Kul att...
...du har fått ägg!
Temperaturen i akvariet ska vara runt 27 grader.
Kläckning sker ca efter 3-5 dygn och då är ynglena så små att man knappt kan se dom med blotta ögat. Efter 5 dygn börjar yngeln att leta efter mat och artemia är det enklaste föda.
Hur stort är ditt akvarium?
Dom kanske klara sig om du inte har några fiskar som bökar omkring på botten. Måste matas ofta med artemia som kan bli kladdigt på botten ifall det blir för mycket på en och samma gång.
Det tar ungefär upptill en månad innan ynglena får hårdare fenor, men eftersom du har metallpansarmalar kanske det är deras bästa försvar är att dom bränns.
Det som triggar pansarmalar till att yngla av sig är ofta göra stora vattenbyten och temperaturskillnader som då uppstår.
Nu när malar har gjort det en gång så kan du förvänta dig att om ca 3 veckor kan bli flera ägg.
Tecknet är när malarna jagar varandra och simmar omkring på varandra.
Mitt råd är om du vill lyckas med yngel är att ta ur malarna i ett 20-25 liters akvarium med temperaturen 27 , liten filterpump och minimalt med sand.
Inom några dygn har dom lagt sina ägg upp till 100. Sedan tar du ur malarna tillbaka till deras vanliga hem och det lilla akvariet blir ett yngel akvarie.
Kul om du lyckas, pansarmalar är leveransklara efter ca 3-4 månader då är dom ca 2,5 -3 cm långa.
Det som kanske bli svårt att få yngel att klara sig i ett stort sällskapsakvarie är nog att det krävs ofta artemiamatning och många vatten byten.
Lycka till!
Ifall du har några frågor kan du maila mig privat.
Hurra och lycka i akvariet!
Men tyvärr har mina metallpansarmalar lagt rommen på glaset i ena kortändan så jag kan inte flytta äggen. Dessutom bebos akvariet av en halvstor scalare och 8st röda fantomtetror.
Som tur är verkar äggen sitta ganska hårt på glaset eftersom ingen fisk lyckats äta av dom ännu. Det blir väl en annan sak då dom kläcks :(
Det jag däremot funderar över är hur gamla ynglen är då dom får vassa fenstrålar och därigenom inte kan ätas av andra fiskar?
Har ynglen någon chans överhuvudtaget?