Metallpansarmal, rom?!

#1 - 14 september 2004 11:07
Har upptäckt ett mindre gäng romkorn på sidorutan på mitt stora akvarium (600L) där min malar går tillsammans med ett gäng svarta neontetror. Tetrorna tycks inte visa något intresse för romkornen, men jag är lite orolig i alla fall, de är ju rovfiskar trots allt!

Frågorna jag har är följande;

1: Hur ser befruktade romkorn ut?

2: Hur lång tid tar det innan bebisarna kläcks?

3: Hur skyddar jag romkornen, och senare ynglena, från tetrorna på bästa vis?

Jag vill gärna ha ett par fler malar då bottenytan är på tok för stor för de 15 jag har nu, de hinner inte med att städa och de är relativt skygga (simmar in och gömmer sig längst bak när man kommer in i vardagsrummet)
#2 - 14 september 2004 19:08
Du får nog lov att flytta rommen till ett eget yngelkar med samma vatten som i det stora och hyffsad cirkulation. Det brukar gå bra att försiktigt lossa rommen med fingrarna. Annars kan man ta ett rakblad och lossa med. Håll rommen under vatten så mycket som möjligt när du flyttar den. Om du har något medel mot mögel, t ex methylenblått eller dylikt är det bra att tillsätta. Efter någon/några dagar vitnar den rom som inte är befruktad och den andra mörknar. Den som vitnar möglar fort om inget mögelmedel används och kan sprida sig till befruktad rom om dom ligger nära varandra. Jag brukar försiktigt rulla fast romkornen ett och ett med lite mellanrum på frontrutan. Då kan jag ta bort möglig rom och behöver inte använda något medel. Det brukar kläckas på 4-5 dar. Sen lever ynglen på gulesäcken några dagar till. När de börjar simma lite mer "ordnat" så matar du med t ex nykläckt artemia (obs! Inga skalrester ska vara med), mikromask (tycker jag är väldigt bra), Baby-Star (om du kan få tag i det), skalad uppblött artemia (kan vara svårt att hitta) eller ev väldigt finpulvriserad maltablett. Jag har väldigt dålig erfarenhet av corydorasyngel och Liquifry, så det använder jag aldrig.
Jag vet att det står väldigt mycket om corydorasrom, kläckning och yngel på Zoopet sen tidigare. Så om du söker på lite olika ord kan du hitta hur mycket som helst. Lämnar du kvar rommen i det stora karet är chansen att något yngel ska klara sig mikroskopisk.
#3 - 14 september 2004 19:15
(dessa svaren gäller fläckig pansarmal, men det är kanske lika?)

1. Gräddvita->brunt sista dagen. Mjölkvita är fel.
2. 3-5 dagar, bl.a. beroende på temp.
3. Garanterat bäst resultat får du om du håvar ut alla andra fiskar (inkl malarna) dag 3 och släpper tillbaka dem dag 15-20. Då är ynglen så stora att de klarar sig om du har mycket gömställen.
#4 - 14 september 2004 21:52
jag skulle gärna vilja kunna flytta de andra, men att flytta 37 individer för ett mindre kommande gäng känns inte schyst, dessutom har jag inte plats någonstanns för de andra fiskarna i karet, så det blir väl till att göra i ordning mitt "lilla" 20L :)

Jag såg romkornen i fredags, de fanns INTE fär i torsdags, och de har antagit en lite mörkare färg. Lite svårt att se eftersom vattnet inte är kristallklart, men lite lätt bruna eller helt klara, lite osäker är jag allt.

Jag har provat att flytta 2 med rakblad vilket inte alls fungerade (de krossades) så jag är inte säker på att jag vågar rulla loss dem med fingret, dessutom sitter de nästan på varandra.

Om jag skulle prova att rulla loss dem, behöver jag oroa mig för att de flyter iväg eller klibbar de fast vid mitt finger?
#5 - 14 september 2004 21:59
Sjutton också. Jag tror du är för sent ute att flytta dom nu. Dom kläcks när som helst nu och romskalet har blivit väldigt skört så att ynglen ska kunna ta sig ut. Men... när dom nu kommit igång att leka kommer dom mycket troligt att leka snart igen. Om du kan flytta dom innom nåon/några timmar så är dom sega och klibbiga. Tar man lite försiktigt brukar det gå bra att ta dom med (rena) fingrar. Dom klibbar gärna fast på fingrarna också. Och tar man med rakblad brukar dom klibba fast vid rakbladet. Man kan ju ha en liten bytta med rak kant under för säkerhets skull. Dom brukar komma igång att leka efter att man gjort ett ordentligt vattenbyte med lite svalare vatten.
#6 - 14 september 2004 22:11
Jag ska sitta och titta imorgon. Eller iaf kolla en gång i timmen, med lite tur kanske man får tag i en rackare, och det är helt klart bättre än ingen alls! :)

Tack för hjälpen Sonja! :)

Man kanske skulle testa att byta 10-20% kallt vatten... det handlar ju om 60-120L, så det är inte något man bara gör!
#7 - 14 september 2004 22:39
Spana på rommen du. Det är kul att se dom kläckas. När dom mörknat kan du antagligen se ögonen som små svarta prickar genom romskalet och om du lyser med ficklampa på dom brukar man kunna se att de vänder sig inne i romkornet. När dom börjar kläckas bryter sig svansen ut först. Dom kan sitta så, med stjärten ute i flera timmar innan dom med en sista jättesprattling bryter sig ut. Byter du inte vatten med slang direkt när det nu är så stort kar du har? Har du bara slang så gör du det fort och lätt ;-) Vilken sorts corys har du förresten?
#8 - 15 september 2004 11:02
Det är helt vanliga metallpansarmalar, har itne investerat i en riktig slang utan går de 7meterna mellan karet och badrummet med en 10L hink... Det var för övrigt så jag fylde karet... Jag har nu tränade axlar ;)

Jag gick in för att ta en titt när jag vaknade och ställde mig först och tittade på rommen (såklart, väntan är olidlig) de har inte kläckts, men det är som små foster i, så de är iaf befruktade. Tog mig inte tid att titta efter som de vände sig (ska titta mera, det är ju intressant!) för jag såg något i ena ögonvrån... FLER?!? Jag har ju inte gjort något alls speciellt med varken vatten eller mat, men jag tackar för de 20 extra romkornen ;)

Så nu blir det till att tvätta armarna, hela armarna, och ställa sig och försöka få loss ett par romkorn om man nu kan :)
#9 - 15 september 2004 11:09
Off topic, men ändå, slang och fäste till kranen (finns standard, passar min kökskran..), kostar max 200 kr, sedan blir vattenbytena en barnlek [:)] både att tömma och fylla.. Lycka till med småttingarna!
#10 - 15 september 2004 13:52
Norpan, tack för tipset, men nu är det inte så att jag inte vill utan inte kan, jag köper det jag behöver till karen och blir det något över så går det till mat till mej :P
#11 - 15 september 2004 13:59
Jo, vet hur det är, även om läget har förbättrats radikalt för mig sedan jag började jobba extra på helgerna.. Du kan ju önska dig en slang i julklapp eller namnsdagspresent eller nåt, även om människor kan titta lite snett på en när man önskar sig 25 kg grus eller så i födelsedagspresent [;)]
#12 - 15 september 2004 14:02
*skrattar* De tittar lite snett på mig iaf, så jag är van ;)
#13 - 15 september 2004 15:21
istället för att skrapa loss rommen med rakblad så kan du ta en vanlig syreslang o använda som hävert ,på det viset kan du försiktigt "suga" loss romkornen o även nykläckta yngel följer med utan att ta skada,har praktiserat denna metod många ggr o det funkar,lycka till.
#14 - 15 september 2004 19:56
Metallpansarmalarna och de fläckiga (aeneus och paleatus) är nog dom som leker lättast. Om du flyttar över rom till ett litet kar så är det väldigt bra om du kan få till cirkulation på något sätt. En luftpump med syresten, ett skumgummifilter eller ett litet innerfilter med en nylonstrumpa över "pumpgälarna" så att yngel inte sugs in i pumpen. Jag har kläckt coryrom i sån där flytande yngelkasse för levandefödare några gånger då det varit lite panik då jag hittat rom. Då riggar jag fast den på något sätt så att den hamnar i närheten av det stora karets pumputblås. När ynglen väl är kläckta efter några dagar har jag då haft ett litet yngelkar beredd. Det kanske kan vara en nödlösning?
#15 - 16 september 2004 12:26
Jag har nu de 20 korn jag hittade i ett 20L yngelkar, med syresten... Så nu är det väl bara att vänta och se :)
#16 - 17 september 2004 10:38
Okej, har idag fått 19 små ägg till... Det är dessa dagarna jag önskar att jag hade en större lägenhet så jag kunde ha fler kar så jag fick plats med alla mina älsklingar! Jag vet inte om jag ska flytta den nya rommen till yngelkaret med de "gamla" äggen eller inte...
#17 - 17 september 2004 13:03
Flytta dit dom du. Jag brukar ha lite olika storlekar ihop vartefter dom leker. Det som kan hända är att de något större ynglen knuffar de mindre så de far illa. Jag har råkat ut för det med en sort jag har. Just deras yngel är känsligare och mer loja. Men du har ju samma sort och en tålig sort dessutom, så hade det varit hos mig hade jag stoppat ner dom i samma.
#18 - 17 september 2004 22:28
Jag fick bara loss 2st, resten vad mjuka och sladdriga... Vad är det för fel på dem?
#19 - 19 september 2004 09:11
Dom hade inte suttit så länge eller hur? Det kan ha varit fel på dom eller så kanske du kan ha klämt till dom lite, lite för hårt? Men dom brukar vara rätt sega och elastiska första dagen dom är lagda så dom brukar gå bra att flytta med fingrarna. Du kanske kan prova med att lossa nya romkorn med ett rakblad i stället och se hur det går? Har dom väl kommit igång att leka så håller dom i regel på flera gånger. Mina corys brukar komma igång på 3e-4e dagen efter vattenbyte.
#20 - 19 september 2004 09:31
När jag hade metalpansarmalar så lekte de efter vattenbyte. De la äggen på framrutan, mitt framför näsan på discusarna. Men de verkade inte alls brydda. Så gick det några dagar och jag tänkte inte så mycket på det. Sen försvann äggen, jahapp...Uppätna!
Sen efter 2 veckor när jag skulle byta vatten så hade jag 6 st miniatyrcorydoras bakom min btn bakrund!
Nästa alla hade kläckts och sökt sig bakom bakrunden och levt där.
#21 - 19 september 2004 10:20
Vad roligt att dom klarade sig naturligt. Jag skulle tro att bortsett från fisk som äter ynglen så är problemet att dom ska hitta något att äta i början när de är små.
#22 - 19 september 2004 12:52
Så mycket jag matade discusarna så badade yngeln i foder [;)]
#23 - 19 september 2004 13:21
Verkligen kul att höra att det kan fungera naturligt också. Grattis.
#24 - 20 september 2004 13:46
asså... redan när jag första gången snuddade vid äggen var de sladdriga... När jag provade med rakblad krossades de bara.

Mina svarta neontetror äter rom som fan! Borde nästan inte behöva mata alls med tanke på hur många korn jag sett dem äta! *ler*
Jag hoppas verkligen det blir något, behöver lite fler malar :)
#25 - 20 september 2004 17:54
Då tror jag att det inte var helt krya romkorn. Jag har också "hittat" rom som är liksom sladdrig och går sönder. Dom brukar bara spänstiga, sega och klibbiga. Speciellt när de är rätt nylagda. Det brukar inte vara problem att flytta dom. Men jag vet inte vad det kan bero på att den är dålig.
#26 - 23 september 2004 03:39
De jag fått loss är aningens hårda och har inte fastnat på fingret (med undantag för 3 av de närmare 40 jag nu tagit upp) Men å andra sidan har jag "bara" plockat 2 dagars rom, en gång om dagen i 2 dagar med andra ord. För de lägger ca 20 ny per dag! Hur ska man orka pillra med sådant varje dag? Visst, de som sitter vid ytan, det är bara att stoppa ner handen, men de som sitter lite längre ner på rutan? När man har vatten upp över armbågarna dagligen är det inte lika spännande längre...
#27 - 23 september 2004 12:45
När du får dom första egna corydorasynglen är det värt allt bök. Då vill man ha fler och "dyker" gladeligen ner i akvariet för att leta efter mer rom. Det är bara att kavla upp ärmarna och ha några handdukar i närheten ;-)
Sen beror det förstås på hur det lyckas med kläckningen. Det kanske räcker med rom efter ett tag när man har fullt i alla yngelkar överallt ;-)

Annons