Metoder att sänka nitrathalten

#1 - 19 januari 2006 22:14
Vad finns det för möjligheter att sänka nitrathalten utöver mindre mat, färre fisk, mer vattenbyten och mer växter?
#2 - 19 januari 2006 22:25
Begränsa källan till nitrat, färre fiskar, ett foder med mindre protein, mindre mängd foder.
Slamsuga botten från fasta föroreningar.
Öka användningen av överflödigt nitrat, fler växande växter, alger.
Ett anaerobt filter.
Använd zeolit som är ett jonbytarsubstrat.

Enklast är vattenbyten.
#3 - 19 januari 2006 22:30
[quote=Kramfors]Begränsa källan till nitrat, färre fiskar, ett foder med mindre protein, mindre mängd foder.
Slamsuga botten från fasta föroreningar.
Öka användningen av överflödigt nitrat, fler växande växter, alger.
Ett anaerobt filter.
Använd zeolit som är ett jonbytarsubstrat.

Enklast är vattenbyten.[/quote]

alla de där utom möjligen det anaeroba filtret avlägsnar källan och inte nitratet. hur funkar det anaeroba filtret?

jag försöker hitta metoder till att överbelasta en liten behållare utan växter och belysning. uppdragning av foderfisk i plastbackar från clas ohlsson :)

edit: haha... vad tänker jag med. växterna avlägsnar ju såklart nitratet (eller svarare kvävet). sorry
#4 - 19 januari 2006 22:38
Så här gör man till dammar http://www.aquainterior.se/nyhet_visa.asp?id=60
Lite väl stort att ha inomhus.
#5 - 19 januari 2006 22:58
[quote=Kramfors]Så här gör man till dammar http://www.aquainterior.se/nyhet_visa.asp?id=60
Lite väl stort att ha inomhus.[/quote]

har läst om folk som gör liknande med rör under bottenmaterialet, men en 30L plastlåda lämnar inte mycket utrymme för det. tack för svaren dock :)
#6 - 20 januari 2006 03:48
kanske kan bygga nåt med ett avloppsrör i ett hörne
#7 - 20 januari 2006 10:22
[quote=Raven]kanske kan bygga nåt med ett avloppsrör i ett hörne[/quote]

hur då menar du? i eller utanför "hinken"?
#8 - 20 januari 2006 12:25
Jag skulle tro att anareoba filter innehåller bakterier som lever på nitrat. De tar upp nitrat och omvandlar det till helt ofarlig kvävgas. För att lyckas måste de ha en miljö som är helt utan syrgas.

Men jag fattar inte varför du inte vill slänga i friflytande växter som t ex Ceratophyllum. De är suveräna på att ta upp nitrat och hålla vattnet fint.
#9 - 20 januari 2006 12:35
[quote=Krax]Jag skulle tro att anareoba filter innehåller bakterier som lever på nitrat. De tar upp nitrat och omvandlar det till helt ofarlig kvävgas. För att lyckas måste de ha en miljö som är helt utan syrgas.

Men jag fattar inte varför du inte vill slänga i friflytande växter som t ex Ceratophyllum. De är suveräna på att ta upp nitrat och hålla vattnet fint.[/quote]

för att jag inte har nån belysning.
#10 - 20 januari 2006 14:14
[quote=terpentin]för att jag inte har nån belysning.[/quote]

Aha! Bra svar! :D

Annons