Metylenblått..

#1 - 7 december 2005 18:49
..tror jag det heter.. Det som man ska ha för att inte rommen ska mögla.
Var kan man få tag i sånt??
#2 - 7 december 2005 19:22
Hej!

Jag försökte få min zoobutik här i stan att ta hem det eftersom dom inte hade det på lager, men det var omöjligt.
Dom rekomenderade istället medisin, som skulle hjälpa mot vitaprick, svamp och fenröta.

Har dock inte fått några mer lekningar på mina corydoras men det kommer väl :)

Lycka till

/Adam
#4 - 7 december 2005 19:38
jag har en mot vitaprick som innehåller malakitgrön-oxalat + briljantgrön + aqua purificata ad.... kan de va nåt som e bra mot mögel???
#5 - 7 december 2005 21:36
metylenblått kan annars fås på apoteket.
B!
#6 - 7 december 2005 22:03
Förr i tiden kunde man köpa mycket på apoteket.
Nu för tiden mindre så.
Kan finnas men kan ha slopats som mycket annat nyttigt
(för oss akvarister i alla fall).
Så när köpte du, Mr B, metylenblått senast?
#7 - 7 december 2005 23:30
Det finns ett medel som heter "prick", det är baserat på metylenblått.... Bör ju nämna att malar inte är så förtjusta i det, när jag behandlade mot vitaprick så låg de på botten och flämtade hela tiden. När behandlingen var färdig och vatten bytt kvicknade de till igen...
#8 - 7 december 2005 23:35
Ring Heraco.
#9 - 8 december 2005 05:13
[QUOTE=Mr B]metylenblått kan annars fås på apoteket.
B![/QUOTE]
det går INTE att köpa på apoteket!
#10 - 8 december 2005 06:16
[QUOTE=anna7607]jag har en mot vitaprick som innehåller malakitgrön-oxalat + briljantgrön + aqua purificata ad.... kan de va nåt som e bra mot mögel???[/QUOTE]

Punktol och andra vitaprick medel har viss mögel hämmande effekt men inte på samma sätt som Methylenblått dessutom är methylenblått mindre giftigare för fisk än malakitgreen och briljantgreen, sen e det så att briljantgreen är ganska mycket giftigare för vissa malsorter än tex malakitgreen.
Så skall man ha i mögelmedel så är Methylenblått att föredra om man nu kan få tag på det.
#11 - 8 december 2005 09:43
tack...då vet jag tills den dagen de e min tur... ska se om de går att få tag på, inget e omöjligt när man e lite envis =)
#12 - 8 december 2005 09:56
#13 - 8 december 2005 10:27
Hhum, det är... 12-14 månader sedan jag handlade metylenblått på apoteket, visst var det väntetid på det, för det var inget de hade hemma, men de fixa det på 3 dagar. Men visst, snacka med i stort sett alla butiker som handskas med kemikalier så ska de kunna ta hem det.

B!
#14 - 8 december 2005 10:36
Hur mycket metylenblått/L behövs det?
Jag har testat Tetra Fungistop på hantelcilikdägg men det hjälpte inte så mycket trots dubbel dos .
#15 - 8 december 2005 11:51
Vad är bäst vid odling av Pansarmalar??

Kan man använda den vita prick medicinen som säljs i Djurhandeln??
#16 - 8 december 2005 15:01
[QUOTE=qenzo]Vad är bäst vid odling av Pansarmalar??

Kan man använda den vita prick medicinen som säljs i Djurhandeln??[/QUOTE]

Läs ngra inlägg upp =O)
#17 - 8 december 2005 15:06
[QUOTE=Kramfors]Ring hit och fråga http://www.heraco.se/groups.aspx?arID=2&filter=M&gID=2959[/QUOTE]

säga skall man med att den är i lösning alltså färdigblandad och har en hållbarhets tid.. minns inte hur länge.
#18 - 8 december 2005 18:41
[QUOTE=peterhaack][QUOTE=qenzo]Vad är bäst vid odling av Pansarmalar??

Kan man använda den vita prick medicinen som säljs i Djurhandeln??[/QUOTE]

Läs ngra inlägg upp =O)[/QUOTE]

:o tack Peter.

Annons