[QUOTE=peterhaack]Läs då detta...
http://www.haack.se/Kemi/Metylenblatt-x-hydrat.pdf
Metylenblått användes väl innan mot torsk(det vita luddet små bebisar får på tungan)förr i tiden?[/QUOTE]
Jag HAR läst den länken, men den beskriver metylenblått-x-hydrat... Tror inte det är samma sak alls.
Bland annat för att det heter ngt annorlunda (enl. innehållsförteckningen är det "Methylthionini chloridum" i våra kapslar). Dessutom har vi inga som helst särskilda säkerhetsföreskrifter vid hanteringen.
MEN, om det skulle vara samma ämne hittar jag ingenstans i säkerhetsdatabladet att det skulle vara cancerogent. Och om man kikar efter så får du äta 1180 mg för att det skall bli toxiska mängder - vilket är en del med tanke på att våra kapslar innehåller 50 mg. Och den mängden färgar en hel del. Och skulle du mot all förmodan få i dig de mängderna verkar det som om du får irriterad urinblåsa - vilket i o f s kan vara nog så jobbigt...
Det jag menar är att man inte behöver klä sig i skyddsdräkt 90 när man skall handskas med metylenblått i de ringa kvantiteter som det handlar om i vårt fall. Däremot kan jag starkt rekomendera att använda handskar och oöma kläder, för det färgar något så in i h-vete!
När det gäller tidigare användningsområden är jag inte helt säker, men det ringer en klocka när du nämner svampinfektioner...