Mikael Ljungberg, har avlidit.

#1 - 18 november 2004 21:29
Mikael ljungberg - brottaren, dog igår. Han tog självmord på Möndals sjukhus.

Känner en väldigt stor sorg...[:-28]

tomhet.....[:(]
#2 - 18 november 2004 21:31
tragiskt är det...
#3 - 18 november 2004 21:32
Jo, bedrövligt faktiskt..
#4 - 18 november 2004 21:49
Den alltid leende brottaren. Tragiskt..
#5 - 18 november 2004 22:06
Ännu en stjärna mindre på himlen!
Sörjer med familj och vänner....[:-28][:-118][:-28]

//Jesper
#6 - 18 november 2004 22:10
joo inte många kan missat det stor text DÖD på expressen
#7 - 18 november 2004 22:12
Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

Han tog självmord på Möndals sjukhus.

Visst, tråkigt, men hur tar man självmord??
Är inte det något man begår??
#8 - 18 november 2004 22:55
Ursprungligen skickat av Torstensson

[quote]Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

Han tog självmord på Möndals sjukhus.

Visst, tråkigt, men hur tar man självmord??
Är inte det något man begår??
[/quote]Fel tråd att va språkpolis i. [:(]
#9 - 19 november 2004 00:17
Min idrottslärare va trännare för honom i några år.. Frank heter han.. Han har varit med påmånga bilder med Mikael... Sorgen är stor!
#10 - 19 november 2004 00:25
Tråkigt att detta skett. Lider med hans familj över förlusten och för sverige som har mist en underbar människa.
#11 - 19 november 2004 02:54

Känner en väldigt stor sorg ;(
ja han va en fin kille
en stor förlust .
#12 - 19 november 2004 07:25
En stor, fin och ödmjuk människa som har valt att lämnat oss. Mycket sorgligt.
#13 - 19 november 2004 10:56
Ursprungligen skickat av fc25

Fel tråd att va språkpolis i. [:(]

Jag tycker det är dåligt att inte kunna respektera en människa tillräckligt och skriva rätt!

Det skriver en som definitivt vet hur det är när en nära vän tar sitt liv...
#14 - 19 november 2004 12:06
Jag tycker det är märkligt att inte media funderat på hur det kommer sig att nån som tar in på psykiatri-akuten för depression och självmordstankar omedelbart lämnats ensam & getts tillfälle att begå självmord.
#15 - 19 november 2004 12:14
Azur jag tror det beror på att folk är så vana vid att vården suger så det säljer inte lika bra .

Tyvär är det nog så :-(
#16 - 19 november 2004 12:18
Deprimerade personer begår ibland självmord.
Depression är att räkna som en dödsfarlig sjukdom.
Jag tror det är fel att utan utredning påstå att "han gavs tillfälle" att begå självmord.

Det var länge sedan jag jobbade inom psykiatrin men jag hörde då flera exempel på hur patienter verkade må bättre så att restriktioner lyftes (tom permis) varvid de så gott som omedelbart begick självmord. Tanken fanns att de verkade må bättre för att de då fattat det slutgiltiga beslutet och använde sin förbättring till att lyfta restriktionerna så att de då kunde fullgöra självmordet.
#17 - 19 november 2004 12:18
Tja, hade det varit en privatägd vårdinrättning hade det garanterat låtit annorlunda i pressen.
Om jag förstått saken rätt hade han varit intagen i mindre än två dygn.

#18 - 19 november 2004 12:26
Vill en människa verkligen begå självmord så finns det inte mycket som kan stoppa honom/henne.
Vad är alternativet, att man låser fast folk i bältesängar eller stränger indem i vadderade rum eller drogar ner dem?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 19 november 2004 12:44
Jag håller med Nils att det nog är svårt att stoppa ett självmord och att ha dygnet runt kontroll på alla intagna på psyket finns helt enkelt inte möjlighet till och man kan ju inte heller fortsätta med en sådan kontroll i all evighet.
Utan till syvende och sist så måste det ändå göras en individuell bedömning av varje enskilt fall om man inte vill ha det som Nils skriver. Ett sådant agerande tror jag inte heller vore bra för de sjuka. I detta fall besökte ju också Mikaels far Mikael honom strax innan han tog livet av sig och han riktar ju inga anklagelser mot sjukhuset för felbedömning
Men visst stora inskränkningar i sjukvården (speciellt här i Göteborg) gör att risken för felbedömmningar ökar och fler människor kommer i kläm. Så ter sig verkligheten idag.

Oavsett vilket så är det hela mycket tragiskt och speciellt minns jag Mikael Ljungberg för hans stora engagemang vid sidan av idrotten för hjälp åt ungdomar och mot doping och rasism.

#20 - 19 november 2004 12:53
Jag tycker definitivt att det ska va bra koll på dem som nyligen inskrivits (minst 4 dar och sen om de mår bättre släppa på kontrollen). Däremot så är det ju sant som det är sagt att man inte kan kontrollera alla jämt, folk har ju trots allt ett eget liv och en egen vilja.
(har en farfar som hängt sig på "mentalsjukhus" men det är ett tag sen + en kusin som vi alla trodde tagit självmord men när hon hittades visade det sig att hon dött under andra omständigheter)

Annons