Ok nu kommande helg så kommer jag att köpa ett nytt akvarium..storlek någonstans mellan 270-300 liter. Jag vet redan att jag vill ha en MH lampa..eftersom jag kommer att ha det primärt som ett växt akvarium.
Självklart så frågade jag min lokala akvarium handlare vad han tog för ett 250w metallhalogen armatur med lampa och han sa runt 3500:- och det är helt klart för dyrt för mig, jag är på en strikt budget. Men jag kom senare på att jag har en Högtrycks natrium armatur i källaren som jag använde för att driva upp vanliga växter förut. Men färgåtergivnigen av högtrycks natrium är äckligt gult. Den är på 400W med E40 sockel.
Min fråga är följande...
Jag har tänkt mig att köpa en metallhalogen lampa för min armatur..jag är ganska säker på att det fungerar bra med byte från HPS till MH. Fråga nummer ett är....
Kan man köra en 250w lampa i en 400w armatur?
Vilken sorts/märke och så vidare skulle ni rekommendera mig att köpa? jag vill inte bli lurad av lamp handlaren. Jag ska mest had det för växter..och jag vill att det ska vara mycket blå+vitt ljust med bra färgåtergivning.