metriaclima hajomaylandi

#1 - 2 juli 2008 09:55
har efter litet pyssel tagit reda på att en av fiskarna jag har med mina blå delfinciklider ( som fn är 2-4 cm stora :p) är metriaclima ( pseudotropheus? Vet inte vilket som är rätt) hajomaylandi. Har kollat litet på info om dessa och där står det att hanen är gul med lila ränder och honan är mer grå...frågan är då, är det mycket stor skillnad, för mina ser nästan likadana ut, och hanen ( den största av dom) verkar nu börja köra bort "honan" då och då från vad han nog etablerat som "sitt" revir. Tilläggas skall att de går ganska tångt just nu, i en 200 liters med 5 pytte blå delfiner, en synodontis och två labetropheus trewawasse på c:a 5 cm. ÄR detta normalt beteende eller är det så att det är två hanar?

Läste oxå att det bör vara 2 honro på en hane, men hemma hos killen de bodde hos innan var det bara de två som gick i hop. De verkade hålla sams då, men gick i ett större akvarium.
p.s Håller på att göra ordning ett 375 liters åt dom och de andra fiskarna, men det tar litet tid.
#2 - 2 juli 2008 22:37
ingen alls?:(
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 3 juli 2008 07:04
Hur stora är dom: 42-4 cm är ju inget direkt mått.
Artbeskrivning på arten http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=658
#4 - 3 juli 2008 10:46
nejnej det är mina blå delfiner som är 2-4 cm (litet snabb med fingrarna *rodnar*) hajomaylandisarna är c:a 8-10 cm.

Har tyvärr inte blivit goldmedlem än så kan inte se artbeskrivningen *rodnar igen*
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 3 juli 2008 11:51
nfalkestav skrev:
nejnej det är mina blå delfiner som är 2-4 cm (litet snabb med fingrarna *rodnar*) hajomaylandisarna är c:a 8-10 cm.

Har tyvärr inte blivit goldmedlem än så kan inte se artbeskrivningen *rodnar igen*

Vid 8-10 cm bör man kunna se färgskillnad mellan hona och hane.
Så här beskrivs färgskillnaden mellan könen i Zoopets artbeskrivning

Hanarna har en vitblå grundfärg med 7-8 mörkare blå band lodrät över kroppen. Huvudet och främre delen av buken är gul-orange. Honor och ungdjur är brunaktiga med lysande gula fenor.

Annons