metallhalogen/kvicksilverlampor till litet akvarium

#1 - 10 oktober 2005 21:01
Jag börjar fundera lite på alternativ belysning till mitt akvarium på drygt 100 liter. Tycker att lysrörsljuset är lite tråkigt eftersom alla skuggor jämnas ut och vattenrörelser försvinner helt.
Är det överhuvudtaget möjligt att ha mh eller kvicksilver till ett så litet akvarium? Om det går, vad ska man ha?
Strunta i hur mycket det kostar en stund, det kan jag bekymra mig om senare.
#2 - 10 oktober 2005 23:48
om du ska ha rörelser så är det bara MH som ger det. Kvicksilverlampor är dock ngt mindre effektiva vilket kan vara bra, Men du får ett ganska platt ljus som jag iof gillar.
Annars så tror jag det bästa alternativet är just lysrör för ett kar i den storleken. Det är lätt att få det ljus man vill med dom, färgmässigt. du kan ju prova att sätta i 3-4 st vanliga halogenspottar i rampen, de ger inget "Bra" ljus direkt men,.. det får rören stå för. Däremot så får du lite rörelse och liv i ljuset!
#3 - 11 oktober 2005 20:53
Jo, jag misstänkte nästan att lysrör passar bäst. Blir det inte väldigt varmt med halogenspottar i rampen? Låter som något jag skulle kunna testa annars. Tack för hjälpen!
#4 - 11 oktober 2005 21:53
njaoe. =) det klart att dom blir varma men dom värmer inte upp nått!.. Det är ju inget i jämförelse med HQL eller HQI...
Prova så får du se. Spottar brukar finnas på de flesta varuhus eller liknande å kostar inte mer än nån hundring!
#5 - 12 oktober 2005 08:24
Kan nämna att jag hade en 150 watts metallhalidbelysning 10cm över ett 30-liters(!) saltvattensakvarium tidigare. Det var dels för att jag hade väldigt ljuskrävande koraller, men dels för att jag ville testa. Det funkade bara fint.

Jag hade förstås inget täckglas, och ingen värmare.
#6 - 12 oktober 2005 19:05
Ljusmässigt så är det ju lite skillnad på söt å saltvatten... men det borde ju värma desamma.... vad höll de för temp då?

Annons