lrf/6/10-TRAFFIC2.htm)

* Just on the Great Barrier coral reef, where capture of live fish for coral reef aquaria is banned, and which is a world heritage site, about 3500 - 4300 metric tonnes of coral reef fish are caught by recreational fishermen, and about as much again by commercial fishermen in esturies and adjacent waters (http://www.gbrmpa.gov.au/corp_site/info_services/publications/sotr/fish_frame.html)

* The amount of dried seahorses sold for traditional chinese medicine is about 70 metric tonnes each year, which translates to 25 MILLION seahorses(http://www.fisheries.nsw.gov.au/gen/news/fb_03Aug05_seahorses.htm)To this should be added a significant illegal trade.

What does this all add up to?

So - what's the short and sweet?

1) The capture of coral reef fish for the hobby is negligible compared to capture for food, except for species with restricted range, such as the Banggai Cardinal.

2) Politicians love to target the hobby anyway, precisely because it's small and insignificant: it gives the illusion of them taking action without them having to take any difficult decisions or aggravating a lot of people. If there WERE lots of reefers, we would not be having this discussion, 'cause then the politicians would not touch us.

However, there aren't lots of reefers, and my guess is that we'll see this hobby banned within our lifetimes.

3) Even though the hobby is a drop in the ocean wrt the killing of reef fish, it IS true that fish stock are becoming depleted, globally, and it IS true that the hobby contributes to this, and it IS therefore true that it is also our responsibility to do what we can to reduce capture of wild fish.

Akvaristiken har blivit en SYMBOLFRÅGA. Som tyvärr nästan alltid är fallet med symbolfrågor, vare sig det är klorins farlighet eller växthuseffekten, så ignorerar miljörörelsen all information som inte stöder deras åsikt, medan de kraftigt överdriver all information som stöder den. Det är t.ex. helt enkelt inte sant att 90% av alla vildfångade fiskar dör under transporten till det land där de skall säljas.
Ibland, som var fallet med uppgiften att eldstjärten utrotats pga insamling till akvarier, får man intrycket att det rör sig om medvetna lögner.
#10 - 3 november 2003 10:43
Amen!
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 3 november 2003 10:50
Håller med dig i det du skriver Azur att akvaristiken har blivit en "symbolfråga" som är politiskt korrekt att kasta skit på.
Jag tycker dock att det är lite fel att dra alla miljörörelser över en kam som du gör när du skriver - "så ignorerar miljörörelsen all information som inte stöder deras åsikt, medan de kraftigt överdriver all information som stöder den."
En stor del av miljörörelsen är nog ganska medvetna om var problemen ligger och är inte alls tvärnegativa till t.ex. vildfångst av fisk till akvariehandeln, snarare tvärtom - ett exempel på detta är ju Bruce Bunting, WWF som jag hänvisar till i mitt inlägg ovan. Ett annat exempel är Willem Wijnstekers, generalsekreteraren i CITES som omnämns i den länk som finns i mitt inlägg.
Sedan får man ju de facto inte blunda för att det finns miljöbovar inom branschen och dessa måste naturligtvis stoppas, men det skall självklart inte gå ut över branschen som sådan.
Därför är ju initiativ som MAC och Pijac väldigt positivt.
Akvaristiska hälsningar
kjell

#12 - 3 november 2003 15:45
Jo, jag får hålla med dig där Kjell - WWF är i mitt tycke befriande seriöst och pragmatiskt jämfört med den politiserade överförenklingen hos t.ex. Greenpeace, Fältbiologerna och (bitvis) SNF.
#13 - 3 november 2003 15:47
Jag litar stenhårt på WWF och är regelbunden donator till dem.
#14 - 3 november 2003 16:01
Ursprungligen skickat av ossism

smurfmats: det är inte meningen att du ska förstå.. boldt är min bästa polare sen mååånga år tillbaka. han flyttade till malmö i söndags. =( blääääh! jag ska dit och kidnappa honom.

#15 - 3 november 2003 16:16
jaha..=) oki. då förstod jag liite bättre iaf ;)
#16 - 4 november 2003 07:28
Blev imponerad efter att ha läst Bruce Buntings artikel som Kjell länkat till ovan. Det är dags att se över de egna fördommar och förutfattade meningar!! Undrar om det finns svenska företag som är MAC certifierade, eller som bara handlar från sådana?

Har bestämt mig för att gå med i en akvarieförening, bara svårt att välja här i Stockholm, ingen ligger riktigt nära och ingen ligger riktigt långt bort.

Jag antar att vad som kan börja med en platy eller piraya hos en ung människa kan sluta med ett större och djupare miljöintresse. Akvarium är ju verkligen bra pedagoger när det gäller att lära ut hur otroligt viktigt det är med balans och vilka ödesdigra konsekvenser en liten, liten rubbning kan leda till!
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 4 november 2003 08:25
Undrar om det finns svenska företag som är MAC certifierade, eller som bara handlar från sådana?

Idag finns det inga sådana och anledningarna är flera
1/ MAC-certfiering är ganska nytt så bara ett fåtal har hunnit certifiera sig.
2/ En certifiering är tidsödande procedur (noggrann koll vilket är bra) och det ställer mycket höga krav på den som skall certifieras.
3/ Att bli certifierad kostar rätt mycket vilket innebär att certifierade företag får högre kostnader. Idag leder inte en certifiering till större försäljning (kunskapen hos allmänheten är låg om MAC) och då måste de kompensera sig genom högre priser, vilket gör att de säljer ännu mindre..........
4/ Om detta med MAC-certfiering skall slå igenom är alltså till stor del upp till oss konsumenter att vi enbart skall handla med affärer som säljer "MAC"-fisk och att vi åtminstone initialt skall vara beredd att betala lite mer för dessa fiskar.

Avslutningsvis vill jag säga att på Akvariets Dag så hade representanter för olika akvarieorganisationer i Sverige (på initiativ av SARF och NCS) ett möte där vi beslutade om att framöver träffas och diskutera fram en gemensam linje i olika frågor som rör oss - t.ex. olika myndighetsförslag, etik-frågor etc. Funderingar fanns också att på något sätt sammanställa regler för att "+märka" olika affärer som uppfyllde vissa krav (här skulle t.ex. MAC kunna komma in).
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#18 - 4 november 2003 12:53
Det låter mycket intressant, har ni diskuterat om att samarbeta med djurskyddsmyndigheten på den punkten?

Det som är så tragiskt idag är att det behövs en märkning för de handlare som över huvud taget följer lagen istället för att märka de som anstränger sig extra utöver lagen som det borde vara.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 4 november 2003 13:13
Det låter mycket intressant, har ni diskuterat om att samarbeta med djurskyddsmyndigheten på den punkten?

Vi har bara haft en inledande träff så något konkret har inte skett (även om vi var överens om att prioritera frågan).
Samarbete med djurskyddsmyndigheten är kanske för mycket sagt - men kommer i alla fall att ta kontakt med den nya djurskyddsmyndigheten som nu är under bildande i Skara, så får vi se vad det leder till.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons