Metallhalogen...

#1 - 7 november 2010 17:38
Sitter här och funderar över att dra igång ett 128l kar men vill hitta på något speciellt.

Har därför kommit fram till att jag ska testa att köra med lite svårare växter i detta kar.

Karet har måtten BXHXD 80X45X35.

Hittils är jag på planeringsstadiet vad gäller tekniken och då dyker det upp ett antal frågor som kan få betydelse på sikt.

Jag har tittat på denna - Ocean light 150W plus
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/c6qgbbd49itufok1mg793m4b2ad2ggba/cl/details/anid/c3944ef074511d854.31480833/ab%20Aqua%20Medic%20ocean%20light%20plus%20150%20W%20%2B%20T5//

Den har måtten 60X30X7 med 150W MH + 2X24W T5

Det blir totalt 198W, normalt pratar man ju om 1W/L och detta blir ju bortåt 1.5W/L
Iofs behöver man ju inte köra MH och T5 samtidigt...

Oavsett vilket - är ljusmängden bra och vilken betydelse har det att "rampen bara är 60 cm när karet är 80 - blir ljuset sämre eller obefintligt på kanterna om man hänger den i mitten av karet. Är det onödigtmycket? dvs skulle jag klara mig med bara 150W metallhalogen(55X24X7), fördelar/nackdelar?

Sist men inte minst - innebär denna kraftiga ljussättning något när det kommer till valet av fisk?
#2 - 7 november 2010 21:09
vordf skrev:
Sist men inte minst - innebär denna kraftiga ljussättning något när det kommer till valet av fisk?

Kommer säkert nån som svarar på de viktiga frågorna :P Men ljuset påverkar inte fiskarna. Du kanske hellre ska kolla pH! Ska du köra CO2 (vilket jag förutsätter när du ska "köra med lite svårare växter") blir det inte så högt pH.
#3 - 7 november 2010 21:20
DAHLBERG skrev:
Kommer säkert nån som svarar på de viktiga frågorna :P Men ljuset påverkar inte fiskarna. Du kanske hellre ska kolla pH! Ska du köra CO2 (vilket jag förutsätter när du ska "köra med lite svårare växter") blir det inte så högt pH.

Någon form av tillförsel av koldioxid har jag väl tänkt mig. Tycker dock att det är en jäkla djungen med nål- och magnetventiler och annat...
Funderar på att börja med mäsk men det kanske är komplicerat på andra sätt(jämn PH m.m.)

Tycker det finns för dåligt med paket att välja på när det gäller CO2

Hur länge skulle exempelvis en flaska med 1kg CO2 räcka till tänkt 128L akvarium?
#4 - 8 november 2010 12:09
Det är inte alls så krångligt man kan tro. Det är lite pill och plock i början när man ska justera in rätt bubbeltakt, sedan sköter det sig helt själv (om du har magnetventil på timer). Beställde ett färdigt paket med tub från aquaristic.net och rekommenderar dem starkt. En annan utmaning kan vara att lösa koldioxiden effektivt. Jag lyckades efter ett tag konstruera en bra DIY-reaktor enligt instruktioner härifrån och från plantswap.se.

Jag har en 2kg flaska till mitt 300-liters, den har varit igång i snart tre månader nu utan påfyllning men det är nog dags snart. Jag löser dock inte jättemycket CO2 i mitt vatten, 15-20 ppm brukar det ligga på. Hur som helst är det verkligen att rekommendera om man har budget till det, att hålla på och kladda med mäsk och tampas med ojämna CO2-nivåer och annat bök blir jobbigt ganska fort.
#5 - 8 november 2010 12:31
Jag hade en 5 kg:s flaska till mitt 960 och den räckte i ca 7 månader. Det beror på ett flertal faktorer så rent generellt är det svårt att sätta en exakt tid.
Jag håller även med Hvarulf, köp ett trycksatt system med pH-controller som är mycket smidigare att köra med, att klabba med mäsk osv ger ofta ojämt pH med alger som följd och då tröttnar du snart.
En sådan ramp är ganska mycket overkill till ditt kar, jag skulle nog hellre kolla efter en ramp med 70W MH istället...
#6 - 8 november 2010 17:27
Ok, Finns det egentligen några fördelar med MH jämfört med T5? Eller skulle jag lika gärna kunna köra med 4X36W T5 och det skulle vara lika bra. Flimmret som MH ger kanske är den enda stora skillnaden?
#7 - 8 november 2010 18:09
Flimret som MH ger är för mig obetalbart och skulle jag valt mellan MH och T5 skulle valet vara lätt:p!
#8 - 8 november 2010 19:06
ansjo skrev:
Flimret som MH ger är för mig obetalbart

+1

Annons