Metriaclima estherae "OB" fråga

#1 - 22 november 2003 23:28
Jag köpte idag dessa fiskar (1MC och 2OB) och har lite frågor?
Föräldrarna till dessa fiskar var en VF Blå hanne och honan var en OB. Om honan är OB blir alla yngel då OB eller kan dom bli normalfärgade? Anledning att jag frågar är att jag har hört att det är ovanligt med OB men dom hade typ ett 20-tal och alla var deras avkomma.
Hoppas nån kan reda ut detta eller har nån bra länk om just OB-fiskar.
Fiskarna föresten var väldigt snygga dom är blåoranga i grundfärgen och blåaktiga fläckar.
#2 - 23 november 2003 02:21
En mycket intressant fråga som jag inte riktigt kan svara på.

Jag vill minnas att jag har läst att alla MC (marmalade cats), oavsett art, har en pappa som är MC, vilket i så fall motsäger att pappan till dina är blå.

MC kallar man hanen då den antingen är O (orange) eller OB (orange blotched). Den vanligaste hanen i handeln av estherae, den rosa, tror jag alltså att man kallar MC. Däremot antar jag att du menar en MC av OB-varianten.

Jag trodde inte att det fanns några MC av OB-variant i sjön, men på Zoopets artbeskrivning står "Minos Reef hanarna är blå, men OB kan förekomma". Innebär detta att de förekommer eller att de kanske förekommer?

Min gissning är dock att O-honor föder O-honor och OB-honor föder OB-honor. MC-hanar av O-variant får MC-hanar av O-variant och blå hanar får blå hanar. Hur det är med MC-hanar av OB-variant vet jag inte då jag inte ens trodde att de existerade i sjön. Tilläggas kan att jag inte tror att det finns några vanliga honor vid Minos Reef annars hade nog dessa fått vanliga honor också.

Det snurrar i huvudet, och det beror inte enbart på att det är lördagskväll :)

Själv har jag fött upp ett flertal kullar av de i handeln vanligaste dvs av O-hane (den rosa) och O-hona och har alltid fått samma färg på avkomman.

Jag hoppas någon kan räta ut frågetecknen!!!
#3 - 23 november 2003 16:40
Har nu uppdaterat mig lite på området. Jag tog en liten "timeout" från hobbyn under andra halvan av 90-talet och mycket tycks ha hänt.

Boken jag har läst, och fått uppgifterna att en MC har en MC-pappa och att det inte finns några MC av OB-variant i sjön, är första upplagan (1995) av Konings "Malawiciklider i sin naturliga miljö".

Efter sök på nätet tycks det dock att man sedan dess har funnit ett fåtal exemplar av OB-hanar. Även tycks det som att blå hanar, i akvarium åtminstone, kan få O-hanar.

För att än en gång försöka besvara din fråga så skulle jag nog säga att i sjön får en blå hane och en OB-hona blåa hanar och i huvudsak OB-honor. Hur däremot de relativt vanliga OB-hanarna i handeln har odlats har jag ingen aning om. Inte kan de ha odlats av de fåtal OB-hanar som har hittats i sjön?

Det känns som jag svamlar lika mycket som i mitt förra inlägg. Kan inte någon expert reda ut begreppen!!!
#4 - 24 november 2003 18:46
Tack för svaren gjorde mig lite klokare.
#5 - 25 november 2003 09:59
Nu blir jag lite smått förvirrad.

Jag har en blå hane och en "vanlig" röd hona som lekte för ett tag sen.
Jag lät henne gå kvar och spotta i det stora akvariet.
Håvade upp ett yngel som är "svart" på huvudet och orangefläckig på bak kroppen.

Deta yngel bör väl då vara OB eller?

Mvh/Lukas
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 25 november 2003 10:19
Lite kommentarer.
I sjön så är hanarna blå (eventuellt också röda, återkommer till det). Honorna är röda (vanligast) samt OB.
En fisk har olika starka anlag - vilket innebär att en blå hane och en röd hona kan få yngel där honorna är OB, men chansen är naturligtvis större att honorna är röda.
Om man sedan konsekvent under en lång period driver en urvalsodling genom att enbart odla på t.ex. OB-honor. OM t.ex. den första yngelgenerationen ger 30% OB-honor och 70% röda, sedan odlar man på ett av OB-ynglen och då ger kanske nästa generation 50-50, nästa kanske 75%OB och 25% röda, etc. etc. För varje generation förstärks OB-anlagen och till slut kommer alla honor att bli OB.

Detsamma gäller då för röda rödzebra hanar - de är oerhört ovanliga i sjön (en del menar t.o.m. att de inte existerar utan att de som finns i handeln är ett resultat av en korsning med en annan art). Här kommer därför denna urvalsprocess genom systematisk odlig att ta betydligt längre tid än det tar att få fram t.ex. enbart OB-honor.
Om man här utgår från en VF röd hane (förutsatt att de existerar) så är det kanske bara 1% chans att denne ger en röd hane som avkomma, om man sedan odlar på detta yngel så ökar kanske chansen till 2% i nästa generation osv.
En sådan odling skedde dock på 70-talet och idag kan man därför säga att det idag snarare är vanligare med röda hanar än blå i handeln. Detta innebär dock att dessa fiskars anlag har förändrats oerhört mycket från den population som återfinns vid Minos Reef (deras naturliga biotop).
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#7 - 25 november 2003 13:57
Tack Kjell!

Det var mest det jag var ute efter. Detta med genetik och anlag är inte alldeles för lätt.

Mvh/Lukas
#8 - 25 november 2003 15:37
Tack Kjell!

Vad är din uppfattning om existensen av OB-hanar i sjön???

Oavsett om de existerar eller inte bör ju inte alla dessa OB-hanar som förekommer i handeln idag härröra från vildfågade OB-hanar.

Skulle det kunna vara så att denna målmedvetna urvalsodling av OB-honor till slut resulterade i att OB-honor inte bara producerar OB-honor utan också några OB-hanar som man sedan odlade på?

Det tråkiga alternativet vore ju om de däremot är ett resultat av korsning.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 25 november 2003 16:03
Vad är din uppfattning om existensen av OB-hanar i sjön???

Jag har ingen bestämd uppfattning - jag har dykt en gång vid Minos Reef och såg då inga "röda" hanar, Ad Konings har dykt många gånger där och han har aldrig sett någon "röd" hane.
Detta bevisar dock ingenting
- kanske plockades alla upp den gången de exporterades på 70-talet.
- kanske de har sorterats ut i sjön genom det naturliga urvalet.
- kanske en sådan hane i sjön bara dyker upp en gång av 1.000 eller 10.000 och då är ju cahnsen minimal att få se den när man dyker där.
- kanske är det så som du skriver att en sådan hane uppstod vid urvalsodlingen av OB-honor.
- kanske är det en variant som skapats genom korsning.
- kanske............
Ingen lär kunna bevisa vare sig det ena eller det andra.
Intressant att nämna är detta:
När röd zebran exporterades på 70-talet så blandades den ihop med en annan zebra-variant som också finns vid Minos Reef. Dessa hanar är också blå (nästintill identiska med röd zebra-hanarna) medan honorna skiljer sig rejält eftersom denna arts honor är blå (till skillnad från Röd Zebra-honorna som är röda och OB). Med nästan 100% säkerhet så fanns det i de första exporterna två olika hanar med i sändningarna - vilket i akvarium ledde till korsningar.

Oavsett vilket - så föredrar i alla fall jag blå hanar eftersom det är sådana som man ser i deras naturliga miljö - men det är mest en smaksak.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#10 - 25 november 2003 16:18
Jag håller med dig, ska nog försöka få tag på en blå hane efter denna diskussion.

Min fråga gällde egentligen OB-hanar (de prickiga) och inte O-hanar. Men det kanske är så att finns det inte O-hanar så finns det heller inte några OB-hanar?

Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 25 november 2003 16:44
Röd Zebra OB-hanar har jag aldrig sett - inte ens odlade. Det är O dvs "röda" som är vanliga i handeln.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#12 - 25 november 2003 16:58
Här i Stockholm har de två-tre största akvarieaffärerna ofta haft OB (både hanar och honor) inne på sistone.

Jag tror även att det var det Rille menade från början?

För övrigt håller jag givetvis med om att den röda (eller egentligen rosa) är den absolut vanligaste.
#13 - 25 november 2003 18:09
Ämnet har diskuterats på Nordiska Ciklidsällskapets forum:

http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3185
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2605

Där står bla att Ad Konnings, precis som Kjell säger, aldrig har sett några O-hanar i sjön. Däremot har Ad vid ett par tillfällen sett OB-hanar. Stuart Grant har tydligen exporterat två OB-hanar.

Min fråga är just att OB-hanarna i handeln kan ju knappast komma från dessa två exemplar. De måste väl ha "skapats" på annat vis?

Annons