Miliimlis syrras första akvarium

#1 - 25 oktober 2011 17:08
Japp, ni läste rätt. Det är nu dags för lillsyrran Fannylinnea att lära sig bli ansvarsfull och fastna riktigt djuupt i akvarieträsket. Hon är total nybörjare så var snälla med henne ;)

Akvariet är mitt gamla 54 l svartvattenskar som tyvärr fick stängas ner pga en vattenskada i väggen och därtillhörande renovering (var inte akvariets fel). Lägg därpå till minskande intresse från min sida och en oerhörd tidsbrist så blev det riktigt passligt att hon ville ta över.

Hon börjar alltså sådär försiktigt med lite delar ur mina kar. Lite rötter, lite växter, lite sten och sånt.
Fiskarna blir nu till att börja med de 9 glödbandstetror som bott i karet från förr, men vad som ska vara där i framtiden får hon själv bestämma.

[ATTACH=CONFIG]48593[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]48594[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]48595[/ATTACH]
#2 - 25 oktober 2011 17:14
verkar spännande, alltid trevligt med nya akvarie entusiaster :)
#3 - 25 oktober 2011 17:17
Hej! jag är alltså Mlis lillasyster och ska ta över hennes akvarium! Mitt första helt egna akvarium, så det ska bli spännande att se hur jag klarar av det. Hoppas någon ska läsa denna tråd, och kunna komma med era bästa råd och tips som jag kan ha nytta av i framtiden ;)
#4 - 25 oktober 2011 17:19
Kul :) Men jag funderar på en sak... Var på akvariet sitter uttaget för videon? :p Hehe, hur som helst så lär det vara intressantare att titta på det som nu står på bänken, än en TV ;) Du kommer säkert att hålla med.

Finns en hel del fina fiskar att välja på, trots akvariets begränsade storlek. Ett bra tips är att läsa på, och inte lita blint på vad butikerna säger att du kan ha :)
#5 - 25 oktober 2011 17:26
haha, videon åker ut så fort som möjligt nu ;) japp det ska verkligen bli intressant, och jag ska läsa på så mkt jag bara kan. syster Mli får följa med änsålänge när det ska handlas nya fiskar :)
#6 - 25 oktober 2011 17:46
gör inga förhastade beslut, det kommer oftast hemsöka dig ^^
#7 - 25 oktober 2011 18:09
tackar det ska jag tänka på ^^ Jag ska iallafall ta det lite lungt här i början, fiskarna är lika ovana som mig, de gömmer sig i ett hörn och vågar inte komma fram :)
#8 - 25 oktober 2011 18:37
Mli, är det verligen inte du på bilden? Ni var då lika! :D

Fanny-Linnea, du har en fantastisk mentor som kan guida dig. :)
Någon idé på hur du vill ha det?
#9 - 25 oktober 2011 18:43
För 7 år sen kunde de ha varit jag ;) Nä men vi får ofta höra det :)
Lycka till nu syss! :)
#10 - 25 oktober 2011 18:46
dethär blir säkert bra ska du se :) får du problem finns det många här som kan hjälpa.
kul med någon ny! :)
#11 - 25 oktober 2011 18:47
Hej! jag är alltså Mlis lillasyster och ska ta över hennes akvarium! Mitt första helt egna akvarium, så det ska bli spännande att se hur jag klarar av det. Hoppas någon ska läsa denna tråd, och kunna komma med era bästa råd och tips som jag kan ha nytta av i framtiden ;)

Hej och välkommen till undervattensvärlden. Någon nybörjare tror jag inte du är riktigt, du har nog inte kunnat undvika syrras övningar.;)

Men först av allt leta rätt på närmsta lokal förening för anonyma akvarister! Den här hobbyn är rejält beroendeframkallande. Ofta går det i vågor kanske något liknande en periodares vedermödor.:)

Det skall bli kul att följa dina förehavanden! Varför inte försöka knäcka syrran med ett fint low-tech svartvattens akvarium?;)
#12 - 25 oktober 2011 20:00
Trevligt, lycka till!

Om din syster inte redan visat dig så finns ju denna tråd som är guld att läsa:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#13 - 25 oktober 2011 20:06
bossep skrev:
Varför inte försöka knäcka syrran med ett fint low-tech svartvattens akvarium?;)

Noo...don't go into the dark side. ;)
#14 - 25 oktober 2011 20:15
Japp syster ska få lära mej allt hon kan ;) Har inte direkt några idéer på vad jag vill ha just nu, men tar gärna emot förslag! :)
Karet jag just övertog var ett svartvattens akvarium, men det gjorde vi om till ett helt vanligt kar nu istället och jag tror det får va så ett tag nu iaf ;)
Tackar för alla tips/råd jag fått redan :)
#15 - 26 oktober 2011 06:27
Animaniac skrev:
Kul :) Men jag funderar på en sak... Var på akvariet sitter uttaget för videon? :p Hehe, hur som helst så lär det vara intressantare att titta på det som nu står på bänken, än en TV ;) Du kommer säkert att hålla med.

här kan man bara hålla med. jag gjorde samma sak för några år sedan å har inte ägt en tv sen dess. däremot så finns det nu 4 akvarium igång och ett 5e på väg ;)

lycka till.
#16 - 26 oktober 2011 10:11
MrH skrev:
här kan man bara hålla med. jag gjorde samma sak för några år sedan å har inte ägt en tv sen dess. däremot så finns det nu 4 akvarium igång och ett 5e på väg ;)

lycka till.

Ungefär såhär? ;)
" target="_blank">
#17 - 26 oktober 2011 10:29
Åh, Worms! :D De va länge sen!

Funderar lite på (jojo, visst får hon bestämma själv.... [:o];)) om hon inte borde skaffa sig ett par riktigt fina apistogramma borellii.. :D Mest för att jag alltid velat ha dem själv men aldrig haft något SA-kar. (SA betyder Sydamerika sen Fanny!)

Lägg till ett gäng med någon trevlig liten corydoras sen så.... kan det bli bra tror jag :)
#18 - 26 oktober 2011 10:33
.

var är knappen för "gilla tapeten" ??????????

.
#19 - 26 oktober 2011 14:36
Hehe, Worms ja... Exploderande får, bananer och gamla tanter ;) *nostalgiskt fånflin*

Ja, några Apistogramma, och ett gäng Corydoras pygmaeus vore fint. Själv har jag ett ett litet gäng Oryzias woworae (risfisk) i ett 54-liters. C. pygmaeus har jag ett 30-tal av i ett 100-liters.
#20 - 26 oktober 2011 17:27
När tv:n fortfarande stod på bänken var det inte mycket mer en en vanlig bänk med en stor svart låda på, nu däremot kan ja sitta framför bänken länge och beundra de små varelserna ;)
Blir säkert någon dag i några djuraffärer med syster snart som vet bäst :)
#21 - 26 oktober 2011 17:47
Jag ser ett mönster för här i rummet finns tre kar (+ ett tomt) och en urkopplad​ TV. :p
#22 - 26 oktober 2011 17:48
när man väl har satt sig framför karet kan man sitta där länge. mycket bättre än TV :)
själv har jag en fåtölj framför ett av mina kar och bakom mig sitter dom andra och tittar på TV ;)
#23 - 26 oktober 2011 18:17
Hur är det med aggressionerna från AP mot corydoras?
#24 - 26 oktober 2011 18:23
Vanish skrev:
Hur är det med aggressionerna från AP mot corydoras?

Jag har Apistogramma viejita II (såldes de som i alla fall) med Corydoras sterbai, funkar bra. Apistogramma är väl inte tillräckligt stora för att kunna göra nå´n skada på de större Corydorasarterna, när de vaktar yngel.
#25 - 26 oktober 2011 19:46
freddi36 skrev:
när man väl har satt sig framför karet kan man sitta där länge. mycket bättre än TV :)

själv har jag en fåtölj framför ett av mina kar och bakom mig sitter dom andra och tittar på TV ;)

Håller med om att det är bättre än tv! :) Några av dina flytväxter har nu också gått i arv från Mli till mig ;)
#26 - 26 oktober 2011 21:03
Animaniac skrev:
Jag har Apistogramma viejita II (såldes de som i alla fall) med Corydoras sterbai, funkar bra. Apistogramma är väl inte tillräckligt stora för att kunna göra nå´n skada på de större Corydorasarterna, när de vaktar yngel.

Okej, va bra :) Hur är det med otocinclus? Det står ju i beskrivningen att dom är mycket fredliga och helst ska hållas med just dessa. Så dom kanske är dumma att ha tillsammans då?
#27 - 27 oktober 2011 07:52
Nej nu blir jag ju nästan lite avundsjuk här ;) Såhär stort intresse har jag då inte fått i någon egen tråd! Och ingen har kommenterat vilka snygga tapeter jag har heller :o
#28 - 27 oktober 2011 13:44
Det är för att hon fortfarande är liten och söt till skillnad från oss gamlingar. ;)
#29 - 27 oktober 2011 14:40
Håller med om att det är bättre än tv! :) Några av dina flytväxter har nu också gått i arv från Mli till mig ;)

ja, jag såg det. kul att några lever än :)
det är bra att ha några flytväxter i ett nytt akvarium för dom tar upp väldigt mycket näringsämnen och då får algerna svårare att växa.

Det är för att hon fortfarande är liten och söt till skillnad från oss gamlingar. ;)

ursäkta? gammlingar?
om du tycker du är gammal så är ju både Fannylinnea och jag medelålders! :p:d
vart tog den tiden vägen!? :confused:;)
#30 - 27 oktober 2011 14:53
så fort du börjar jobba går tiden snabbt och du blir gammal, sorgligt men sant
#31 - 27 oktober 2011 14:58
firejackan skrev:
så fort du börjar jobba går tiden snabbt och du blir gammal, sorgligt men sant

ahh, då är det för att jag har varit på prao denna veckan. det förklarar ju allt! ;)

nä, men nu får det va slut på OT här :)
#32 - 31 oktober 2011 08:37
Liten uppdatering här å syrrans vägnar ;) Karet ser riktigt fint ut nu och fiskarna har anpassat sig bra till sin betydligt ljusare tillvaro. Alla pigga och ordentligt utfärgade och äter bra.
Ska i veckan in till stan och då får vi se om något trevligt hittar hem med oss :)
#33 - 5 februari 2012 13:47
Såhär ser mitt akvarium ut nu just. Till helgen ska det iallafall ske en förnyelse, syrrans gamla fiskar ska bort och jag ska skaffa några kampfiska istället. ;)

http://fannylinnea.files.wordpress.com/2012/02/fghjklc3b6.jpg
http://fannylinnea.files.wordpress.com/2012/02/lgf.jpg
http://fannylinnea.files.wordpress.com/2012/02/oiuyhgf.jpg
http://fannylinnea.files.wordpress.com/2012/02/vbnm.jpg
#34 - 5 februari 2012 14:25
ser bra ut!
varför inte behålla en av de två stimmfiskarterna? en kampfisk trio, 1+2/3 skulle funka fint även om du har kvar t.ex zebrafiskarna :)
[COLOR=#3e3e3e][SIZE=2]
[/SIZE][/COLOR]flytväxterna ser ut till att trivas. kampfiskarna kommer att gilla det :)
#35 - 5 februari 2012 14:33
Vad är det för flytväxter?
Riktigt snyggt med rötterna som hänger ner från dessa.
#36 - 5 februari 2012 14:44
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=99&SOK=1

dom kommer ursprungligen från mig men tyvärr trivs mina inte lika bra längre. de är ganska svåra, behöver mycket näring och ljus för att inte bli bleka.
#37 - 5 februari 2012 14:47
Lite småstolt över syrran är man nog :) Hon sköter ju karet bättre än jag nånsin gjort och alla fiskar ser runda och fina ut!

Vi funderade lite på stimfiskar men kom fram till att det kanske skulle passa bättre med någon annan än zebrorna som ju gillar mer fart och fläkt på vattnet än vad kampfiskarna gör.

Och flytväxterna är flytormbunke, ceratopteris pteridoides, som härstammar ur den gode freddi36s kar :)
#38 - 5 februari 2012 14:47
freddi36 skrev:
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=99&SOK=1

dom kommer ursprungligen från mig men tyvärr trivs mina inte lika bra längre. de är ganska svåra, behöver mycket näring och ljus för att inte bli bleka.
ah du hann först :)
#39 - 5 februari 2012 15:14
ska kampfiskarna vara själva då? då behövs många gömmställen till honorna (om ni ska ha honor) så att dom inte tar för mycket stryk.
fördelen med någon annan tålig fisk är att kamphanen kan avreagera sig lite på dom.
#40 - 5 februari 2012 15:20
Det är mycket roligare än jag trodde att ha fiskarna! flytväxterna är jag tacksam över, de är riktitgt fina :)
Jag ska läsa på lite om kampfiskarna och sedan är det bara att hoppas dom kommer att trivas :)
#41 - 5 februari 2012 15:26
freddi36: jag hade tänk att bara ha kampfiskarna och kuhlii ålarna, men skulle du rekomendera att jag lämnar med några av zebrafiskarna också? :)
#42 - 5 februari 2012 15:38
sålänge du har gömmställen till honorna och har 2-3 honor kommer det säkert gå bra att ta bort zebrorna helt. som Miliimli skrev så tycker zebrorna om starkare vattenflöde vilket kampfiskarna inte gillar. (tänkte inte på det först)
#43 - 5 februari 2012 16:50
Jag har ju själv aldrig haft kampfiskar så jag e nästan lika lost som Fanny när det gäller dom :p Men vore det bättre att först skaffa någon annan stimfisk, nån rasbora kanske som gillar lite lugnare vatten, innan man drattar dit kamparna?
#44 - 5 februari 2012 17:31
jag har haft några olika kamphanar med och utan honor. det jag kan säga är att om dom blir leksugna kan hanen bli ganska agressiv mot honorna. då är det bra om det finns någon annan tålig fisk som han kan bossa runt med lite när honorna gömmer sig.

hittar ni någon liten stimmfisk som ni vill ha kan det ju finnas några sånna i karet annars får man hålla koll så att inte honorna blir för stressade.
hur stort är karet btw? 54 liters?
#45 - 5 februari 2012 18:08
jepp, 54 l it is
#46 - 5 februari 2012 18:22
Om ni vill ha en liten, vacker stimfisk, kan jag rekommendera Galaxydanio (kallas ibland Galaxyrasbora, men det är en danio), Danio margaritatus.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1
#47 - 5 februari 2012 19:26
ja dom är verkligen superfina :)
#48 - 5 februari 2012 21:19
Fint det blivit! Jag lovar att Bettorna kommer trivas utmärkt i det karet.

freddi36 skrev:
ska kampfiskarna vara själva då? då behövs många gömmställen till honorna (om ni ska ha honor) så att dom inte tar för mycket stryk.

fördelen med någon annan tålig fisk är att kamphanen kan avreagera sig lite på dom.

Pff, gömställen åt honorna? Det är först nu jag får behålla en hane utav den enkla anledningen att jag inte har några honor kvar. Ragator hela bunten. :(
#49 - 6 februari 2012 19:32
Ja vi får se hur det går, jag hoppas de inte har ihjäl varandra utan att både honor och hane råkar va av det mesigare slaget... undrar också om det vore bäst att bara ta en hane och sedan köra me nåt stim rasboror/danior istället för att go all in på bettorna...
#50 - 6 februari 2012 19:35
Sen har ju jag ett gott öga till dvärgguramis också! ;) har du kollat in dem sis? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237&SOK=1
#51 - 7 februari 2012 13:01
Sesådärja! Bettor blir det men inte splendens. Pratade lite med syster här efter att jag råkat snubbla över lite gamla anteckningar på fiskar jag någon gång vill ha. Var och pratade med gubben i akvarieaffären idag och han hade inte plan A på sina listor, men däremot fanns plan B. 1+2 beställda och borde anlända till helgen :)
#52 - 7 februari 2012 13:46
vilken betta blev det då?
#53 - 7 februari 2012 15:17
Betta smaragdina blev det! 1 hane och 2 honor, vi funderar lite ännu på om jag ska ha någon stim fisk med i karet också :) nu ska här läsas på!
#54 - 7 februari 2012 15:37
Klickar på Gilla-knappen för tråden!
#55 - 8 februari 2012 14:54
Fredag förmiddag anländer bettorna till butiken, ska och plocka upp dem genast så behöver de inte stressas med fler vattenbyten än nödvändigt. Ska bli oerhört spännande att få dem! :) Dethär med att ha syster att överta ett av karen när jag inte hade möjlighet att fortsätta med dem själv var nog det bästa som kunde hända. Nu kan jag ju låtsas att de i alla fall till en viss del är mina firrar ;)
#56 - 10 februari 2012 12:29
Bakslag, inga bettor fanns i butiken när jag kom dit. De var tydligen inte riktigt i skick, så leverantören ville inte skicka dem. Och vi vill ju förstås inte ha sjuka fiskar heller.
Så vad gör man då? Väntar på bättre tider...?
Zebrafiskarna är i alla fall borta, tetrorna vägrade låta sig fångas igår, så dom går kvar.
#57 - 9 mars 2012 08:19
Jaha, idag provar vi igen. Jag och syrran var inne och pratade med gubben för två veckor sedan och han trodde bettorna skulle komma idag. Vi får väl se, vi får väl se.
Disskuterade lite med syster här och vi bestämde att om dom inte kommit idag heller så blir det den vanliga kampfisken istället. Han hade riktigt snygga honor i alla fall sist vi var in... :)

(Måste ju ta och uppdatera nu som då jag istället när syrran är trög ;) )
#58 - 9 mars 2012 10:34
Haha, syrran rapporterar. Hoppas fiskarna dyker upp! Det är drygt att vänta på något man inte ens vet om det kommer. Been there done that...
#59 - 9 mars 2012 12:59
Absolut, nåt måste det ju hända i denhär tråden :p

Inga bettor, dom var borta från listan nu också. Bajs.
Nåja, blev den vanliga kampfisken då istället. De vackra honorna var förstås redan borta, men de kommer väl in fler.
En riktigt snygg hane fick jag däremot tag på, inte den vanliga blåa och röda som finns i alla butiker men det får ni se sen ;)
Närodlad var den också, uppfödd i en by ca 20 km bort :)
#60 - 9 mars 2012 16:49
Så den pratar Thailänska med österbottnisk brytning?
#61 - 9 mars 2012 17:51
Så den pratar Thailänska med österbottnisk brytning?

Ungefär så ja, kanske inte så konstigt att en av kuhliiålarna fick panik när dom möttes :p

Bilder kommer strax, fick ju sköta den biten också när syster inte ens var hemma när jag kom med nyförvärvet :p
#62 - 9 mars 2012 18:34
Sådärja, lite bilder på nya fisket, lite tetror, lite helhetsbild och så lite mer nykomling.

Attans vad svår den var att fotografera! Och vilka färger den fick under linsen sen! Som ni ser på den nästsista bilden ser den nästan helt blå ut, på vissa såg den helt röd ut. På den sista är den mest lik hur den ser ut i verkligheten. En liten småudda fuling :p men jag gillade den. Får hoppas syster godkänner den nu också ^^

I påse
Lite tetror
Helhetsbild på karet
Här ser den blå ut
Hopdragna fenor, men mest likt verkligheten
#63 - 9 mars 2012 18:39
snyggt! hade man sett de två bilderna på kamphanen utan att veta att det var samma fisk skulle man inte trott det!
vad är det för sand i karet? gillar att den är blandad med lite olika kornstorlekar och färger :)
#64 - 9 mars 2012 18:44
Det är nån random byggfirmas blästersand + lite grekiskt strandgrus och vanlig sten utifrån :)
#65 - 9 mars 2012 18:47
det man inte tänker på när man köper t.ex Julas blästersand som är så populär är att det är mer eller mindre samma storlek på alla korn. i naturen är ju en del lite större och en del mindre vilket man kan efterlikna själv också :)
#66 - 9 mars 2012 18:52
Absolut :) Det man ska tänka på om man blandar flera olika storlekar är att det mindre gruset till sist kommer att ligga längst under och det grövre överst, så att blanda 50/50 t.ex är kanske inte världens bästa idé, men som här när det bara är några nävar sten gör det ju inget att de ligger överst :)
#67 - 9 mars 2012 18:55
ja, det får man ju också tänka på :)

hur var det nu, har du kvar något eget kar Miliimli?
#68 - 9 mars 2012 18:59
Bara miniplutten till räkkaret :p Har stora planer till typ runt årsskiftet 12-13, om allt går som planerat har jag förhoppningsvis ett helt hus att bo i då, och då borde det också finnas både mer rum och tid för ett akvarium :)
#69 - 9 mars 2012 19:02
kul!
#70 - 10 mars 2012 08:58
Ja hej! ursäkta min tröghet. Är verkligen supernöjd över kampfisken jag hittade i karet igår när jag kom hem, tack syster! ;)
Nu hoppas jag bara att det inte blir bråk i karet, märkte hur några tetror försökte nafsa i kampfiskens fenor vilket ledde till att de fick fly undan när kampfisken jagade dem runt i karet. Nåja vi ska hoppas det här blir bra! :)
Här har ja tagit lite mer bilder av honom. han är otroligt vacker!

http://fannylinnea.files.wordpress.com/2012/03/dsc_0007.jpg

http://fannylinnea.files.wordpress.com/2012/03/dsc_00076.jpg
http://fannylinnea.files.wordpress.com/2012/03/dsc_0014.jpg
http://fannylinnea.files.wordpress.com/2012/03/dsc_0012.jpg
#71 - 10 mars 2012 09:18
Hm jaa... Det tänkte jag inte på... tetrorna har ju faktiskt tänder... Blir det mycke bråk får vi helt enkelt ta bort tetrorna och investera i nån liten rasbora istället.... Det vore kanske det bästa...
#72 - 10 mars 2012 09:21
Googla t.ex moskitorasbora och microrasbora
#73 - 10 mars 2012 10:16
Ja det kanske vore nått..
#75 - 11 mars 2012 16:45
vilken härlig lila färg :D snyggt val!
#76 - 11 mars 2012 16:46
ruskigt snygg var han! har inte sett någon som drar mot lila förut
#77 - 11 mars 2012 16:49
jag hade faktiskt en sådan i somras, dock fick han för sig att han va land levande så på natten hoppade han ur :/ jäkla skit fisk.
#78 - 11 mars 2012 16:51
har hört att dom bara hoppar ut om de tycker karet är för litet.. (vet inte alls hur bra det stämmer dock!) men man ska juh ändå ha täckglas.. min kamphane har inte försökt hoppa ur än, men har täckglas...
#79 - 11 mars 2012 16:52
som ja förstod det så ska dom inte hoppa alls, men de kan varait som så att han inte trivdes.
#80 - 11 mars 2012 16:53
joda, dom gillar att hoppa tydligen, så man måste täcka karet, men ändå ha en luftficka mellan glaset och vattnet eftersom de tar luft vid ytan..
#81 - 11 mars 2012 17:14
Jo jag är super nöjd med honom! Hoppas han är lika nöjd och trivs :)
#82 - 12 mars 2012 16:46
Igår gjorde jag, med hjälp av syster, en omändring i karet! Tyckte att det blev snyggt när vi la i en stor rot istället för dom två små jag har haft förr ;)
Bild 1
Bild 2
och en bild på mina tetror :)
#83 - 12 mars 2012 17:32
nu såg det riktigt bra ut. härlig rot du/ni fått tag på.
#84 - 12 mars 2012 17:55
läckra tetror! oxh snygg rot som föregående sa
#85 - 12 mars 2012 18:28
tackar så mycket :) tycker somsagt också själv att det blev snyggt i akvariet nu! :)
#86 - 14 mars 2012 21:58
Din syster får det jobbigt när hon ska utmana med ett eget akvarium igen. ;)
Riktigt fint och fiskarna bör stormtrivas!
#87 - 15 mars 2012 19:42
haha kanske det kanske ;) tackar!
#88 - 16 mars 2012 19:00
Din syster får det jobbigt när hon ska utmana med ett eget akvarium igen. ;)

Riktigt fint och fiskarna bör stormtrivas!

Pfft, jag har visst ett akvarium ännu! ;) På hela 12 l och innehållar i dagens läge hela 6 crystal red räkor :D
#89 - 18 mars 2012 15:23
En liten uppdatering: tetrorna och kampfisken har helt och hållet slutit fred nu verkar det som! :)
Nästa helg kanske jag utökar invånarna i karet lite till, några kampfisk honor står högst på listan. Dessutom ska jag försöka få några nya växter inhandlade. Skulle gärna prova på någon rödfärgad växt trots att dom lär vara svåra att hålla.
Kom gärna med förslag på växter jag skulle kunna skaffa :)

En annan rolig grejj som har hänt är att sedan jag skaffade den färgranna kampfisken har vår hund plötsligt fått intresse för karet! Här om dagen stod hon med fram tassarna på bordet och nosen tryckt mot akvarie glaset :d
#90 - 3 april 2012 17:53
Märkte igår att en av tetrorna har råkat ut för något..Fenan där bak är helt sönder trasad. what to do? Är den sjuk eller har någon bara tuggat på den?
http://fannylinnea.files.wordpress.com/2012/04/dsc_0040.jpg

http://fannylinnea.files.wordpress.com/2012/04/dsc_0048.jpg
#91 - 3 april 2012 18:02
Oj, det så inte fint ut. Kanske kampfisken som tagit sig en mumsbit? Men fenan borde växa ut igen, ser inte ut som skadan har nått fenroten. Håll koll så att det inte bildas svamp där.
#92 - 3 april 2012 18:07
Nej det gör inte det! Tänkte också att det kan ha varit kampfisken, fast det var längesen jag såg att dom bråkade lite senast. Ska iallafall lägga i en matsked salt i karet nu!
#93 - 3 april 2012 18:10
Kan ha hänt på natten kanske? Gör så med saltet och så får du hålla koll nu fra över :).
#94 - 3 april 2012 18:12
Det är mycket möjligt. Yess det ska jag, tackar för snabbt svar :)
#95 - 3 april 2012 18:36
Inga problem :).
#96 - 13 april 2012 13:15
Hem och hälsar på idag och kollar förstås till syrrans kar. Själv var hon inte hemma när jag kom men kameran låg framme så då tänkte jag passa på och uppdatera lite å hennes vägnar ;) (Varning för taskig bildkvalitet)

Tycker hon fått det riktigt snyggt nu, lummigt och fint: http://2.bp.blogspot.com/-su89DNqWDkc/T4gnkDr05mI/AAAAAAAACCQ/Qb84R_YWvFI/s1600/DSC_0011.JPG

Försökte få bild på kamphanen... http://3.bp.blogspot.com/-o9h0L_5A7J8/T4gnlKnPOCI/AAAAAAAACCY/94sBhR0J4uw/s1600/DSC_0017.JPG

..men han ville vara med ungefär såhär mycket: http://4.bp.blogspot.com/-EVLT_R70AkY/T4gnmq6AKRI/AAAAAAAACCg/vx3HIqfvu2s/s1600/DSC_0028.JPG
#97 - 20 april 2012 12:21
Jaha, ingen respons på de bilderna, men vi provar igen!

Har en liten överraskning i hallen här som snart ska hem till syster. Någon som kan gissa vad det är? ;)

http://4.bp.blogspot.com/-P-AEJ49J-nc/T5FRrcs-FSI/AAAAAAAACE0/BSlVeicn6hw/s1600/IMG_0163.JPG
#98 - 20 april 2012 15:54
En smyckestetra! (För att göra hannesc avis) ;)
#99 - 20 april 2012 16:25
Hahah, nä kanske inte :p Bilder kommer så snart syster fått kameran att fokusera!
#100 - 20 april 2012 16:53
Idag kom bästa syster hem med en påse i handen, den innehöll två otroligt vackra kampfisk honor åt mig! Hanen gör allt för att visa att han är bäst och snyggast för sina fruar nu. Han jagar runt dem lite men än verkar allt gå bra! Kampfiskhonorna i sin tur spänner upp sig för ålarna så fort de får syn på dem ;)
Angående den skadade tetran, fenan har växt ut igen som den ska utan problem!

Kampfiskhanen

Kampfiskhona nr 1
Kampfiskhona nr 2 (bild 1)
Kampfiskhona nr 2 (bild 2)
#101 - 20 april 2012 17:58
Då stundar fredagsmys i karet ;)
#102 - 20 april 2012 18:10
Hoppas du har bättre tur med bettahonor än jag. :)
#103 - 20 april 2012 20:48
stefanr72 skrev:
Då stundar fredagsmys i karet ;)

Fredagsmys it is! :)
#104 - 20 april 2012 20:48
Hoppas du har bättre tur med bettahonor än jag. :)

Ja jag hoppas att dom ska klara sig bra! vad hände med dina honor? :)
#105 - 20 april 2012 22:06
Ja jag hoppas att dom ska klara sig bra! vad hände med dina honor? :)

De har aldrig varit ett dugg snälla, till de stackars hanarnas lidande. ;)
#106 - 21 april 2012 06:00
Fredagsmys it is! :)

Det var kanske lite annat slags fredagsmys som menades ;)

De har aldrig varit ett dugg snälla, till de stackars hanarnas lidande. ;)

Jag var rädd för det, men det verkar gå bra för tillfället i alla fall. Honorna är så mycket mindre än vad hanen är (söta vad han har växt!) så just nu är det i alla fall han som bestämmer. :p Får hoppas det går lika bra även efter att honorna vuxit upp också.
#107 - 21 april 2012 11:17
Mli: jo jag insåg det senare ;)

VisualDarkness: Jag hoppas dom ska fortsätta vara lika snälla hela tiden som dom är nu! det är bara mot ålarna som dom spänner upp sig mot nu :)
#108 - 21 april 2012 14:35
Det kommer säkert gå utmärkt! Men passa dig för rosa honor med babyblå fenor och zombieögon då de är ulvar i fårakläder. ;)
#109 - 21 april 2012 17:30
hahah det ska jag hålla i minnet! ;)
#110 - 22 april 2012 08:43
Tyvärr är det nog honorna som får lida, åtminstone den blåa honan har fått offra lite av sin ryggfena, stackarn!
Kampfiskhona nr 2 hoppas dom börjar komma bättre överens snart!

Annons