Metriaclima?

#1 - 12 december 2006 15:59
Hej hej!

Det verkar inte bättre än att jag har fallit tillbaka på mitt intresse av malawi-ciklider efter några års uppehåll. Riktigt sugen på att skaffa mig ett biotop-kar nu. Något som förvånade mig när jag var inne och kollade runt på Zoopet var ett artnamn som jag tidigare inte skådat, nämligen Metriaclima. Hade tidigare några olika ciklider från Pseudotropheus-familjen som nu verkar har uppgått i Metriaclima. Någon som skulle kunna förklara omständigheterna runt detta.

MVH// Erik
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 december 2006 17:07
De Pseudotropheus som tidigare ingick i "zebra-gruppen" har nu fått ett nytt släkte - dvs Metriaclima.
Dock finns det en del dispyter om detta - en del menar att de fortfarande är Ps. andra att de skall heta Maylandia.
I Sverige är dock Metriaclima det släktnamn som är vanligast förekommande.
#3 - 12 december 2006 21:44
De Pseudotropheus som tidigare ingick i "zebra-gruppen" har nu fått ett nytt släkte - dvs Metriaclima.

Dock finns det en del dispyter om detta - en del menar att de fortfarande är Ps. andra att de skall heta Maylandia.

I Sverige är dock Metriaclima det släktnamn som är vanligast förekommande.

- Det här är intressant! Vilka människor är det som avgör vilken fisk som tillhör vilken art eller släkte? Är det någon speciell samling forskare som bestämmer parametrarna? Och vilka kriterier som gäller? Kan du, Kjell rekommendera någon bra litteratur i ämnet?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 december 2006 21:56
Det finns ingen som bestämmer. Alla kan i princip göra en artbeskrivning eller som i detta fall revidera ett helt släkte förutsatt att revideringen/artbestämningen uppfyller vissa kriterier.
Problemet är sedan att olika grupper har olika synsätt samtidigt samtidigt som det finns en vetenskaplig konkurrans/träta vilket gör att det ibland uppstår en diskussion huruvida man anser att en artbeskrivning/revidering har gjorts på rätt sätt.

Om man vill kan man självklart plöja sig igenom en bibba med artbeskrivningar och vetenskapliga diskussioner och sedan ta ställning huruvida den ene eller den andre har rätt i en fråga.
Detta gör inte jag utan jag ser mer krasst på det hela - vad gäller malawi och tanganyikaciklider så är Ad Konings den ende som ger ut böcker på svenska och han har i detta fall anslutit sig till åsikten att det skall vara Metriaclima. Då följer vi detta på Zoopet eftersom vi tycker att det är bättre att ett namn används i Sverige än att flera används på samma art. På www.cichlidpress.com (Ads sida) finns något som heter "Reference service" där olika arter är listade.

Annons