Metriaclima greshakei

#1 - 27 september 2005 17:19
Hej
En av mina greshakei honor har tuggat i 2 dagar vilket är trevligt, nu är det dock som så att hanen stressar allt och alla i karet inkl den tuggande honan.

Bör jag flytta henne till yngelkaret så att hon får vara ifred eller tål dem och bli uppstressade stup i ett?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 27 september 2005 17:33
Svårt att svara på eftersom du inte nämner nåt om akvariets storlek, antal fiskar i akvariet, vilka andra du har i etc.
Rent allmänt är det dock bättre om den får gå kvar minst en vecka (gärna längre) annars är risken stor att honan spottar ut äggen vid flytten.
#3 - 27 september 2005 18:13
Förlåt, de går med 2+4 auratus och 2+4 Lab. trewavasae.
Akvariet är på 350 liter (140cm långt) Det finns gott om gömställen, inredningen består blästersand och naturstenar.

Auratus är bara aggressiva mot varandra medans trewavasae kan vara lite småilskna mot inte bara de egna utan även de andra arterna i karet.
#4 - 23 oktober 2005 21:03
Invasion.

Jag lät honan gå kvar i totalt 20 dagar sedan flyttade jag henne till yngelakvariet.

2 dagar efter flytten hade hon spottat ut en myriad av små mörka miniatyr-fiskar.

Det visade sig vara 33 st, könsfördelningen något oklar :D
2 dagar efter att dessa småttingar gjort sig hemmastadda så fick de sällskap av 7 Labeotropheus trewavasae m/c fördelat på 5 honor och 2 hanar.

Jag matar dem 3 ggr per dag (smulat flingfoder samt cyclops) samt gör vattenbyte 40% varannan dag då de huserar i ett 50 liters med innerfilter akvarium för tillfället. Det känns som att det är lagom, har kört på detta i en dryg vecka nu.

Eftersom den andra greshakei honan ruvar just nu inser jag snabbt att det blir ohållbart att ta reda på alla hennes yngel också, så hon kommer få gå kvar i det stora akvariet och spotta ut sina yngel där.

Det kommer säkerligen överleva en hel del yngel eftersom det finns så pass mycket gömställen i det stora akvariet.

Jag ska försöka ta bilder på de små så får ni se hur dem ser ut.

Annons