MH intresserade!

#1 - 2 november 2005 07:05
Kontaktade en firma som håller på med fasad belysningar MH och dom har räknat på mitt kar och kommit med förslag på belysning.
4100:- skulle det kosta och lampan är på 35W 3300 lumens och ganska snygg.
#2 - 2 november 2005 07:34
35 Watt MH??? låter skumt...

Hur kom det sig att du kontaktade folk som håller på med fasadbelysningar för att få råd om akvariebelysning? Är inte det rätt långt från deras expertis??? :-O
#3 - 2 november 2005 07:48
Jo,

förvisso men deras tekniker kan nog räkna på det mesta.
Tyckte det var väldigt dyrt med Akvarie MH så jag tittade runt lite på nätet och hittade då den firman så jag mailade och frågade och teknikern tyckte det var en kul grej så han ville ha alla mått och vatten djup.
#4 - 2 november 2005 07:56
35w låter väldigt svagt men sålänge man kan få in en akvarielämplig lampa i sockeln så spelar de ju ingen roll om det är en "fasadsbelysningsfirma" som tar fram hårdvaran.

utseendet går ju alltid å modifiera själv om de e så
#5 - 2 november 2005 08:32
[QUOTE=Raven]35w låter väldigt svagt men sålänge man kan få in en akvarielämplig lampa i sockeln så spelar de ju ingen roll om det är en "fasadsbelysningsfirma" som tar fram hårdvaran.[/QUOTE]
Ja, det är ju det som är problemet. Lämpliga MH-lampor finns bara i 75, 150, 250 och 400 Watt.
#6 - 2 november 2005 08:49
4100:- skulle det kosta och lampan är på 35W 3300 lumens och ganska snygg.

Jag tycker att det är dyrt finns billigare för akvarium att köpa från aquaristic.de. De som jag har kostar 1900 styck och är för akvariebruk. Inte särskilt bra pris. Kolla annars på saltvattensguiden där finns mycket begagnade MH till bra priser.
#7 - 2 november 2005 09:17
Oavsett lamptyp, 35W räcker typ till ett max 60L akvarium.
Vad har den firman för referenser om ljuskrav, skulle inte tro att de är akvarierelaterade i alla fall, låter mer som minimum för att man inte ska snubbla i mörkret.
#8 - 2 november 2005 09:18
Delar din åsikt.
#9 - 2 november 2005 09:56
Ja,

ni har nog rätt!
Tack för tipset om aquaristic.de, snygga lampor till bra priser!!
Frågan är bara om man ska ha 2 eller 3 st av dom hängande runda på 125w?
#10 - 2 november 2005 10:45
35w är CDM-lampa. dvs det som är i effärsbelysningar så som i klädaffärer. färgtempen är på 3000-4000K*. finns ingen akvarielampa som passar i denna sokeln. låter svindyrt med 4100 för lite skit som inte är snyggt till akvariet.
bättre du köper en MH-armatur på jula för 1300 och köper en akvarie-MH för några hundralappar. det är snyggara och billigare.
#11 - 2 november 2005 10:46
[QUOTE=bottes]Frågan är bara om man ska ha 2 eller 3 st av dom hängande runda på 125w?[/QUOTE]
Dom du tänker på nu är inte MH-belysning, men det spelar kanske ingen roll?

Om du skall ha 1, 2 eller 3 lampor beror på storleken på ditt akvarie... Hur stort har du?
#12 - 2 november 2005 10:50
[QUOTE=petnym][QUOTE=bottes]Frågan är bara om man ska ha 2 eller 3 st av dom hängande runda på 125w?[/QUOTE]
Dom du tänker på nu är inte MH-belysning, men det spelar kanske ingen roll?

Om du skall ha 1, 2 eller 3 lampor beror på storleken på ditt akvarie... Hur stort har du?[/QUOTE]
nej, det är ju kvicksilverlampor. miljövänligare än MH konstigt nog. [:O] .
kvicksilverlampor är billiga och lyser länge, men de ger extremt dåligt ljusutbyte och ger knallgrönt akvarie. tappar effekten och lyser ganska svagt till slut.
ger inte alls lika "snyggt" ljus som MH.
#13 - 2 november 2005 11:13
"Fasadbelysningsfirman" är säkerligen väldigt kunniga på att få ditt akvarium belyst. Dock lär de inte ha en susning om vad som krävs i akvariumet, med tanke på växter och fiskar. 35W ljuskällan är väl förmodligen en Philips CDM-T 35W.
Priset var väl inte så jättebilligt heller, ligger ungefär som våra armaturer, och då är våra producerade i krokillgjuten aluminium med 25 års garanti mot korresion. Vilket fabrikat var de du kollade på?

Vilka lampor är det förresten som man ska använda till akvarium?
#14 - 2 november 2005 11:21
[QUOTE=lysröret]nej, det är ju kvicksilverlampor. miljövänligare än MH konstigt nog. [:O] .
kvicksilverlampor är billiga och lyser länge, men de ger extremt dåligt ljusutbyte och ger knallgrönt akvarie. tappar effekten och lyser ganska svagt till slut.
ger inte alls lika "snyggt" ljus som MH.[/QUOTE]

Extremt dåligt ljusutbyte vet jag ju inte.. beror ju på vad du jämför med i så fall. Jämfört med MH eller NAH så är det ju betydligt sämre, men det är ju inte speciellt dåligt för det.
Detdär med knallgrönt akvarie fattade jag inte heller riktigt? Vet visserligen inte hur ljuset blir under vatten, men annars är det ju vitt/blått ljus från HPM.
#15 - 2 november 2005 11:23
[QUOTE=y0da]"Fasadbelysningsfirman" är säkerligen väldigt kunniga på att få ditt akvarium belyst. Dock lär de inte ha en susning om vad som krävs i akvariumet, med tanke på växter och fiskar. 35W ljuskällan är väl förmodligen en Philips CDM-T 35W.
Priset var väl inte så jättebilligt heller, ligger ungefär som våra armaturer, och då är våra producerade i krokillgjuten aluminium med 25 års garanti mot korresion. Vilket fabrikat var de du kollade på?

Vilka lampor är det förresten som man ska använda till akvarium?[/QUOTE]
alla lampor funkar, men det beror på vad man vill ha personligen. några vill ha ett varmtonat kar, andra ett kallt kar. coral-vue 10.000K och reef-lux kan vara passande.
#16 - 2 november 2005 11:28
[QUOTE=y0da][QUOTE=lysröret]nej, det är ju kvicksilverlampor. miljövänligare än MH konstigt nog. [:O] .
ger inte alls lika "snyggt" ljus som MH.[/QUOTE]

Extremt dåligt ljusutbyte vet jag ju inte.. beror ju på vad du jämför med i så fall. Jämfört med MH eller NAH så är det ju betydligt sämre, men det är ju inte speciellt dåligt för det.
Detdär med knallgrönt akvarie fattade jag inte heller riktigt? Vet visserligen inte hur ljuset blir under vatten, men annars är det ju vitt/blått ljus från HPM.[/QUOTE]
philips älskare :p
skojar lite*

ja, men ljuset från HG-lampor är extremt grönt. det gör att hela akvariet ser grönt ut. jämför på saurama. kan inte adressen dit i huvudet.
låt oss påstå att HG har halva ljusutbytet mot MH. då är det ju lågt. MH ger fullspektrum, dvs på alla våglängder. HG ger 4 spikar och ger därmed knappt ut nån fotoenergi alls. därför är de inte alls så effektiva till växter osm MH är.
#17 - 2 november 2005 13:18
Oj,

detta blir inte lättare vill jag mena!!!
Jag har ett 960l Akwalux men välvt frontglas och det jag är ute efter är att få skugg effekterna på botten efter vågorna på ytan.
Och ja visst, plantorna måste ju må bra iof.
#18 - 2 november 2005 14:55
[QUOTE=bottes]detta blir inte lättare vill jag mena!!!
Jag har ett 960l Akwalux men välvt frontglas och det jag är ute efter är att få skugg effekterna på botten efter vågorna på ytan.
Och ja visst, plantorna måste ju må bra iof.[/QUOTE]
Jag kör två feta 250 W-armaturer till ett 980 liters. -och växterna trivs... Tycker det är mer lagom än de 35 W som dina "experter" rekomenderade...

2x150 Watt är nog ett alternativ om man inte vill köra växtakvarie...
#19 - 2 november 2005 15:14
Om man vet storleken på karet så var då du fick riktigt dåligt. Jag skulle också rekommendera 250 * 2 eller i vart fall 2 *150 w
#20 - 3 november 2005 10:09
Jag

Tackar för era råd och tror jag litar mer på er än på fasadfolket!! *S*S*

Annons