Metallhalogen

#1 - 21 februari 2006 16:53
Hej!

Jag tycker att det är märkligt att det inte finns fler trådar om just metallhalogen på forumet. Hur kommer detta sig egentligen? Vad jag har förstått så är flertalet akvarister huvudsakligen intresserade av växter, och bör därför vara intresserade av belysning...

Jag kan ha fel, men det verkar som det är relativt få som använder metallhalogen. (bortsett från de med saltvattenskar). Varför är det så ? Man säger ofta att det är väldigt dyrt, men faktum är ju att även lysrörsarmaturer och liknande är nästan lika dyrt.

Idag kan man få en komplett 150W-armatur med lampa för ett par tusen. Motsvarande effekt med lysrör kostar lika mycket. (+/- småpengar).

Har metallhalogen egentligen några nackdelar? Såsom värme, dåligt för fiskarna ? eller något annat...

Att man hänger dem i taket tycker jag personligen är riktigt snyggt, så detta är bara en fördel.

Jag undrar även om det finns några andra, kanske bättre, allternativ till metallhalogen. Hur är det med ex hög/lågtrycksnatrium?
#2 - 21 februari 2006 22:45
Jag förstår inte heller ointresset för MH.
Svenska akvarister kanske är konservativa?
Det bara SKA vara lysrör.
#3 - 21 februari 2006 23:50
Nu är det så att dem som använder MH är dem som har saltvatten, för att dem ofta behöver grymt mycket mer kräm i sina kar än vad vi behöver i våra sötvatten.

nackdelar med MH är att dem blir varma, dem fördelar inte ljuset som T5/T8, ska man ha MH så ska man ha ett STORT kar med minst 2st MH armaturer. för att få tillräckligt med ljus i hela karet. sen så lyser MH upp 70% kar o 30% av rummet, nu är det ca. det är inga faktasiffror.

slutsatsen blir: under 500l så får man bäst resultat av lysrör. Helsta alternativet T5.
Över 500l så funkar båda, men ofta används MH för att lysrör inte finns i sånna längder som akvariet är i.

hoppas du har fått en bra förklaring på din fråga.

Ps. Det finns en sökfunktion på forumet, så du kan läsa de BEFINTLIGA trådar om MH. Jag har ett igång där vi har kommit upp i 3sidor än så länge.
#4 - 22 februari 2006 01:30
för min del blir de lysrör för de kan ja plocka ihop för en 500-600kr medans Mh skulle landa på över 6000kr och dessutom bli på tok för starkt då ja inte kommer köra co2 gödning.
#5 - 22 februari 2006 08:46
Mozze:

Jag förstår att det inte är nödvändigt om man inte använder CO2, PMDD osv. Men det verkar ju faktiskt som att ganska många använder CO2, och då bör det inte vara fel med MH. Det räcker säkerligen gott och väl med lysrör, men MH borde vara ett allternativ som fler väljer tycker jag.

Att MH lyser upp mycket i rummet kan ju vara en nackdel, men eftersom akvariet endast är tänt på dagen så bör det inte vara så farligt.

Om man, som jag, tycker att det är snyggt med hängande armatur, använder CO2 och PMDD i ett 300liters, är det inte lönt med MH då ? Det kan ju inte vara dåligt iaf? Kanske bortkastade pengar, eftersom jag redan har en ramp med 4 lysrör. Eller?

PS: jag är fullt medveten om att det finns en sökfunktion. Jag har läst din tråd, vilket jag fann ganska intressant. Jag hittade dock inte svaret på min fråga.

Raven: Utan CO2, så förstår jag att MH inte är lönt. Det stämmer som du säger att man kan "plocka ihop" lysrörsgrejor betydligt billigare, det har jag själv gjort. Jag syftade på om man köper helt ny armatur. Då är det inte så stor prisskillnad / W.

En annan sak som verkar häftigt med MH är att man i vissa fall ska kunna se "ljusvågor" på botten i karet.

Vad tycker ni som har MH? Var det ett lyckat köp? Blev det snyggt i (och utanför) karet? Trivs växterna?
#6 - 22 februari 2006 08:55
Vad tycker ni som har MH? Var det ett lyckat köp? Blev det snyggt i (och utanför) karet? Trivs växterna?

Ja
Mycket snyggt, finns ingen annan sorts lampa som ger bättre färger på fiskarna. NEONtetra :P. Växterna trivs, dock så hade ja lampa för nära vattenytan och det blev algextravaganza fast ja kör me pmdd+co2. Höjt upp den nu och det är redan bättre. Ja man kan se "vågor" eller vad man nu vill kalla det.

Eftersom min lampa är upphängd i taket med vajrar så lyste mitt rum upp lika mycke som akvariet. Det löste jag enkelt med en bit folie som hänger ner några cm på lampan så att man "styr" ljuset.
#7 - 22 februari 2006 09:01
[quote=genius]Ja
Mycket snyggt, finns ingen annan sorts lampa som ger bättre färger på fiskarna. NEONtetra :P. Växterna trivs, dock så hade ja lampa för nära vattenytan och det blev algextravaganza fast ja kör me pmdd+co2. Höjt upp den nu och det är redan bättre. Ja man kan se "vågor" eller vad man nu vill kalla det.

Eftersom min lampa är upphängd i taket med vajrar så lyste mitt rum upp lika mycke som akvariet. Det löste jag enkelt med en bit folie som hänger ner några cm på lampan så att man "styr" ljuset.[/quote]

Det låter ju lovande. Du har inte möjlighet/ lust/ ork att ta ett par snygga bilder?

Du pratar om algexplosion. Det har jag hört flera gånger tidigare i samband med MH. Vad är egentligen detta? FÅr man mer alger med MH ? Beror det på för mkt ljus? eller att man inte hinner med att öka CO2, PMDD osv?
#8 - 22 februari 2006 09:22
[QUOTE=cactus]Du pratar om algexplosion. Det har jag hört flera gånger tidigare i samband med MH. Vad är egentligen detta? FÅr man mer alger med MH ? Beror det på för mkt ljus? eller att man inte hinner med att öka CO2, PMDD osv?[/QUOTE]
Nej, det är likadana fotoner som kommer ur en MH-lampa. Så mer alger blir det inte pga lamptypen. Algexplosion triggas lätt av ändrade fårhållanden i akvariet tex mångdubblad belysning (vilket ofta är fallet vid byte till MH)
#9 - 22 februari 2006 09:29
[QUOTE=cactus]Vad tycker ni som har MH? Var det ett lyckat köp? Blev det snyggt i (och utanför) karet? Trivs växterna?[/QUOTE]

Över mitt 980 liters funkar det bra. Ser väldigt snyggt ut och växterna trivs. Rummet blir upplyst till viss del, men det finns inget annat alternativ. Ett bra köp med andra ord.

Över mitt 145 liters körde jag en stund med MH. Även här blev rummet väldigt upplyst, vattnet blev varmt och avdunstade i snabb takt. Det starka ljuset gjorde även akvariet ostabilt. Ett dåligt köp. Kör nu med 2x24W T5 istället.
#10 - 22 februari 2006 09:54
Jag har en 150w mh på min 55cm kub (lite över 160 liter) inte så lätt att få igång o bli stabil, men askul när de funkar.
Det är en geiseman nova2 som lyser upp rummet lika mycket som mina 2 aquamedic 150w(dom ligger på mitt 540).

Jag måste säga att jag gillar mina mh lampor och hängande armaturer är ju riktigt snygga.
Växterna trivs bra bara man får i tillräckligt med co2, vilket lätt blir ett problem med större burkar...
#11 - 22 februari 2006 16:15
visst, jag tycker också att hängade armaturer e snyggt. Men då ska det vara, i ditt fall, en MH+2x?w. på det viset får du en lång armatur, till ett långt kar. om du bara ska ha MH så blir dem ofta korta, för att det helt enkelt är en strålkastare. Men om du nu har 2st T5rör i, så förlängs rampen mycket, så du får en snygg design.
Men glöm inte det fruktansvärda priset på sånna ramper. Annars hade jag köt en sån för lääänge sedan :)

mitt nästa köp är en 4x80w T5, HÄNGADES :)
#12 - 22 februari 2006 17:49
om ni har såna problem med att era rum blir upplysta (min dator är breve så jag fick ont i ögonen) så gör som jag.

Köp en svart tygbit, viknågra gånger och sätt upp på väggen bakom.
Folie runt lampan på framsidan som hänger ner några centimeter. Inte så snyggt men ack så praktiskt :)

Annons