Hej.
Kommer i veckan skaffa Dessa helt underbar djur =)
Min fråga, Har någon erfarenhet av dessa VF Kontra odlade eller F1?
Då de är starkt revirhävdande och aggressiva.
Funderar på om det skiljer sig om de är VF eller odlade?
Tommy
pontulf skrev:Men det finns olika individer, precis som med människor, vissa är jätte aggressiva och revirhävdande. Jag vet ju inte hur du ska ta reda på hur just den hannen du köper är lugn och fin...
Hur menar du när den blir aggressiv? Menar du att den nertryckta blir boss, eller att den gamla bossen blir ännu aggressivare?Kjell Fohrman skrev:Det stämmer och hur de blir är omöjligt att veta i förväg. En fisk som varit "fredlig" i flera år kan plötsligt bli våldsamt aggresiv. Mycket beror på förhållandena i akvariet
endymion skrev:Jag skulle säga att det inte har särskilt mycket med individen att göra. Därimot hur mycket mat de får. Tänk själv reviret är den plats där fisken ska fixa all sin mat. Är man då hungrig försöker man utöka reviret och jaga iväg alla andra fiskar. Vilket i akvarium ofta slutar med masslakt.
Rooster skrev:Sen är det så att en "boss" ter sig mer aggressiv än andra fiskar men eg. har de flesta samma anlag för aggression men det är bara det att de subdominanta, i synnerhet de som är långt ner på skalan, sällan får tillfälle att visa aggression. Kvoten mellan hanar och honor plus en massa andra faktorer kan spela in...