Metallhalogen till sötvattenakvarium?

#1 - 29 oktober 2009 13:05
Hej!

Tankarna går i att köpa ett nytt akvarium. Hittade ett fint akvarium som troligtvis vart saltvattensakvarium. Endast MH armatur(och lampan i den) på 250w följde med, så jag undrar nu om man kan köra med MH lampa till sötvattensakvarium? Och framför allt, om det är bra för växter och fiskar?

mvh
Stoffe
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 oktober 2009 13:13
Bara lampan följde med - har du ingen armatur?

Visst går det utmärkt med MH i ett sötvatten (jag har det själv) - men 250 tycker jag är väl starkt
#3 - 29 oktober 2009 13:35
Bara lampan följde med - har du ingen armatur?

Visst går det utmärkt med MH i ett sötvatten (jag har det själv) - men 250 tycker jag är väl starkt

Oj, jag menade att armaturen följde med(och lampa i armaturen), jag skrev fel där.

Aha, Vad är lagom watt-antal på en sådan lampa då?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 29 oktober 2009 13:45
Stoffe.B skrev:
Oj, jag menade att armaturen följde med(och lampa i armaturen), jag skrev fel där.

Aha, Vad är lagom watt-antal på en sådan lampa då?

beror på höjden av akvariet, hur många som behövs beror främst på akvariet yta
#5 - 29 oktober 2009 14:11
Vad är det för mått på karet?
#6 - 29 oktober 2009 15:49
ansjo skrev:
Vad är det för mått på karet?

Måtten är (HxBxD) 70x60x60 ~250L
#7 - 29 oktober 2009 15:57
Stoffe.B skrev:
Hej!

Tankarna går i att köpa ett nytt akvarium. Hittade ett fint akvarium som troligtvis vart saltvattensakvarium. Endast MH armatur(och lampan i den) på 250w följde med, så jag undrar nu om man kan köra med MH lampa till sötvattensakvarium? Och framför allt, om det är bra för växter och fiskar?

mvh

Stoffe

Jag har ett 540 liter med Malawisar i. Dessutom en gigantisk Cryptocoryne Balanseae (möjligen aponogetifolia). Till det karet har jag en 2 x 250 watt MH som också har T5 ljusrör på sidan (kommer inte ihåg wattantalet på lysrören).
Jag gör som så att MH har jag på när jag är hemma och framförallt under mörka årstiden. Ger ett mycket behagligt ljus och det skapar glimmer i vattnet (krävs att man har fart på vattnet dock). När jag inte är hemma så låter jag lysrören vara tända.
Cryptocorynen har växt sig gigantisk och fiskarna mår bra. Det är i alla fall min erfarenhet av MH i sötvatten.
#8 - 29 oktober 2009 15:59
Jag har ett 540 liter med Malawisar i. Dessutom en gigantisk Cryptocoryne Balanseae (möjligen aponogetifolia). Till det karet har jag en 2 x 250 watt MH som också har T5 ljusrör på sidan (kommer inte ihåg wattantalet på lysrören).

Jag gör som så att MH har jag på när jag är hemma och framförallt under mörka årstiden. Ger ett mycket behagligt ljus och det skapar glimmer i vattnet (krävs att man har fart på vattnet dock). När jag inte är hemma så låter jag lysrören vara tända.

Cryptocorynen har växt sig gigantisk och fiskarna mår bra. Det är i alla fall min erfarenhet av MH i sötvatten.

Aha ok :) Låter heltrevligt med att det glimmar :) Men du har ingen aning om det blir för högt watt antal till 70 högt akvarum? Sen är det ju 60djupt och 60 brett/långt så det är ju inget monster precis, bara en kub egentligen :p
#9 - 29 oktober 2009 16:04
Stoffe.B skrev:
Måtten är (HxBxD) 70x60x60 ~250L

Eftersom karet är såpass högt är det inte fel med MH, på det viset kan du ha lite fler sorters växter som kräver lite mer ljus, något som hade varit lite svårare med vanliga ljusrör.
Jag har ett kar med måtten 70x70x70 och har en ramp med 4x24W T5 och en 250W MH som hänger ovanför med bra resultat:)!
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 29 oktober 2009 16:13
Fast om det är 60 högt så räcker det gott och väl med 150 watt. Att köra med 250 är rejält med energislöseri som varken är bra för plånbok, eller miljö. 150 räcker gott och väl för de flesta växter
#11 - 29 oktober 2009 16:18
ansjo skrev:
Eftersom karet är såpass högt är det inte fel med MH, på det viset kan du ha lite fler sorters växter som kräver lite mer ljus, något som hade varit lite svårare med vanliga ljusrör.

Jag har ett kar med måtten 70x70x70 och har en ramp med 4x24W T5 och en 250W MH som hänger ovanför med bra resultat:)!

4st T5 rör + 250w MH? Inte illa det inte ^^

Fast om det är 60 högt så räcker det gott och väl med 150 watt. Att köra med 250 är rejält med energislöseri som varken är bra för plånbok, eller miljö. 150 räcker gott och väl för de flesta växter

Det är 70 högt :P Men 150w räcker alltså?
#12 - 29 oktober 2009 16:22
Ett sätt är att minska på belysningstiden så får du samma energiförbruking.
#13 - 29 oktober 2009 16:30
flygrc skrev:
Ett sätt är att minska på belysningstiden så får du samma energiförbruking.

Jo, men måste jag inte minska rätt så mkt då? I mitt akvarium nu har jag en armatur med ett 30W rör, och den lyser från 09 - 21, rätt så lagom tid tycker väl jag. Men med 250W MH lär jag ju ner på jag vet inte hur många timar :O
#14 - 29 oktober 2009 16:43
12 h är för mycket , nu har jag har lite erfarenhet men tycker det ser ut att fungera bättre med mer ljus under kortare tid än tvärtom
#15 - 29 oktober 2009 16:55
Jag hade kört på den belysningen och ca 10h belysningstid. Du har ju redan armaturen och det är inte billigt att byta. Tänk på att du får väldigt starkt ljus så algerna kommer frodas till en början innan det är balans i karet, motverak detta genom att ha mycket snabbväxande växter, göda med PMDD och ha fisk/snäckor som käkar alger.:)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 29 oktober 2009 18:00
Stoffe.B skrev:
Det är 70 högt :P Men 150w räcker alltså?

Oj, såg bara att det stod 70x60x60 och man skriver alltid LXBXH men du hade valt en egen turordning.

150 räcker om du inte skall ha mycket ljuskrävande växter vid botten. Jag har 150 watt och ett 85 cm högt akvarium
#17 - 29 oktober 2009 21:48
flygrc skrev:
12 h är för mycket , nu har jag har lite erfarenhet men tycker det ser ut att fungera bättre med mer ljus under kortare tid än tvärtom

Jasså? Menar du att jag bör sänka min belysningstid, även fast växterna frodas och livet leker för fiskarna så att säga? :)

Sultanen skrev:
Jag hade kört på den belysningen och ca 10h belysningstid. Du har ju redan armaturen och det är inte billigt att byta. Tänk på att du får väldigt starkt ljus så algerna kommer frodas till en början innan det är balans i karet, motverak detta genom att ha mycket snabbväxande växter, göda med PMDD och ha fisk/snäckor som käkar alger.:)

Ok.. Ska se om jag vill ha det. Har nyligen haft och sålt ett kubakvarium, men pmdd och EC har jag iaf :) Snäckor å sånt går ju alltid att köpa :P

Oj, såg bara att det stod 70x60x60 och man skriver alltid LXBXH men du hade valt en egen turordning.

150 räcker om du inte skall ha mycket ljuskrävande växter vid botten. Jag har 150 watt och ett 85 cm högt akvarium

Aha, ursäkta. Är inte så insatt i systemen :P Ok, men det låter bra.

Annons