[quote=Fuzzop;1192595]Min tanke va från början 2x70w till ett 160liters på 110cm i längd, hur ser det ut med spridningen för dig? kanske jag kan nöja mig med en lampa? eller ser det väldigt ljust ut o mitten bara som du har det?[/quote]
Spridningen beror på designen på reflektorn. I mitt fall har lampan ungefär 45 graders spridning, så jag har en skuggig sida och en kraftigt upplyst sida. Jag gillar kontrasten.
Om man har täckglas på MH lampan borde den sitta ganska nära va? har fundering på heltäckande ramp med fläkt i och ett lysrör utöver MH
Heltäckande ramp och MH lampa är en besvärlig kombination, särskilt med täckglas. MH'n klarar sig, men täckglaset är inte termoglas, och risken är att det spricker när det stänker på det. När metallhalogenen stängs in i en ramp (och ännu mer med täckglas) ökar också värmeproblemen, så du måste ha fläkt (som för oväsen).
Jag har en pendelspot, och eftersom den hänger fritt över akvariet behövs ingen fläkt. Många MH ramper är också designade för att hänga fritt över akvariet. Med nån decimeter luft mellan täckglaset och MH'n minskar risken för att täckglaset skall spricka - fast många, inklusive jag, kör helt utan täckglas.
Det stämmer också att lampan blir gulare med tiden. Beroende på märke kan skillnaden vara omärkbar för blotta ögat, eller dramatisk. Än värre är att lampan tappar i ljusstyrka, vilket man inte ser med blotta ögat.
Räkna med att ersätta lampan ungefär en gång per år till en gång varannat år.