microskopisk orm

#1 - 6 mars 2006 19:40
tja!!
när ja kollade i mitt akvarium här om dagen fick ja syn på två st ultra små maskar typ. tunn som en sytråd och bara några mm lång, och dom rörde sig som en orm.

är det någon som vet vad det är för djur?

inte så noga egentligen men de kunde va kul o veta
#2 - 6 mars 2006 23:20
[quote=andreassofus]tja!!
när ja kollade i mitt akvarium här om dagen fick ja syn på två st ultra små maskar typ. tunn som en sytråd och bara några mm lång, och dom rörde sig som en orm.

är det någon som vet vad det är för djur?

inte så noga egentligen men de kunde va kul o veta[/quote]

Kanske lite sent att svara på nu men jag såg att du inte fått nåt svar...
Jag vet inte vad det är för art men jag hade såna liknande i mitt Piraya akvarie. Blev ibland mat liggande på botten när pirayorna käkade eftersom dom vägrade äta saker som inte rörde sig. Tror dom uppkom i maten som blev liggande... missade alltid lite när jag rensade det dom inte åt upp. Blev bara värre och värre och dom kom alltid tillbaka. tillslut var hela akvariet täkt i mängder. Visste inte vad jag skulle göra. Det som var konstigt var att jag inte hade några sådana maskar i mitt andra sällskapsakvarie. Med guppy, palletciklider, kardinaltetror osv... så jag gjorde ett test när jag fick ännu en kull av en massa guppyyngel i en glasslåda och vatten från pirayorna. Guppyynglen mummsade i sig allihop. Fick minst en ny kull med guppyyngel i veckan så jag la ner dom i pirayakvariet. Dom rensade hela akvariet på några dagar och höll det snyggt sen efter det :P Och så när dom blivit tillräkligt stora och inte åkte ut genom gälarna på pirayorna så fick pirayorna levandeföda. Kan låta grymt men dom fick iallafall leva ett tag i matparadiset tills dom passade i pirayornas magar. Fick så mycket yngel så jag skulle inte haft någonstan att göra av dom ändå.
#3 - 7 mars 2006 02:22
har nämts som "nematoder" i andra trådar och finns i många akvarier men blir fler genom "övermatning"
#4 - 7 mars 2006 13:32
ok. tack för svaren.. men ja upptäckte dom strax efter ja hade haft i lite mer fisk så dom kom kanske från affären eller nåt..
ja har inga sånna nu i alla fall :)

Annons