Metallhalogenfrågor till Malawikar?

#1 - 28 mars 2004 16:18
Jag håller på att planera för ett 120x50x50 som skall ha afrikanska ciklider. Jag har börjat bli sugen på MH eftersom det ändå skall köpas någon belysning. Jag vet att jag inte egentligen behöver starkt ljus men tycker att:

1. Armaturen är snygg när den hänger ovanför akvariet.
2. Det borde bli snyggare ljus med en 'punktformad' lampa. Lysrör blir ganska 'platt' ljus utan skuggor.
3. Aquaristic.net säljer en oceanlight 150 för € 179 vilket inte är mer än vad ramp+4 lysrör kostar.

Frågor till er med erfarenhet:

1. Räcker en lampa till 120 längd? Jag borde kunna höja den lite för att få bredare ljus eftersom ljusmängden inte är kritisk.

2. Blir det för mycket ljus med en sån lampa? Alger.

3. Kan man sätta i en 70 watts lampa i en sådan armatur istället med kanske lägre färgtemperatur?

4. Varför är just denna armatur så mycket billigare än de andra? Vad är det för 'fel' på den?

/Rolf
#2 - 28 mars 2004 16:38
1 den är avvägd till ca 80 i längd. Om du höjer den mer så kommer den att blända den som tittar på akvariet.

2: Skaffa äppelsniglar så kommer du aldrig att se en skymt av alger.

3: Nej

4: vet ej

MVH
Magnus
#3 - 28 mars 2004 18:42
Tack topfrog, även om svaren inte riktigt var de jag hade önskat. [V]

En följdfråga blir då,
om man skall lägga ut uppåt 6k pengar på en riktig 2x70 MH-belysning så gäller det att
förutsättning 2 stämmer
Det borde bli snyggare ljus med en 'punktformad' lampa. Lysrör blir ganska 'platt' ljus utan skuggor.

Vad tycker ni? Blir ljuset 'snyggare'? Är det värt extrapengarna?
MVH
Rolf
#4 - 28 mars 2004 19:03
Jag tycker personligen det. Det blir oerhört mycket snyggare med metallhalid än med lysrör. Enda nackdelen med MH jag funnit är just priset - och i priset måste du väga in nya lampor en gång per 18 månader...

Är alger ett problem i malawi-akvarier? De knaprar väl alger allihop nästan...
#5 - 28 mars 2004 19:19
JAg kan absolut ingenting om MH, men eftersom du inte har några växter så tycker jag bara det är snyggt om inte hela karet lyses upp. I ditt fall så skulle det bli 20 centimeter på varje seda som är lite mörkare. Tror även skuggefekten blir bättre om man bara har en lampa.

Men det är ju en smaksak...
#6 - 29 mars 2004 14:16
Ursprungligen skickat av Azur

Jag tycker personligen det.

Azur, jag kollade på din hemsida, vad har Du för wattal på dina lampor? 70 eller mer?
Bra namngiven armatur. Billy Butt, fixade jag en sån skulle jag bli omedelbart hemlös... [^]

MVH
Rolf
#7 - 30 mars 2004 20:28
Isak: 2st 150-wattare, fast bara en är tänd. Blir faktiskt snyggare så. Jag skulle faktiskt gärna prova en 250 wattare (man kan inte ha för ljust... det är nåt jag har med mig från mina saltvattensdagar), men så är det ju det där med kostnad...

Japp, rampen är Butt-ugly. Att bygga en ny ramp av limträ är ett sånt där projekt som liksom bara ligger och aldrig blir av... Och visst har min flickvän haft synpunkter på den. [:D]

Annons