<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Anser definitivt INTE att 150 watt är för lite - i ett av mina växtakvarium som är 60 centimeter djupt så använder jag 70 watt och det räcker helt klart. I ett annat med samma djup använder jag 150 watt och det tycker jag faktiskt är väl starkt och det akvariet fungerar sämre.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Tja, metallhalid ger alltså ganska exakt samma ljusmängd som samma watt-tal lysrör. Växtakvarie-folket brukar rekommendera 0.5 - 1 Watt/Liter.
2x150W ger 0.55Watt/liter, 2x250W ger 0.92 W/L; bägge ligger alltså inom det rekommenderade intervallet, fast vid vardera gränsen. Jag personligen gillar starkt ljus, så om jag var honom skulle jag välja att lägga mig vid den övre gränsen, men å andra sidan kanske jag är skadad av att ha haft saltvatten, där är rekommendationen minimum 4W/L.
Jag är säker på att 2x150 funkar finemang det också.
Jag måste däremot säga att för mig låter 2x70 watt väldigt lite i ett sånt akvarium; det motsvarar bara dubbla ljusmängden mot vad han redan har.
Andra faktorer är att 250W lampor ofta är lättare att hitta och billigare i inköp än 150 wattare, men 250'an drar mer ström och blir därför dyrare i drift.