Metallpansarmalar har lekt

#1 - 31 mars 2007 19:30
Hurra och lycka i akvariet!

Men tyvärr har mina metallpansarmalar lagt rommen på glaset i ena kortändan så jag kan inte flytta äggen. Dessutom bebos akvariet av en halvstor scalare och 8st röda fantomtetror.

Som tur är verkar äggen sitta ganska hårt på glaset eftersom ingen fisk lyckats äta av dom ännu. Det blir väl en annan sak då dom kläcks :(

Det jag däremot funderar över är hur gamla ynglen är då dom får vassa fenstrålar och därigenom inte kan ätas av andra fiskar?
Har ynglen någon chans överhuvudtaget?
#2 - 1 april 2007 08:24
Kul att...

...du har fått ägg!

Temperaturen i akvariet ska vara runt 27 grader.
Kläckning sker ca efter 3-5 dygn och då är ynglena så små att man knappt kan se dom med blotta ögat. Efter 5 dygn börjar yngeln att leta efter mat och artemia är det enklaste föda.

Hur stort är ditt akvarium?
Dom kanske klara sig om du inte har några fiskar som bökar omkring på botten. Måste matas ofta med artemia som kan bli kladdigt på botten ifall det blir för mycket på en och samma gång.
Det tar ungefär upptill en månad innan ynglena får hårdare fenor, men eftersom du har metallpansarmalar kanske det är deras bästa försvar är att dom bränns.

Det som triggar pansarmalar till att yngla av sig är ofta göra stora vattenbyten och temperaturskillnader som då uppstår.

Nu när malar har gjort det en gång så kan du förvänta dig att om ca 3 veckor kan bli flera ägg.
Tecknet är när malarna jagar varandra och simmar omkring på varandra.
Mitt råd är om du vill lyckas med yngel är att ta ur malarna i ett 20-25 liters akvarium med temperaturen 27 , liten filterpump och minimalt med sand.
Inom några dygn har dom lagt sina ägg upp till 100. Sedan tar du ur malarna tillbaka till deras vanliga hem och det lilla akvariet blir ett yngel akvarie.

Kul om du lyckas, pansarmalar är leveransklara efter ca 3-4 månader då är dom ca 2,5 -3 cm långa.

Det som kanske bli svårt att få yngel att klara sig i ett stort sällskapsakvarie är nog att det krävs ofta artemiamatning och många vatten byten.

Lycka till!

Ifall du har några frågor kan du maila mig privat.

Svempus skrev:
Hurra och lycka i akvariet!

Men tyvärr har mina metallpansarmalar lagt rommen på glaset i ena kortändan så jag kan inte flytta äggen. Dessutom bebos akvariet av en halvstor scalare och 8st röda fantomtetror.

Som tur är verkar äggen sitta ganska hårt på glaset eftersom ingen fisk lyckats äta av dom ännu. Det blir väl en annan sak då dom kläcks :(

Det jag däremot funderar över är hur gamla ynglen är då dom får vassa fenstrålar och därigenom inte kan ätas av andra fiskar?

Har ynglen någon chans överhuvudtaget?
#3 - 1 april 2007 17:34
Tack för ett mycket bra svar!
Tyvärr är akvariet bara 85l och det verkar som om dom flesta äggen redan har rövats. Utsikten för yngel är nog därför mycket små.

Däremot ska jag nog skaffa en mindre balja, så som du beskrev den, där malarna kan leka.

Att ynglen bränns var för mig något nytt.
#4 - 8 april 2007 16:53
Du kan försöka att ta bort äggen med ett rakblad om de sitter på rutan. Ja, jag vet de kan lätt bli förstörda. Vi har dock gjort så, och det har än dock fungerat ganska bra att göra på det viset. Men det gäller att vara försiktig. Vi brukar förutom artemia mosa lite maltaletter.
#5 - 8 april 2007 17:24
Goldie03 skrev:
eftersom du har metallpansarmalar kanske det är deras bästa försvar är att dom bränns.

Bränns?!
#6 - 9 april 2007 18:34
Ingen som vet vad h*n menade?
#7 - 9 april 2007 18:47
nä inte direkt :)
har aldrig hört talas om det själv
#8 - 10 april 2007 19:19
Hurra!
Jag har tidigare sett något enstaka ägg från mina Corydoras panda, nu har de lagt flera, runt pumpen/filtret.
Jag tänkte att det dröjer då tre dagar tills de kläcks, om jag har tur.
Nyss när jag satt och tittade på fiskarna så såg jag ett yttepyttelitet malyngel!!
Vilken UPPLEVELSE!!!!!
Har lagt frusen skalad artemia i blöt [:-111]
Jag kommer inte att flytta äggen denna gång. Jag är nybörjare sedan 7 månader, så jag tror vattenkvaliteten är bättre i stora karet.
Jag ska göra tätare små vattenbyten.
Någon kanske klarar sig..
#9 - 11 april 2007 09:22
Om dom är i karet med guppys, så är nog risken att de små liven blr mat. De orkar upp till ytan då?

Förhoppningsvis kankse nåt klarar sig, själv har vi några vanliga metallisar och fläckisar, yngel alltså, men då i deras yngelkar.

Personlien tror jag det är bättre med ett yngelkar, när vi bytte vatten, de 2 första veckorna så tog vi vatten från karet där äggen blev lagda. Just pga av att kvaliten var bra där. Sedan efter 2 veckor brukar vi ta lite från karet där äggen blev lagda, och lite från kranvattnet. Sen när värdena blivit stabila så tar vi enbart kranvatten.
Men som sagt man måste kolla vattenkvaliten mycket, då det är så känsligt
#10 - 11 april 2007 17:43
Är det någon idé att ta upp äggen med ett rakblad, och placera dem i ett plast-yngelkar - ett sånt som flyter på ytan?
Jag ska nog testa det.
När jag såg ynglet rörde det sig blixtsnabbt, och jag tror det skulle orka upp till ytan, men jag kan ha fel.
Kan även siamensis kanske äta upp små yngel?
Kommer kanske om ett tag flytta över lekande Corydoras till det lilla akvariet, försöka få dem lägga ägg där, och sedan flytta tillbaka dem.
Tack för tipset att byta med vatten från det större karet.
#11 - 11 april 2007 18:33
Tar det sig upp till ytan är det inga problem, det är bara de andra firrarna som ynglen behöver se upp med då. Vet faktiskt inte riktigt hur siamensis gör med riktigt små yngel.
Vi plockar reda på äggen med rakblad, men som sagt det gäller att vara försiktig så man inte skadar dom, sen att man slår av pumpar och cirkulation, så de inte åker iväg, utan att man får ner äggen i en håv.

Annons