Vad är din uppfattning om existensen av OB-hanar i sjön???
Jag har ingen bestämd uppfattning - jag har dykt en gång vid Minos Reef och såg då inga "röda" hanar, Ad Konings har dykt många gånger där och han har aldrig sett någon "röd" hane.
Detta bevisar dock ingenting
- kanske plockades alla upp den gången de exporterades på 70-talet.
- kanske de har sorterats ut i sjön genom det naturliga urvalet.
- kanske en sådan hane i sjön bara dyker upp en gång av 1.000 eller 10.000 och då är ju cahnsen minimal att få se den när man dyker där.
- kanske är det så som du skriver att en sådan hane uppstod vid urvalsodlingen av OB-honor.
- kanske är det en variant som skapats genom korsning.
- kanske............
Ingen lär kunna bevisa vare sig det ena eller det andra.
Intressant att nämna är detta:
När röd zebran exporterades på 70-talet så blandades den ihop med en annan zebra-variant som också finns vid Minos Reef. Dessa hanar är också blå (nästintill identiska med röd zebra-hanarna) medan honorna skiljer sig rejält eftersom denna arts honor är blå (till skillnad från Röd Zebra-honorna som är röda och OB). Med nästan 100% säkerhet så fanns det i de första exporterna två olika hanar med i sändningarna - vilket i akvarium ledde till korsningar.
Oavsett vilket - så föredrar i alla fall jag blå hanar eftersom det är sådana som man ser i deras naturliga miljö - men det är mest en smaksak.
Akvaristiska hälsningar
Kjell