Microrasbora erythromicron

#1 - 29 december 2006 17:32
http://www.aquatab.net/gallery-detail.asp?id=660

Har införskaffats idag, på allas vår favvoaffär för små roliga fiskar! De hade just kommit i frigolitlåda, och den här gruppen verkade riktigt fin. Sitter just nu och koppar in dem mycket långsamt, i mörker.

Är det fler än Azur som har/haft dem?
#2 - 3 januari 2007 08:21
Förlåt om jag norpar tråden lite... Jag har aldrig haft dem men är mycket sugen på att skaffa mig ett litet gäng. Vad fick du ge för dem? Har du några andra fiskar ihop med dessa?

Vet någon vart man kan hitta dessa småttingar i fin vigör i Göteborg?
#3 - 3 januari 2007 19:44
Isolde81 skrev:
Förlåt om jag norpar tråden lite... Jag har aldrig haft dem men är mycket sugen på att skaffa mig ett litet gäng. Vad fick du ge för dem? Har du några andra fiskar ihop med dessa?

En BRA affär skall ALLTID kunna ta hem dem på "bestälning" till ivriga kunder....:D bara en fråga om tid och pengar....
#4 - 3 januari 2007 20:46
Isolde81 skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Såg dem på Zookompaniet i Gamlestan för några veckor sedan. Vet inte om de finns kvar eller inte... [:o]
[/COLOR][/FONT]
#5 - 3 januari 2007 21:37
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Såg dem på Zookompaniet i Gamlestan för några veckor sedan. Vet inte om de finns kvar eller inte... [:o][/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Finns kvar :)[/COLOR][/FONT]
#6 - 4 januari 2007 11:19
Vågar man handla dem där egentligen... Men det kanske blir dyrt om man beställer hem via någon annan butik.
#7 - 11 februari 2007 18:13
Jag har sånna 11st, fick dom förra veckan, dom verkar trivas bra men jag fick tyvärr bara hannar:(
#8 - 18 februari 2007 12:58
Liten uppdatering: E. är ju mycket skygga och lättskrämda. Av en slump märkte jag dock, att när de blev fler och fick flytta till en större burk, så syns de mer. Kanon! De är så otroligt fina!
#9 - 18 februari 2007 14:19
Ja de är riktigt fina, synd att dom är skygga
#10 - 19 februari 2007 13:45
Fina!
Liknar ju M sp."galaxy" i kroppsformen, kanske att man skulle skaffa några....
#11 - 20 februari 2007 18:45
Beställde 10 st till, påpekade innan att jag ville ha så många honor som möjligt, fick 3 honor möjligtvis en till men den är ganska liten än.
#12 - 20 februari 2007 18:54
Jag har köpt 9st i dag. Jag hade tur och fick 2 hanar och 7 honor:) :)
Finns det någon här som har erfarenhet av hur svårt/lätt det är att få yngel av dessa vackra fiskar?:confused: :confused:
#13 - 20 februari 2007 19:20
evus skrev:
Jag har köpt 9st i dag. Jag hade tur och fick 2 hanar och 7 honor:) :)

Finns det någon här som har erfarenhet av hur svårt/lätt det är att få yngel av dessa vackra fiskar?:confused: :confused:

Vilken röta man kan ha!
#14 - 21 februari 2007 07:21
Sa Janne att det var honor du fick? Annars kan det vara lite svårt att se när de är "nyfångade" de bleknar ju väldigt av fasan.
#15 - 21 februari 2007 09:11
Jepp, jag har bara sett dem glimtvis själv;) ;)
Har du fått yngel???
#16 - 21 februari 2007 10:11
Nix!
#17 - 21 februari 2007 13:39
Hur ser era honor ut? är dom helt enfärgade dvs inga ränder alls eller?
#18 - 21 februari 2007 14:06
De är randiga, men blekare mer urvattnat liksom. Högre i kroppen, rundare, lite större!
#19 - 21 februari 2007 15:02
Mamma Mia skrev:
De är randiga, men blekare mer urvattnat liksom. Högre i kroppen, rundare, lite större!

najs då har jag iaf 2 honor
#20 - 21 februari 2007 19:40
Lyckades ta ett halvdant kort på dom, man ser att det är fiskar iallafalla.
http://i108.photobucket.com/albums/n33/landstrykeren/Bild011.jpg
#21 - 28 februari 2007 11:59
Lyckades ta ett halvdant kort på dom, man ser att det är fiskar iallafalla.

http://i108.photobucket.com/albums/n33/landstrykeren/Bild011.jpg

"man ser att det är fiskar iallafalla.", men inte så mycket mer....:p
#22 - 28 februari 2007 18:06
Nä precis, har en värdelös kamera sen så är jag ganska värdelös själv.
#23 - 2 mars 2007 11:38
Nä precis, har en värdelös kamera sen så är jag ganska värdelös själv.

Du skall inte nedvärdera dig själv så...ta istället fler , bättre kort och lägg ut en bild som är bätte!!!!!:p :D
#24 - 2 mars 2007 13:10
Ja, jag ska försöka men kameran duger knappt.
#25 - 3 mars 2007 16:21
hur mycket kostade de små?
#26 - 3 mars 2007 16:24
Köpte 10 stycken 320 kr. Det blev lite billigare eftersom jag köpte 10 stycken.
#27 - 3 mars 2007 16:46
okej :) de va ju inte farligt alls, är de svåra att få tag på? någon som kanske har yngel att sälja eller så?
#28 - 3 mars 2007 21:36
Ja, jag ska försöka men kameran duger knappt.

Så skall det låta, låna en kamera, eller ännu hellre, låna kamera OCH fotograf....;):D du kanske känner någon som kan ställa upp?
#29 - 4 mars 2007 14:00
Jo jag får göra de, fast kompisen som har en bra kamera har ingen makrolins:S
#30 - 5 mars 2007 12:24
Jo jag får göra de, fast kompisen som har en bra kamera har ingen makrolins:S

Det kan nog funka ändå....:D
#31 - 5 mars 2007 15:44
Jag har fastnat för Microrasbora Galaxy. Letade runt efter passande fiskar för mina räkor, det var en av de som kom upp, som min lokala handlare kunde få tag på. Nu hoppas jag att han får dem på Torsdag! Verkade inte vara så dyra heller.
#32 - 11 mars 2007 01:08
becky_be skrev:
Jag har fastnat för Microrasbora Galaxy. Letade runt efter passande fiskar för mina räkor, det var en av de som kom upp, som min lokala handlare kunde få tag på. Nu hoppas jag att han får dem på Torsdag! Verkade inte vara så dyra heller.

Allt är relativt, hade du beställt dem för ett par månader så hade du nog baxnat!!!
Nu har jag sett att "galaxy" går att få tag i för runt 35:- ungefär, men oftast måste man köpa ett tiotal för att få det priset. Kolla i "Galaxytråden" så kan du följa prisutvecklingen, och kanske få tag i nå´n som har dem nära dig, alltid kul att kunna komplettera/byta fiskar när man skall/har odlat...:D.
#33 - 11 mars 2007 12:59
Har mina erythromicron för sig själva, så att chansen för yngel blir lite större. Det ända sällskapet är körsbärsräkor och dom tar ju knappast några ev yngel.
#34 - 11 mars 2007 13:07
tummen skrev:
Allt är relativt, hade du beställt dem för ett par månader så hade du nog baxnat!!!

Nu har jag sett att "galaxy" går att få tag i för runt 35:- ungefär, men oftast måste man köpa ett tiotal för att få det priset. Kolla i "Galaxytråden" så kan du följa prisutvecklingen, och kanske få tag i nå´n som har dem nära dig, alltid kul att kunna komplettera/byta fiskar när man skall/har odlat...:D.

De kostade 37:- men jag fick mina för 25:-. Köpte ett gäng Gertrudae samtidigt och fick alla fiskarna för 25:-/st. Tyvär dog 5 och har nu bara 1 kvar. Kan ha varit fel på Galaxy, men kan också ha varit fel på mitt akvarium. Troligen fel på mitt lilla kar... :( Gertrudae som bodde i ett annat, mår alla fint.
#35 - 29 november 2007 21:20
Hur går det för er med fiskarna? Jag är rätt sugen på att prova Microrasbora erythromicron eller Galaxy i mitt 24l växtkar. Sizen på karet är nog okej, men det jag är orolig för är att dom ska hoppa ut (helt öppet kar). Rasbora axelrodi är också ett alternativ för mig.
Om inte dessa så funderar jag på nån vildform av Guppy, tex Japan blue (mkt snygg vildform!).

Vad tycker ni om dvärgrasbororna, för livliga för min lilla burk eller? :confused:
#36 - 29 november 2007 21:52
Leonard skrev:
Hur går det för er med fiskarna? Jag är rätt sugen på att prova Microrasbora erythromicron eller Galaxy i mitt 24l växtkar. Sizen på karet är nog okej, men det jag är orolig för är att dom ska hoppa ut (helt öppet kar). Rasbora axelrodi är också ett alternativ för mig.

Om inte dessa så funderar jag på nån vildform av Guppy, tex Japan blue (mkt snygg vildform!).

Vad tycker ni om dvärgrasbororna, för livliga för min lilla burk eller? :confused:

M. erythromicron verkar vara väldigt skygga även om de har sällskap av andra, mer aktiva fiskar, och Galaxy är bara skygga om de går ensamma.. enligt min erfarenhet i alla fall. Men nog skulle de funka fint i ditt akvarium, de är ju aktiva men inte överdrivet :) Har aldrig märkt att de skulle vara benägna att hoppa.

Vad gäller Sundadanio axelrodi så har jag aldrig haft dem själv men de blir ju inte speciellt stora så de borde ju inte vara några problem heller.
#37 - 30 november 2007 08:45
Jag har alla tre: galaxy, erythromicron och sundadanio axelrodii i öppna kar. Ingen har hoppat ut. Dessutom har jag dem numer tillsammans, och då är de MYCKET mindre skygga, än tidigare då jag hade dem var för sig (axelrodii var inte skygga då heller, men de andra två...)
#38 - 30 november 2007 16:47
Det låter ju bra! :)
Min vän har iaf ett 375l med massa Galaxy. Dagen efter hade alla hoppat ut ur karet (öppet). Vattenvärden var ok (ntar jag) hos honom.

Jag får tänka på det, alla är snygga på sitt sätt, men just nu är nog Galaxy,axelrodi eller Vildform Guppy på topp i min önskelista ;)
#39 - 1 december 2007 07:33
Han hade kanske en stor rovfisk, din vän? För det lät MYCKET märkligt att alla hoppade ur - första gången jag hör nåt sånt om galaxy...
#40 - 1 december 2007 21:01
Vet faktiskt inte, men jag får väl hålla tummarna på att dom inte hoppar ut om jag skaffar några! =)

Annons