Mikrogeophagus ramirezi - Fjärilsciklid

#1 - 7 januari 2007 07:27
Har några frågor om Fjärilsciklider.

1. Går det att ha dem i ett 128 liters kar? Hur många hanar, honor?

2. Går det bra att ha 1-4 mm grus?

3. Är dom fredliga?

4. Vilka andra fiskar kan man ha med dem?

5. Hur gör dem när de leker?
#2 - 7 januari 2007 08:16
1. Går utmärkt att ha i 128l. De är parbilldande så i slut ändan bör du ha lika många hanar som honer. Köp en grupp, låt de para ut sig och skapa många naturliga revir i karet så kan du säkert ha 2 par utan problem.

2. De är inte så mycket på botten o rotar så det funkar säkert jätte bra med 1-4mm grus.

3. De är fredliga. Kan vid lek bli lite revirhävdande men inte farligt alls. Rätt så "mesiga" till o med.

4. Passar i princip med de flesta andra sällskapsfiskar som inte är för elaka.

5. De är substratruvare. Lägger ägg på en sten eller rot som hanen puttsar. Dock är de inte speciellt bra yngelvårdare och även om mina har lekt ett stort antal gånger i akvariumet så har de aldrig lyckats få yngel. De flesta som odlar fjärilar plockar därför upp äggen och har de i ett annat akvarium och kläcker och föder upp dem på "Konstgjord" väg.

Hoppas du blev lite klokare!

Jens
#3 - 7 januari 2007 08:18
Okej bra tror du dem passar ihop med 3 blå guramis? 1 hane 2 honor.
#4 - 7 januari 2007 08:45
Går det att ha Leopard-pansarmalar med Fjärilscikliderna ?
#5 - 7 januari 2007 09:08
det går bra med bägge arterna.
#6 - 7 januari 2007 09:16
Går det att ha Leopard-pansarmalar med Fjärilscikliderna ?

Räkna med att panarmalarna kan röva lite ägg.

Har du lagt ner A,macmasteri planerna?
#7 - 7 januari 2007 09:54
Albin1 skrev:
Räkna med att panarmalarna kan röva lite ägg.

Har du lagt ner A,macmasteri planerna?

Nej, kan helt enkelt inte bestämma mig. Kan jag ha båda arterna i samma kar då?
#8 - 7 januari 2007 10:40
5. De är substratruvare. Lägger ägg på en sten eller rot som hanen puttsar. Dock är de inte speciellt bra yngelvårdare och även om mina har lekt ett stort antal gånger i akvariumet så har de aldrig lyckats få yngel. De flesta som odlar fjärilar plockar därför upp äggen och har de i ett annat akvarium och kläcker och föder upp dem på "Konstgjord" väg.

Det är just det som är problemet. Odlarna vill ha så stora kullar som möjligt, mera pengar. Fortsätter man att odla på det sättet tappar fiskarna sitt naturliga lekbeteende vilket är mycket synd. Får man tag på vildfångade fiskar så brukar det inte vara några större problem att få föräldrar som sköter sina yngel. Då lär sig även den nya generationen att ta hand om yngel.
#9 - 7 januari 2007 11:05
Stora kullar är ju inte bra då om dom blir blekare. Hällre 1 yngel som är färgstarkt än flera bleka.
#10 - 7 januari 2007 11:06
Hm har en blå gurami som bygger ett skumbo nu :D Hoppas att jag får några yngel.

Annons