Mikronæring, hvor mye kobber er giftig?

#1 - 26 april 2004 11:29
Jeg er på desperat jakt etter ingredienser til PMDD. Jeg har funnet alt utenom sporstoffer og fosfat. Fant sporstoffer for landbruk, men den inneholdt 6% kobber. Jeg antar dette er giftig for fisken? PMDDtore.com sine sportstoffer inneholder 0,10%, og det er jo noe HELT annet. Noen som kan bekrefet dette så jeg kan begynne å leite igjen [xx(]
#2 - 26 april 2004 11:36
Jag vet bara att Hjortgatan har.
Men jag tror Defdac vet fler ställen (har för mig att han handlar någon annan stans).
#3 - 26 april 2004 12:31
Nej just mikronäringen har jag bara hittat hos Hjortgatanszoo.

Jag har testat Mikrogent från Tergent:
http://www.tergent.se/jordbruk.htm
..men den grummlade så förbaskat. Det kändes inte som något man ville hälla ner i akvariet.
#4 - 27 april 2004 07:02
Forbannet at det skal måtte være så vanskelig... Får snikke litt med søstra til fruen, hun studerer i sverige så jeg får bestille hos hjortgatan og få henne til å sende videre til norge.
#5 - 27 april 2004 07:25
Går inte att få tag på i Danmark heller. Vet inte varför Sverige är så långt framme i detta? Jag har själv fått beställa från Hjortgatan.
#6 - 27 april 2004 11:19
Grejjen är att det är "bonde-prylar" vi använder, och dom beställer normalt sett inte från webbshopper. Mikrogödning används friskt i växthus, av bönder, golfbanor etc. Det gäller bara att hitta rätt kanal/kontakt.
#7 - 27 april 2004 12:04
Jeg fant jo noe som bonden brukte da, men som sagt så innholder den 6% kobber, noe jeg antar er for høyt. Snakket i en halvtime med noe som de kalte en gjødninds konsulent, jammen sa jeg smør! Gutten hadde ikke mye peiling når jeg begynte å snakke om sportstoffer og fosfat ihvertfall. Det er jaggu mye arbeid som skal gjøres når men er planteakvarist. Belysning må du stort sett sette sammen selv, og det kan ta MANGE telefoner før du finner noen som gidder å hjelpe deg med å få bestilt de T5 rørene du har lyst på osv... Hrmf, lurer på om jeg skal ta opp fotball er noe annet mer main-stream?!?
#8 - 27 april 2004 14:27
Fotboll *ryser*.

Det ska bli intressant att se vilken webbshop som blir först i Norden som kan erbjuda alla PMDD-ingridienser, billiga kompletta CO2-lösningar, T5-byggsatser, T5-lysrör, Lämpliga substrat och lämpliga MH-lampor.

Min önskedrömsshop skulle ha:

*) Alla PMDD-ingridenser
*) T5-belysningsarmaturer liknande dom på pwss.
*) MH-lampor av olika sorter fotograferade bredvid varanda över växtakvarium.
*) Lysrör (T5 och vanliga T8) fotograferade bredvid varandra över växtakvarium liknande sauramas sida.
*) Perfekt formade reflektorer (liknande de som sitter i PWSS-T5-armaturerna och som akvarieudstyr har lösa)
*) CO2-paket med regulator, nålventil och magnetventil för max 1000:-
*) Substrat från Seachem, EcoComplete, Seramis?
*) Gödningar från Seachem och Kent

Fast när kundbasen verkar vara ett tjog personer (som är aktiva i Sveriges forum) så skulle man väl aldrig få bäring. Med smart marknadsföring och produkplacering av växtakvarier i reklamer och filmer kanske det kan bli en stor hobby. Man kan ju börja försöka få upp ögonen på alla trädgårdsintresserade genom några väl valda artiklar i trädgårdstidningar med *snygga* Amano-växtakvarier.
#9 - 28 april 2004 05:40
He he, høres ut som en deilig drøm Defdac!

www.webzoo.net er det beste norske alternativet, men PMDD har de ikke. Jeg lurer på om det har noe med fortjeneste å gjøre? En butikk vil tjene langt mer på å selge meg TMG en de vil på å selge meg noen kilo med PMDD. Jeg tilsetter rundt en 10ml hver dag, og det blir fort penger. Men for en 2-3 hundre kroner har jeg gjødning for ihvertfall et år hos hjortgatanzoo i form av PMDD.

Selv så savner jeg et slikt fargespekter når du skal handle belysning, veldig vanskelig å finne rett når kun watt og kelvin opplyses. Med MH så blir det dyrt å prøve seg frem også....

Hrmf, dersom det skjærer seg for meg innen databransjen så får jeg starte opp nordisk webbutikk for oss plantenerder!

#10 - 28 april 2004 07:10
Precis. Det största problemet med MH är att det är dyrt att testa sig fram till det ljus man vill ha. Därför en ljusjämförelse direkt på sajten.

Vad gäller PMDD tror jag man hellre säljer pulver 1 gång per år för 300 spänn med en vinstmarginal på flera hundra procent än att folk börjar köpa säckar med pulver direkt från Lantmännen/Granngården/Odal.

Dessutom måste man räkna in folks inbyggda rädsla för kemikalier och kärlek till snygga och praktiska förpackningar.

Det vore mycket enkelt att trycka upp en oerhört snygg flerfärgsettikett, skaffa "Tropicaflaskor" och blanda 3 varianter av PMDD (Mikrodel, N- och P-del) och lägga sig på halva TMG-priset. Då ökar plötsligt vinstmarginalen *extremt* mycket.

Det enda som hindrar mig från att göra det är att få tag på ett parti Tropicaliknande flaskor och en bra Mikrogödning 8)
#11 - 28 april 2004 07:14
Aha. Det står ju under TMG-flaskan vem som gör förpackningen:
http://www.bettamix.co.uk/4.html

#12 - 28 april 2004 07:28
Varför inte snacka med producenterna till "Gröna rum" och dess norska motsvarighet? Jag tror att det finns en mängd växt- (och för all del inrednings-)intresserade människor som inte har en aning om det som finns under ytan. IKEA säljer vattenväxter - rid på vågen! /Cecilia
#13 - 28 april 2004 07:46
Det enda som hindrar mig från att göra det är att få tag på ett parti Tropicaliknande flaskor och en bra Mikrogödning 8)
Aha. Det står ju under TMG-flaskan vem som gör förpackningen:

http://www.bettamix.co.uk/4.html

Då kan man snart köpa "Deffens Dunder Droppar" då? ;) för en bra mikrogödning hittar du nog snart...

Man kanske ska regga det namnet så du blir tvungen att betala dyrt för det ;)

Annons